Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

понеделник, 27 юли 2015 г.

Трябва да създаваме всички необходими условия младите реално, практически да учат по нов и смислен, по верния начин



Младият учител Emil Jassim е написал на страницата си във Фейсбук нещо важно, свързано с промяната в образователната сфера, ето какво е написал, а по-долу можете да видите как аз допълних изказването му, с какво продължих, тъй да се рече, мисълта му:

Имаме нужда да преподаваме на българските ученици КАК да учат, а не какво да учат. Едва тогава те ще бъдат максимално подготвени за живота като личности, което би следвало да бъде основна цел на образованието. Едва тогава всяко дете ще има възможността да развива талантите си пълноценно и да преследва свободно собственото си щастие и личностната си реализация. За целта, обаче, първо е необходимо да научим българските учители как да се справят с това предизвикателство.

А ето сега и моята добавка, моето продължение на горното изказване:

Не ДА ПРЕПОДАВАМЕ на учениците КАК ДА УЧАТ, а да им създаваме всички необходими условия и да им даваме възможността РЕАЛНО, ПРАКТИЧЕСКИ ДА УЧАТ по един смислен и нов начин, с оглед да придобиват именно на практика УМЕНИЯТА да учат по автентичния, по верния начин - това е всъщност необходимо. Щото само да обясняваме на младите КАК трябвало било да се учи "правилно", без да им даваме възможност ДА ГО ПРАВЯТ НА ДЕЛО И НА ПРАКТИКА е почти нищо. Истинското е да започнат да го правят на практика, да започнат в ПРАВЕНЕТО да придобиват потребните УМЕНИЯ.

Да, в реалното правене на нещата ще се постигне истинската промяна на тежката ситуация в многострадалното българско образование; този е верният път...

Има ли го на практика и реално това КАК, потръгне ли то, тогава другото, именно КАКВО да учат, идва с необходимост, но едва впоследствие. И то зависи най-вече от индивидуалните интереси и потребности на учещите. Какво да учат учениците ще решават най-напред самите те, след това техните учители, партнирайки си със своите ученици, ще имат думата по този въпрос, родителите също могат кажат какво мислят, тяхната дума също може да се чуе, но в никакъв случай въпросът какво да учат младите не трябва да се решава монополно от самовластната и арогантна министерска образователна бюрокрация, както е в момента.

Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост!  (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)

17 коментара:

Анонимен каза...

Хубу, ама това не премества и със сантиметър вън от пътя двата гигантски препъни камъка на българското образование за деца (което е задължително за дългия период от 12 години):
1. Смислен обществено споделен отговор на въпроса ЗАЩО учим задължително?
2. Кой ще подбира суровината, която се влага в ученето на КАК да учим? Щото нали сме наясно, че "КАК да учим" се учи като учим НЕЩО. Само с теоретичен курс по конгнитивни науки няма да стане. Не ли?

Maria Donkova

Ангел Грънчаров каза...

На плуване човек се учи като скочи във водата и като почне да маха с ръце и крака; на това "как се учи" човек се учи като УЧИ по подобаващия начин, друг тарикатски начин това да стане все още не е изобретен, но нищо чудно у нас министерските чиновници вече да са изобретили съответния тарикатлък, знам ли, те са способни на всекакви бабаитщини... :-)

Анонимен каза...

Първо ги учим да ходят. После им показваме утъпканите от нас и тези преди нас пътеки. След това ги учим да разбират накъде водят тези пътеки. После им показваме как да прокарват нови пътища, които и ние не знаем накъде водят. Накрая трябва да тръгнем с тях по новите пътища, като се подкрепяме взаимно.
Така ми се иска да бъде.

Хващаме ги за ръчичка и ги мъкнем по известните ни от памтивека пътеки, по които са ни теглили нашите родители и учители. Нищо, че не могат да ходят. Нищо, че няма да откриват. Поне знаем докъде ще стигнем и какво има там. Спокойно, сигурно, надеждно, без изненади.

Така май е.

Емил Димитров

Анонимен каза...

Maria Donkova, всъщност написаното горе дава възможен отговор на първия въпрос - за да се превърнат в автономни личности, способни на pursuit of happiness, т.е. способни да преследват личното си щастие. Все пак твърде отдавна сме наясно защо образованието е ценност, та дори в Конституцията е задължително. Друг е въпросът защо е задължително до 16-годишна възраст.

За втория въпрос, който задаваш, има много верни отговори, но с положителност не става дума да стане само с когнитивни науки.

Emil Jassim

Анонимен каза...

Грънчаров пак я оплеска и пак се издаде!
Шъ тъ цитирЪм -" с оглед да придобиват именно на практика УМЕНИЯТА да учат по автентичния, по верния начин - това е всъщност необходимо."
По комунистически подход към учението не бях виждал, "да се учи по верният начин"!!! Какво означава "верният", това което определя партията, Грънчаров или някой друг тоталитарчик?

Престанете да определяте "верните" начини, постарайте да преподавате научният материал достъпно за повечето ученици и да оценяте справедливо! Това е задължението на преподавателите, да ПРЕ-ПОДАВАТ учебният материал по съответната дисциплина!!!

Ангел Грънчаров каза...

Не сте права, другарко! Просто не разбирате, изказвате се неподготвена. И сте на много слабо и ниско вино в представите си за това какво се прави в училище. Нищо "комунистическо" няма в това, което съм казал. ще дам пояснение, с оглед да разберете, да зацепите за какво всъщност става дума.

Да се учи по автентичния, по верния начин в съвременното разбиране означава на учениците да не се дава наготово и "достъпно" съответния учебен матр`ьял, а на учениците да се даде възможност самостоятелно да се ориентират в него, да пробват да го осмислят със свои сили, да се доберат пак самостоятелно в смисъла му, да си формират своя представа за нещата и след това в свободно обсъждане да обменят мисли с оглед да си уточнят познанията. Т.е. цялата работа по осмислянето на нещата да я свършат учещите, учениците. Тогава именно и знанията ще стигнат до съзнанията им - и няма да влязат там по един външен, изкуствен начин, както е в досегашната система на "достъпното преподаване", т.е. на поднасянето наготово на знанията от многознайкото-учител. Сфанахте ли за какво всъщност става дума, мила другарко?

Съдете кой подход е комунистическият: учителят да спуска на учениците "самата истина" в един окончателен, "единствено-правилен" вид, както е във вашата представа за "достъпно преподаване" или пък учениците да търсят истината със свои сили, да обсъждат, да се ровят, да осмислят самостоятелно, критично, да си изработват свои представи, които да обогатяват, в сътрудничество с учителя, а, кой от тия два начина е "комунистическият", другарко, кой отговаря на една по същество комунистическа представа и система? :-)

Анонимен каза...

Грънчаров, "другарка" може да наричаш само съпругата си, и то ако тя ти позволи!
Що се отнася до твойто "автентично", не виждам тогава значението на пре-подавателя! При наличието на интернет, нека тогава училищата да си подават програмата, пък учениците сами ще стигат до матрериала и сами ще си направят изводите, каквито и да са те.
Още по-добре, по малко разходи!
Тогава не се сърди!
А факта че си комунист остава реалност! Ти си пропит комунист!

Ангел Грънчаров каза...

По-спокойно, другарко! Не се гневете толкова, щото гневът Ви е признание за моята правота. Според древната римска поговорка.

Много Ви е бедна и остаряла представата за ученето, образованието и училището, другарко. На нивото на 19-ти век са Вашите представи. Живеем в ХХI-ви век, драга другарко. Прочетете моите книги за образованието за да осъвремените представите си. Иначе ще продължите да се излагате като кифладжийка.

Анонимен каза...

Споко. Децата стават хора напук на нашите усилия! И да, съгласна съм с Емо. Какво да учат е изписано - в ДОИ, в учебници и прочее. Въпроса е как, така че да не е убийствено (защото ДОИ очакват едни резултати...ум да ти зайде!) а и да ти е гот, докато го учиш. Защото то това е смисъла на човешкия живот - да ти бъде яко докато вървиш по пътя!

Elena Karaivanova

Ангел Грънчаров каза...

Значи децата, родителите им и учителите изобщо не трябва да бъдат питани за това какво младите трябва да учат? Това КАКВО да учат го решават единствено чиновниците от МОН, които, видите ли, били "експерти". От всички се изисква да бъдат колкото се може по-усърдни изпълнители на министерската воля (ДОИ). Усилията ни трябва да бъдат насочени в посока на това КАК по-ефективно да изпълним тази министерска воля. Тази ли е Вашата представа за едно ново образование, г-жо Караиванова?

Анонимен каза...

грънчаров, престани със своите русизми-другар, другарко, наричай така членовете на семейството си, ако ти позволяват. Зман че малоумието те е обхванало тотално, но беден и остарял си ти, и представата за живота не е изобщо адекватна към действителността. Извинявай за грубостта, но ти бе груб достатъчно, за да ти отговоря подобаващо!
Слез на земята и погледни живота със свалени розови очила! В грешка си! Живота е трудно место за оцеляване и СМЕ длъжни да приемем тази истина!
Недей се стара да образуваш младите хора, старай се да ги образоваш! Знам трудно е, но ако ти се постараеш, би могъл да го постигнеш! Отърси се от миналото си! Само така ще си помогнеш!!
Желая ти успех!
Постарай се! Не бъди темерут!!

Ангел Грънчаров каза...

Мила другарко, не е зле преди да почнете да раздавате ум за образованието да се опитате сама да се пообразовате малко примерно като научите правописа. Също така не са толкова впечатляващи Вашите напъни за мислене - не си мислете че сте прозряла кой знае колко велики истини. Казвате някакви изтъркани банализми, които не ме впечатляват изобщо.

Излишно е, глупаво е да си мислите, че можете да ме принудите да се откажа от своите разбирания, другарко. Първо това не е Ваша работа, Вие си гледайте своя живот, за моя не се грижете изобщо. Просто не е Ваша работа. Гледайте само себе си. И нещата ще си отидат на мястото. Защо толкова сте се загрижила за ме? Да не би да сте гузна нещо, да не би да се опитвате по този тъп начин да изкупвате някаква вина?

Казах Ви, Вашите разбирания за образованието са ретроградни и архаични, много сте зле в това отношение. Имате типично комуноидно отношение, изобщо не уважавате другата личност и нейната свобода, което показва и нивото Ви. Едва ли ще се промените. А мен да се мъчите да променяте е прекалено глупаво. Просто ние двамата с Вас, мила другарко, живеем в различни вселени. Между които няма нищо общо. Поняла меня?

Говоря Ви на Вашия мил език, белким нещо зацепите. Надеждата е минимална, но такава ми е професията.

Анонимен каза...

Психиатрите разбират от психика по определение, г-да. За това са им дали дипломи. И не откъде да е, а от Медицинска академия. Като се вземе предвид възрастта на д-р Михайлов, докторските дипломи от Медицинска академия не се даваха току-така, хеле пък по психиатрия. То не е като да те пратят на обучение по пропаганда в Ленинград, поради заслуги на дядо ти, а ти да оплескаш и този ослепителен пейзаж. :-)

Сега, много ще се радвам, ако Грънчаров предложи конкретни аргументи срещу анализа на доктора. Ама конкретни, и аргументи, а не пропагандаторското етикетиране от типа докторът е "теолого-психолого-политико-медико..." и нам още к.ва си еманация на още по-незнайни неща. Просто е. Д-р Михайлов не е прав в твърденията си за..., защото...

Също така, ще се много радвам Грънчаров да приведе някакви аргументи за неподписването от негова страна на констативните протоколи на директора му. Нали тя, според него, е некомпетентна? Ми що не подписа протоколите тогава? Подписът на констативен протокол означава само "запознат с констатациите", пък сетне да й обяснява писмено какви са дълбоките му замисли, които тя, поради ограничената си компетентност, не е разбрала? Защо всичките му протоколи са подписани от свидетели? Защо Анче бяга от полагане на подписа си?

И, понеже няма да ми отговори, освен може би, че съм спинозна, пропуснал е сифилистична :-) , отговарям аз. Анче бяга, щото е бягащо. Мома от маалата в главата. Село. Женско.

Elena Dicheva

Анонимен каза...

Разведената Дичева пак се е побъркала.

Валерия

Анонимен каза...

Другарю Грънчаров, ум никой не може да раздава, раздават се бонбони.
Другарю Гръняаров, липсват ви първите седем години възпитание.
Другарю Грънчаров, виждам че вие, както сам казвате, не подлежите на промяна, вие сте един закостенял в разбиранията си плазмодий, търтей, живял цял живот в услуга на партията и партийната държава.
Дрюгарю Грънчаров, никой не се грижи за вашият живот, това наистина не е моя работа.
Другарю Грънчаров, образуванието и образованието са две коренно различни неща, думите са близки по звучене, но смисълът другарю Грънчаров, смисълът е коренно различен. Ето една тема, върху която трябва да помислите, ако все още умеете да мислите, но предполагам сте отвикнали да мислите, щом самият тръбите, че не подлежите на промяна.

Анонимен каза...

Другарю Грънчаров, ум никой не може да раздава, раздават се бонбони.
Другарю Гръняаров, липсват ви първите седем години възпитание.
Другарю Грънчаров, виждам че вие, както сам казвате, не подлежите на промяна, вие сте един закостенял в разбиранията си плазмодий, търтей, живял цял живот в услуга на партията и партийната държава.
Дрюгарю Грънчаров, никой не се грижи за вашият живот, това наистина не е моя работа.
Другарю Грънчаров, образуванието и образованието са две коренно различни неща, думите са близки по звучене, но смисълът другарю Грънчаров, смисълът е коренно различен. Ето една тема, върху която трябва да помислите, ако все още умеете да мислите, но предполагам сте отвикнали да мислите, щом самият тръбите, че не подлежите на промяна.

Ангел Грънчаров каза...

Мила другарко, не се напъвайте да мислите, щото можете да скъсате с непривичната си дейност некоя жила и тогава що ще правите? :-) А иначе знаем, че можете да бълвате баналности като латерна. Спирка нямате, ний това го знаем, във Вашите способности да казвате каквито мерзости Ви дойдат на акъла ний не се съмняваме. От мерзавка или мръсница като Вас, другарко, друго не можем да чакаме. Само плюнки. Това умеете, това правите. Плямпате що си знаете. Друго освен мръсотийки и мерзости във Вашето болничко от злоба и завист съзнанийце нема. Епа нема!

Тъй че не се напъвайте да мислите, другарко. То това нещо, мисленето, е фина работа. Не е като плюенето. Вие умеете само да плюете. И да пишете доносчета. Както подобава за една мерзавка или мръсница. Това е положението. Всеки прави що може.

Казах Ви, четете моите книги за образованието, може пък нещо да зацепите. Тъпо е това, дето сте чула некъде, именно, че било имало разлика между "образУвание" и "образование". Да не сте го чела в некой административен документ на министерската премъдрост? Смятате че много ни впечатлихте ли? Във възприятието на тъпанаря нещата изглеждат доста по-различно отколкото са в действителност...