Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

четвъртък, 26 ноември 2015 г.

Превърнали ли сме се в роби на греха, даваме ли си сметка за тиранията на плътта и на порока?


Тази сутрин, пък и в последните дни упорито мисля по тема, която може условно да се определи, примерно, така: до какво се свежда тиранията на греха? Знаете, аз на едно място вече подхвърлих (виж: Да се научим да провеждаме пълноценен диалог между различните вярвания, религии, учения, поколения, етноси, култури, човешки общности), че имам намерението да пиша и да говоря (примерно в предаването "На Агората..." или във видеоклипчета за блога си) по въпроса за вредното влияние на порнографията върху психиката на младите; е, тръгвайки от този проблем, стигнах до такава една формулировка за въпросната тирания на греха, признавам, идеята ми за нея се роди под влияние на този откъс от Евангелието, който срещнах на едно място (Пагубното порно, пагубния секс, порнографията в истинска светлина (превод)):

Иисус Христос е казал: “Ако вие пребъдете в словото Ми, наистина сте Мои ученици, и ще познаете истината, и истината ще ви направи свободни.” (Йоан 8:31,32) Онези, които слушали тези Негови думи, обидени Му задали контра-въпрос: “Ние... никога и никому не сме били роби; как Ти казваш: свободни ще станете?” (Йоан 8:33) Спасителят обяснил: “Истина, истина ви казвам: всякой, който прави грях, роб е на греха... И тъй ако Синът ви освободи, ще бъдете наистина свободни.” (Йоан 8:34, 36)

Та значи този израз "роби на греха" според мен има възлово значение когато се захванем да мислим за опасното, за крайно вредното влияние върху психиката на младите: младите, под влияние на порното, стават наистина роби на греха, това по мое преценка е главното. Разбира се, може още много да се пише за това какви по-точно или конкретно са ефектите на порнографията върху психиката на младите, но този момент наистина може да бъде изведен на съвсем преден план. Робът на греха се е поддал на тази именно тирания на греха, която се шири в господстващото съвременно чисто консуматорско отношение към всичко, в което и самият порок е станал нещо като най-съблазнителна стока. Да, сексът в рамките на порнографията е просто една стока, при това най-достъпна, практически безплатна, вече благодарение на интернет почти не ти се налага да плащаш за да си доставяш тази толкова коварна и опасна стока. Ние, разбира се, не съзнаваме колко опасна и коварна, колко вредна е тази стока, склонни сме да подценяваме разрушителното й влияние върху младежката, върху юношеската, да не говорим пък дори за детската психика; страшно е това влияние и аз имам намерение да се опитам да покажа колкото се може по-разбираемо и ясно в какво то по-точно се изразява. А днес, в днешно време младите, предполагам, всекидневно гледат порно, моите наблюдения са такива, едва ли има млади хора, които да са се опазили от тия вредни и разрушителни за психиката на младия човек ефекти на порнографията.

Разбира се, на едни хора порнографията ще навреди повече, на други - по-малко, това вече зависи от особеностите на психиката, а те са предимно индивидуални. Но е безспорно, че на всички хора, пристрастени към порното, ще навреди в една или друга степен, а понякога и фатално. Разбитата, деградирала психика и личност в крайна сметка е крайният резултат, който се среща все по-често, макар понякога изобщо да не си даваме сметка за него. Психичните заболявания, по последните проучвания, са така напреднали, че вече от 5 човека един е психично болен (което не означава, че останалите 4-ма са "съвсем психично здрави"; ясно е, че "съвсем психично здрави хора" в наше време няма, всички си страдаме от своите психични налудности, мании и болести, понякога съвсем тихо, незабележимо протичащи. Но мисълта ми е, че и психичните болести, и "нормалните" в психично отношение странности на хората са общо взето все сексуално обусловени; даже престъпленията от какъвто и да е род в крайна сметка, в корена си, са сексуално обусловени: да си масов убиец, да станеш терорист, убиващ безпричинно съвсем невинни хора, нима това не е израз на дълбоко поразена в корена си психика?! А коренът на човешката психика, както това модерната психология убедително показа, е именно сексуалността или тъй нареченото безсъзнателно (Id, То), което обхваща, така да се рече, огромната част от психиката, според Фройд - девет десети от психиката ни е несъзнавана, а само една десета е съзнанието.

Така поставена, темата е огромна, за да изясни човек по-детайлно и при това съвсем понятно ония вредни, опасни и разрушителни влияния на порнографията, на изображенията на разврата, на пристрастяването към тях ще му се наложи да извърви доста дълъг път. При това трябва паралелно да бъде показано какво е нормалното функциониране на душевните сили, какви са нормалните взаимни отношения между тях, та на тази основа да изпъкне по-ясно онази ужасна деформация, която се поражда когато една душевна сила, именно тъй мощното безсъзнателно (в лицето най-вече на сексуалността, на либидото) се превърне в тиранин, в хегемон, когато благодарение на това тя започне да диктува, да командва положението или парада, когато стане доминираща, а пък всички останали душевни сили (ум, чувства, въображение, воля, разум, вяра и пр.), на тази основа, биват потискани или дори елиминирани. С моя чест събеседник, именно католическият монах отец Артур, който именно ми постави, в наш наскорошен разговор, тази толкова важна тема, стигнахме до убеждението, че порнографията, респективно грехът на почвата на сексуалните излишества (развратът, пристрастеността към чистия разврат) е значително по-опасна от наркотиците, че човекът, пристрастен към наркотици, значително по-лесно може да се освободи от зависимостта от тях, отколкото от зависимостта си от порнографията, която именно олицетворява греха и безрезервната отдаденост на порока, на разврата.


При това трябва да се вземе предвид, че пристрастените към порното не са пристрастени непосредствено към самия разврат, а те се пристрастяват по-скоро към съзерцанието на въпросните сцени на разврат, на въпросните изображения, снимки или видео-изображения, на тази почва те започват да получават някакво съвсем непълноценно ерзац-удоволствие (псевдо-удоволствие), което в един момент започва да замества истинското удоволствие, което може да бъде получено единствено благодарение на любовта, на пълноценното душевно-телесно единение на два индивида. В отдадеността на порнографията, на чисто визуалното и повърхностно съзерцание и псевдопреживяване на разврата - и най-вече в деформираното, ощетено съзнание, породено на тази почва - изцяло бива елиминирана тази най-важна страна, именно емоционално-душевната и духовната, поради което въпросното псевдоудоволствие не само е крайно ощетено, но е и извратено, а на тази почва възниква онази крещяща в крайна сметка сексуална неудовлетвореност, която подобно на бич плющи върху главите - и терзае подобни жалкото, окаяно съществуване на такива нещастници. А на тази почва вече се стига било до пълна психична и личностна деградация на индивида, или пък до избиване в друга посока, примерно криминална, имам предвид сексуално обусловените престъпления, престъпленията на сексуална почва (убийства, включително и масови, бесовщина от какъв ли не друг характер, посегателства върху личността от злоба, от завист и пр.).

Темата, поставена по този начин, е безкрайна. Има и един друг възлов момент, на който ми се иска да обърна тук внимание, щото моя подход към явлението, вярвам разбирате това, е не чисто психологически или сексологически, а е интегрален, и то именно на основата на философията, която единствена може да обхване всички моменти и аспекти в нещо цялостно и завършено. И този също толкова главен възлов момент е свързан именно с безкрайната тема за свободата, в случая - т.н. сексуална свобода.

Отдадените на порока си въобразяват, че са постигнали един вид някакви илюзорна "пълна свобода", живеят с тази мания, с тази вманиаченост, с илюзията за една такава мнима и фалшива свобода, имат, предполагам, такова едно усещане, а истината, уви, е че те всъщност са се превърнали в най-жалки роби на греха, нещо повече, аз бих си позволил да кажа, да се изразя и така: превърнали са се в роби на своето тяло, най-вече на своя собствен полов орган. Пълно е в днешно време с хора, които са именно такива роби на своя полов орган, а това е едно много страшно робство, това, бих си позволил да кажа, е най-страшното и жестоко робство. (Тук, в това отношение, човек не може да е просто слуга на половия си орган, той непременно става именно роб, и то роб завинаги!) По принцип нещата стоят така: една от най-съществените задачи на живота ни е да култивираме, да очовечим инстинкта, свързан с продължението на живота, това е именно сексуалния, половия инстинкт. Човек цял живот е принуден да води страшна битка с този звяр, с това животно, каквото по естеството си представлява нашата сексуалност. Да култивираш, да придадеш човешка и приемлива форма на задоволяване на сексуалния си инстинкт е една от най-важните задачи на живота ни. Решаващият период за този съдбовен процес е периода на половото съзряване, периода на юношеството, т.н. тинейджърски години, когато душевните сили се конституират - и когато сексуалният инстинкт започва своята безпощадна борба за пълна доминация, за пълно господство над душата, а тази претенция трябва по някакъв начин да бъде озаптена, което може да стане чрез подсилване на другите душевни сили, именно съзнанието, разума, чувствата и пр. Порнографията, обожествяването на разврата, преклонението пред порока и греха обаче работи в съвсем другата, в противоположната посока, което именно и е причина за тъй опасната пълна разруха на душевния свят, на психиката на младия човек под влиянието на въпросната порнография. Вместо младият човек да бъде подпомогнат в своята неравна битка за очовечаване на инстинкта (което е предпоставка от юношата да се роди именно човек, в това число и пълноценен мъж или жена, а не нещо друго!), порнографията работи, казахме, в противоположната посока, т.е. спомага, импулсира, подтиква жизнения провал на личността на младия човек. По тази именно причина гледането на порно съвсем не е нещо безобидно, както, уви, смятат повечето хора, а също така и родителите. Прочее, повечето от самите родители сами имат крайно деформирано под влияние на порнографията съзнание, имат, предполага се, крайно ощетена в духовно отношение личност, което е сигурна предпоставка те сами да спомагат, често безсъзнателно, съдбовния жизнен провал на собствените си деца. Та нещата, както виждаме, наистина и изобщо не са безобидни - както обикновено си ги представяме.

Още много трябва да се пише по темата, но това като едно въведение, като първи стъпки, е достатъчно. Пък и ми се налага да ида до болницата по работа, та затова принудително трябва да прекратя писането на този текст. Днес в предаването си по Пловдивската обществена телевизия, в предаването "На Агората с философа Ангел Грънчаров" ще се опитам да проведа дискусия със зрителите по тази тема, ще се опитам да провокирам по-сериозен разговор, да видим какво ще се получи, щото темата, сами виждате, е крайно "щекотлива", обикновено у нас не обичаме да разговаряме публично по такива "хлъзгави" теми. По които точно по тази причина трябва да се говори много по-настойчиво, та да победим съпротивата срещу тях. Такава е и задачата на философите - да провокират подобни разговори по най-неприятните на човечеството, ала за сметка на това най-важни за живота и човека - за живота на човека - теми. Е, според силите си се опитвам да правя това, т.е. да си върша работата. Между другото който иска да прочете повече по тия толкова важни теми - за да се подготви, примерно да разбере точния смисъл на безсъзнателното, на сексуалността, за ролята на Аз-а и т.н. - може да отвори моята книга ЖИВОТЪТ НА ДУШАТА: ПСИХОЛОГИЯ, която има пет издания и редакции, всичките са достъпни и онлайн, има и учебно помагало по нея, подготвено за младите, за учениците. Друга една моя книга, която може да ви помогне и да задълбочи разбирането ви, е книгата ми ЕРОТИКА И СВОБОДА, тя е написана на съвсем модерна основа, диалогична, където всеки сам би могъл много да постигне в разбирането си - с нейна помощ. И на други места съм писал по тия теми, примерно в книгите ми ТАЙНСТВОТО НА ЖИВОТА (Въведение в практическата философия), ИЗКУСТВОТО ДА СЕ ЖИВЕЕ (Етика на достойнството) и т.н.

Много от родителите по престъпен бих си позволил да кажа начин нехаят за своите деца, не правейки нищо за да ги подпомогнат в тази най-важна, стратегическа бих казал посока. За пълното безхаберие на образователната ни система по тия проблеми изобщо не си струва и да се говори. Младите са оставени на произвола - и на капризите, тиранията, диктата, на суетностите и изкушенията на този огромен мръсен океан, който ни залива отвсякъде, океана на материализма, нихилизма, на аморализма, на бездуховността. Частен случай на тази тирания е именно и хегемонията на въпросната порнография. Но да ставам, че закъснявам вече.

Бъдете здрави, хубав ден ви желая! И приятни размисли по подетата вече, така или иначе, тема. Скоро ще поговорим (и попишем) още, живот и здраве да е само!

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров Преследване на времето: Изкуството на свободата, . изд A & G, 2003 г., разм. 21,5 / 14,5 см, мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр, 8.00 лв... Книгата говори за "нещо", което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда "добре познато", съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се "съобразяваме", но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време? почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга "поглежда" в скритото "зад" мълчанието ни - за Времето, живота, свободата.

4 коментара:

Анонимен каза...

Гроздето е кисело :)

Анонимен каза...

Абе, който прекалено се дере да парадира, че е срещу нещо... нали се сещате :-)

Ангел Грънчаров каза...

И кой е тоа дето "се дере да парадира че е нещо", а, таваришч?

Анонимен каза...

Е да, това показва упадъка на западната цивилизация, която е в предсмъртна агония. Лошото е, че няма алтернатива, така че ни предстоят десетилетия, векове или дори хилядолетия на варварство и мрак.