Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

събота, 30 септември 2017 г.

Дискусия на тема: Можем ли да си представим училище, в което да има свобода?

Известно ли ви е училище, по света и у нас, в което учениците се образоват без принуда или поне без усещане за принуда? Въпросът ми не е риторичен. Ще се радвам да споделите конкретна информация.

Харесва миПоказване на още реакции
Коментар
Коментари
Milena Leneva Демократичните в София и Пловдив, но те не са официално училища.
Управление
Nadya Geshkova следва въпроса свързан с официално-неофициално. как бихте живяли - официално в матрицата или неофициално... ама както го разбирате????
Управление
Julian Popov Това е идеята на Монтесори. С това уточнение, че принудата е заменена с мотивация и високо структурирано планиране. Много родители, политици и образователни дейци мислят, че тези подходи са базирани на водещата роля на детето, която те разбират като следване на детските желания. Така се създава криворазбраното child centred education, което съсипа британското образование.
Управление
Penka Ganeva И точно от тоя съсипана британска система взаимстваха отчасти в българската,през 2002 година при промените!Плодовете започнахме да ги обираме преди 7 години!С този випуск ни беше много трудно и осъзнах,лично аз, какво се случваше!Беше много стресиращо ,непознато и отчайващо!Дано сега колегите никога да нямат подобни преживявания!
Управление
Julian Popov Penka Ganeva британската система, или по-точно системи, защото са няколко е опасно да се копират, но е полезно да се изучават
Управление
Lydia Staikova Пепи, какви са принципните промени, за които говориш? Аз като че не съм забелязала ученикът да се е озовал в центъра на образованието и да има водеща роля - това, за което говори Юлиян. Ти какво имаш предвид по-конкретно?
Управление
Penka Ganeva Не казах,копират!А взаимстват частично!
Управление
Penka Ganeva Имам предвид ученикът да се е озовал в центъра на образованието не толкова като обучаващи се единица,а като личност и...бройка!Това именно опорочава нашата образователна система!Доста е относително всичко ,зависи от желанието и качествата на учителя да обучава и възпитава качествено!
Управление
Lydia Staikova Имаш предвид въвеждането на делегирани бюджети ли като казваш "бройка"? А какво имаш предвид ученикът да е в центъра като личност? В какво се изразяваха трудностите, които имахте с първия випуск на промените?
Управление
Dessi Tzoneva Финландското образование е структурирано около това разбиране. Има много информация из интернет по темата в последните няколко години.

Харесва миПоказване на още реакции
Отговор
2
4 часа
Управление

Харесва миПоказване на още реакции
Отговор4 часа
Управление
Явор Ганчев Съмърхил в Англия (от 20те год на ХХ век), Съдбъри Вали в САЩ (от 50-те год), всички демократични училища в Израел (от 80-те) и по света, всички свободни училища в Дания от ХIХ в насам.
Управление
Ваня Ангелова И аз се сетих за Финландия, доста съм чела, има информация.

Харесва миПоказване на още реакции
Отговор
2
3 часа
Управление
Boyana Petkova Ами... какво разбираме като "принуда", за да ти отговоря? Защото аз не съм усещала принуда в моето (немско) училище (във Финландия) едно време, но познавам много хора, които не биха се съгласили с мен.

Харесва миПоказване на още реакции
Отговор
1
3 часа
Управление
Lydia Staikova Принуда - да не правиш това, което ти би искал, а това, което нещо или някой те кара да правиш и ситуацията не ти допада.
Управление
Boyana Petkova Еми... аз обичах да ходя на училище...
Управление
Явор Ганчев Въпросът (в случая) не е как се чувства ученикът, а дали, концептуално, има такива училища, и кои/къде са те
Управление
Lydia Staikova Въпросът ми е и за усещането, Явор.
Управление
Явор Ганчев Усещания може да има всякакви, както използва момента да подчертае Бояна Петкова. Аз лично съм виждал и интервюирал ученици от Дания и Израел. Ето ти Израел:
https://www.youtube.com/watch?v=7Yujk2GGx_k

Управление
Lydia Staikova Усещанията без значение ли са?
Управление
Boyana Petkova Естествено, че не са  Решаващо е какво означава "без принуда". Защото за мен и Явор означава две различни неща. И затова "концептуално" той ще посочи много по-малък брой училища, които образоват "без принуда", от мен.
Управление
Явор Ганчев Усещанията не са без значение, но средата е предпоставка за усещанията, не обратното. Всеки може да се усеща както му е любезно, но обект на социалното ни действие трябва да е средата за учене, не усещанията на учениците (резултатът).
Управление
Lydia Staikova Явор, това значи ли, че трябва да изградим средата, както смятаме, че е добре за учениците и да не се интересуваме от това какви са усещанията на учениците? Не те разбирам добре.
Управление
Явор Ганчев Разбира се, че не значи това. Значи, че трябва да изградим среда и взаимоотношения, които максимално зачитат личността и достойнството на учещия (в частност, това значи да зачитаме правото му да управлява процеса на собственото си учене, като не само не прилагаме принуда, но и сме нужния помощник и закрилник на самостоятелното му действие). Означава и чувствителност към усещанията, защото ненасилствената среда не е гаранция за липса на конфликти. Въобще няма гаранция за липса на конфликти никъде, но може да има умение да се управляват и разрешават конфликти.
Управление
Boyana Petkova ... АКО предпоставяме, че ученикът (всеки ученик) има капацитет да управлява процеса на собственото си учене... (Познавам деца, които в малка възраст още имат такъв капацитет, но познавам и дъщеря си на 9 години, която няма и намек за такъв капацитет.)
Управление
Явор Ганчев Предпоставяме правото. Свободното упражняване на правото е предпоставка за развитие на капацитета, който всеки има
Управление
Krassimir Stojanov Лаборшуле в Билефелд.

Харесва миПоказване на още реакции
Отговор3 часа
Управление
Господин Гюров Конкретна информация и ценни авторови размисли по темата. Главата е за Съмърхил, но ти препоръчвам и цялата книга, ако не си я чела ("Убийството на Моцарт"):
http://www.slovo.bg/showwork.php3?AuID=23&WorkID=467&Level=3


Харесва миПоказване на още реакции
Отговор3 часа
Управление
Maria Donkova Бразилия - училищата на Лумиар - Фондация създадена от Рикардо Семлер за управление на публични училища, които използват нарочна пед.система Мозайка и електронно управление на ученето и оценяването на наученото, в която учебната програма е разпадната на парчета като пъзъл и ученето е организирано така, че децата си правят сами пътеки за ученето. http://lumiar.org.br/index.php/a-escola/?lang=en

Lumiar is an innovative, future-oriented school. The acquisition of a foreign language (English) is of utmost importance if we want to empower our learners to share experiences, learnings and projects with children from other countries and with innovative schools throughout the world by means of the...
LUMIAR.ORG.BR

Харесва миПоказване на още реакции
Отговор
2
3 часаРедактирано
Управление
Katia Dimova Да, болшинството от децата, които познавам във Франция, Швейцария и особено в северна Европа (Швеция, Финландия, Естония - за тези държави имам само конкретни наблюдения) ходят на училище с голямо удоволствие и мотивация. Става въпрос за държавни училища.

Харесва миПоказване на още реакции
Отговор
2
2 часаРедактирано
Управление
Katia Dimova Със сигурност факторите, които спомагат за това са много, но някои ми правят особено впечатление. Например, това че на децата им е обяснено много ясно как придобитите знания ще им бъдат от полза и за какво конкретно. Също така има уважение към това, че различните деца имат различно темпо на възприемане на информация, че някои от тях са по-добри в един предмет, други - в друг и не се насажда конкуренция, вина или срам, а учат децата да приемат тези различия, да имат обективна представа и съответно да знаят къде трябва да насочат усилията и концентрацията си. Другото е окуражаването да имат собствено мнение и да се аргументират без да им се насажда кое е правилно и кое не е. Това са неща, които на мен лично ми правят впечатение. Със сигурност има и много други.
Управление
Irina Lilova Мисля си, че понякога нещата са много по-прости. Нормални програми, съобразени с възрастта и даващи добра основа за базово знание и развитие на мисленето и интереса, с любов и знание направени учебници и умели, доброжелателни учители. Дори без първите две, синът ми за пръв път ходи с желание в новото училище. Даже днес ми каза, че му се ходи на училище  и в събота. И всичко това е защото интелигентна директорка е събрала добри учители и е постигнала добра организация и спокоен ред в училище.

Харесва миПоказване на още реакции
Отговор1 час
Управление
Penka Ganeva Финландската образователна система е най-добрата в това отношение.След нея са японската и китайската!

Харесва миПоказване на още реакции
Отговор1 час
Управление
Ralitza Kirilova Демократичните училища - Израел, Съмърхил и това в София, доколкото съм запозната.
Управление
Ангел Грънчаров Непринудата означава свобода. Искате да кажете, че не можете да си представите училище, в което да има свобода?  Къде пък е доказано, че само принудата може да образова?!

ОтговорТоку-що
Ангел ГрънчаровНепринудата означава свобода. Искате да кажете, че не можете да си представите училище, в което да има свобода?  Къде пък е доказано, че само принудата може да образова?!

Освен това аз, Ангел Грънчаров, се чувствам длъжен отново да ви напомня, че нашият "български" Картаген е крайно време да бъде разрушен...

Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров ЕРОТИКА И СВОБОДА (с подзаглавие Практическа психология на пола, секса и любовта), 8.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-332-0, 168 стр. Една книга, създадена с цел да облекчи разбирането от младите хора на най-значими за живота проблеми, по които сме длъжни да имаме цялата достижима яснота. Всеки трябва да достигне до своята лична истина, без която трудно се живее, без която животът ни се превръща в абсурд. Книгата ЕРОТИКА И СВОБОДА е написана за тия, които живеят с духа на новото, на завърналия се при себе си човешки живот и на свободата.

8 коментара:

Анонимен каза...

В Израел има 7 адлериански училища със държавен статут, не съм проверявала

Финландската образователна система е пример в това, казват, че напоследък падат резултатите на учениците, но това е от мотивацията,когато намираш лесно работа,чак толкоз не ти се чете

Испания прави опити за ранно профилиране, но няма добри практики,стъпва неумело

в Дания е най-добре,студентът пие бира с професора в петък

разликата е тази, че адлерианското училище и финландската система са добри в интеграцията, няма добри и лоши ученици, когато се справи ученикът му се дава по-сложна задача, така ученикът може по-добре от себе си, а не се сравнява с другите ученици, испанското училище още дели учениците на лоши и добри,което пречи на интеграцията, интеграция в дискурса на взаимодействие между учениците,изключвайки ,,различността,,

по принцип принципите на ЮНЕСКО за образование са спазени само от адлерианския образователен модел

Драйкурс прави някакви опити за създаването на образователен модел,по адлеровата индивидуална психология,която не успява тогава, след 100 години ICASSI насочва вниманието ни към Адлер, Адлер знае какво да се направи,но как да се направи адаптацията на индивидуалната психология към образователен модел дължим на професор Лозанов, аз не разбирам защо се страхуваме да учудваме света.

Vanq Todorova

Ангел Грънчаров каза...

Кажете ако обичате нещо повече за адлерианския образователен подход и модел. За мен това, което казвате, е новост.

Анонимен каза...

Не е доказано. Принудата твърди, че само Принудата може да образова, и не се нуждае от доказателства, защото е Принуда.

Явор Ганчев

Ангел Грънчаров каза...

Явор Ганчев Да. Принудата просто ни заповядва да приемаме единствеността й - защото всичко различно от Принудата не само е забранено, то и бива ликвидирано в зародиш.

Анонимен каза...

Много ясно съм задала въпроса, Ангел. Питам за конкретни примери за училища. Ако са ти известни, сподели, моля.

Lydia Staikova

Ангел Грънчаров каза...

Lydia Staikova Училищата са такива, каквито са учителите. Моето училище (пловдивското ПГЕЕ, известно сред народа като ТЕТ-ЛЕНИН) е пример за свободно училище: но само когато там учителствува свободен и свободолюбив учител като мен (когато ме опраскат, свободата от ТЕТ-ЛЕНИН изчезва заедно с мен; като съдът ме върне на работа, слънцето на свободата отново изгрява над славния ТЕТ-ЛЕНИН!). Правилно ли отговорих на въпроси ти - или пак си заслужих дръпване на ухото за това, че не давам оня отговор, който учителката очаква от мен?! :-)

Анонимен каза...

Благодаря за конкретния пример.

Lydia Staikova

Ангел Грънчаров каза...

Lydia Staikova Моля. За нищо. Мисълта ми е, че училищата ни ще бъдат такива, каквито си ги направим. Ако ние самите, именно учителите (и учениците, и родителите, и гражданите) сме несвободни в мисленето си и в поведението си, как тогава в училищата ни да царува свободата, а не принудата, и не насилието?!