Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

събота, 16 декември 2017 г.

Вчера в директорския кабинет на пловдивската ПГЕЕ се сблъскаха две несъвместими ценностни вселени, два коренно различни свята, единият от които обаче е съвсем излишен!


Искам и аз тази сутрин да напиша нещичко, да разкажа за своите впечатления и породените от тях мисли - във връзка с вчерашния кръг от "преговори" или "дебати", които нашата инициативна група от обезпокоени и затова заели се да "инспектират" състоянието в това училище граждани проведе с директорката на пловдивската ПГЕЕ и нейните заместнички. Вече имате възможността да прочетете публикацията в този блог, озаглавена Отзив на гражданката Мария Василева за срещата ни с толкова своенравната директорка на пловдивската ПГЕЕ-ТЕТ-ЛЕНИН, там госпожа Василева съвсем накратко разказа в общи линии какво се е случило; то случилото се представлява богат "матр`ьял" за осмисляне, оценки, анализи, правене на дължимите изводи.

Разбира се, по своя си обичай съвсем скоро, живот и здраве да е само, ще напиша и поредното си Отворено писмо до пребиваващите в пълно безхаберие висшестоящи длъжностни лица, оглавяващи институциите и органите на образователното ведомство. Аз съм дълбоко убеден, че гражданският натиск за промяна на ситуацията в тази училищна общност не трябва да отслабва нито миг - защото той е за нейното добро, той има една цел: да подпомогне позитивната промяна на отношенията. Защото случилото се вчера за кой ли път показва, че психологическата и нравствена обстановка в това учебно заведение е крайно тежка, ето, вчера още двама граждани имаха възможността да се убедят в правдивостта на моите констатации - защото аз от години пиша, описвам, представям тази толкова злотворна обстановка, ала гражданите в Пловдив, за жалост, в огромното си мнозинство нехаят, примиряват се, търпят, по нашенския обичай. Но ето, от вчера вече имам свидетели, че това, което съм писал, е истина, нещо повече: ситуацията в училището след моето второ опраскване (от март месец насам) се е влошила катастрофално - щом и трите директорки вчера си позволиха да се държат по тази начин с нас, гражданите, които сме дошли да им помогнем, да, дошли сме да им окажем изцяло доброжелателна помощ, ала те не разбират, за жалост, това - и си позволяват да се държат крещящо неадекватно, демонстрирайки отчайващо ретроградния си антидемократичен манталитет.

Понеже времето ми напредва (след около час трябва да тръгвам за автогарата), си позволявам да добавя към този текст онова, което тази заран написах на г-жа Василева в месинджъра:

Сега и аз нещичко ще опитам да напиша - станах в 4 часа, преди тръгването за автогарата за да пътувам за родното ми място ако мога нещичко да напиша.

Много ти благодаря още веднъж за идването, за понасянето на главоболията, които ти причиних по време на участието ти в тази импровизирана "кръгла маса". Много ме вълнува твоето разбиране относно предложения от мен подход за насърчаване отвън (от ангажирани граждани) на процеса на демократизиране в конкретни училищни общности. Има ли шанс такъв подход да спомогне за промяната в толкова непоносимите вътрешни условия в "колективите" (така монолитно, както се видя, сплотени)?

Аз лично смятам, че не бива да се отказваме от тази инициатива. Видя сама, директорката е извадена от равновесие, тя вчера се държа изключително арогантно, надминавайки дори самата себе си (аз много съм видял, но такова нещо в поведението и не бях досега видял, признавам, тя вчера изненада дори и мен!). Не се владее изобщо. Още един-два кръга с такива преговори (дебати) с нейно участие и тя съвсем ще изгуби контрол над поведението си. Ако се упражни някакъв медиен натиск (ако се разшуми в медиите за инициативата ни) на мен ми се струва, че може да се въздейства на висшестоящите органи да преоценят подкрепата си за самозабравилата се директорка. Има надежда според мен тя по този начин да си загуби поста. Разбира се, нужно е да се разбие страха вътре в самата общност; ако се появят недоволни родители (и открито изразяващи недоволството си ученици!), тогава работата ще потръгне. Моля те да ми повярваш, не правя всичко това за някакво "лично отмъщение" - както това изглежда на почти всички. Други са ми подбудите. Има едно дело - истинската промяна и демокрацията в образованието - което ме вдъхновява, но за жалост това не се разбира.

Ти добре ли чу какво каза директорката когато бяхме вече на вратата? То има възлово значение. Аз възприех думите й така: "Ако не беше писал за училището в блога си, ти щеше да си продължиш да работиш като учител, но аз не можех да допусна повече да уронваш престижа на институцията!", нещо подобно каза, не мога да си спомня точните думи, но смисълът горе-долу беше този; ако можеш да ми припомниш ще ти бъда благодарен. Това е признание от нейна страна, че съм опраскан по съвсем други причини от тия, които е вписала в заповедта за уволнение; това е признание от нейна страна, че заповедта й за моето уволнение съдържа изцяло лъжливи мотиви.

Каза и нещо такова: "Всички ние, целият колектив, се опитахме да ти помогнем да почнеш да работиш както трябва, да влезеш в правия път, но ти не пожела да направиш това!", а пък аз подхвърлих: да, няма как да бъда заставен да започна да мисля "единствено правилно" като вас. Ето защо трябваше да има поне аудиозапис на разговорите ни, но те неслучайно не желаят. Ако това, което реално се случи, което беше казано на "дебата" ни, беше записано на видео и на това видео беше дадена гласност или публичност, то щеше да изиграе ролята на "бомба", медийното избухване на която, знае ли се, можеше да има ефекта на събуждане на съвестите?! Защото директорката и подгласничките й (клакьорки) се държаха пределно арогантно, недопустимо арогантно! И това трябва да се разкаже на хората.

Аз вярвам, че г-н Попов ще разкаже в предаването си за своите впечатления, ще го помоля и да напише нещо.

Хрумна ми, мина ми през акъла и още нещо: да опитаме да направим нещо като сдружение, което, примерно, може да се нарече (само импровизирам в момента) ГРАЖДАНИ ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ДЕМОКРАТИЗАЦИЯТА НА УЧИЛИЩНИТЕ ОБЩНОСТИ И В БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ и това сдружение да организира "тройки" ангажирани и активни граждани, които да тръгнат по училищата и да опитат да спомогнат за демократизацията им. Примерно, напоследък чувам, че др. Соня Киркова (директорката на Хуманитарната гимназия, в това училище г-жа Мария Василева дълги години е работила под ръководството на въпросната директорка, бел. моя, А.Г.) се била доста разпищолила в своето владение, аз с удоволствие бих участвал в такава "тройка" от "демократизатори", които да посети нейния феод, лен или сарай. (Феод (също – лен; къснолатински: feodum, feudum; франкски: fehu-ôd, френски: fief, английски: fee, немски: Lehn; в буквален превод: добитък, имущество!!!)

Толкова засега. Всичко добро!

Ами това е засега, налага се да привърша съвсем преждевременно този текст; но скоро, като имам възможност, ще го продължа непременно, само живот и здраве да е. Имам много неща за казване, които не само че вчера нямах възможността да кажа на "кръглата маса" в директорския кабинет, но и все още не съм изразил писмено тук, в блога, имам и някои нови идеи; каквото и да смятат скептиците и песимистите, моята позиция си остава неизменна: винаги има смисъл да се разговаря, винаги има смисъл да се дискутира, винаги има полза от споровете, от разговорите, от дискусиите, от дебатите! Никой не може да ме убеди в обратното: непосредственото битие на реалната демокрация се изразява точно в това, в дебатирането! Ако не дебатираме и то съвсем свободно, всеки без страх да казва това, което мисли, то демокрацията ни почва да загива; ако искаме да почнем да вдъхваме живот на демокрацията си, ако искаме да почнем да оздравяваме демокрацията си, трябва да запретваме ръкави и да почнем да дебатираме, да обсъждаме пределно честно и смело всички проблеми, да се мълчи е пагубно - нима и това още не сте разбрали?! Аз лично друг начин за непосредствено и практическо правене на демокрация не знам, някой ако знае, да каже, но демокрация не се прави отгоре, по заповед, тя се прави от нас, гражданите, от нас, демоса!

Толкова са прости тия неща, че ми е крайно неудобно да ги пиша, ала ето, масово не се разбират. Интересно е, че вчера всички от другата страна на масата (известно изключение представлява инж. Богомил Иванов, учител по специални предмети, той дойде на срещата и се държа единствен - от страна на домакините - що-годе адекватно!) абсолютно всички, дори и младият педагогически съветник, без капка смущение демонстрираха един отчайващо анахроничен и ретрограден антидемократичен манталитет! Разбира се, тия хора са подвластни на някакви отживели времето си представи, пък и страдат от толкова глупавата илюзия, че този е верният път да си запазят... постовете, властта, службата, заплатите: като демонстрират безрезервната си вярност на една отдавна катастрофирала по всички линии бюрократично-командна и авторитарна НЕобразователна система, отличаваща се с крайната си безчовечност (там, където няма свобода, там просто няма как да има човечност, това е аксиома!) Интересно е (да отбележа набързо и това, важно е!) как вчера в директорския кабинет на пловдивската ПГЕЕ пред очите ни се сблъскаха две несъвместими ценностни вселени, два коренно различни свята, единият от които обаче е съвсем излишен - понеже е абсолютно несъстоятелен, абсурдистки, фантазьорски, болен, ирационален, безчовечен, психарски даже! И затова именно защитниците на този отживял времето си комунален авторитарен свят са така неадекватни, а пък усилията им да го бранят са така обречени в своята свъхсюреалистичност; тяхната кауза, естествено, е кауза пердута. Но има нещичко, има един извод, с който ще завърша, направихме го дебатирайки с инж. Богомил Иванов, който ни изпроводи долу до вратата. Та той именно ни заяви, че се чувства свободен да казва каквото мисли по причина на това, че работи в училището "ей-така, за удоволствие", понеже бил собственик на фирма, където се осигурявал на еди-каква си сума пари и прочие; при него специално факторът страх не действал; да, ама как се чувстват ония учители, които са изцяло зависими от милостта на властващата директорка, която, дето се казва, "ги храни и пои", нима те биха се осмелили да кажат нещо, което няма да се хареса на властта?! Разбира се, не, ето, с този именно разпищолил се директорски феодализъм-авторитаризъм в училищните общности трябва да се борим до пълното му събаряне; да, ама кой да свърши цялата работа?!

Аз съм пример за това какво се случва на оня учител, който има дързостта да се държи като свободен човек, иначе казано, като демократично мислещ и демократично действащ човек; ами опраскват го! Моят пример и показва защо нямам последователи сред учителите в ПГЕЕ - ами страх ги е хората да не ги последва моята участ, затова си мълчат така усърдно, ами това е, тъй да се рече, "човещинка", нали така? Личният интерес влиза в дълбоко противоречие с обществения и затова училищата ни са в такова плачевно състояние. А "луди глави" като мен, дето са способни да жертват личното заради общото благо, оказва се, почти няма! Какво да правим ли?! Ами ще мислим по тия въпроси, ето, аз затова предлагам дебати, недейте да си мислите, че знам наготово отговорите на всички до един въпроси. Да, ама вчера директорското тяло твърдо заяви и демонстрира, че те демокрация не щат, щото на тях лично, видите ли, им било по-комфортно! Е, тяхната няма да я бъде, нещо много са се объркали, ще им развалим комфорта непременно!

Хубав ден ви желая! И приятни преживявания през уикенда! Бъдете здрави! И мислете повечко върху поставените проблеми, моля ви се, кой ми излъга, че мисленето е... вредно?! Напротив, много е полезно, аз пък ви казвам това, ако щете ми вярвайте!

Освен това аз, Ангел Грънчаров, се чувствам длъжен отново да ви напомня, че нашият „български“ Картаген е крайно време да бъде разрушен…

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ТАЙНСТВОТО НА ЖИВОТА: Въведение в практическата философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2006 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN-13: 978-954-321-246-0, ISBN-10: 954-321-246-5, 317 стр., 10.00 лв. Авторът тръгва от простия факт, че човекът е живот, че ние сме живи и влюбени в живота същества, от което следва, че по никой начин не бива да му изневеряваме: да си мислим, че сме “нещо повече от това”, че сме “нещо повече от него”. Но човекът е и разбиращо същество, което значи, че не се задоволява с “простата даденост” на непосредствения живот, а непрекъснато търси смисъла, неговата ценност за нас самите. Оказва се, че ние живеем като че ли само затова непрекъснато да търсим себе си, което, от друга страна погледнато, означава, че постигаме себе си само когато свободно “правим” себе си, своето бъдеще, а значи и съдбата си. Пътят на живота у човека изцяло съвпада с пътуването към самия себе си, от което не можем да се откажем...

1 коментар:

Анонимен каза...

ХОРААААА, НЯКОГА СРЕЩАЛИ ЛИ СТЕ В ЖИВОТА СИ ПО НАГЪЛ ЧОВЕК ОТ ТОЯ ХУЛИГАНИН ГРАНЧАРОВ??????? ИДВА МОЛЯ ВИ СЕ ТОЙ С ДВАМА ЛУДИ КАТО НЕГО В НАШЕТО УЧИЛИЩЕ И СЕ РАЗПИЩОЛВА В ДИРЕКТОРСКИЯ КАБИНЕТ КЪДЕТО ПОЧВА ДА "ИНСПЕКТИРА" ЗАКОННО НАЗНАЧЕНАТА С ОБЕКТИВЕН КОНКУРС РЪКОВОДИТЕЛКА НА ИНСТИТУЦИЯТА!!!!!!!! АЗ ПО ГОЛЯМ НАХАЛНИК В ЖИВОТА СИ НЕ БЯХ ВИЖДАЛА!!!!!!!!! ВИЖДАТЕ ЛИ ДОКЪДЕ ВОДИ НЕГОВАТА "ДЕМОКРАЦИЯ" - НЯКАКВИ СИ ТАМ НИКАКВИВЦИ ДА СЕ ПОСТАВЯТ НАД ЗАКОНА И ВЛАСТТА!!!!!!!! ЗАЩОТО КОЙ Е НА ВЛАСТ ЗАКОНЪТ Е НА НЕГОВА СТРАНА!!!!!!!! НА ВЛАСТТА ДЪЛЖИМ ВСИЧКО, И ХЛЯБА, И СИРЕНЕТО, И ПИТИЕТО!!!!!!! БЕЗ ВЛАСТТА ЗАГИВАМЕ ЗАЩОТО ТЯ НИ ХРАНИ И ПОИ!!!!!! А ГРАНЧАРОВ ИСКА ДА РАЗРУШИ ВСЯКАКЪВ РЕД!!!!!!!! ТОЗИ ДОКАЗАН ВЕЧЕ И ПО СЪДЕБЕН РЕД НЕКАДЪРНИК ДРЪЗНА ДА СЕ ПОСТАВИ НАД ВЛАСТТА И ЗАКОНА И НИЕ ОТ ТЕТ ЛЕНИН НЯМА ДА ТЪРПИМ ТОВА И МИГ!!!!!!!!! АЗ СЕ ЧУДЯ ЗАЩО ГОСПОЖА АНАСТАСОВА Е ПОЗВОЛИЛА ТОЗИ ФАРС???????!!!!!!!! АЗ ПРЕДЛОЖИХ ДА НАПРАВИМ ЖИВА ВЕРИГА И ДА НЕ ПУСНЕМ БАНДАТА НА ГРЪНЧАРОВ В НАШЕТО, ПОВТАРЯМ, В НАШЕТО А НЕ НЕГОВОТО УЧИЛИЩЕ!!!!!!!! НО НЕ МЕ ПОСЛУШАХА КОЛЕГИТЕ ЗА ЖАЛОСТ!!!!!!!!! УЧЕНИЦИТЕ БИЛИ ИСКАЛИ ДА СЕ ВЪРНЕ ГРАНЧАРОВ, НО ТОВА СА НАЙ ЛОШИТЕ УЧЕНИЦИ, КОИТО КАТО НЕГО НЕ СИ ВЪРШАТ РАБОТАТА ЗАЩОТО СА НЕКАДЪРНИ КАТО НЕГО!!!!!!! ОТЛИЧНИЦИТЕ ОБАЧЕ ПОДКРЕПЯТ ГОСПОЖА ДИРЕКТОРКАТА!!!!!!! ГРАНЧАРОВ ДА СЕ МАХА ЗАВИНАГИ ОТ УЧШЛИЩЕТО НИ И ДА СИ ОТИВА В ОБЩЕСТЕНИТЕ НУЖНИЦИ АКО ГО ВЗЕМАТ ЗА МИЯЧ ТАМ:)))))) НО СЕ СЪМНЯВАМ МНОГО ЧЕ ЩЕ ГО ВЗЕМАТ ЗАЩОТО ВЛАСТТА И ТАМ Е НАША, НА ГЕРБ!!!!!!! ЦЯЛАТА ВЛАСТ Е НАША И ЩЕ СИ ПРАВИМ КАКВОТО ИСКАМЕ А И ЗАКОНЪТ Е НАШ ЗАЩОТО ГО ПРАВИМ НИЕ!!!!!!! НА КОЙТО НЕ МУ ХАРЕСВА НАШОТА ВЛАСТ ДА СЕ МАХА ОТ БЪЛГАРИЯ!!!!! ПРАВ ИМ ПЪТ!!!!!!!! НИЕ СМЕ БЪЛГАРИЯ!!!!!!!!