Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

неделя, 11 февруари 2018 г.

Думата дълг все нещо означава за странници като мен: и то в условия, в които масово всички гледат само келепира


Както и да го погледне човек, винаги има смисъл да се дебатира; ето, под публикацията със заглавие И каква е истинската главна причина дълбокият душевен и духовен поврат към добро у нас още да не е станал? намерих два коментара, които съдържат важни въпроси. Човекът, който ги е задал, изисква от мен отговорите; разбира се, отговарям му при първата възможност; ето неговите въпроси и моите отговори, дадени последователно:

Анонимен каза: Господин Грънчаров, Вие отдавна спечелихте моралната победа в битката с директорката на "ТЕТ Ленин", не Ви ли е достатъчна тази победа? Защо не се оттеглите от по-нататъшната борба предвид на това? Оставете директорката да си се наслаждава на властта. Защо искате да победите и иначе? Не съзнавате ли че ако спечелите и съдебната битка директорката трябва този път да се оттегли и от поста си? Вие това ли целите? Не е ли прекалено?

Анонимен каза: Г-н Грънчаров, все още не сте ми отговорил. Много труден въпрос ли ви зададох? Аз мога да усложня въпроса си.

Вие цял живот сте работил като учител на държавна служба. Т.е. сте бил винаги част от една комунистическа по същество организация на отношенията. В която наистина няма свобода. Изгониха ви комунистите на власт и вие вместо да сте им благодарен, се мъчите с огромни усилия да се върнете при тъй уютния за вас комунизъм. Защо? Нали твърдите, че обичате свободата, частната собственост, капитализма и пр,? Няма логика. Кого лъжете? Защо не се захванете с частно предприемачество? Защо не създадете свое частно училище? Защо искате да се върнете във владенията на тъй омразните ви комунисти? Да не излезе че вие по същество също сте комунист като тях - щом като не можете да си представите да съществувате извън държавното и комунизирано училище? Вас там не ви искат защото сте чуждо тяло. А вие искате да демократизирате... комунизма, това, съгласете се, е много тъпа идея! С интерес очаквам вашия отговор на моите въпроси.

А ето сега и отговора ми:

Здравейте! Благодаря за хубавите въпроси! Признавам си, предразположихте ме да се замисля сериозно. В момента мога да Ви дам следните отговори. Ще отговарям на въпросите Ви в последователността, в която сте ги поставил.

Защо не се оттегля сам от по-нататъшната борба ли? Ами защото се чувствам длъжен да продължа. Аз се боря по нравствени подбуди. Самата идея за справедливост ме въодушевява. По тази именно причина нямам право да дезертирам от борбата си. До момента не смятам, че съм спечелил вече нравствената победа. Проблемът е, че аз се боря не толкова с хората, които олицетворяват духа на катастрофиралата по всички линии (най-вече морално) система, а отричам принципите, на които системата е поставена. Ще смятам, че съм победил когато принципите, от които се въодушевявам, се възприемат и у нас. В момента ситуацията в съзнанията на хората е такава, че на моята борба огромната част от хората гледат с пълно безразличие. За никаква победа при това положение не мога да говоря. Пътят до победата (т.е. до демократизирането и очовечаването на отношенията в училищните общности) е дълъг, стръмен и каменист. Ето по тази причина и не мога да се откажа от борбата си. Ако се върна в училището, от което бях изпъден по толкова грозен начин, това за мен няма да е "победата". Борбата ми едва тогава ще влезе в решаващата фаза.

И смисълът не е позорното изгонване на този или онзи от топличкия му кабинет. Не до това се свежда борбата ми. Бъдете спокоен, нямам никакво желание аз да се намествам в такъв властнически кабинет. Съвсем други неща ме вдъхновяват. Нещата, които ме вдъхновяват, са значително по-истински от това да стана някакво началство. Да приемем ли, че съм Ви отговорил на първата серия въпроси?

Втората Ви серия въпроси е значително по-хубава. Да, оказва се, че като искам да се върна на работата си, аз следователно се самовъзприемам като неспособен да съществувам извън системата, т.е., излиза, самият аз съм несъмнен... комунист. Вярно е, аз никога не съм работил извън държавно училище (или университет), но това автоматично не ме прави комунист. Прави ме, може би, обременен с комунизъм, но не комунист. А може би пък съм жертва на комунизма? Е, аз се боря с комунизма (писал съм, че възприемам демократизацията като израз на декомунизацията на системата, тия два процеса съвпадат!), вероятно съм дисидент спрямо системата, който, да приемем, в някакъв смисъл хем я отрича, хем, волю-неволю, е част от нея. Вярно е, аз не съм работил в частната сфера, но и това е доста относително: аз много съм работил като "частник", и сега много работя, но проблемът е там, че до този момент не съм изкарал никакви пари от тъй активната си иначе частна или предприемаческа дейност; напротив, на загуба съм; аз съм си финансирал дейностите в частната сфера с пари, които съм изработвал в държавното училище. В този смисъл има нещо комуноидно (ако не комунистическо) у мен самия. Системата владее така или иначе душите дори и на жертвите си. Ето и по тази причина борбата с нея е така трудна.

Но комунистическата (или, ако предпочитате, социалистическата) система в българското образование наистина е непокътната - по причина на това, че държавата решава всичко, а индивидите (учители, ученици, родители, граждани) нямат никаква свобода; всъщност те имат някакви права, от които сами са се отказали. Аз обаче не се отказах от правата си, опитах се да се ползвам от тях даже в условията на системата, по тази причина бях оценен от самите властващи комунисто-милиционери в нея като "народен враг" и бях опраскан безпощадно. (Наричам опрасквачите си комунисто-милиционери по причина на това, че те сами се изживяват като пазители-бранители на изцяло комунистическия дух на системата.) Добре де, тия, които ги опраскват и ги гонят като чужди тела от една комунистическа по духа си система пак са комунисти, така ли?! Даже и демократизаторите на системата също са комунисти - по Вашата логика - да, но на какво основание ги определяте така? Анти-комунистите са комунисти също, всички са комунисти, ерго, от комунизма няма отърване - тази ли Ви е логиката? Логиката Ви е, че всички са маскари, тази ли е истината, която следвате? Е, ще ме прощавате, но аз такава байганювска логика не приемам.

Аз се самовъзприемам като демократ. И като борец срещу комунизма се възприемам, щото комунизъм и демокрация са несъвместими. (Франц Йозеф Щраус, немски християн-демократ, наричал "демократичния социализъм" не иначе, а "пържени снежни топки", харесва ми неговата метафора, обичам да я употребявам и аз!) Нека да не смесваме всичко безразборно, щото това е израз на ценностна (и морална) нечистоплътност. У нас е интересно, че комунистите, т.е. носителите на комунистическия манталитет, се обиждат ако ги наречеш комунисти, в същото време сами наричат своите опоненти демократите "комунисти", т.е. действат по принципа "Крадеца вика: дръжте крадеца!", е, не мога да приема такава нечистоплътност. Щом като ти е обидно да те наричат комунист, ами почни тогава да се държиш като като демократ и антикомунист?! Не може хем да си комунист, хем да си изцяло верен на прогизналата от комунизъм система, хем да й служиш безропотно, пък да се самовъзприемаш като "демократ" и дори като "антикомунист". (Антикомунистът е по-висша проява понеже съдържа и борба срещу комунизма, но ако си наистина демократ, няма начин да не си и антикомунист, тия неща са неотделими.)

Щях да приема да ме наричате справедливо комунист ако аз продължавах безропотно да служа на системата - и да си блаженствам в нея. Сам разбирате, че това не е честно да се каже спрямо мен. Аз съм изпъден от прогизналата от комунизъм система от самите правоверни комунисти, ето този е критерият, че не съм комунист. Но че съм увреден в някаква степен от комунизма - това мога да го приема. Но се старая да се чистя от него. Нека да бъдем честни. Макар че понятието честност е неприложимо спрямо тия, които са верни на прогизналата от комунизъм система.

Ще дам един пример. В т.н. "ТЕТ-ЛЕНИН" работи една дама, която е учителка по... да кажа ли поне предмета й? Всъщност, няма начин да не го кажа, щото примерът й многозначителен. Да, тази дама преподава история и фамилията й е Костова. Тя служи изцяло правоверно на прогизналата от комунизъм система, а в същото време се самосъзнава като демократка и антикомунистка. Самият факт, че е член на партия ДСБ (нещо повече, в ръководството на тази партия е!), би следвало да означава точно това. Да, но ето, тия две нейни несъвместими ипостаси дали с нещичко накърняват душевния й мир? Аз това нещо не го зная и не мога да го твърдя. Факт е, че в поведението й не й е проличало, че е противничка на комунизма на системата. И една дума даже не е казала в тази посока. Е, какво излиза от това? Правете си сами изводите. А Вие мен наричате "комунист"! Не е справедливо - и не е честно това. Нищо де, мислете си каквото искате.


Има един друг учител в същото това училище, моето, именно пловдивската ПГЕЕ (същият "ТЕТ-ЛЕНИН" де, но исках да се въздържа от многозначителното му старо, не толкова популярно наименование!), той пък се казва Стефан Кралев. Той се самоопределя като демократ и антикомунист, да, но ето, в решаващите моменти на сблъсъка ми с комуноидността в "ТЕТ-ЛЕНИН" се изяви като правоверен крепител на прогизналата от комунизъм система. Такива чисто български чудати феномени са не само напълно възможни, те са и действителни. Въпросният Кралев беше пръв приятел на прочутия с демократичния си манталитет бивш директор Паунов (Бог да го прости, той почина преди няколко месеца!). Би следвало да се очаква, че Кралев, ако беше останал верен на принципите си, би следвало да реагира съвсем иначе при моя фронтален сблъсък с комунодността в "ТЕТ-ЛЕНИН"; да, но вероятно по чисто прагматични причини той се държа съвсем в унисон с поведението на крепителите на прогизналата от комунизъм система. Нещо повече, сам стана по този начин крепител на въпросната прогизнала от комунизъм система. У нас, оказва се, са възможни и такива явления, аз бих си позволил да ги нарека "наужким-демократи" (другата квалификация, именно "менте-демократи", звучи по-обидно, а аз смятам Стефан ако не за приятел, то за човек и колега, с когото имаме известна близост дори и само заради общото си добро отношение към починалия бивш директор Паунов!). Ето това е много интересно. Напълно е възможно Кралев (и Костова) да ми се обидят за това, че публично разсъждавам върху "чисто личното" им поведение; да, но те са учители, т.е. упражняват една доста коварна, имаща публичен характер професия. (Ако бяха по професия... месари, мен изобщо нямаше да ме вълнува тяхното поведение и идейно-ценностната им идентификация, но те са учители, т.е. възпитатели на нашите деца и внуци!) Ето, Кралев и Костова в така и така създалата се ситуация се държаха крайно различно от мен, пък Вие мен определяте за... комуниста! Те са демократите, така ли? Те са, така да се рече, имплицитни и иманентни демократи, така ли? те са демократи, но не им личи това в поведението, на мен пък в поведението ми личи, че не съм комунист, но ме наричате комунист, каква излиза тогава тази работа?! У нас всичко е възможно, всеки може да си говори каквото иска, но нали все пак истината трябва да значи нещо? Или у нас тъкмо истината е последната ни грижа?

И Кралев, и Костова, и всички други от работещите в тъй абсурдисткия и сюреалистичен "ТЕТ-ЛЕНИН" (аз бих си позволил дори да нарека този същия "ТЕТ-ЛЕНИН" крепост на абсурдизма и сюреализма!) непрекъснато имат шанс да се изявят като демократи, като некомунисти и пр. До този момент те не са се възползвали от този свой шанс. По тази именно причина и комунизмът във въпросното учебно заведение изглежда непоклатим и монолитен дори в много по-голяма степен от времето преди 1989 г. Да, същият Кралев е основавал навремето учителска организация към КТ "Подкрепа" и е бил активен "седесар". Днес той се държи крайно странно. Коя е причината нека всеки сам да решава. Но това е проблем най-вече на тия хора, които дадох като пример. Имам право да разсъждавам публично върху тяхното поведение по причина на това, че те са учители, т.е. заплатите им идат от нашите, на гражданите, данъци. Имаме и право на това основание да сме придирчиви спрямо поведението им. Стига изобщо сами да разбираме що е това гражданин. Пълно е у нас с хора, които изобщо не знаят това.

Но да оставя тия разсъждения. Какво да се прави в тази ситуация ли? Безнадеждно е всичко, така ли? Нищо няма смисъл, така ли смятате? Да се откажа и аз, този ли е разумният изход?

Добре де, ако се откажа и аз, последният донкихотовец, какво ще стане тогава? Пълно тържество на комунизма в "ТЕТ-ЛЕНИН", така ли? И до какви "позитивни явления" ще доведе това? Съдете сами.

Имам ли морално право да дезертирам и аз, та тържеството на комунизма в "ТЕТ-ЛЕНИН" да бъде наистина пълно?! Нямам това морално право. Да, нямам такова право. Знаете ли защо най-вече няма това право?

Не за да махна директорката от власт, лично за мен тя съвсем не е интересна. (Аз съм противник на манталитета, който тя въплъщава, личността й ми е изцяло безинтересна!) Аз не мога да дезертирам от борбата си само защото ще дам крайно лош пример на учениците си, разбирате ли сега защо не мога да дезертирам от борбата си?

Кралев и Костова са поели риска да дават на учениците си примера, който фактически им дават. И аз съм поел този риск, давам им коренно различен по същество пример. Да знаят учениците ми поне това, че е възможно в тази убийствено тежка нравствена най-вече ситуация да има учител, който може да се държи различно - в сравнение с господстващия пагубен (учителски) манталитет. Искал съм да дам на учениците си алтернатива, да видят с очите си, че е възможно учител да се държи като гражданин, като личност, като демократ, като човек (т.е. като нравствено същество). Да знаят учениците ми, че дори и в най-тежки ситуации е възможно техният учител да си остане човек (щото човек да си означава да си нравствено и свободно същество, без свобода няма и нравственост, нищо няма без свобода, без свобода всичко отива по дяволите!). Това съм искал да покажа на учениците си. Та да имат възможност да сравняват - и да си правят изводите. Виждате, макар и изгонен от училището аз продължавам да мисля за учениците си, т.е. продължавам да се държа като учител. Това ли ме прави "най-лошият възможен учител", какво има добрината да ме провъзгласи тъй великодушната инспекторка по философия Кръстанова? Да, нека да съм "най-некадърният учител", аз не ща да отговарям на тяхната представа за кадърност! Не ща да отговарям и на тяхната представа за приличие. Толкова и по този пункт. Но темата, виждате, е голяма. Неизчерпаема е - бих си позволил да кажа.

Ето че аз нямам избор. Не мога да избирам дали да бъда личност, човек, гражданин, учител, аз вече съм направил този свой избор и на избора си ще остана докато дишам. Толкова е просто това. Аз съм избрал това. На себе си не мога да си позволя да плюя. По причина на това, че съм учител - и ако си позволя да го направя, ще излезе, че съм дезертирал от мисията си. И ефектът върху съзнанията на учениците ми ще бъде пагубен. Аз това не мога да си позволя. Думата дълг все нещо означава за странници като мен. И то в условия, в които масово всички гледат само ползата, само келепира. Даже и учителите у нас са доведени до жалкото положение да гледат само келепира - и личното си спокойствие. Да, ама аз такова "спокойствие", в което съвестта ми няма да ме остави на мира, не ща. Другите как се оправят със собствената си съвест си е тяхна работа. Аз се грижа само за своята съвест. Да ми е чиста съвестта за мен нещо значи.

Дано съм отговорил на въпросите Ви. Всичко добро Ви желая!

Това написах на този човек. Спирам дотук. Хубав ден ви желая - и приятна седмица! Бъдете здрави! (Изобщо не се вълнувайте от това, което написах, гледайте да не смутите с нещо душевния си мир! Затуй най-добре е изобщо да не четете какво пише "проклетникът Грънчаров" - и ще имате най-спокойния, най-мирния душевен мир на цялото земно кълбо!)

Освен това аз, Ангел Грънчаров, се чувствам длъжен отново да ви напомня, че нашият „български“ Картаген е крайно време да бъде разрушен…

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр. Книгата ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, външно погледнато, е систематичен курс по философия, в който обаче твърде експресивно се тълкуват и вечните въпроси, вълнуващи човешките същества на тази земя. Подобна форма, именно курс лекции по философия, осигурява на автора така потребната живост, непосредственост и свобода в общуването със съзнанието на читателя. През цялото време той се стреми да бъде близо и да не изневерява на ония неизбежни сърдечни трепети, благодарение на които човекът става човек – и личност, разбира се. Опитва се да приобщава съзнанието на читателя към така вълнуващата мисловност на непреходното, която именно е истинското богатство на човека.

5 коментара:

Анонимен каза...

ХА-ХА-ХА-ХА-ХА-ХА-ХА-ХА!!!!!!!!!!!!!!!! ДЪЛГ МУ БИЛО ДА СЕ БОРИ СРЕЩУ......... КОМУНИЗМА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ТВОЯТ ДЪЛГ Е ДА СЕ ЛЕКУВАШ И ДА НИ ОСТАВИШ НА МИРА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ЩЕ СИ ЖИВЕЕМ КАКТО ИСКАМЕ, А НЕ КАКТО ТИ ИСКАШ ДА НИ НАЛОЖИШ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! НИЩО МОРАЛНО НЯМА В ТВОЕТО ПОВЕДЕНИЕ, ДОКАЗАНО БЕШЕ ПО СЪДЕБЕН РЕД, ЧЕ СИ ПСИХИЧЕСКИ НЕНОРМАЛЕН!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ЗАТОВА ТВОЕТО МЯСТО Е В ПСИХИАТРИЯТА, А НЕ В НАШЕТО УЧИЛИЩЕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! НЕ МОЖЕШ ДА ИЗЛЪЖЕШ НИКОЙ С ЕЛЕЙНИТЕ СИ ЛЪЖЛИВИ СЛОВА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! НИКОЙ НЕ УСПЯ ДА ИЗЛЪЖЕШ, НИКОЙ НЕ ТЕ ПОДКРЕПЯ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ПО ТАЗИ ПРИЧИНА СИ ЗЛОБЕН КАТО НАСТЪПЕНА ЗМИЯ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! НО НАШИТЕ СЪРЦА СА БРОНИРАНИ СРЕЩУ ОТРОВАТА, КОЯТО БЪЛВАШ ВСЕКИ ДЕН!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! НИЕ НЯМА ДА РАЗКОЛЕБАЕМ И ЗА МИГ УВЕРЕНОСТТА СИ В НАШАТА ПРАВОТА!!!!!!!!!!!!!!!!! БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ ИМА НУЖДА ОТ НАС А НЕ ОТ ТАКИВА КАТО ТЕБ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ТИ СИ МЕРКАНТИЛЕН, ТИ СЕ БОРИШ ЗА КЕЛЕПИРЕЦА СИ, ТИ ПРАВИШ ВСИЧКО ЗА ДЕ СЕ ВЪРНЕШ НА ДЪРЖАВНАТА ЯСЛА, А НЕ НИЕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!! НИЕ СМЕ В УЧИЛИЩЕ ЗАЩОТО СМЕ ИДЕАЛИСТИ, МЕРЗАВЕЦО ПОДЪЛ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ВСИЧКО ИСКАШ ДА ИЗВРАТИШ ТЪКМО НАОПАКИ НА ИСТИНАТА!!!!!!!!!!!!!!!!!!! НА МОМЕНТИ СИ СПОСОБЕН ДА МЕ ПОДЛУДИШ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! НО АЗ СЕ СТАРАЯ ДА НЕ ТИ СЕ ГНЕВЯ ПОВЕЧЕ!!!!!!!!!!!!!!!!! ВЪПРЕКИ ТОВА НИЕ В ТЕТ ЛЕНИН ОТНОВО СЪБИРАМЕ ПОДПИСКА СРЕЩУ ТЕБ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ЗАЩОТО НИ ОМРЪЗНА ДА НИ ПРЕДСТАВЯШ ЗА НЕНОРМАЛНИ КОМУНИСТИ КЪДЕ ЛИ НЕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ЧАК ДО ЕВРОПЕЙСКИЯ КОМИСАР ПРАТИ БЪЛВОЧИТЕ СИ СРЕЩУ БИВШИТЕ СИ КОЛЕГИ, БЕЗСРАМНИКО НЕДЕН!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! НО НИКОЙ НЯМА ДА ТИ ОБЪРНЕ ВНИМАНИЕ!!!!!!!!!!!!!!!!! НИЕ СМЕ ПРАВИ ЗАЩОТО СМЕ МНОГО, А С ТЕБ НЯМА НИКОЙ!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ПРИ ДЕМОКРАЦИЯТА МНОЗИНСТВОТО ВИНАГИ Е ПРАВО!!!!!!!!!!!!!!!!!! ТЪЙ ЧЕ НЕ СЕ МОРИ ДА ПИШЕШ АМИ ОТИВАЙ ДА СТАВАШ ЧИСТАЧ В ОБЩЕСТВЕНИТЕ НУЖНИЦИ В ПЛОВДИВ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Анонимен каза...

Грозно е, Грънчаров, да хвърляте храчки по бившите си колеги Костова и Кралев, и то зад гърба им. Толкова ли не се усещате?

Ангел Грънчаров каза...

Какви по-точно "храчки" фърлям, другарко? :-) Къде видяхте въпросните "храчки"? И как по-точно "зад гърба" им фърлям въпросните "храчки" като пиша тук съвсем публично? :-) Много загадъчно се изразявате ма, другарко, що Ви става?

Анонимен каза...

Истинска трагедия за учениците, които са имали лудата комунистка с удивителните за учителка.

Анонимен каза...

Некви твои ученици, тъпи кат балкански задник, щот тва са те, продължават да ми пращат данъчни декларации все едно аз съм улав и не знам, че сега не е времето за това... Ей, BG нахалството е отдавна известно, те са префърцунени и глупави кат хитлеристки задници, те гонели моля ви се Хитлер от Бълхария 1945... Абе той, ако се беше обърнал, щяхте да го гоните вие, кокошки, ама добре че беше Русия да ви свърши работата, а вие да се качите отгоре и да кудкудякате... Тea BG маймуни разбират ли с едноклетъчниo си мозaк, че бъркат изцeло държавата, y която плащам данъци?... Ей, ама ще се нервирам, балкански пигмеи и ще дойда да ви нашамаря ведно с бабичката Атанасостасова - от вас простаци не мога да й кажа две хубави думи, щото тя ги заслужава като жена, но вие тука импотентни маймуняци-ученици безмозъчни, ми пречите да се свържа с нея, ок... Бе я се застреляйте бре, пезевенкове безмозъчни, лелееее, ще ви пребия бе, чукундури турски преебани от де кой дойде, мама ви дееба и дебили фейсови дееба... Тормозници на АIG, щото разбирате философия колкото магаре от псалтир, наркозависимо гюбре такова безполезно, наскачало тука да пише с мисирския си ум, злобен и завистлив към всичко дето мърда горе, а не в гащите, òтврати неземни третополови изтривалки, елате ми се наведете, амеби недоклатени…