Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

вторник, 22 януари 2019 г.

Дискусия с една другарка, доземи прекланяща се пред китайско-съветско-българската система на социалистическо "образование" и "възпитание"!



  • Адриана Янкова За много неща трябва да се учим от китайците и най-вече за образованието. Работила съм в Китай няколко години - там в училище наистина УЧАТ. Има желязна дисциплина, ред и послушение - три съвсем незаменими качества на едно добро образование. 中国加油!
    Скриване на 59 отговора
    • Ангел Грънчаров "Желязната дисциплина" и послушанието по азиатски образец (индивидът там нищо не значи) не е нещо, което можете да ни го препоръчвате като добродетел. Та нашето образование и без китайския пример доста успешно произвежда роби и търпеливци. Нашето образование се нуждае от свобода - защото живеем в Европа, а не в Азия.
    • Адриана Янкова Разбира се, аз имам пълното право да препоръчвам, каквото пожелая. И вие имате пълното право да не го приемате. Няма нужда да сме съгласни, хубаво е да има различни мнения. 
      По моето мнение, дисциплината и послушанието в училище са задължителни за добро образование.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Аз съм пък привърженик на самодисциплината и на естествения непринуден интерес към знанието и познанието. Това е верният път според мен. Този естествен непринуден интерес към знанието и познанието възниква само на почвата на свободата.
    • Адриана Янкова Самодисциплината е извънредно ценно качество. А когато я няма, трябва да се наложи принудително.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Насила хубост не става, казал го е народът.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова А и видяхме докъде стигна нашето социалистическо образование, опиращо се именно на дисциплината и принудата по китайски (съветски) образец...
    • Адриана Янкова Стигна далеч, но след промените дисциплината отиде по дяволите и всичко се срина. За разлика от в Китай.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Налаганата по външен и груб начин дисциплина си беше изчерпала ресурса още преди 1989 г. И след това вече нищо не можеше да спре агонията на този несъвременен подход. А нужните промени към принципно новия подход, опиращ се на свободата, не бяха направени. И затова агонията на образованието ни, започнала от социализма, продължава и до ден днешен.
    • Адриана Янкова Няма как да го демонстрирате това - че точно тогава си била изчерпала ресурса, защото точно тогава (каква случайност :) ) системата се срина. До 89-та си работеше добре. Ето - и вие, и аз сме минали точно през тази образователна система и сме добре образовани, културни личности. За разлика от сегашната ученическа сган.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Не е вярно, че системата преди 1989 г. "си работеше добре", аз съм свидетел, работил съм и тогава (от 1983 година работя в образованието). Системата тогава беше построена на неверни принципи: насилие над личността, несвобода, принуда, неуважение към човека, страх и пр. Същата система доживя и до днес. Нищо принципно в нея не е изменено. Та агонията й се дължи на изцяло неверните принципи, които системата си носи още от социализма.
    • Адриана Янкова Ето, по този въпрос имаме съществено различие в мненията. :)
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Значи сте привърженичка на насилието над личността, принудата ,страха и пр. Аз не съм и не мога да бъда привърженик на този несъвременен подход.
    • Адриана Янкова Привърженичка съм на твърдата дисциплина и послушанието у децата. Да, принудата има своето място. (y)
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Да, разбира се! Но по непринуден начин да се получават добри резултати все пак е значително по-правилно и по-добре, нали така? :-)
    • Адриана Янкова Да! Разбира се, че без принуда е за предпочитане. За жалост невинаги е възможно.
    • Ангел Грънчаров Възможно е. Но се иска разбиране и търпение. На човешка основа можем да правим чудеса...
    • Адриана Янкова Според мен не е възможно.
    • Ангел Грънчаров Аз съм го вече правил и то в рамките на днешната система. По тази именно причина ме и уволниха...
    • Адриана Янкова Не се сърдете, но от видеоклиповете ви си личи каква "самодисциплина" имаше във вашите часове.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Вие изгледахте ли всички клипове? Или само един-два? Или нито един? Изводи на основата на непълни предпоставки са некоректни...
    • Ангел Грънчаров Освен това вмете предвид това, че аз не съм правил показни клипчета, а съм искал да покажа каква е реалността. Вие нима се учудвате, че такава е реалността в българското училище?
    • Адриана Янкова Разбира се, че няма да седна да гледам десетки часове. Аз да не съм без работа и без семейство? :o
    • Адриана Янкова Не, не се учудвам на реалността. Просто ме отвращава.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Така е. Моята гледна точка е че е необходима промяна и то истинска. Миналото не може да се върне. Вие нима сте против промяната на сегашното положение?
    • Адриана Янкова Сегашното положение се характеризира с ПЪЛНА липса на дисциплина и послушание. Тези неща трябва да бъдат наложени силом.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Казарменият модел си е изчерпал отдавна възможностите. Под заповед не можете да управлявате учениците си. Регулатор на всичко вече не може да е страхът. Налага Ви се да си преосмислите възгледите. Живеем в съвършено други времена.
    • Адриана Янкова Напротив. Примерът на Китай потвърждава възгледите ми. От Китай излизат огромен брой от най-добрите специалисти в световната таука. Там децата се учат наистина добре. Работила съм в китайско училище и добре знам това.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Искате да кажете, че връщането към комунизма ще ни даде просперитет? :-)Оценявам шегата Ви...
    • Адриана Янкова Връщане към този елемент на социализма, да. Всяко нещо има плюсове и минуси. Желязната училищна дисциплина е един от плюсовете на соца.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова "Желязната дисциплина" на соца не може да е някакъв плюс защото се крепеше на страха и на лъжата (лицемерието). Това не е дисциплина, а имитацията на дисциплина. Съвсем друго нещо е истинската дисциплина, основана на саморегулирането (самоконтрола) на свободните индивидуалности. Недейте да се залъгвате, че било имало нещо хубаво или добро при социализмо-комунизма.
    • Адриана Янкова Ясно е, че сме на различни мнения по този въпрос. Аз смятам, че когато едно дете няма самодисциплина, дисциплината трябва да му бъде наложена принудително.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Принудата насилва детето и го озлобява. То може да почне да слуша, но в един момент ще започне да си отмъщава...
    • Адриана Янкова Или ще порасне и ще разбере, че е било за негово добро.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Няма как да е "за добро" това, че лишаваме децата си от свобода и ги правим послушни изпълнители на чужда воля, без собствено мнение и пр.
    • Ангел Грънчаров Напротив, за тяхно зло е, щото така те стават несамостоятелни...
    • Адриана Янкова Частично ги лишаваме от свобода, да. Така и трябва да бъде. Не бива да има неограничена свобода. И да, децата трябва да се послушни изпълнители. Това е тяхната роля. Мнение могат да имат, разбира се. Всеки има. :)
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Послушният изпълнител на чужда воля вече е почнал да се обезчовечава. Щото човекът е човек доколкото е свободен. Няма частична и пълна свобода, или има свобода, или няма. Там, където има диктат, там свобода няма и не може да има.
    • Адриана Янкова Не съм съгласна. Пълна свобода не бива да има. Например: Не бива да имаш свободата да пречиш на другите ученици в час. Не бива да имаш свободата да удряш съучениците си. И пр.
      Така че свободата в едно културно, цивилизовано общество винаги трябва да е 
      ограничена. И е.
      За обезчовечаването също не съм съгласна. Напротив: детето-послушен изпълнител става много по-ценна и независима личност от разклезения пикльо, който прави каквито си иска неща в час.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Ето че се оказва, че сама не разбирате що е свобода. Вие бъркате свободата с произвола ("свободията"). Свободата означава, че човек сам си поставя граници. Сам избира, сам решава какво да прави, но оттговорно. И да уважаваш свободата и интереса на другите. И да носиш пълната отговорност за постъпките си. Не е свобода да пречиш на другите, да накърняваш достойнството им и пр. Свободният сам ограничава себе си.
    • Адриана Янкова Въпрос на терминология. Терминологията не е от голямо значение. Радвам се, че се уточнихте и самокоригирахте от предходното си изказване. (y)
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Нищо не съм самокоригирал. Просто Ви обясних що е това свобода. :-)
    • Адриана Янкова Да, да, разбрах вашата дефиниция и съм съгласна с нея. 
      Нека наречем това държание "произвол", нямам нищо против. Произволът трябва да се пресича решително и принудително.
    • Адриана Янкова И безжалостно.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Произволът може да се озапти едва когато на позволилия си го му се помогне да разбере, че сам нищо не печели от него, напротив, много губи. Когато един млад човек сам разбере колко е тъпо и грозно да прави глупости и простотии, когато той сам се отврати от тях, тогава той вече е преживял оня вътрешен поврат, който ще го направи истински свободен човек. А докато насила го принуждаваме да слуша, той вътрешно е готов отново за безсмислен и отмъстителен бунт.
    • Адриана Янкова А когато не иска - или не може - да разбере, трябва принудително. Няма друга възможност. :)
      Така правят в Китай и резултатите говорят сами по себе си - от Китай излизат огромна част от най-добрите специалисти в света.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова В Китай хората просто правят (сглобяват) онова, което обаче е било изобретено и създадено от хората в истински развитите нации. В днешно време не са нужни толкова изпълнители, а откриватели. Без свобода хората могат да станат нещо като добри роботчета, но не и да бъдат творци, изобретатели...
    • Адриана Янкова Не е така. Не сте живял в Китай и не знаете.
    • Ангел Грънчаров Китай е друга, коренно различна култура: източна, азиатска. Там индивидът няма значение. Там общността (държавата) е всичко. А ние сме европейци. И християни. Не можем да спасим душите си нито като се покитайчим, нито като се порусначим, нито като се помюсюлманчим...
    • Адриана Янкова Не е вярно, че там индивидът няма значение. От 78-ма година насам (т. е. откакто Китайците градят капитализъм) индивидът е важен. Особено в собствените си очи. :D
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Милиард и половина китайци... за държавата те са като мравки. В азиатската култура не се цени ИНДИВИДУАЛНОСТТА (раз-ЛИЧНОСТТА), там човекът е толкова по-ценен колкото е по-неразличим от общността, в Европа е обратното.
    • Ангел Грънчаров Аз, впрочем, съм живял в Русия, тя е много близка по манталитет до Китай (комунизмът също ги сродява).
    • Адриана Янкова Това са много остарели схващания и помитащи генерализации. Реалността е по-различна.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Не, има истини, които не остаряват. Вие очевидно нямате пиетет към философията. Което е истина, то е вечно...
    • Ivan Palabuykov Адриана Янкова И бягат в САЩ.Госпожо, послушайте Философа.Той е абсолютно Прав.
    • Адриана Янкова Няма абсолютно прави хора. :)
      Не гледайте на нещата в черно-бяло. Вижте оттенъците. Всичко има и плюсове, и минуси.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Не става дума кой - аз или Вие - е правият, това съвсем не ме вълнува, в случая само истината има значение. Аз като философ съм дал обет да бъда винаги с истината. Няма полуистини, няма и това, което наричате "черно-бяло", опитвате се да шикалкавите - щото истината не Ви изнася, кой знае защо. Което, простете, е тъпо. Щом нещо е истина, то е изгодно за всички. Тия, дето са привикнали да живеят с лъжата (залъгвайки се, че лъжата била "многоцветна истина"!), постъпват крайно глупаво: лъжата е вредна за всички, истината пък е полезна за всички. Всяко нещо наистина има плюс и минус, но плюсът е тъкмо съотнасящото се с истината, а минусът - онова, което е подчинено на лъжата.
    • Адриана Янкова Съгласна съм само с първото ви израчение. Второто няма как да проверя за истинност - това само вие си знаете дали е вярно. Ако обаче действително сте дал такъв обет, направете поне малко усилие да го спазвате.
    • Адриана Янкова И отново, не гледайте на живота с черно-бели очила.
    • Ангел Грънчаров Адриана Янкова Вие обаче или не ме разбрахте, или просто се инатите да погледнете истината право в очите. Помислете малко над това, което Ви казвам. Вярно е, дама сте, като такава мислите съвсем емоционално, но се опитайте да вложите и известен разсъдък в изказванията си наред с емоцията...
    Напишете отговор...

  • Tsvetomir Naidenov Хей човек от извесно време ти наблюдавам коментрите и за мен всичко е глупаво и смотано стига си ревал като некоя курва кой ти е крив че си некадърен и не можеш да се оправяш в живота кво ревеш само ако си кадърен даскал да си си оправил живота

Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр. Книгата ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, външно погледнато, е систематичен курс по философия, в който обаче твърде експресивно се тълкуват и вечните въпроси, вълнуващи човешките същества на тази земя. Подобна форма, именно курс лекции по философия, осигурява на автора така потребната живост, непосредственост и свобода в общуването със съзнанието на читателя. През цялото време той се стреми да бъде близо и да не изневерява на ония неизбежни сърдечни трепети, благодарение на които човекът става човек – и личност, разбира се. Опитва се да приобщава съзнанието на читателя към така вълнуващата мисловност на непреходното, която именно е истинското богатство на човека.

13 коментара:

Анонимен каза...

Грънчаров, с тая свобода и либерализъм до никъде не се стига. Свободата е променливо понятие, което за всеки отделен човек както и за различните общества се мери с различен аршин.Във всички средни училищапо света, особено по кампусите или т.нар пансиони или полупансиони има желязна дисциплина и не се мърда никъде.Затова стигат далеч.И не говоря за Азия , щото там с атъпаци, говоря за Европа и САЩ.Тук има предостатъчно свобода, която води то свободия и тъпотия.Интересно ми е какво щеше да говориш, ако в резултат от твоето преподаване, беше дошъл някой родител, да ти изсипе два токата в мутрата и да видиш безсилието, да не можеш д ареагираш по абсолютно никакъв начин.За българина свободата е понятие, което води до разврат, простотия и изваждане на всички лоши качества навън.Това и ти и аз го знаем.Иначе относно видеото, наистина е много тъпо!

Ангел Грънчаров каза...

Отваряте голяма тема, по която много съм писал. Можете ли да ми обясните как става така, че свободата, която навсякъде по света води до невиждан личностен, духовен и обществен просперитет, у нас специално (и в "братска" Русия тоже) води до "разврат, простотия и изваждане на всички лоши качества навън", цитирам Вашите думи?! Как, моля Ви се, става този фокус? Като ми отговорите, ще се изкажа. Благодаря предварително...

Bacho Кольо каза...

Поздравления зо Адрияна Янкова!

Никой досега не е издържал да води толкова продължителна и спокойна дискусия с Грънчаров - завършен демагог, първусигнален манипулатор, комплексар и лицемер.

Ангел Грънчаров каза...

А мене, Bacho Кольо, нема ли да ме поздравиш поне малко? :-) Как може да си чак толкова несправедлив спрямо мен?! :-) Капка неудобство не изпитваш ли понякога като постъпваш така несправедливо?!

Анонимен каза...

г-н Грънчаров, момичето напълно ви е разкостило в този спор. Голяма излагация за вас. Браво на Адриана!

гАд каза...

Всъщност китайците отдавна не са само изпълнители.
От много време Китай си има своите милиардери със западно образование. И то много такива. Което не става с лошо образование.
Не казвам, че модела им е перфектен, но носи и добри резултати.

Анонимен каза...

Ами иди и влез в китайска детска градина , гимназия и университет да видиш какво е самодисциплина, казвали са ми , че са супер възпитани .Виж , тогава говори .

Ангел Грънчаров каза...

След като децата години наред са били мундщровани в "желязна дисциплина", естествено, че в един момент ще бъдат зомбирани до степен, че да са вече "самодисциплинирани" :-) Но колко струва такава една "само дисциплина"?!

Ангел Грънчаров каза...

Да, Гад, китайският "комунистически капитализъм" е наистина "много успешен", няма що. Остава да се запитате за цената, която плащат китайците. Нещо да сте чувал за избитите хиляди студенти на главния площад в Пекин?

Анонимен каза...

Говорим за жажда за знания , не за политика .

Анонимен каза...

Ти обаче си много объркан човек. Семейството ти те издържа и вместо да започнеш да работи където и да е, и успоредно с това да водиш делата си, ти си губиш време в безсмислени разговори. Тези разговори са толкова безсмислени, че след 1 ден хората ще са ги забравили, затова ги слагаш в "списания" (по разбираеми причини го слагам в кавички), които никой, никога не чете. Парадоксална е мотивацията ти за действие ? Какво казва семейството ти ? "Няма проблем, спори за образователната система, ние ще те издържаме." Нямаш ли поне малко срам, ако не от нас, то поне от тях ?

Бъди здрав!

Ангел Грънчаров каза...

Неадекватна анонимна тъй загрижена за мен другарко, дето сте написала горния тъй тъпичък коментар,

Какъв човек ще съм, другарко, решавам само аз, панимаете!? Как ще живея и какво ще правя пак решавам само аз, другарко, панимаете? Какви разговори ще водя пак решавам аз, заедно със събеседниците си. Аз, скъпа тъпа и злобна другарко, съм интелектуалец и водя един интелектуален живот, какъвто Вие никога няма да водите по понятни причини. Не са "безсмислени" разговорите ми, а Вие, като ги определяте като такива, показвате, че сте изключително тъпа и зла. И завистлива като капак. Кой ще ме издържа ли? Вие самата, другарко, ще ме издържате. Щото сте тъпа, щото Вие ще работите, а пък мен ще ме издържате за да водя своя интелектуален и духовен живот. Аз съм мислител ма, другарко, и моята работа е да мисля и да говоря, панимаете?! Аз именно си върша работата, другарко. Тъй че кое сега е безсмисленото?! Това, което Вие самата ми написахте - и с което се изложихте за пореден път! Панимаете, тъй неумна другарко?!

Анонимен каза...

Отдавна подозирам аз, Бачо Кольо е осигурена шушумига в панелка, стар и тъп е, но на моменти мисли че има мозък и идва тука... Вие да сте видели комуноид с мозък?... Много трудно се концентрира, говори обтекаеми работи, абе има ли Григор Вачков с квалификация? Освен псувните де... Тоя вулгарник-задник е вече забравен, но е увековечен в На секи километър... Всеки път като видя Бачо Кольо и мисирския му ум се сещам за Григ Вач, това е... Не знам защо... Те са червена тъпа пасмина която няма изтриване...