Светослав Александров (който, струва ми се, е биолог по образование) е написал интересен и провокиращ постинг със заглавие За Стивън Хокинг и отношението му към Бог и малко собствени размишления…. За мен беше много любопитно да прочета написаното там, прочетете го ако желаете и вие. Разбира се, много от твърденията му звучат крайно наивно, което е обяснимо: този човек не е специалист в тази област, ала е похвално желанието му да се ориентира поне малко. В тази връзка моя милост написа там свой кратък коментар, с който предлагам да се проведе една по-сериозна дискусия по тия проблеми, та повече хора да разберат за какво всъщност става дума:
Поставяте интересни проблеми, твърде благодатни за сериозна дискусия. Няма да давам оценка на изказаните от Вас мисли и твърдения, ала с удоволствие бих участвал в една дискусия за Бога, която Вашата публикация провокира. В началото искам да отбележа следните моменти, които е добре да се имат предвид, иначе просто няма смисъл да се разговаря:
● Най-напред следва да се уточни какво ще разбираме под Бог; всеки си има някаква представа за Бога, но това не е достатъчно; трябва да си съгласуваме представите и да си изработим работещо понятие (идея) за Бога;
● Това кой е изказал едно твърдение - Айнщайн, Хокинг или бай Киро от 3-тия етаж - няма абсолютно никакво значение; важно е какво именно се твърди, каква е същината на твърдението и какви аргументи се дават в негова подкрепа; много често става така, че знаменити учени в една област са абсюлютно невежи в друга област; понятието Бог не е понятие на физиката или на биологията, следователно мнението на физици и на биолози (независимо колко са велики в своите обаче области) за Бога има стойността на твърденията, които бай Киро от 3-тия етаж има за теорията на относителността (а иначе той е велик търговец тоя бай ви Киро);
● Понятието Бог е понятие на метафизиката и религията; същевременно има много човешки представи за Бога, коя от коя по-непълноценни и неверни; ето защо почвата, на която могат да се обсъждат проблеми от рода на този "Има ли Бог?" е почвата на философията и на религията (теологията);
● Да чакаме, че физиците или биолозите ще решат проблема за Бога е все едно да смятаме, че търговците на домати като бой Киро от 3-тия етаж могат да дадат революционен принос и да решат проблемите в областите на квантовата физика или на съвременната генетика;
● Който иска да мисли сериозно по проблема за Бога трябва да е наясно с досега изказани солидни разбирания, теории, концепции за Бога, които имат предимно философски характер; съобщените по-горе гледища (за атеизма, деизма, теизма и пр.) са крайно схематични, имат дилетантски характер и по тази причина не вършат никаква работа;
● Нещо повече, проблемът за Бога даже не е област на науката като цяло, той не е научен въпрос, той е въпрос вярата, на ценностите на човека, на мирогледа; да очакваме, че науката или учените могат да ни кажат нещо смислено за Бога е все едно да чакаме, че търговецът на домати от 3-тия етаж бай Киро може да реши проблемите на молекулярната биология, на модерната физика, на генетиката. Още великият Кант окончателно обоснова, че науката (теоретическият разум) не могат да кажат нищо смислено за Бога, по тази причина е най-благоразумно да си мълчат когато стане дума за тия въпроси;
● Каня ония, които искат да се включат в една пълноценна дискусия за Бога най-напред да се приобщат към постиженията на човечеството в тази прелюбопитна област; като начало могат да прочетат главите за Бога в моята книга ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, която има следното подзаглавие: "Вечното в класическата и модерната философия". Тази книга е издадена и в книжен вариант, има я и онлайн.
Приятно четене и да си пожелаем интересна дискусия!
Поставяте интересни проблеми, твърде благодатни за сериозна дискусия. Няма да давам оценка на изказаните от Вас мисли и твърдения, ала с удоволствие бих участвал в една дискусия за Бога, която Вашата публикация провокира. В началото искам да отбележа следните моменти, които е добре да се имат предвид, иначе просто няма смисъл да се разговаря:
● Най-напред следва да се уточни какво ще разбираме под Бог; всеки си има някаква представа за Бога, но това не е достатъчно; трябва да си съгласуваме представите и да си изработим работещо понятие (идея) за Бога;
● Това кой е изказал едно твърдение - Айнщайн, Хокинг или бай Киро от 3-тия етаж - няма абсолютно никакво значение; важно е какво именно се твърди, каква е същината на твърдението и какви аргументи се дават в негова подкрепа; много често става така, че знаменити учени в една област са абсюлютно невежи в друга област; понятието Бог не е понятие на физиката или на биологията, следователно мнението на физици и на биолози (независимо колко са велики в своите обаче области) за Бога има стойността на твърденията, които бай Киро от 3-тия етаж има за теорията на относителността (а иначе той е велик търговец тоя бай ви Киро);
● Понятието Бог е понятие на метафизиката и религията; същевременно има много човешки представи за Бога, коя от коя по-непълноценни и неверни; ето защо почвата, на която могат да се обсъждат проблеми от рода на този "Има ли Бог?" е почвата на философията и на религията (теологията);
● Да чакаме, че физиците или биолозите ще решат проблема за Бога е все едно да смятаме, че търговците на домати като бой Киро от 3-тия етаж могат да дадат революционен принос и да решат проблемите в областите на квантовата физика или на съвременната генетика;
● Който иска да мисли сериозно по проблема за Бога трябва да е наясно с досега изказани солидни разбирания, теории, концепции за Бога, които имат предимно философски характер; съобщените по-горе гледища (за атеизма, деизма, теизма и пр.) са крайно схематични, имат дилетантски характер и по тази причина не вършат никаква работа;
● Нещо повече, проблемът за Бога даже не е област на науката като цяло, той не е научен въпрос, той е въпрос вярата, на ценностите на човека, на мирогледа; да очакваме, че науката или учените могат да ни кажат нещо смислено за Бога е все едно да чакаме, че търговецът на домати от 3-тия етаж бай Киро може да реши проблемите на молекулярната биология, на модерната физика, на генетиката. Още великият Кант окончателно обоснова, че науката (теоретическият разум) не могат да кажат нищо смислено за Бога, по тази причина е най-благоразумно да си мълчат когато стане дума за тия въпроси;
● Каня ония, които искат да се включат в една пълноценна дискусия за Бога най-напред да се приобщат към постиженията на човечеството в тази прелюбопитна област; като начало могат да прочетат главите за Бога в моята книга ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, която има следното подзаглавие: "Вечното в класическата и модерната философия". Тази книга е издадена и в книжен вариант, има я и онлайн.
Приятно четене и да си пожелаем интересна дискусия!
11 коментара:
Angel Grancharov Важно и интересно!
HUMANUS, дневникът на философа Ангел Грънчаров: Начало на интересна дискусия за Бога
aig-humanus.blogspot.com
Теми Вечното, Вяра, Духовността, Наука, Философия, Ценности, Човекът
преди 39 минути · Добави коментар · Харесва ми · Сподели
Ivo Dimitrov Аман от измислени спорове и набедени величия.
Това, че - с всичките ми извинения - Хокинг има проблеми с Бог, то това вищо не означава.
Факта, че човек може да мине за днешен "гОСПОД" във физиката, при положение, че в негова хипотеза от пети ред, шесто следствие е наблюдавано, вече е Божа работа.
Апропо, спорът е безмислен, защото самата физика доказва, че в света на елементарните частици и "сингуларната" точка, присъства целият хоризонт на събития, което преведено означава и ... Господ!
преди 29 минути · Харесва ми ·
Angel Grancharov Вярно! Но ми се струва, че винаги има нужда да се разговаря за Бога, понеже много хора съвсем не разбират за какво всъщност става дума...
преди 26 минути · Харесва ми ·
Ivo Dimitrov Знам. Но е безполезно именно в тази плоскост.
Вече посочих, че от "природо-математическа и физична" гледна точка съвременната наука не може да отрече Бог /творец.../, тъй като би се самоопровергала. "Всичко" не изключва, а включва Бог. Иначе самото понятие се обезмисля.
Отричането на Бог е равносилно и на отричането на сложността и комплексността присъща на истински сложните системи, каквито са биологичните напр.
Най-големият - и малко известен на широката публика - научен пробив от края на 20-ти в. е този на Пригожин. Който просто императивно ни задължава да отхвърлим елементарният детерминизъм на Хокинг.
Да не говорим, че в прагматичен аспект Морал+Транцедентно = стратегия за дългосрочно оцеляване на всяка социална система.
С което просто подчертавам предсмъртните думи на един голям атеист "Дори да не съществува, ние трябва да го измислим"...
преди 10 минути · Харесва ми · 1 човек ·
Angel Grancharov Споделям изцяло! Но нали съм философ, тази ми е участта и работата: да участвам във всякакви дискусии и с всякакви хора :-)
преди няколко секунди · Харесва ми ·
а не е ли опитът да се извади дискусията за Твореца от науката опит да се избегне всякакво съмнение, тоест нещо да се приема на сляпо? Не мога да приема вашите аргументи. Прочее, прочетете есето на Бъртран Ръсел защо не е религиозен. Доводите му са много силни, макар да се опират на логика, а не на наука...
Не става дума за "изземване" на въпроса за Бога от науката; Бог просто не е и не може да бъде неин предмет; Бог не е физическа, не е материална реалност, той е духовна реалност; представете си какво ще се получи ако учените, ако физиците, почнат да се занимават с духове, с духовни неща, с Бога? Ами това вече няма да е наука, нали? Значи въпросът е: ако учените искат да се занимават с проблема за Бога, нека да се занимават, но това вече няма да е наука; ако пък държат все пак да е наука това, с което се занимават, то тогава нека да имат благоразумието да не докосват проблема за Бога.
Тоест науката, ако желае да съхрани своята научност, характера си на наука, тя следва да се еманципира от проблема за Бога; Бог просто не е неин предмет и област - това обаче не значи, че умът (интелектът, мисълта, разсъдъкът, "разумът") съвсем не могат да участват в решаването на проблема за Бога. Науката не е единственото приложение на човешката познавателна способност, на ума и мисълта. Но идва въпроса: а може би проблемът за Бога може да се реши от гледна точка на логиката?! Нима съществуването на Бога е проблем на логиката, е логически проблем?
За съжаление и на логиката не е дадено да разнищи проблема за Бога. Всички твърдения на логиката за Бога, независимо дали са на Ръсел или на някой друг, имат неотстраним дефект: идеята за Бога не се поддава на логическо тълкуване, а ако някой все пак си мисли, че се поддава, то тогава се губи огромната, най-съществената част от нейния смисъл, т.е. това, което получаваме като резултат, е съвсем непълноценно, то просто не може да обхване грандиозния смисъл на идеята за Бога. За да се постигне идеята за Бога в нейната пълнота, трябва да се включи освен мисълта и чувството, и вярата, и интуицията, а такива неща, както е известно, нямат място в науката и в логиката; а ако пък имат, то това вече не е наука, не е и логика. То става ФИЛОСОФИЯ.
Така че проблемът за Бога може да бъде поставян смислено и решаван единствено на почвата на философията. Нещо повече, проблемът за Бога не може адекватно да се реши само на почвата на вярата, той може да се осветли пълноценно едва когато се обедини в едно целия духовен ресурс на човека, именно, именно когато се обединят в едно цяло тъкмо ума, мисълта, чувството, интуицията, вярата, волята...
Аз в близко време ще публикувам на специално място няколко текста, които осветляват проблема за Бога от гледна точка на философията. Впрочем, в новия брой на сп. ИДЕИ, който ще излезе до края на този месец, има също текст по този проблем. Ще се постаря да дам достатъчно "храна" за размисъл на ония, които искат да проумеят и да разберат тоя най-значим човешки и екзистенциален въпрос за Бога. А ония, които "си знаят" и не щат нищо ново да научат, нека да си пребивават в мизерното си безпроблемно "знание" - те обаче съвсем не могат да осъзнаят колко много губят от това...
Ivo Dimitrov:
Разбирам Ви.
Но просто единствено възможната плоскост към днешна дата е Нашата потребност от Трансцедентното и Бог. Без това изпадаме в моралният релативизъм, преди го наричаха атеизъм, днес-постмодернизъм. Докарваме си на тиквите Комунизъм, Фашизъм, Исламски тероризъм и проч.
Т.е. Ние имаме нужда от Него, ако искаме да оцелеем.
И... да се вглеждаме внимателно в "Заповедите" Му, които по същество са И морален и Правен кодекс на съ-съществуване.
Да не говорим, че ако "учените" не отричаха толкова запалено Бог (за да си запазят Неговото място), то отдавна щяха да започнат да работят по въпроса за... Светата Троица.
До ден днеше боравим с двумерен апарат в мисленето - ДА/НЕ. Пък Несъществуващият бил Троичен!
Което означава ТРИмерен понятиен апарат.
И самите философи щяха да видят, че Хегеловата диалектика не е нищо повече от Патерица за преодоляване несъвършенството именно на двоичното мислене.
Коментари
1.
stoian_ti
около 10 часа
Каква дискусия бе тука има хора които като прочетът думата БОГ, и започва да им прилошава.Колко пъти съм писал и обяснявал на тия овчи глави,защо ИМА БОГ,с факти иаргументиот физиката и астрономията но те не искат и да чуят.Не е вярно,че Бог, не може да бъде обект на научно иследване.Подобни твърдения,отричат съществуването му.БОГ, не е само филосовско или имагинерно понятие. ТОЙе РЕАЛНО СЪЩЕСТВУВАЩА ЛИЧНОСТ.
2.
stoian_ti
около 10 часа
Евекта от неговите действия,се чуства на всички нива на пространството и времето, а ако някой не може да ги усети си е негов проблем
3.
stoian_ti
около 10 часа
...Ефекта...
4.
aig_db
около минута
Ето, тъкмо защото си се опитал да обосноваваш, че Бог е обект на научно изследване, си стигнал до тия плачевни резултати Философските понятия не са имагинерни, объркал си се нещо. Те са понятия за най-реалното, за истинското. Когато се говори извъннаучно за Бога това не значи, че се отрича съществуването му. Струва ми се, че трябва да преосмислиш някои догми, под властта на които се намира твоето съзнание - също толкова, колкото и съзнанието на споменатите от теб ˝овчи глави˝
stoian_ti
16 минути
Сега ,тук не става въпрос за догми, аз говоря на базата на лични впечетления,сънища, и други, паранормални явления.Съзнанието ми не е подвластно на никой. Казах, че БОГ,може да бъде,обект на научно иследване,но само от него зависи дали,ще ни се открие.Повтарям още веднъж, за тези които не са разбрали,БОГ съществува реално,може да е във паралелна вселена, но съществува.(неотдавна четох в тоя сайт,че един руски учен е доказал това и аз му вярвам.)
6.
aig_db
около минута
Ясно. Това, което говориш, е ˝паранаука˝, а не наука; то е ˝около˝ науката, но не е наука. Разбира се, че Бог съществува, ала какво е Бог, и как той съществува, е въпрос, по който много трябва да се мисли. Философията може да ни каже най-много по тия теми... чел ли си нещо от философията за Бога?
Мисля, че в опита си да докажете Бога сами доказахте защо го има. Защото хората имат потребност от такова нещо. А защо имат потребност - за да не се чувстват самотни?
Само че нашата самота няма значение за голямата Вселена.
stoian_ti
около 1 час
Не не съм чел, а и едва ли ще го разбера.За себе си знам ,че го има и повече не ми трябва.Приятен ден.
8.
aig_db
около минута
Не може да се знае, че има Бог; много просто щеше да е ако Бог ни се откриваше така, че да го знаем, да знаем за съществуването му. Ако знаехме с точност, че Бог съществува, всичко би се обезсмислило, помислете малко! А смисъл има когато не знаем, няма как да знаем, поради което ни са налага да го търсим - тогава всичко си е на мястото.
редактирай изтрий
Не може да се знае, че има Бог; много просто щеше да е ако Бог ни се откриваше така, че да го знаем, да знаем за съществуването му. Ако знаехме с точност, че Бог съществува, всичко би се обезсмислило, помислете малко! А смисъл има когато не знаем, няма как да знаем, поради което ни са налага да го търсим - тогава всичко си е на мястото.
9.
aig_db
около минута
Какво пречи на Бог да ни се открие така, че всички с положителност да знаем за него? Но явно неговата непомерна мъдрост го възпира - и по този начин всичко има смисъл
Де да беше толкова лесно всичко: заради нашата "самота" сме си измислили Бога! Ако беше заради самотата щяхме да си измислим нещо друго, което да е все до нас и около нас, та да намалява самотата ни. Но невидимият Бог не може да е такова нещо; напротив, съзнанието за Бог ни прави още по-безнадеждно самотни: щото той е "там някъде", където е прекрасно, а ний сме тук, където е така самотно - и където трябва да се справяме сами...
Не всички са достойни за неговото внимание, най малко пък невярващите. Аз съм един от малкото пред когото, се е открехнала,(на милиметри), вратата към БОГА. и то не по заслуги, а по милост.
щом за себе си знаете, че го има защо изобщо създавате дискусия? То не е дискусия, а проповед. Вие не сте философ, а проповедник.
Ще ви отвърна като вас - аз за себе си знам, че хората могат спокойно да вдигнат глава без да се боят от небесни Биг Брадъри.
Хайде довиждане.
Публикуване на коментар