Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

четвъртък, 31 юли 2014 г.

Описание на перфектното съвременно училище

Попаднах на следната публикация на г-н Svetlozar Neykov (на снимката) във фейсбук-групата Промяна в образованието СЕГА!, хареса ми много какво той пише и затова препубликувам тук неговото описание на "перфектното съвременно училище" с оглед да се прочете от повече хора, пък също така призовавам повече хора да се включат в обсъждането на тия толкова верни, нищо че са авангардни, идеи и разбирания:

Моля предлагайте ако желаете - долу са зададени някои начални предложения. Моята Визия за перфектното училище е в малки размери, фокусирано, директно в бизнеса със закачен експерт ръководител и възможност за достъп до информация. Това означава, че самата фирма си прави университет и обучава в рамките на определен период примерно 3 години човек за да може да работи работата й. През останалата част виждам образованието като целодневно забавно място тип обществен център по интереси, с достъп до компютри и безплатен Интернет, както и библиотека за ресурси, социално и работещо по проекти, насърчаващо поемането на инициатива и отговорност. Дори и човек вече да е на работа, да има право да го посещава - то да е като място за отмора, развлечение, научаване на нещо ново - подобно на обществен (общностен) център по интереси. Обучението не бива да спира с момента на започване на работа, както и работа не бива да изтощава толкова, че да нямаме време за активна почивка (спорт, културно-творческа дейност, дискусия на различни тематики, прожекция, сбирка с приятели, разходка, танц, приказка) плюс пасивна почивка (спане, ядене, блуждаене, медитиране). Не бива да е толкова строго и срязващо Ето някои важни точки, които перфектното училище (университет) е добре да покрие. За всички възрасти:

• Социално (не виртуално, а в среда интересуваща се от същата тематика)
• Търсещо мотивацията в ученика, неговата страст, питащо го как се чувства...
• Тясно свързано с бизнеса или в самия бизнес
• С достъп до технология (компютри и безплатен интернет)
• Подкрепящо културата, изкуството и традициите
• Поощряващо поемането на риск и отговорност
• Поощряващо експериментирането и прощаващо грешките
• С визия: Да прави хората щастливи и да разширява кръгозора им и желанието за участие
• Без конкуренция с търсене на различност и уникалност, самоусъвъшенстване
• Не ТРЯБВА ДА, а ИСКАМ ДА!
• С обратна връзка (учител = ученик), отворено за промяна
• Не приспособяващо учениците към работата, а обратното - работата към учениците
• Меритократично (оценяващо всеки спрямо общ държавен стандарт)
• Международно комуникиращо си с други модели във Финландия и Израел например.
• Комбинативно - използващо и свързващо информация и практики от всички в света
• Индивидуализирано и персонализирано, с изработена програма на всеки поотделно
• Племенно, всяко училище да е със своята мисия (икономист, инженер, медицински, дигитален)
• Духовно, културно и обогатяващо кръгозора ни място
• Утвърждаващо ценности като (свобода, уважение, толерантност, солидарност...)
• Каращо ни да мечтаем. Показващо ни различни неща, от които да си изберем.
• 4 групи по 5 човека състезаващи се в проект и подпомагани от експерт на темата
• Използващо не само технология, но и природа (туризъм, оцеляване + учене)
• Учещо ни не само на рационално знание, но и на привързаност, интуиция и желание
• Мрежово - хоризонтално и равноправно, не йерархично, а с временни експерти
• Училището трябва да е мотивиращо място
• Питащо го какво иска да промени
• Симулиращо държавата и институциите и примерно съд, болница
• Работещо с държавата за по-добро, но предлагащо неофициална обстановка
• Пълно с приятели
• Проектно базирано - кратки лекции и използването им на практика в реални проблеми
• Без учител, а с експерти (С много учители - всеки е учител на другите)
• Обучаващо на малки групи максимум 5 човека, за да задържа вниманието им
• С почивки през 25 мин. (с възможност, за ядене, сън, разходка - 100% отпочинали)
• С отговори и пищови, с wikipedia и помощ от съученик/колега
• С възможност за участие (интерактивно), коментиране на преподаваното и въпроси
• Доверяващо се на детето и неговата преценка
• Поощряващо различността и различните, без унификация на база конкуренция.
• По-малко, не голямо, по-хоризонтално, по-кратко и временно, по-комуникативно
• Едноизточниково (от един унифициран учебник)
• Целенасочено до конкретни постижими резултати за съответния ученик
• Фокусирано, разделено на тесни групи по интереси.
• Различно и индивидуално насочено, според нуждите на всеки един
• 1 на 1, между приятел на приятел, съседи, неофициално, а не строго и официално
• Олекотени и мултимедийни лекции (слайдове) разглеждащи гората, а не клончето



КРАТЪК МОЙ КОМЕНТАР: Чудесно е това описание, имам малки забележки, но по същество приемам идеята, явно мислим в една и съща посока. Приветствам инициативата на този млад човек, на г-н Нейков, да отвори темата за това какво училище ни е потребно, какво българското училище, ако иска да е съвременно и полезно за развитието на личностите на младите, трябва да бъде. Ще се включа в този разговор непременно. Призовавам и други хора да се включат. Именно затова си и позволих да публикувам текста Ви, г-н Нейков, в своя блог, направих го за това повече хора да научат как Вие мислите и евентуално да се включат в обсаждането на поставените въпроси. Ако ми разрешите с удоволствие ще публикувам този Ваш тест и също така други Ваши текстове на тема образование и в издаваното от мен списание ИДЕИ. Мислите авангардно, както и трябва да мисли мислещият човек! Поздравления!

Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров БЪЛГАРСКАТА ДУША И СЪДБА (с подзаглавие Идеи към нашата философия на живота, историята и съвременността), , 12.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-375-7, 354 стр. Книгата е новаторски опит за по-цялостно представяне и описание на битуващите в нашето съзнание исторически и "народопсихологични" комплекси, които определят и нашите реакции спрямо съвременните реалности на живота ни. Авторът търси смисъла, който се крие в случващото се с нас самите, изхождайки от предпоставката, че ясното съзнание за това какви сме като индивиди и като нация е основа на така необходимата ни промяна към по-добро. А този е залогът за бъдещия ни просперитет.

Няма коментари: