Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

сряда, 9 октомври 2013 г.

Споделям изцяло възгледите на Рон Пол за революция в образованието - революцията на свободата


Общественото образование учи към зависимост от правителството и бюрократичното управление, смята бившият американски конгресмен

По думите на Пол самоуправлението е в основата на свободата. Снимка: Ройтерс

Вече 30 години Рон Пол иска революция. Не реформи, а промяна в цялостното мислене на хората, или както самият той го нарича "Революция на свободата".

В голяма част от този дълъг период обаче бившият щатски конгресмен е бил сам в мисията си да убеди хората в най-важното нещо – личната им свобода. Никой обаче не може насила да бъде принуден да бъде свободен. Всеки трябва както да разбере преимуществата, така и да поеме отговорността. Пол смята, че основите на свободното мислене трябва да бъдат заложени още от ранна детска възраст. Затова в последната си книга The School Revolution той твърди, че "не може да има цялостна революция без революция в образованието".

Бившият конгресмен от Тексас се застъпва в полза на домашното образование за сметка на общоприетите обществени норми. "Не може да има увеличение на свободата без едновременното покачване на отговорността", отбелязва Рон Пол, допълвайки и една от любимите си мисли – "Самоуправлението е в основата на свободата". По думите му общественото образование по своята същност учи към зависимост от правителството и бюрократичното управление. "Семействата трябва да се научат да бъдат отговорни и да се самоуправляват, което подкрепя свободата. Революцията трябва да започне в семейството."

Но това връщане на образованието в семейството, или поне много по-близо до семейния контрол, изисква промяна в начина на финансиране. "Ако държавните училища се управляваха на местно ниво, проблемът с монополния контрол върху образованието на цялото американско население в училищна възраст щеше до голяма степен да отпадне. "Собствениците" на училищата щяха да бъдат местните училищни бордове, които да определят програмата, стандартите за дисциплина и таксите. Средствата за реформа винаги изискват промяна в източника на финансиране", посочва Рон Пол.

По думите на Пол 20% от учащите биха могли да се обучават вкъщи в търсенето на личната си свобода. Но в книгата той вижда това като началото на блокирането на настоящата обществена система. Интернет-базираното обучение намалява цената на домашното образование до степен, възприемана като оптимален вариант за много хора. "С това ниво на отказ от системата скоро ще има широк кръг застъпници на възстановяването на локалния контрол и основополагащия родителски принос в местното образование", посочва още той.

Перспективата 20 на сто от американските младежи да се обучават у дома с майките си обаче хвърли много феминистки организации в откровена паника...

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ТАЙНСТВОТО НА ЖИВОТА: Въведение в практическата философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2006 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN-13: 978-954-321-246-0, ISBN-10: 954-321-246-5, 317 стр., 10.00 лв. Авторът тръгва от простия факт, че човекът е живот, че ние сме живи и влюбени в живота същества, от което следва, че по никой начин не бива да му изневеряваме: да си мислим, че сме “нещо повече от това”, че сме “нещо повече от него”. Но човекът е и разбиращо същество, което значи, че не се задоволява с “простата даденост” на непосредствения живот, а непрекъснато търси смисъла, неговата ценност за нас самите.   Оказва се, че ние живеем като че ли само затова непрекъснато да търсим себе си, което, от друга страна погледнато, означава, че постигаме себе си само когато свободно “правим” себе си, своето бъдеще, а значи и съдбата си. Пътят на живота у човека изцяло съвпада с пътуването към самия себе си, от което не можем да се откажем...

Няма коментари: