ЕЛИЦА ПАВЛОВИЧ
© Pierre et Gilles. Courtesy Galerie Jérôme de Noirmont, Paris
Тази изложба има за цел да поправи една несправедливост в изкуството и да провокира интерес към голото мъжко тяло, което е било идеал за творците векове наред. И не на последно място да събуди дебат и да премахне ненужната свенливост на обществото, възникнала през последните два века.
Първата изложба, посветена на голото мъжко тяло в изкуството, беше открита в музея „Леополд“ във Виена миналата есен. Вероятно някои от вас знаят за острата реакция на обществото срещу рекламите с голи мъже из целия град, така че общината се принуди да покрие „неприличните“ им части.
Същата тази изложба, допълнена с експонати от музея d’Orsay, гостува в Париж от 24-ти септември до 2-ри януари. Очаквано парижани са много по-толерантни към изкуството. Експозицията включва картини, скулптури, графики и снимки от 1800 година до наши дни.20-ти век издига в култ тялото на мъжа-спортист.
Исторически, векове наред, в изкуството голото мъжко тяло е изобразявано много повече от женското. Моделите-жени за рисуване от натура се появяват едва в началото на 20-ти век. Мъжете са предпочитани за модели не само от морални съображения, но и защото са приемани за архетипи на идеалния човек, формите им - за по-структурирани, мускулести и интересни за изобразяване. През Ренесанса това било върховото умение на художника – да може да рисува голо тяло, в идеалните му пропорции, заимствани от гръко-римското изкуство. Художниците-мъже виждали в своите модели своето идеално „аз“ – преувеличен, нарцистичен и съвършен свой образ.
20-ти век издига в култ тялото на мъжа-спортист. Но също така позволява и вглеждане отблизо в недостатъците и несъвършенствата на обикновения човек. Художници като австриеца Егон Шиле започват да рисуват свои голи автопортрети, за да покажат нагледно страданията на твореца. В отделни направления се развиват художествената фотография и гей изкуството.
Всичко това е събрано под покрива на музея d’Orsay. Религиозни изображения и шокиращи снимки на Пиер и Жил, скулптури на Емил - Антоан Бурдел и Роден, картини на Сезан, Франсис Бейкън, Егон Шиле.
Женската голота в изкуството ни е привична, а мъжката - изглежда - не. Една изложба трудно ще промени това, но както казват организаторите – поне ще напомни, че размерът понякога няма значение – разбира се, имайки предвид миниатюрите на Жан Кокто.
Anne-Louis Girodet Le Sommeil d’Endymion © Cliché J. Faujour/musée Girodet, Montargis
Anne-Louis Girodet Le Sommeil d’Endymion © Cliché J. Faujour/musée Girodet, Montargis
Hippolyte Flandrin Jeune assis au bord de la mer, étude © Musée du Louvre
©Musée Fabre de Montpellier Agglomération -cliché Frédéric Jaulmes
Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров СТРАСТИТЕ И БЕСОВЕТЕ БЪЛГАРСКИ (с подзаглавие Кратка психологическа история на съвременна България), изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2008 г., 320 стр. Хронология и феноменология на случилото се след 1989 година, както и вникване във факторите, които определят нашата национална съдба. Книга за нашите лутания по пътищата на свободата, за раждането и пътя на младата българска демокрация, за това какви сме ние, съвременните българи, книга за пропилените ни шансове и за покрусените ни надежди. Но това е една въпреки всичко оптимистична книга, която ни казва, че от нас, гражданите, зависи всичко: ако сме мизерни духом, няма как и да не живеем в бедност. От нашите ценности зависи съществуването, живота ни. Духовната безпътица поражда историческите, пък и сегашните ни нещастия. А растежът на нашите сили - и като индивиди, и като нация - тръгва от освобождаването на съзнанията ни от ония коварни скрупули и дефекти, заради които толкова сме си патили - и за които сме платили тежка цена.
3 коментара:
Безсрамник! Развратник! Извратеняк неден! Как не те е срам да поместваш такива грозни изображения на голи мъже?! Ето че напълно правилно госпожа Анастасова те уволни, щото освен че си некадърен си и нравствено деградирал, а такъв човек няма място в нито едно българско училище!
Какъв срам: да публикуваш снимки на голи мъже! Извратено е, безсрамнико!!!!!
Ужас!Какви закостенели мозъци и ограничени хора коментират тук!
Произведения на световното изкуство биха могли да се коментират единствено и само от самите им създатели.
Смелчага е бедния слепец позволил си да драска безумни и обидни думи по повод на статията и художествените произведения.
Публикуване на коментар