Днес в час по етика и право с моите ученици ще обсъждаме и тази табличка. Ще мислим върху това каква е разликата между успешните и неуспешните хора. Убеден съм, че е полезно за млади хора да се позамислят върху този проблем. Как мислите вие? А имате ли някакви добавки към таблицата?
А пък с учениците ми от 12-ти клас ще се опитаме да си направим заедно план за това с какви теми да се занимаваме до края на учебната година. Ще проведем и анкета (с един от класовете вее проведох такава анкета, резултатите са много интересни, скоро ще публикувам тук техния анализ) за това какви теми искат да се учат, какво проблеми ги вълнуват най-много и т.н. Ще се опитваме да практикуваме на дело демокрацията, а не само да разговаряме теоретично за нея. Моето разбиране е, че ако искаме обучението в училище да има някакъв сериозен, значим ефект върху съзнанията на учениците то младите не бива да бъдат тормозени просто наготово да (у)знаят това или онова, а трябва да им се даде шанс сами да го постигнат практически, да го преживеят и почувстват, да го направят сами, да го изследват непосредствено и т.н., този е верният подход, само благодарение на такъв подход ще можем да им помогнем да станат пълноценни личности и добри граждани. (За мен като техен преподавател по философия и гражданско образование това е най-важната ми цел, никаква друга цел не отклонява моето внимание.) Интересно е, че в тези няколко часа, които имам от две седмици насам с учениците (започнахме заниманията си в началото на януари, от нова година насам) установих две важни неща, за които искам да кажа ето тук:
Първо, като казах на учениците си пределно честно за това какви са моите възгледи за обучението по философия (че младите трябва да заложат на самостоятелното осмисляне на проблемите, че трябва да разговаряме съвсем свободно, спокойно и непринудено по проблеми, които ги вълнуват, че не бива да се задоволяват с това папагалски да рецитират чужди мисли от учебниците, а че са интересни техните собствени мисли и разбирания, че часовете са за тях, да се упражняват да мислят, да изказват с думи своите разбирания, да си защищават позициите, че ще правим много дискусии, състезания, игри и пр., т.е. че ще заложим на съвсем модерни подходи, че никога аз няма да изпитвам "по неволя" или "насила" даден ученик, а че учениците ми сами ще решават кой кога да се изяви, да се изкаже и пр., че сами трябва да решат кога да бъдат "изпитани", като всъщност изпитването ще става ей-така, между другото, докато си вършим истинската работа и пр., да не повтарям сега своя подход, за него цели книги съм писал), та значи като им разказах за тия мои разбирания, установих, че учениците ми ме гледаха "с ей-такива очи", т.е. показаха, че, най-напред, твърде много са изненадани, и то приятно, че изобщо има такива учители, сетне разбрах, че те изцяло споделят и възторжено приемат моя подход, подкрепиха ме изцяло и т.н. (бързам, че имам работа и на ушите, затова употребявам толкова често това проклето "и т.н.", избягвам по този начин подробностите). Та значи това е първата моя важна констатация за тия две седмици обучение.
На второ място се оказа, като разпитвах учениците докъде са стигнали с "учебния матр`ьял", те доста се затрудниха, като пък ги запитах да ми кажат нещо най-важно по тяхна преценка, което са научили по предмета, те доста се замислиха, в един момент се оказа, че никой от тях не се сеща да е научил за четири месеца нещичко по този предмет, а един ученик в един клас най-чистосърдечно каза ето тия забележителни думи:
- Господине, но ние не можем да помним толкова дълго това, което сме научили, щото го учим така, че го помним докато ни изпитат, а щом ни изпитат, веднага го забравяме; така сме научени, да не помним задълго нещата, които учим, щото те ни обременяват психиката, забравяме, та да намерим място за новите неща, които учим, и които също забравяме веднага щом ни изпитат!
Като чух това, аз силно се заинтересувах и предложих да го обсъдим този момент, обсъдихме го. В това обсъждане с учениците постигнахме пълно единодушие по въпроса, че от подобно "учене" няма абсолютно никаква полза, че такова учене е по-вредно и безполезно от неученето (това е моя отколешна позиция, но ето, младите сами стигнаха до нея). И по много други въпроси с учениците си постигнахме пълно единодушие, пълно съвпадение на позициите си, което мен лично много ме радва, това е добра предпоставка да имаме хубави занимания, хубави часове. Учениците също са твърде ентусиазирани и с голямо желание се включиха в тия нови упражнения (игри, дискусии, състезания за обсъждане на интересни казуси), които им предложих до момента; сега като вляза в час те обикновено ми казват ето какво:
- Господине, давайте бързо да започваме пак обсъждането си, да го продължим от миналия път! Или днес по нова тема ще обсъждаме? Хайде и по днешната тема да направим едно обсъждане като миналия път, щото то много ни хареса!
И често като бие звънеца учениците са разочаровани, че не можем да си довършим работата. Понякога и не чуват звънеца и закъсняваме. По тази причина аз реших и ето сега ще си кажа чистосърдечно една нова идея, който ми хрумна и която искам да реализирам непременно (имам и други идеи, но засега няма да пиша за тях, едно че сега нямам време, друго защото се иска известна подготовка по тях, за да могат да се реализират). А ето тази идея, която нищо не пречи да почне да се осъществява още от днес:
Обявявам всички мои часове с учениците ми от 10, 11 и 12 клас в училището, в което работя - ПГЕЕ-Пловдив - за напълно открити, т.е. всеки, абсолютно всеки, било учител, било ученик, било родител, било гражданин, било от това училище, било от някое друго училище, било инспектор от РИО-Пловдив, било какъвто иска да е, може да дойде в мой час, да наблюдава какво правим с учениците, как учим, как обсъждаме, как дискутираме и пр., няма нищо страшно да обявя това, не го правя защото имам толкова голямо самочувствие, не, изобщо не е така; причината е проста: ами защото не виждам нищо лошо, неприятно в това хора, които се интересуват, да дойдат, да наблюдават какво става, това е обществено учебно заведение, би следвало който има интерес да види как текат часовете в едно днешно българско училище, да може да го задоволи, пък и на мен ще ми е много интересно след това да обсъждаме отзивите на разните наблюдатели-посетители от видяното, тези техни анализи за мен, не крия, ще бъдат изключително интересни и полезни. Тази е причината да изляза с такава една инициатива. Смятам, че учениците ми няма да имат нищо против, но днес ще им предложа да обсъдим хрумването ми за тия "открити часове", макар аз лично не виждам причина часовете в училище да бъдат "закрити" за някой. Разбира се, никого лично или поотделно аз няма да каня, който сам поиска, да заповяда, разбира се, преди часа трябва да ми се обади, за да отидем заедно до класната стая. Не вярвам да се юрнат много хора да посещават часовете ми, но все пак нека всеки желаещ да ги посети да ми се обади преди часа.
Толкова засега. Бързам, че закъснявам вече за училище, пък и имам и още друга работа. Желая ви хубав ден! До скоро!Бъдете здрави!
Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ТАЙНСТВОТО НА ЖИВОТА: Въведение в практическата философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2006 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN-13: 978-954-321-246-0, ISBN-10: 954-321-246-5, 317 стр., 10.00 лв. Авторът тръгва от простия факт, че човекът е живот, че ние сме живи и влюбени в живота същества, от което следва, че по никой начин не бива да му изневеряваме: да си мислим, че сме “нещо повече от това”, че сме “нещо повече от него”. Но човекът е и разбиращо същество, което значи, че не се задоволява с “простата даденост” на непосредствения живот, а непрекъснато търси смисъла, неговата ценност за нас самите. Оказва се, че ние живеем като че ли само затова непрекъснато да търсим себе си, което, от друга страна погледнато, означава, че постигаме себе си само когато свободно “правим” себе си, своето бъдеще, а значи и съдбата си. Пътят на живота у човека изцяло съвпада с пътуването към самия себе си, от което не можем да се откажем...
7 коментара:
Към таблицата бих добавил: Позитивно мислещи са.
Водят здравословен начин на живот.
Работят за духовното си израстване.
Томи Томев.
Кафенееш, Грънчаров, кафенееш... :-)
Ясно и точно. Благодаря Ви г-н Гранчаров!
Ivan Palabuykov
Нормалните хора, т.е. най-големия процент от човеко-населението правят и едното и другото, и рядко изпадат в едната или другата крайност.... Понякога четат, но гледат и телевизия... и т.н..
Pavlin Gurbalov
Успешните хора вярват в думите на Исус и живеят с любов към ближния. Те помагат на бедните, болните и нещастните и благодарят на Бога за успехите си.
Radomir Parpulov
Към таблицата бих добавил: Позитивно мислещи са.
Водят здравословен начин на живот.
Работят за духовното си израстване.
Томи Томев
МАЛКО ХОРА БИХА СЕ ПРИЧИСЛИЛИ КЪМ ПЪРВАТА ГРУПА ,НО ОПРЕДЕЛЕНО АЗ СЪМ ВЪВ ВТОРАТА.....
Vasil Agopov
Малко идеалистична е първата група.Освен с книгата можеш да релаксираш и с някой хубав филм,прощаваш но и малко злобен хъс трябва да имаш,за да продължиш напред.Дори и да простиш на обидилият те,неприятното чувство понякога те гризе.Защо само успешните да са благодарни? И стигаме до въпроса - само богатите ли са успешни,а бедните - неуспешни? Това са човешки качества,които всички притежаваме - и добри и лоши!
Петко Ябанджиев
Успешен човек не означава непременно богат материално.
Томи Томев
За мен най-точен е г- н Ябанджиев .
Всички тези качества ги притежаваме АБСОЛЮТНО ВСИЧКИ - И ДОБРИ И ЛОШИ. Изобщо не приемам тава фалшиво разделение. Най- големите лицемери много успешно прикриват същността си
Elka Kitcheva
Вижданията по въпроса за успешен човек са различни г-н Томев.Хайде да вземем за пример един шлосер,стругар,един работник - какво за тях е успеха - да получат минималната си заплата,да платят сметките,да дадат на децата си джобни за през деня и от там нататък - голи цели,голи идеали,голи проекти! Накъде да успява и какви планове да прави за в бъдеще? Може духовно да успее да се извиси,да бъде добър, но докога? Защото бедните са винаги онеправдани,пренебрегвани,а дори съжалявам,че ще го напиша - и потъпквани!
Петко Ябанджиев
Няма как да се разберем. "Говорим" на различни езици. Определението успешен човек е вътрешно усещане.
Томи Томев
Томев го каза... Ябанджиев пак опира до материалното..
А още по интересното е, че таблицата е разделена на по 9 критерия, а повечето хора я отъждествиха на бързо с по един. Невидими са пътищата житейски.
Зарко Патеев
Г-н Грънчаров е постигнал целите си - да провокира мисленето и да предизвика желание за изказване на собствено мнение по темата. А за мен успешен човек е този, който е постигнал целите си. И не е задължително да са свързани с финансов просперитет. Какво значи голи идеали?!? Ако човек е мечтаел да бъде учител и се е себеосъществил като такъв, работи това, което иска и обича, вижда резултатите от своя труд - образовани и мислещи хора, стреми се към нови знания и духовно усъвършенстване, безразличен е към светската суета и надпреварване в трупането на материални блага, неуспешен ли е?!?
Бойка Костадинова
Много готино г-н Грънчаров, подкрепям напълно!
Васил Василев
Za parvi pat vijdam tolkova dobra tablica bravo!
Eng Hristo Ivanov
Днес и аз имам Етика и Право и ще направя същото. Може да измислим обща задача по темата за учениците ни.
Ivan Gospodinov
И според мен таблицата е добра.Бих добавил, вместо "злобен хъс" амбиция. Относно филмите, зависи от съдържанието им, има и порнографски, такива. Относно прошката знаем, че тя е лековито-ефективна само, когато е осъзната/от страна на този, на когото се прощава/.В противен случай прощаващият изпада в състояние на наивност водеща до неефективност породена от продължително прощаване. Последното е лично мнение.Ако трябва да бъдем точни и да спазваме Евангелието, то по думите на Господ Исус Христос трябва да прощаваме 77пъти по 7. Така Той е отговорил на въпроса, колко пъти трябва да се прощава. Успех, колега Грънчаров!
StefanArt Kiuchukov
Прошката е нужна най вече на прощаващия. Другият може даже и да не знае.
Томи Томев
Така е
Galina Dimitrova
В началото може и да не знае, но впоследствие ще разбере. Целта е, да се търси ефект на положителна промяна в неговата душевност/имам предвид този, на когото се прощава/
StefanArt Kiuchukov
Е аз съм неуспешна все гледам в чуждата чиния! Ха Ха а дали е вярно това кой ще ми каже?
Raq Palabuikova
Под Подкрепа може да се разбира @ придържане, застъпничество, джиро, симпатии, морална подкрепа, солидарност, лоялност и т.н.
Но когато е подплатена чрез финансова изгода,как ще се нарича?
Ако подкрепяме болните амбиции на политик,как трябва да се класификацира?
Според мен,всеки един жаргон в таблицата,трябва да си има и Класификация,именно това е важно за младите,какво се крие зад всеки "жаргон",как те го разбират и т.н.
Galin Mihalev
Не виждам проблем в това да си претенциозен и да изискваш. Примерно, ако отговаряш за група от хора, чиито общ труд формира колективната продуктивност и качество на продукта. Това значи да го нощ критерии, което пък е поставяне на цел.
Не виждам проблем в това да обсъждаш хора, когато живеем в общество лишено от традиционни ценности на доброта, любов, колективност, загриженост за човечеството и околния свят като цяло и други духовни качества. Все пак някои хора трябва да се ползват за лош пример, както и други за образец! Следвайки тези мисли, бих добавил, че също така има и различни начини да "обвиниш" някого. Но това пак е свързано с ценностната система.
Аз не чета книги. Един документален филм може да ми даде синтезирано достатъчно информация по дадена тема например. Аз имам отявлен проблем с това да се делят хората на такива, които четат книги и на такива, които не четат книги. Не живеем в средновековието. Имаме преливащи на информация медиуми и за времето, в което ще прочета една книга, ще мога да изгледам 10 филма, пет, от които документални и да прочета разширен анализ на същата тази книга - говоря чисто хипотетично.
Съгласен съм за хората, които мразят, знаят всичко, плашат се от проблемите, но за мърморенето не баш. Просто трябва да се нарича конструктивна критика и да е част от тази поддръжка, написана отсреща.
Хората трябва да сме целенасочени.
Оставяйки таблицата на страна, мисля, че успехът се крепи на конкретно приоритизиране на времето, с което разполагаме спрямо идеите, които имаме за живота.
И все пак - успехът има много измерения.
Лични разсъждения....
Viktor Poptolev
съгласна съм с вашите разсъждения
Merry Qneva
ДАНО МЛАДИТЕ РАЗБЕРАТ ПОСЛАНИЯТА
Krasimir Mitkov
mislq che imash edin kategorichen imperatiw da ne obsujdash facebook-worthy postowe w shibani akademichni zanqtiq
Александър Папазки
Porednoto izkriveno neshto...
Stanislav Georgiev
Иронично казано, струва ми се, че за хората в България надписите "успешни" и неуспешни" трябва да бъдат разменени! Защото вече много хора приемат за "успели" хората от графата"неуспешни" - ЗА НАЙ-ГОЛЯМО СЪЖАЛЕНИЕ! Иначе идеята е добра! Поне следващото поколение да има база за правилно тълкуване на понятията "успехи"; "неуспехи"! ДАНО, ДАНО, ДАНО..... ама ....НАДАЛИ....
Иванка Топалова
Много хубава таблица, изпратих я на моите деца, оказа се, че в същото време единият също ми я изпраща на мен!
Galya Petrakieva
А които имат от двете колонки, как се наричат? А и мисля, че има проблем с формулировките например открити за новото е твърде общо, а и може да учиш нов програмен език, но да не харесваш новото гадже на дъщеря си. Това че не харесваш шефа си, който най - нагло те експлоатира, прави ли те злобен? И пр.
Iskren Kuyumdzhiev
Таблицата си е наред. Различни детайли винаги може да се добавят или отхвърлят. Важен е принципа и принципите, които са залегнали в нея. Поздрави за идеята и насочеността! И аз бих наблегнал на подобни неща, ако бях обучаващ.
владимир бояджиев
Ако някой не харесва шефа си, то проблема не е в шефа. Нека се запита какво трябва да промени в себе си, да научи от ситуацията и как да я промени, колко любов заслужава да отдаде на себе си и на лошия шеф. И ако нищо не измисли и не се промени, да смени шефа или сам да си е такъв. защото работа, която не те радва и зарежда, не е работа.
Добрина-Радостина Костадинова
Глупости.
Ивайло Минков
А дефиниция за успешен? smile emoticon Искам да видя колко поп звезди, футболисти и шоумени споделят характеристиките от ляво и колко от дясно
Climent Mirchev
Какви са критериите ви за "успешни" ?
Hristina Stefanova Stefanova
Успешния човек е финансово, емоцинално и '
личностно независим,има контрол над живота си,разполага със свободното си време да прави това,което обича ида бъде с хората, с които му е приятно,личностно израстнал,човек с интегритет,пътува и се забавлява,почтен и с ценностна система,смирен...
Svetlana Voinova
За съжаление в живота я няма разделителната линия, не всичко е черно и бяло.
Veneta Hristova
Според скромното ми мнение това е идеална теоретична обучителна таблица, която не отговаря на всички възможни ситуации в реалността. Излиза, че успешните хора са някакви ангели, а това не е така.
Ирена Станкова
Идеята е хубава, но никой не е само едното нито другото.
Лора Вълева
Не приемам първата съпоставка. Умението да изпитваш удоволствие от четенето е като умението да изпитваш наслада от спорта, не е за всеки. Стойността на това, което четеш или гледаш е съпоставима, а не самия акт smile emoticon
Rositza Georgieva
pulna glupost
Г-н Грънчаров, поздравления! Толкова коментари...Не е лошо.
Бойка Костадинова
Би могло да се обсъжда идеята, темата, но не и проблема. Определението успял/неуспял е относително и още с началото, би трябвало, това да се подложи на допълване. На края може да се стигне до това, че границата е много тънка, подвижна, и че баланса също участва. Думите от всеки ред могат да се заменят, според гледната точка.
Относителността, всъщност, е за всичко около и в нас...
Мнението ми- също...
Евгени Чалъков
Успешните хора са силни и спокойни. Те не бързат, защото знаят мисията на живота си и спокойно съобразяват целите си с нея. освен това, те имат трайни житейски ценности, от които не се отказват лесно. Успешни са, защото успяват. Успех с децата!!
Kiril Hinkov
Абсолютно вярно!Всеки ден контактувам с хора и от едната и от другата категория! Бих добавила, че успешните хора правят това,за което говорят и говорят за това ,което правят,т.е.има пълно припокриване на думи и дела-нарича се интегритет.А неуспешните само си говорят без да действат,няма екшън,само голи приказки.
Svetlana Voinova
Успешните хора не се интересуват от мнението на другите,неуспешните -много ги е грижа,за това-какво ще кажат "хората".
Svetlana Voinova
Смятам за успешни всички, които са щастливи и доволни от себе си, които са в хармония с вътрешната си същност и имат ценности в живота. Би било чудесно, ако са и добри хора, стремящи се към най-добрата версия на самите себе си...За съжаление, в съвременния свят има други критерии за успех, а дори и много от тези, които изпълняват моите критерии далеч не са добри и състрадателни, а самодоволни егоисти... Всичко е относително. Важното е децата да имат мечти, идеали и цели.
Lilia Petrova
изслушват и приемат съвет с охота / отричат всичко друго от което не разбират;
бързо намира общ език/ избягва хората; подкрепят / насилват; проекти за световния мир/ търсят под вола теле; имат мечти / пречат на мечтите като ги наричат глупости
Fortounhs Maria
Много е просто: имат мечти / нямат мечти
Fortounhs Maria
Често ми се налага да вмъквам този ценен израз в разговори с различни пора: "Разликата между успешните и неуспешните хора е... едно ставане повече!" - те винаги намират сили да се изправят и да не остават с лице в прахта... smile emoticon
Galina Grig
Благодаря smile emoticon
Fortounhs Maria
Преди дискусията, ако направите блиц списък на успешни и неуспешни хора според учениците, към който списък да се върнете след като обсъдите таблицата, упражнението ще се усложни доста, но и ползата от него ще нарастне значително. Заради връзката с реалността. Ще коства обаче 3 (началота)+6-7(накрая) - поне 10 минути от часа. Което е значително време.
Maria Donkova
Благодаря на всички изказали се! Искам да отбележа, че таблицата не съм я измислил аз, просто я намерих на едно място и я преведох на български, само това направих. Но тя е добър повод да проведем обсъждане с учениците ми по тези проблеми. Само това. Нищо повече от това. :-)
Публикуване на коментар