Представена публикация

Занятията в УЧИЛИЩЕТО ПО СВОБОДА

В нашето ОНЛАЙН-УЧИЛИЩЕ тази година провеждаме следните курсове: ПРОБЛЕМИТЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО: Защо учим? Защо учим? (Продължения) Защо...

сряда, 2 май 2018 г.

За различията между финландския и южнокорейския път към качествено и съвременно образование



Защо успяха Южна Корея и Финландия?

Често се чудим какво недостига на българската образователна система, защо движението надолу в грамотността и просветеността на учениците продължава. Ейми Чоу от инициативата TED разказва за двата най-успешни образователни модела в света. Този текст индиректно дава отговори защо родното образование е в задълбочаваща се криза.

Преди 50 години и Южна Корея, и Финландия имат ужасни образователни системи. Финландия е на прага да се превърне в доведеното дете на Европа в икономическо отношение. Южна Корея е унищожена от гражданска война. Въпреки това през изминалото половин столетие и двете държави се превръщат в пример за най-добре функциониращи образователни системи с впечатляващи резултати. Какво могат другите страни да научат от тях?...

... На обратния полюс е финландският модел – възможност за избор, вътрешна мотивация.

Във Финландия учениците се учат на предимствата едновременно и на гъвкавостта, и на твърдостта. Често се казва, че финландският модел е утопия, толкова е добър.
"Във Финландия училището е центърът на общността", отбелязва Шлайхер. Училището осигурява не само образователни услуги, но и социални. Образованието е насочено към създаване на идентичност.

Финландската култура цени вътрешната мотивация на индивида и преследването на собствения интерес. Там училищният ден е сравнително кратък, но той е последван от много извънкласни дейности, защото финландците вярват, че важните неща се научават извън класните стаи. Има и изключение. Спортните занимания са спонсорирани и организирани от общината, не от училището. Една трета от класовете, които учениците в горния образователен курс вземат, са избираеми, те могат дори да избират на кои изпити за матура да се явят. Това е култура, която залага на ниския стрес и цени най-много това, което се научава чрез опита. Но това не означава, че финландците не държат на академичните постижения. Финландия държи да бъде много добра в образованието. Този стремеж е исторически обусловен, страната през вековете винаги е била в клопката между европейски суперсили. Това обяснява Паси Салберг, финландски писател, автор на "Уроците на Финландия: Какво светът може да научи от образователните промени във Финландия?". (Прочети ЦЯЛАТА СТАТИЯ)

Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...

Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров ЕРОТИКА И СВОБОДА (с подзаглавие Практическа психология на пола, секса и любовта), 8.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-332-0, 168 стр. Една книга, създадена с цел да облекчи разбирането от младите хора на най-значими за живота проблеми, по които сме длъжни да имаме цялата достижима яснота. Всеки трябва да достигне до своята лична истина, без която трудно се живее, без която животът ни се превръща в абсурд. Книгата ЕРОТИКА И СВОБОДА е написана за тия, които живеят с духа на новото, на завърналия се при себе си човешки живот и на свободата.

1 коментар:

Анонимен каза...

Преди да се говори за образователна система, която да се сравняна съъс Швейцария или Финландия, трябва организацията на държавата да достигне организацията в тези държави, в които социалната градация съответства на умственото и образователното ниво и в които надеждата за повишаване на социалния стандарт се основава на положения труд в полза на обществото, а не в "триенето" на узаконения държавен хазарт (правене на милионери чрез лотарии или тото). Малообразованите лесно се "връзват" на ежеминутните реклами по всички медии. Като преподаватели в различните нива на образователната система през целия си живот сме работили за такъв социален ред, какъвто е в тези страни!

Иванка Топалова