Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

четвъртък, 21 февруари 2019 г.

Предложение за дискусия: Подпомагаме ли младите да станат мислещи - или им пречим да се развият в тази посока?



МОН явно е получил от управляващите задача за ускорена тотална дебилизация на нацията. Видяхте ли новите програми по философия?

Какво ще кажете за тази програма:

8 КЛАС:

Що е философия?
1. Знание и мъдрост
2. Философията, науката и религията в моя живот
3. Начала на философстването
4. Ситуации в живота и тяхното философско осмисляне
5. Какво научих досега?
Личност и себепознание
6. Личностната идентичност като философски проблем
7. Подходи за изследване на човека
8. Философски възгледи за човека
9. Психологически възгледи за човека
10. Аз-образ и самооценка на личността
11. Моят Аз-образ и самооценка
12. Мотивация на личността
13. Самооценка на мотивите и целите за кариерно развитие
14. Личностно развитие – когнитивно и морално
15. Учене, памет и въображение – техники за развитие
16. Личностно развитие – социално-психологически подход
18. Нравствено и социално-психологическо функциониране на личността
19. Философия, личност и себепознание
20. Какво научих досега?
21. Общуването – социално умение
22. Вербално и невербално общуване
23. Умения за асертивно комуникативно поведение
24. Умения за ефективно активно слушане
25. Социални групи и роли
26. Личностна идентичност и принадлежност към социални групи
27. Лидерски качества и умения за работа в екип
28. Какво научих досега?
Личност и социална среда
30. Междуличностни конфликти – същност и възникване
31. Решаване на конфликти – основни стратегии
32. Агресията в социалната среда
33. Решаване на конфликти и проблеми
34. Психично здраве и зависимости
35. Фактори и причини за попадане в зависимост
36. Отношение между психичното здраве и самооценката, личната и груповата идентичност
37. Междуличностни отношения, социална среда и психично здраве
38. Какво научих досега?

И тази: 9 КЛАС:

1.Какво е философията? Докъде стигнахме, накъде отиваме?
2. Философското изследване
3. Как да философстваме диалогично?
4. Факти и ценности
5. Съществуват ли общочовешки ценности?
6. Философите за добрия живот. Начала на изследване на морала.
7. Свобода и необходимост
8. Проблемът за свободата на човешката воля
9. Винаги ли имаме възможност за избор?
10. Свобода или свободи?
11. Морал и етика
12. Какво е човешкото достойнство?
13. С чувства или разум преценяваме хората и техните постъпки?
14. Философско изследване на ценностите, нормите и свободата.
Обобщение
15. Какво научихме? Самостоятелна работа
16. Добро и зло
17. Доброто и злото в световните религии
18. Добродетел
19. Има ли морален късмет и колко сме зависими от навиците си?
20. Смисълът на живота като философски проблем
21. Удоволствие и въздържание
22. Полза и дълг
23. Накъде да тръгнем, когато сме на етичен кръстопът?
24. Как да се справим с осмислянето на живота?
25. Как можем да бъдем щастливи?
26. Какво научихме? Самостоятелна работа
27. Красотата като философски проблем?
28. Естетика, естетическа преценка и вкус
29. Как се нарича нещо, което е едновременно красиво и страшно?
30. Как се променя и възпитава естетически вкус?
31. Какво е изкуство?
32. Подражание и творчество
33. По какво си приличат философията и изкуството?
34. Изкуство и познание
35. Какво научихме? Изходно ниво
36. Годишен преговор

Моята програма по философия:

1. Как аз разбирам философията?
2. Философската нагласа
3. Как се философства?
4. Езикът на философстването
5. Как живеят философите?
6. Има ли философията бъдеще?
7. Проблемът за началото
8. Защо съществуващото съществува?
9. Кое съществуване ми е най-близко?
10. Дали битието съществува многолико?
11. Битието на Бога
12. Как аз разбирам живота?
13. А що е истина?
14. Какво за мен е свободата?
15. Какъв е светът за свободния?
16. Кой е пътят към моята свобода?
17. Човекът
18. Същност и съществуване
19. Човешкото познание
20. Субективно и обективно
21. Знание и смисъл
22. Истина, добро, красота
23. Човешки дух
24. Личностен просперитет и духовност

Моята програма по етика и право:

І РАЗДЕЛ: ЧОВЕШКАТА НРАВСТВЕНОСТ
1.Философията на морала
2.Нравствените проблеми
3.Склонности и принципи
4.Божият закон на морала
5.Дълг и съвест
6.Щастие и страдание

ІІ РАЗДЕЛ: АЗ САМИЯТ, МОЯТ ЖИВОТ
1.Кой съм аз?
2.Как живея?
3.Защо живея?
4.На какво се надявам?
5.Какво искам?
6.Мога ли да бъда “различен”?
7.Какво съм длъжен да правя?
8.Какъв искам да бъда?

ІІІ РАЗДЕЛ: АЗ И “ТИ”, ДРУГИЯТ ЧОВЕК
1.Кой си ти за мен?
2.Кога някой ми е симпатичен?
3.Кога разговорът ни е “смислен”?
4.Какво ми дава откритостта?
5.Как другият ми става близък?
6.Какво не бива да си позволявам?
7.Има ли “граници” в приятелството?
8.Кога при мен идва любовта?
9.Какво за мен е семейството?

ІV РАЗДЕЛ: АЗ И ДРУГИТЕ, ЧОВЕШКАТА ОБЩНОСТ
1.Кои са те, другите?
2.Кой съм аз за тях?
3.Кои за мен са “чужди” и кои – “свои”?
4.Кога съм свободен от другите?
5.Искам ли да ме ценят по “достойнство”?
6.Оставям ли се да ме използват?
7.Трябва ли да се “нагаждам”?
8.Налага ли ми се да лицемеря?
9.Нравствен казус

ФИЛОСОФИЯ НА ПРАВОТО

І РАЗДЕЛ: ИДЕЯТА ЗА ПРАВО
1.Кое е право и кое – неправо?
2. Как да стана гражданин?
3. Защо за закона сме “лица”?
4.Защо сме различни?
5.Защо не бива да съм слаб?

ІІ РАЗДЕЛ: ИСТИНА И СВОБОДА
1.А що е свобода?
2.Правата на човека
3. Собствеността като налична свобода
4.Превъзходният ред на пазара
5.Обществото като жив организъм
6.Смисълът на законите и законността
7.Казус

ІІІ РАЗДЕЛ: ДЪРЖАВАТА
1.Трябва ли да се опираме на традицията?
2. Защо съществува властта?
3. Кога някой става лидер?
4. Демокрация и политика
5. Дали държавата е "грижовна майка"?
6.Кое общество е добре уредено?
7.Конституционния строй

Моята програма по психология и логика:

І РАЗДЕЛ: ВЪВЕДЕНИЕ
1. Психологията
2. Познавам ли себе си?
3. Упражнение (игра, състезание)

ІІ – РАЗДЕЛ: ПОЗНАНИЕТО НА САМИЯ СЕБЕ СИ
1. Как се става “психолог”?
2. Психологичният проблем
3. Подходите
4. Как се прави психоанализа?
5. Упражнение (игра, състезание)

ІІІ – РАЗДЕЛ: АЗ-ЪТ
1. Човешките отношения към света и към самия себе си
2. Моят “Аз” – разбирам ли го?
3. Кога Аз-ът страда?
4. Упражнение (игра, състезание)

ІV РАЗДЕЛ: ПСИХОЛОГИЯ НА ПОЛА, СЕКСА И ЛЮБОВТА
1. Тялото, безсъзнателното
2. Какво иска моето тяло?
3. Дали разбирам своята сексуалност?
4. Коя е моята сексуална ориентация?
5. Как тинейджърът изявява своята сексуалност?
6. Решаване на казуси

V РАЗДЕЛ: ЛИЧНОСТТА
1. Чувствителен човек ли съм?
2. Удава ли ми се мисленето?
3. Как да овладея волята си?
4. Как да направя волята си свободна?
5. “Да бъда личност” – как да го постигна?
6. Как да стана силна личност?
7. Упражнение (игра, състезание)

VІ РАЗДЕЛ: ОБЩУВАНЕТО
1. Приемат ли ме другите?
2. Раз-личността
3. Полът. Какви са различията между мъжа и жената?
4. Сътрудничеството
5. Упражнение (игра, състезание)

І РАЗДЕЛ: ПОНЯТИЕ ЗА ЛОГИКА
1. Откриването на логоса
2.Логиката като изкуство на мисълта
3. Началата на логиката
4. Способността за мислене
5.Решаване на логически задачи

ІІ РАЗДЕЛ: ТЪРСЕНЕТО НА ИСТИНАТА
1. Хоризонт на знанието
2. Що е истина?
3. Грешките
4. Същността
5. Езикът
6. Решаване на логически задачи

ІІІ РАЗДЕЛ: КАК МИСЛИМ?
1. Понятията
2. Съждение
3. Заключенията на ума
4. Формулиране и защита на теза
5. Задаване на въпроси и даване на отговори
6. Решаване на логически задачи

Моята програма по предмета "Свят и личност":

1. Идеята и смисъла на предмета “Свят и личност”
2. Светът за човека и светът на човека
3. Пътят към свободата и достойнството
4. Моята готовност за свободен и самостоятелен живот
5. Как да направим живота в България по-добър?
6. Възможно ли е човек да успее в България?
7. Какво е да си съвременен човек?
8. Жизнени стратегии
9. Българската душа и съдба: съществува ли е българска мечта?
10. Българска национална идентичност: какво е да си българин?
11. Глобалното “световно село”: как възприемам света, в който живея?
12. Европейската идентичност: какво е да си европеец?
13. Какво е да си космополит? Антитезата на национализма
14. Традиции, новаторство и модерност: консерватизъм и радикализъм
15. Ценностна идентичност на личността
16. Отношенията мнозинства-малцинства
17. Психологически трудности на личностното израстване
18.Общуване и междуличностно разбиране: култура на толерантността
19. Как да победя бездейността, как да постигна качеството предприемчивост?
20. Гражданин на България, гражданин на Европа, гражданин на света
21. Ролята на медиите в съвременните общества
22. Какво представлява ООН?
23. Какво представлява G-8-структура, функции, проблеми, задачи и пълномощия
24. G-8 и икономиката на света
25. Кои сме ние и накъде вървим?
26. Защо съществува тероризмът?
27. Какво правят институциите в борбата си срещу злото?
28. Единството в многообразието
29. Принципи на международните отношения в съвременния свят
30. Организация за Безопасност и Сътрудничество в Европа, Общността на Независимите държави, Организация за Азиатско-Тихоокеанско сътрудничество, Шанхайска петица, Арабска лига
31. Глобализмът и антиглобализмите
32. Информационният век няма ли да ни превърне в роботи?
33. Моята позиция – за или против глобализацията
34. Исторически сведения за създаването на НАТО
35. Световният мир
36. Европейският съюз (ЕВРОПА) не е ли преди всичко начин на мислене (цялост от ценности)?
37. Познат ли е този начин на мислене на българина?
38. Какво дава членството на България в Европейския съюз?
39. Дава или отнема членството ни в ЕС? Какво е европоцентризъм?
40. Европейският съюз не е ли “конкурент” и “икономическа заплаха” за САЩ?
41. Имат ли другите геополитически “неформални блокове” интерес от стабилен съюз?
42. Кой е начинът престъпността, корупцията, беззаконието у нас да бъдат сведени до поносими размери?
43. Възможна ли е екологична катастрофа? Отношението ни към природата
44. Държавата и властта
45. Политиката и гражданското общество
46. Демокрация, политическа свобода и гражданска инициатива
47. Опасностите пред демокрацията: кога демокрацията се изражда?



Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров Преследване на времето: Изкуството на свободата, . изд. A & G, 2003 г., разм. 21,5 / 14,5 см, мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр, 8.00 лв... Книгата говори за "нещо", което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда "добре познато", съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се "съобразяваме", но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време? почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга "поглежда" в скритото "зад" мълчанието ни - за времето, живота, свободата.

7 коментара:

Анонимен каза...

Ето това е програма жизнено необходима за нашето образование!

Анонимен каза...

Програмата е хубава! Това че теб не те харесва е друг въпрос,темите са чудесни!

Анонимен каза...

Държавната е добра.

Анонимен каза...

ХА ПРОГРАМАТА НА МОН Е ДОБРА ТВОИТЕ СА ЛОШИ!!!!!!!!!!!!!!!ПРАВИЛНО БЕШЕ УВОЛНЕН!!!!!!!!!НЕ СИ КАДЪРЕН ЗА НИЩО!!!!!!

Анонимен каза...

Права сте колежке!

Анонимен каза...

Конемтарите Nr. 3, 4 и 5 са написани от лудата с удивителните, която в последно време страда от ново психическо усложнение: дисоциативното разстройство на личността - така нареченото раздвояване на личността с много под-личности.
Преди 2 дена не беше в състояние, да разпознае, че халюцинира и твърдеше, че директорката е обявила празник, цитат:

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ИЗВИНЯВАМ СЕ ЗА ПОГРЕШНАТА ИНФОРМАЦИЯ КОЯТО ОНЗИ ДЕН ВИ ДАДОХ ЧЕ ДЕЛОТО ВЕЧЕ Е СПЕЧЕЛЕНО ОТ ЛЮБИМАТА НИ ДИРЕКТОРКА ПРИЧИНАТА Е ЧЕ ТОГАВА СЪНУВАХ МНОГО УБЕДИТЕЛЕН ПРОРОЧЕСКИ СЪН!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!И СУТРИНТА КАТО СТАНАХ РЕШИХ, ЧЕ ТОВА НЕ Е СЪН, А ИСТИНА!!!!!!!!!!!!!!!!!!А ТО БИЛО САМО СЪН!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ПРОЩАВАЙТЕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Анонимен каза...

Програмите на Грънчаров ми харесват:
Лесни за обсъждане от ученици, защото отговарят на интересите им.
Всички разглеждани теми са важни за израстване на стойностна личност и изграждане на характера, имат практическа насоченост.
Акцентува се не на теоретичните знания, а на личностното израстване и самостоятелното мислене.
Учениците имат възможност да участват и са поставени в условия, при които сами могат достигнат до изводи, важни в ежедневието им. Вместо пасивни слушатели, те са предразположени да бъдат активни участници.
Особено актуални и интересни са темите по психология и свят и личност.
Това е правилният начин на обучение- без отвлечени, неясни термини и банални истини. Историческият развой на даден раздел от философския цикъл предмети и абстрактните теоретични знания са подходящи в края на обучението в XII клас или при специализирани паралелки с хуманитарен профил.
Без да съм специалист в тази област, бих могла да изброя още силни страни на този начин на преподаване, но ще се ограничава с вече написаното, добавяйки само това, че при този начин на поднасяне на материала няма скука и отегчение от страна на обучаваните, което е изключително важно.
Мария Василева