До г-жа Веселина Карапеева, директор на МГ "Акад. Кирил Попов" - Пловдив
До г-жа Иванка Киркова, Началник на РУО-Пловдив
До г-н Красамир Вълчев, Министър на образованието и науката
ДО ВСИЧКИ МЕДИИ
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ПОД ФОРМАТА НА ОТВОРЕНО ПИСМО
от Ангел Иванов Грънчаров, остракиран от образователната система учител по философия и гражданско образование с иновативни и творчески наклонности
Уважаема госпожо Директор,
Уважаема госпожо Началник,
Уважаеми господин Министър,
След като преди два часа се явих на интервю за обявеното вакантно учителско място по философия и след тъй приятния (да се надяваме - взаимно!) разговор, който проведох с комисията, пътувайки за в къщи се замислих за тежката ситуация, в която се намира многоуважаемата комисия: да избере най-добрия, най-достойния измежду толкова много все добри и достойни кандидати, пък и решението й да бъде непоклатимо по обективността и по справедливостта си! Мислейки по този интересен казус, в съзнанието ми се роди една по моето възприятие доста хубава идея, която бързам да споделя с Вас, с оглед да Ви помогна за излезете с чест от въпросната наистина нелека ситуация. Ето какво измислих, ето какво Ви предлагам:
Безспорно е, че всички кандидати са добри и са достойни да бъдат избрани за учител по философия в ръководеното от Вас училище. Това дали някой е малко по-добър и по-достоен в сравнение с останалите е трудно да се прецени, нали така, подобно "класиране", такава подредба на най-кадърния кандидат (и на малко по-(не)кадърните след него!) в някакъв смисъл дори е глупаво занимание. Тия неща (кой колко е талантлив или кой по-добре умее да преподава, да обучава младите особено пък по философия) не подлежат на точно измерване, нека да бъдем реалисти и да признаем това. Същевременно знаем, че народът (гражданите) не без основание приказват, че обикновено бива назначаван не най-добрият, а най-"нашият" кандидат, нека да бъдем честни и да признаем и това. Та с оглед завинаги да затворим устата на зложелателите Ви предлагам следното.
Вие можете да си назначите когото поискате от кандидатите, но това няма да означава, че съмненията във Вашата необективност няма да си останат. С оглед да ги пресечете веднъж завинаги Ви предлагам нещо, което на пръв поглед ще Ви се стори, убеден съм в това, абсурдно и парадоксално, но при по-близко разглеждане ще установите, че то си има несъмнени предимства пред всичко останало. А именно предлагам Ви да изберете чрез... жребий оня кандидат, когото ще назначите за учител по философия в повереното Ви училище! Да, слагате в една непроницаема за очите кутия листчета с всички имена на достойните да бъдат учител по философия, пред публика бръквате в кутията, избирате едно име и спечелилият благодарение на случайността (съдбата, късмета?!) кандидат печели работата, печели учителското място!
Вие сте достатъчно интелигентна да разберете предимствата на предложения метод да излезете от тежката ситуация, в която се намирате. Да, прекрасно знам, че това, което Ви го предлагам, го няма и не може да го има в министерските инструкции и разпоредби; но как да го има като то именно е новост?! Прочее, никаква новост не е, защото още в Древна Гърцая преди много столетия по този най-справедлив начин са били избирани не учителите по философия (слава Богу, тогава не е имало държавни училища!), но тъкмо управниците, и то на някои най-отговорни и възлови по значението си обществени длъжности. Този начин да бъдат избирани управници в някакъв смисъл дори е по-добър от гласуването, знаете, примерно, че е напълно възможно комисията за избор на учител по философия да се раздели и в нея да възникнат спорове; нима има гаранция, че ако мнозинството (да речем 2:1 или 3:2) е крехко, то това съвсем не означава, че решението е най-доброто или правилното. А при избора чрез жребий е възможно самите богове (олицетворение на Висшия Разум) да определят кой да заеме дадената длъжност. При това в Древността на такива изборни длъжности са били избирани личности, които са управлявали кратко време, имало дори някаква изборна длъжност, чиито мандат бил само... 1 ден; всеки ден бил сменян чрез жребий завеждащия тази служба; веднъж жребият разпоредил Сократ да поеме длъжността, разказват, че в този ден Сократ... се скрил някъде, никой не го видял през този ден; на другия ден всички разказвали, че в този ден съответната служба била управлявана най-добре (понеже нямало управник, който само да се меси, т.е. да вреди и да разваля нещата!)
Това исках да Ви кажа. Изпращам писмото си и до г-жа Началника на РУО-Пловдив и дори на г-н Министъра, щото ми се чини, че в предложението ми има голям рационален смисъл, от който МОН, при добро желание, може да подготви добра директива, която да спомогне за тъй належащата реална демократизация на отношенията в конкретните училищни общности. Какво пречи на директорите да бъде наредено да избират учители за съответните учителски места чрез жребий измежду всички правоспособни кандидати? В тази връзка, за да подчертая колко навременно е моето предложение, ми се иска да дам един съвсем свеж пример от реалния живот, дето се казва. Ето за какво става дума.
Тия дни кандидатствах за учителско място по философия и в СУ "Проф. д-р Асен Златаров" в гр. Първомай. В разговор (прераснал в продължителен телефонен дебат) с директора г-н Чавдар Здравчев (след като го попитах може ли с някакъв аргумент да ме убеди, че предпочетеният от него кандидат е по-добър от останалите) с потрес чух следното:
- Ами реших да назнача една дама за учителка по философия на основание на обстоятелството, че тя и без това вече си работи в една социална служба в нашия град, но на половин работно място, ето, аз й давам още една половинка щат, та да започне да работи на цял щат!
Сиреч, той искаше да ме убеди, че "чисто социална" била причината за избора му!!! Попитах го дали не трябва друг критерий да бъде водещият (все пак става дума за обучението и за образованието на младите хора!), той обаче в отговора си се обърка така, както и герест петел не може да се обърка в една голяма купчина кълчища! Иначе казано, училищните директори в днешно време при назначенията на учители си правят каквото им скимне, произволът е пълен, никой не мисли за качественото обучение на учениците, това е последната грижа, важното е да уредим "нашия човек" ("човека с най-яки връзки"!), важното е да изпълним политическата поръчка на някой самозабравил се властник, пък майната му на българското образование, майната й и на българската култура също!
Това исках да Ви кажа. Благодаря за вниманието!
Ще се радвам да съм Ви бил полезен в опитите Ви да търсите някакъв разумен изход от превъзходната катастрафа, до която успяхте да доведете българското образование!
Ще се радвам да съм Ви бил полезен в опитите Ви да търсите някакъв разумен изход от превъзходната катастрафа, до която успяхте да доведете българското образование!
С уважение: (подпис)
28 август 2019 г., Пловдив
Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...
Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров ЕРОТИКА И СВОБОДА (с подзаглавие Практическа психология на пола, секса и любовта), 8.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-332-0, 168 стр. Една книга, създадена с цел да облекчи разбирането от младите хора на най-значими за живота проблеми, по които сме длъжни да имаме цялата достижима яснота. Всеки трябва да достигне до своята лична истина, без която трудно се живее, без която животът ни се превръща в абсурд. Книгата ЕРОТИКА И СВОБОДА е написана за тия, които живеят с духа на новото, на завърналия се при себе си човешки живот и на свободата.
32 коментара:
ХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!МИСЛИШ ЧЕ НЯКОЙ МОЖЕ ДА ИЗЛЪЖЕШ ДА ТЕ ВЗЕМЕ ЗА УЧИТЕЛ ЛИ??????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!НАГЪЛ ТАРИКАТ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!СЪС ЖРЕБИЙ ЛИ ИСКАШ ДА СЕ НАВРЕШ В УЧИЛИЩЕ????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!АМИ ЧЕ ТИ НЕ СТАВАШ ЗА УЧИТЕЛ БЕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!И ТОВА ГО ДОКАЗА БЛЯСКАВО ЛЮБИМАТА НА ЦЕЛИЯ НАШ СПЛОТЕН КОЛЕКТИВ НА ТЕТ ЛЕНИН ГОСПОЖА ДИРЕКТОРКА!!!!!!!!!!!!!!!!!И СЪДЪТ ГО ПОТВЪРДИ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ДА ЖИВЕЕ БЪЛГАРИЯ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Имайки предвид, че философията е ненужен предмет в училищата е крайно време някой да предложи тя да стане свободно избираем предмет, т.е. да го изучава само този, който иска. Така може да се увеличи броят на часовете по предмети, които наистина са полезни за учениците.
Другарко, понеже изобщо не знаете що е това философия, то Вашата преценка за "ненужността" на този предмет издава единствено Вашето собствено потресаващо малоумие и невежеството Ви...
Малоумен е този,който слуша тъпотиите на философите.Не че те са много умни.
Пак не мислите какви ги плещите. Не може да се произнасяте за философията, нямате никакво право да кажете и думичка за философията - понеже не знаете що е философия... научете и едва след това вече ще може да говорите!
Коментиращият е прав. Философията е като цяло излишен предмет. Всеки може да достигне до истините, до които стига един философ. Толкова повече, че мнозинството философи не достигат до никакви истини.
Искате да кажете, че всички човеци са... философи? :-) С което без да се усетихте сложихте философията на такова високо ниво, че без да искате я направихте най-нужния предмет! :-) Сега сфащате ли че требвя да се мисли преди да се хортува?
Все още не сте казала що е това философия. Очевидно не знаете. Поради което всичките Ви приказки по адрес на философията на струват нищо...
Добро е предложението за жребии. Но за да се предпазят от случайно попаднали дърдорковци, смятащи се за философи, трябва в листата да изключат подобни кандидати и след това да се проведе жребия. Но по презумция това никога не може да стане, т.к. не може да се заложи възпитанието на случаен подбор. Пък и предложението за свободно избираем предмет е мн уместно. Не всеки ученик обича философията. Има деца, които биха предпочели чисто практически професионални специалности. А тези, които ги влече философията са мн малък процент изхождайки от духовния статус на хората въобще.
Разбирам ви напълно. Всеки гледа да си рекламира предмета. Но това не го прави по-малко непотребен, опасявам се.
Философията е изследване на общите и фундаментални въпроси, засягащи човека, светаи тяхното взаимодействие. Основни теми за философията са неща като съществуването, мисленето, познанието, истината, справедливостта, красивото.
Резултатите от философските постижения на дадено общество оказват силно влияние на неговото развитие. Това е непосредствено видимо за области като етиката и политическата философия. Изследванията и ученията на Конфуций, Авероес, Макиавели, Лок, Русо, Маркс и Мил са само няколко примера за философии, които са били определящи за държавното управление и политическите процеси в съответните епохи и общества.
Философията през вековете има силно влияние върху образователните институции и практики. През Античността множество философи откриват свои образователни школи, най-известни от които са Академията на Платон и Ликейонът на Аристотел. В началото на XIX век работата на Шелинг, Шлайермахер, Хумболт и Фихте става теоретическата основа на класическия немски университет. Концепцията за прогресивното образование, най-вече чрез философията на Джон Дюи, има значително влияние върху образователните политики през XX век в Съединените щати. По-късно основни принципи на прогресивното образование са доразвити във философията на работата с деца.
Към края на XX век паралелно в Западна Европа и в Съединените щати започват да възникват практики на философско консултиране, както и организации, които обединяват и сертифицират философски консултанти.
По-опосредствен начин на приложение на философията е чрез използване на нейните резултати в други академични и научни дисциплини. Примери за това са значението на логиката в математиката, лингвистиката, психологията и компютърните науки или определящата роля на философията на науката по отношение на научната методология.
Философ (от гръцки – „обичащ премъдростта“) е човек, който се занимава с философия. Това включва изучаване, тълкуване и разработка на различни философски гледища. Съответно философ се нарича и всеки представител на дадена философска школа.
Особеност на философията, породена от дейността на конкретните философи, е постоянното пораждане на нови проблеми, които надхвърлят нейното поле и се обособяват в отделни науки, като физика, биология, психология, философия на историята и др. Въпреки това обособяване, отделни философи продължават да оказват влияние върху всички клонове от знанието. Поради тази причина голяма част от философите са били физици, лекари, астрономи, биолози, психолози... В преносен смисъл с думата „философ“ се нарича този човек, който се отнася към света като негов страничен наблюдател.
Човекът ти казва,че всеки може да мисли сам и не е необходимо философ да му казва как се прави това. Мисленето е естествен процес. И колкото по-малко философи - толкова по-добре за човечеството.
Ех, пустата му държавна службица!
Изумително е за хората никога не работили държавна работа това отношение към интервюто! Вашият живот е най силният довод защо не трябва да съществуват никакви бюджетни позиции .
Другарко, чувате ли се какво дърдорите пак? Колкото повече мислещи човеци, толкова по-добре, така ли? Колкото по-малко човеци - толкова по-добре - а това ще го кажете ли? Щото какво е човекът без да мисли? Непотребно нещо. Като Вас самата...
И какъв е моят живот мари, другарко?
Здравейте,
Писмото Ви е регистрирано с № АД-02-662/ 28.08.2019.
РУО – Пловдив
Здравейте. Вх. №94-4594/ 28.08.2019 г.
Приемна МОН
Вашият живот е на човек заемащ държавна социална длъжност а претендиращ за просветителска. Няма велик философ или писател продукт на образователната система . Самата система съществува в този си вид няма и 100 години и единственият и смисъл е създаването на инжинери и лекари . Хуманитарните позиции са вид социално подпомагане . Обществото не е станало нито по свободолюбиво нито по морално откакто се учи в училище . Защо е така е обяснено от най великият жив философ Robert Maynard Pirsig . Всичките ви доводи за качеството на преподаване на философията са абсолютно безмислени .
Казах по-малко Философи, а не човеци.
Казахте, другарко, че всеки човек сам умеел да прави това, което правят и философите, а именно да мисли. Дори го правел по-добре от философите. (Немало било нужда философите да учат човеците как да мислят!) С което си вкарахте таралеж в гащите. Щото излиза, че всички човеци са философи (в някакъв смисъл е напълно вярно!) И тезата Ви, че философията не е нужна на човеците отиде по дяволите. Требе да се мисли, другарко, Вие сте пример за това до какви излагации стигат ония човеци, които като Вас не могат да мислят. Само философията може да ги спаси.
Ангеле, "едно време" по време на османското иго , а и след освобождението ни учителите са били назначавани и парично обезщетявани от обществеността на града в който е бил училището...!!! А сега всичко това е обезличено, а учителите с борбен и с непримирим дух като теб са тъпкани и унижавани...!!! Назначават се и се толерират "послушковци" и учители които се "нагаждат" към неадекватната, корумпирана и изостанала във времето си образователна система...!!!!😥😥😥
Nikolai Sultanov
И представяш ли си тогава един от неизбраните учители да почне да се оплаква от процедурата какви шамари е щял да яде хахахах. Така е с държавните позиции-куцо кьораво сакато се смятат за авторитет.
Другарката е против държавната служба - но иначе тя самата цял живот добрува, бидейки на държавна служба (административно-управленска, естестено!)...
Аз също съм на държавна служба, която е тиха и спокойна. Аз така обичам и нямам намерение да дигам шумотевици за щяло и не щяло. Който иска да ходи на държавна работа - примерно като учител, трябва да спазва всички правила на системата. Няма как иначе.
Искате да кажете, че сте образцова паразитка, нали така, другарко?
Разбира се, че има и друг вариант. Аз показах кой е той. Учителят да служи на истинските интереси на учениците си, не не властващата бюрокрация, не и на държавата служи той, а служи на народа. Поняла, другарко? А Вие служите единствено на самата себе си... паразитирайки и нанасяйки вреди на народа си...
Човек може да служи едновременно и на обществото, и на себе си. Това е най-добрият вариант. Аз така правя. Върша си съвестно работата, в замяна на което получавам прилична заплатка и ще получа съвсем прилична пенсия. Всички печелят.
Другарко мари, ако можете да ми обясните как така хем съвестно си изпълнявате задълженията като учителка, хем същевременно служите и на идиотската, на абсурдната система (служеща на опростачването, на видиотяването на младежта!), иначе казано, хем работите за същностните интереси на учениците, хем задовалявате изискванията на системата, които са несъвместими с тях, ще Ви дам за награда примерно... 2 лева, които да прибавите към приличната си заплата....
Не мога да се съглася с вас, че системата е идиотска. Има си кусури, като всичко, разбира се, и трябва да се борим с тях. Аз точно така правя.
Да де, Вие сте другарка, която умее да прави компромиси с всичко и с всички с оглед изгодата. Конформизмът е Вашият душевен строй. Ха сега кажете един кусурец на системата, срещу който сте се борила - за да не си помисли народът, че празнословите и лъжете....
Да, с оглед на взаимната изгода.
Един кусурец? Готово: липса на достатъчно дисциплина сред учениците и достатъчно твърдост на образователната система в това отношение. Има и други кусури, но този е най-големият.
Добре де, а давате ли си сметка защо учениците са недисциплинирани (непослушни)? Щото без да сте разбрала това "борбата" Ви може да е в съвсем погрешна посока. И как именно се борихте с този тъй голям според Вас косурец? Силово ли?
Публикуване на коментар