Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

вторник, 28 юли 2020 г.

Защо резултатите в образованието са така печални? (Интересна дискусия)



‎Венци Динев‎: до Форум за свободно обсъждане на образованието (учители - общество)

Някой може ли да ми предостави резултати от матурите и други резултати, които могат да сравняват това, което е било преди ГЕРБ и по времето на ГЕРБ?

Искам да сравня качеството преди 10 години и сега и на базата на това да си изградя мнение трябвали и с колко заплатите на учителите да бъдат увеличени. Защото все пак... не може да искаш, ако не даваш качествена стока/услуга..

Явор Ганчев: Да определяш заплатите на учителите по резултатите от матурите, е като да определяш заплатите на лекарите по средната телесна температура на болните в болниците.

И матурите (или НВО) нямат нищо общо с обратна връзка за качеството. Както и усреднената телесна температура не дава информация за това излекувани ли са болните.

Венци Динев Явор: Ганчев А как ще определиш качеството?? ;)

Явор Ганчев: Венци Динев, сега сериозно - за да се обвърже заплатата с качеството, трябва да се развърже държавата от образованието, за да може учителите да работят за учениците, а не за държавата. В момента учителите не работят за изискванията (нуждите) на учениците (на техните семейства и на обществото), а за държавните изисквания, които нямат никаква връзка с нищо. И това е причината резултатите на системата да са плачевни.

Системата е завод за чукове, който очакваме да произведе микроскопи, и когато накрая излязат чукове, се сърдим на работниците. Ми не става така тая работа! :)

Венци Динев, училищната система е като магазин, в който се продава един размер розови гащи. Ти имаш нужда от друг размер бели чорапи. Няма значение, принуден си да купиш розови гащи, които не са ти по мярка. Меренето на резултатите от тая търговия е следното - успели сме да накараме 50% от клиентите да обуят розови гащи (нищо, че на 100% от клиентите розови гащи не им трябват) - следователно системата се справя 50%. Разбирате ли защо при настоящето положение няма никакъв смисъл да мерите - това, което системата сама си мери, не дава никаква полезна информация?

Венци Динев: Да си задам въпроса по друг начин:

Защо учителите трябва да получат повече пари, като няма как да им се измери качеството, което постигат на база ученици?! :)

Явор Ганчев: Няма смисъл този въпрос.

Въпросът, който има смисъл е: защо учителите, родителите и учениците се съгласяват да учат такъв материал и по такъв начин, каквито не са пожелали, не са им нужни, не са им полезни и често им вредят?

Адриан Асенов: Всеки е гений, но съдиш ли рибата по умението ѝ да катери дърво, то тя ще живее, считайки, че е глупава. Така поне Айнщайн е казал някога.

Та да, матури и оценки не са точно безупречният аршин, с който да се мери нечие ниво, било то учителско или ученическо.
Както се спомема вече (а и резултатите от скорошната ми анкета потвърдиха) - едно училище трябва да има голяма степен на автономност, за да може да се получи качество, плурализъм и база за сравнение.

Венци Динев: Адриан Асенов Как ще докажеш, че едно училище може да бъде ефективно, ако е автономно?! :)

Явор Ганчев: Венци Динев – Как доказваш, че айфоните са добри телефони, без министерството на телефоните да ги оценява?

– Много просто - хората ги купуват.

Венци Динев: Явор Ганчев Защото са компания която струва трилиони, правят Х на брой телефона които ги купуват хората с бюджет над Х сума.

Явор Ганчев: Венци Динев, няма проблем - има и евтини андроиди, които вършат чудесна работа и на най-бедните. Как се справят тия бедни хора, без едно министерство да им каже кой андроид да си купят, не знам, не знам... :)

Венци Динев: Защо не купиш евтини телефони? ;) Защото въпроса е точно такъв...

Ако качеството е добро, не знам причина да имате ниско възнаграждение... ако имате лоши резултати... защо са ви повече пари??

Georgi Mateev: Аз купувам само евтини телефони.

Явор Ганчев: Georgi Mateev, аз пък не. Но и двамата сме доволни от избора си, защото никой чиновник не избира вместо нас.

Адриан Асенов: Венци Динев По резултатите, Венци, по резултатите.

Образованието е сериозна работа и никой родителски/училищен колектив няма да неглижира организацията на такъв важен социален фундамент.

Но ако ефективност наистина липсва (от гледна точка на усвояване на метериал, реализация в живота, умение за критично мислене и т.н.), то точно тук се проявява истинската красота - в силата да взимаш собствените си решения, да контролираш и насочваш съдбата си.
Ще промениш методи, ще анализираш резултати и в един момент ще успееш да стигнеш целите, които си си поставил.

Ако властелин е държавата, както в момента, това как да се случи?

Явор Ганчев: Венци Динев, ще повторя, че май сте пропуснал.

Образователната система е завод за чукове, а Вие питате за качеството на произведените в тоя завод компютри. Не са виновни работниците в завода за чукове, че не излизат компютри, а чукове. И тук таме някоя тесла.

Georgi Mateev: Венци, качеството и цената са свързани само в условията на реална пазарна икономика.

А такава няма нито в образованието, нито в здравеопазването, нито в правораздаването.

Ако "отгоре" решат да си беден - си беден, ако решат да си богат - си богат. Нима лекарите от бърза помощ не заслужават повече пари?

Венци Динев Адриан: Асенов точно, че и аз търся резултати, които да задоволят обществото. Защото както се вижда липсват. А това е проблем...

Защото хората казват "още едни държавно служители да хрантутим, без качеството което трябва".

Явор Ганчев: Венци Динев, няма да има резултати, докато не се махне държавата от обучението.

Венци Динев: Явор Ганчев както е с болниците които са частни дружества?! ;)

Georgi Mateev: А тези отрасли не са в пазарна икономика, защото тогава ще се използват за печалбарство и няма да са достъпни за всички. Истински добрите учители и лекари ще струват такива пари, че ще могат да си ги позволят само най-богатите, а бедните ще сегрегират и ще дърпат всички надолу.

Явор Ганчев: Georgi Mateev, както телефоните и компютрите ли не са достъпни за всеки, защото са изцяло в пазарна среда?

Адриан Асенов: Венци, това, което аз мисля, а считам и Явор също (да ме поправи, ако не е така) е че каквото се казва, може да се обобщи/обясни и с една много проста констатация:

Капитализъм > социализъм.
Плурализъм, не универсализъм.
Разнообразие, не еднообразие.
Свобода, не Оруеловщина.

Явор Ганчев: Венци Динев, болниците, които са частни дружества, не са независими от държавата. Ако бяха - да. За това трябва касата да се демонополизира и пациентите да избират за какво лечение как да си похарчат застраховките. Сега такава опция няма.

Georgi Mateev: Явор Ганчев не може да сравняваш производството на електроника с производство на човешки ресурс. Телефоните и компютрите дълги години не бяха достъпни. В продължение на десетилетие бях един от малкото хора в квратала, които имаха използваем компютър вкъщи.

Само че на поточната линия в завода за електроника лесно можеш да й кажеш "направи още от същото" и да залееш пазара с тази стока така че да й падне цената, докато с изграждането на добри учители не стои въпросът така.

Венци Динев: Явор Ганчев Точно, че за да може един родител, данъкоплатец да ви подкрепи в исканията трябват числа, които да покажат, че исканията ще подобрят качеството (което трябва да се измерва и да е видимо и разбираемо за хората).

Защото в противен случай пак няма да се случи нещо, което да промени нещата. :)

Явор Ганчев: Georgi Mateev, аз не сравнявам двете производства, а дали при пазарна среда едно и също производство е по-достъпно за максимален брой хора, на оптимална цена.

Явор Ганчев: Венци Динев, бъркате ме с някого. Аз не твърдя, и никога не съм твърдял, че ако дадеш повече пари на учителите качеството ще се вдигне.

Венци Динев: Явор Ганчев защото аз като човек, който не е 100% в системата чувам как данъците ми отиват в сфера, където не виждам резултати, като собственик на фирма и възможност за реализиране.

И се чудя защо изобщо това се случва...

Надявам се, разбираш, какво точно искам да кажа... :)

Венци Динев: Явор Ганчев Но аз точно това питам. Защо да се дават пари, като не може да се измери качеството?? :)

Явор Ганчев: Венци Динев, а ти надявам се разбираш, че биеш встрани от целта. Причината образованието да е зле не са учителите (които също са зле, спор няма, но тяхното ниско качество също е породено от държавния монопол в образованието).

Georgi Mateev: Историята показва, че когато образованието и здравеопазването са били на пазарен принцип, само богатите са имали достъп до качествено такова.

Ясно се вижда в здравеопазването положението. НЗОК покрива базови и елементарни нужди. Ако имаш някакво по-засукано заболяване няма кой да те диагностицира и отиваш на частно, където може само изследванията да са ти хиляди левове. Неслучайно навсякъде има ДМС и ХелпКарма и хората събират по половин милион евро, за да се лекуват.

Венци Динев: Явор Ганчев Не мисля, че съм казал учителите са зле. По-скоро мен ме интересува, това което са направили ГЕРБ за 10 години в сферата на образованието и е качествено.

Адриан Асенов: Georgi Mateev Извинете, но историята също показва какви са резултатите от силна държавна намеса, тип социализъм - катастрофални.

Явор Ганчев: Венци Динев, не е работа на правителството, чието и да е то, да прави образование, както не е работа на министъра на културата да пише музика и да ти казва какви книги да четеш. Затова и няма смисъл твоя въпрос.

Georgi Mateev: Ventsi Dinev дават се едни пари, които се дават колкото бедните да имат къде да си пратят децата. Ако искаш качествено образование, което да има сериозни резултати после в бизнеса - даваш на частно или вкъщи.

Не казвам, че няма добри учители, просто самата система и самият учебен план са създадени по-скро с друга цел и помежду другото децата да се научат да четат и да пишат. Което е базова нужда за всеки и я покриваме.

Който иска да гони някакви по-сериозни резултати действа на частно по един или друг начин - кръжоци, частни уроци, работа вкъщи, туториали и т.н. В сми... кво да ти обяснявам, нали си програмист. Едва ли в училище и университета са те научили на това, което правиш.

Явор Ганчев: Венци Динев ГЕРБ не са направили нищо за образованието, защото на никоя власт не ѝ изнася да направи това, което трябва (и което е длъжна по закон) - да престане да го управлява.

Georgi Mateev: Адриан Асенов когато няма държава пак има катастрофи, само че от друг вид. На мен честно казано нашата "държава" ми харесва - само трябва да се свие малко. Харесва ми непретенциозността й. Знаеш си, че ти дава малко, но си знаеш и че нищо не му плащаш.

Ако свием администрацията да не плащаме толкова много и разкараме кърлежите и туморите - ще е ОК. Но съвсем без държава и държавност няма как. Особено при нашата народопсихология. При нас работят само 2 модела - или диктатура и твърда ръка, или ей такава полуанархия

Венци Динев: Явор Ганчев нали знаеш, каква е разликата между добрия управител и лошият? Единия слуша себе си, другия хората в сферата.

Явор Ганчев: Венци Динев, съжалявам, но образованието е основно право. Основните права нямат нужда от управител, а от защита на свободата за упражняване.

Венци Динев: Явор Ганчев в коя страна която разчита на безплатно образование няма управител? :) Да... щеше да е хубаво, но трудно.

Явор Ганчев: Венци Динев, образованието няма нужда от управител, не страната.

...

Явор Ганчев: Стига сте спорили за глупости. Държавата не плаща на учителите, за да обучават свястно, а за да гласуват правилно на избори.

Nikolay Mihaylov: Венци, задавате напълно грешни въпроси. Правилния въпрос е: какви учители искаме да имаме и с какво сме готови да ги подкрепим, така че като ги намерим да останат? Десет хиляди души, или 1/8 от всички учители навършват пенсионна възраст тази година. До 5 години ще се наложи да намерим и задържим като общество, не държава почти 50% изцяло нови учители. 40 ХИЛЯДИ души, в цялата страна ще липсват от класните стаи ако не го направим. Този 15-ти септември ще липсват учители по Български език дори в София. Ние плащаме за тази професия твърде малко обществено внимание, защото клиентите са децата (а те не гласуват). Масово хората гледат абстрактно на техните проблеми в училище, но всеки работодател ще ти каже какви са проблемите от вече 47% функционална неграмотност. Проблема на масовия гражданин, в твоя лице е че бяга от лична отговорност и очаква държавата да решава подобни проблеми, както ги е решавала по времето на комунизма. Имаме много успехи от тогава, но за съжаление най-големия е изтриването на свободната мисъл и възрожденския дух, което се случва изключително ефективно и методично през 1945-1955 г и е следвано от всяко правителство, с много малки изключения.

Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров Преследване на времето: Изкуството на свободата, . изд. A & G, 2003 г., разм. 21,5 / 14,5 см, мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр, 8.00 лв... Книгата говори за "нещо", което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда "добре познато", съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се "съобразяваме", но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време? почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга "поглежда" в скритото "зад" мълчанието ни - за времето, живота, свободата.

Няма коментари: