Снощи се случи нещо многозначително. Позвъня ми някой от неизвестен ми до този момент номер. Представи се, че е ученик, че има за домашна работа тест по философия, че нищо не разбира, че учебникът, по който учат, е ужасен; каза, че ме моли да му помогна, т.е. да му реша теста, срещу заплащане, разбира се. Попитах го откъде е попаднал на мен; отвърна ми, че от учител.бг е намерил името ми, бил прочел много хубави отзиви за мен.
Казах му, че ще опитам да помогна. Изпрати ми на вайбър снимки на самия тест от помагалото. Прочетох въпросите; някои бяха лесни, но други ме затрудниха, бяха доста зле формулирани, явно изискваха знание на нещо, което е хрумнало на авторките, но в което няма кой знае каква логика или смисъл.
Казах на младия човек това, а именно, че някои въпроси са прекалено тъпи; той се съгласи с мен, каза ми, че няма проблеми и да има някои грешки.
Е, изпратих му отговорите. Явно ситуацията с обучението по философия на вашите деца и внуци общо взето е печална, да не кажа трагична.
Интересно е, че този ученик ми каза, че учителката им била много добра, много свястна. Попитах го защо тогава е избрала този учебник, отвърна ми: тя призна, че е направила грешка, но другите учебници били не по-малко лоши, той употреби думата "ужасни".
Това е положението. Да знаете де. Не че не го знаете де...
ДОБАВКИ: Ето също така какво казах накрая на този ученик, той обеща да го предаде на учителката си:
Кажете все пак на вашата учителка, че тестовете отдавна са съвсем демодиран начин за оценяване! И че въпреки всичко не бива да се спазвят глупавите догми на системата - особено когато вредят на обучението на учениците Н
Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...
Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ТАЙНСТВОТО НА ЖИВОТА: Въведение в практическата философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2006 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN-13: 978-954-321-246-0, ISBN-10: 954-321-246-5, 317 стр., 10.00 лв. Авторът тръгва от простия факт, че човекът е живот, че ние сме живи и влюбени в живота същества, от което следва, че по никой начин не бива да му изневеряваме: да си мислим, че сме “нещо повече от това”, че сме “нещо повече от него”. Но човекът е и разбиращо същество, което значи, че не се задоволява с “простата даденост” на непосредствения живот, а непрекъснато търси смисъла, неговата ценност за нас самите. Оказва се, че ние живеем като че ли само затова непрекъснато да търсим себе си, което, от друга страна погледнато, означава, че постигаме себе си само когато свободно “правим” себе си, своето бъдеще, а значи и съдбата си. Пътят на живота у човека изцяло съвпада с пътуването към самия себе си, от което не можем да се откажем...
4 коментара:
Половината от това, което е в училищата, ако не и повече, трябва да се изхвърли.
По-добре да не учиш изобщо, отколкото да учиш тъпотии.
Giorgio Pasci
Giorgio Pasci Учениците се мъчат, тъпеят, намразват философията (и мисленето!) за цял живот. Сигурно точно тази е и целта...
Както и да е, скоро всичко това няма да има значение, щото като почне голямата война, никой няма да има време за учене.
Giorgio Pasci
Giorgio Pasci Тя, войната де, вече почна. Но ние и без война не си учехме де...
Публикуване на коментар