Няма никакво значение колко хора приемат истината и я следват, живеейки според нея. За истината не се гласува. Тия, дето се инатят да приемат истината щот са били съблазнени от лъжи, те ще платят цялата цена за безумието си. Защото е безумие и оглупяване да отхвърляш истината и да се задоволяваш с лъжи и с простотии. И за него се плаща. Тук няма милост и компромиси.
Диоген, роден в полиса Синоп през 4-ти век пр.н.е., е един от най-забележителните философи на древността. Спял, както е известно, в бъчва, живеел като куче, поради което неговата философска школа била наречена "киническа", от гръцката дума "кинос", именно куче. (Думата "циник" на латински иде оттам, от "киник".)
Известен е най-вече с това, че посред бял ден се разхождал сред хорското множество със запален фенер и повтарял: "Търся човека, не виждам човека, къде е човека?"; хората му се смеели и го мислели за луд.
Славата му стигнала до Александър Велики, който решил да го види. Надвесил се на лежащия на земята философ и го попитал какво иска да му даде. Диоген го погледнал и рекъл: "Искам да се отместиш защото ми засенчваш слънцето!". Александър, като чул това, отвърнал: "Ако не бях Александър, щях да искам да съм Диоген!".
Някакъв човек нарекъл Диоген куче и той най-спокойно се изпикал на крака му; оня идиот се разкрещял, Диоген му отвърнал: "А ти нима очакваше нещо друго да направи едно куче?".
Статуята на Диоген е издигната в района на терминала на входа на Синоп в Турция през 2006 г.
ПОДКРЕПА: Become a Patron!
Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...
Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров Преследване на времето: Изкуството на свободата, изд. A & G, 2003 г., разм. 21,5 / 14,5 см, мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр, 8.00 лв... Книгата говори за "нещо", което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда "добре познато", съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се "съобразяваме", но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време? почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга "поглежда" в скритото "зад" мълчанието ни за времето, живота, свободата.
Няма коментари:
Публикуване на коментар