Получих на едно място кратък отзив-коментар, в който, както ще разберете, се поставя един изключително интересен проблем за обсъждане; по-долу ще намерите и моя отговор, с който започваме една, по моя преценка, важна дискусия, благодарение на която можем да научим много неща за самите себе си. Темата, както ще видите, е крайно интригуваща: "Балканското като цялост, като единен културно-исторически организъм". Ето и "завръзката", началото на тази, предполагам, изключително интересна дискусия, към участие в която приканвам всички мислещи и търсещи посетители на моя блог:
Адмирирам вашите усилия, г-н Грънчаров, да образовате философски българина - това е наистина едно титанично дело. Вие може би не ме помните, но аз Ви помня - защото Вие отприщихте моят интерес към философията.
Аз съм Ваш бивш ученик, а защо не и настоящ виртуален такъв. В момента живея извън България, но смятам че камъкът си тежи на мястото. Но да преминем на въпроса.
Вълнуват ме доста философски въпроси, но сега интересите ми по-конкретно са насочени към историософията. Завършвам история в Софийският университет и пиша дипломна работа на тема "Балканска федерация". Може би имате някаква представа за тази идея, така че няма да Ви занимавам с нея.
Моето виждане е че зад идеята за обединение на Балканите стои една визия за Балканите като за едно цяло, като един културно-исторически организъм. Бих желал да обсъдим в историософски смисъл проблема за Балканите - ако нямате нищо против.
Това би било полезно и за всички останали посетители на Вашия блог, защото Балканистиката стана доста модерна сфера на хуманитаристиката напоследък. Благодаря!
Поствам моят коментар тук, но не съм сигурен дали това е най-подходящото място.
Написа: Димитър
Отговор:
Здравейте, Димитър,
Много ми е приятно, че сте ми написали горните думи; радвам се, че съм Ви повлиял по някакъв начин за Вашето личностно развитие и израстване. Винаги съм готов да обсъждам с мислещи хора всякакви въпроси, така че ще Ви отговоря, пък макар и кратко, още сега; няма да е зле, ако от нашия обмен на мнения се зароди някаква по-сериозна дискусия, понеже наистина проблемът, който поставяте, го оценявам за важен и значим.
Ще започна с това, че изцяло споделям Вашето разбиране, а именно: "Моето виждане е че зад идеята за обединение на Балканите стои една визия за Балканите като за едно цяло, като един културно-исторически организъм. Бих желал да обсъдим в историософски смисъл проблема за Балканите - ако нямате нищо против.". Още тук мога да Ви кажа, че тезата, към която се придължате, е твърде евристична по моя преценка, а особено ме радва, че изследвате проблема на една адекватна методологическа основа, именно, в плана на историософията. Смятам също, че Вашият анализ и Вашите заключения ще са ми твърде интересни, щото, повтарям, посоката на пътя, по който сте поели, е вярната, е изключително плодотворна.
Аз преди време в един философско-исторически и психологически план изследвах преживяното лично от мен в годините на т.н. "преход", в който съзнанията у нас трябваше да преживеят един същностен процес на освобождаване от баласта на комунизма, който, както видяхме, в отделни моменти беше в състояние да блокира цялата човешка и личностна енергия на нацията. Написах две книги, едната се нарича "Българската душа и съдба", а втората - "Страстите и бесовете български". Смятам, че много неща от интересуващия Ви проблем могат да се възприемат в различна светлина ако намерите време да прегледате тия две книги.
Изключително интересно ще ми е да обсъдим проблема за Балканите като "културно-исторически организъм". Описанието на същината, на вътрешния духовен смисъл на онова, което е "балканското", и то не само каквото е то в очите на нас, балканците, ами и в очите на други културни общности, примерно на западно-европейците или пък на американците, очаквам да е изключително продуктивна насока на търсенията. Ала задачата, която сте си поставили, е изключително трудна.
Защото, според мен, "балканското" е нещо като "врящ котел", в който са примесени "българското", "сръбското", "гръцкото", "турското" и прочие; тоест, за да се постигне даже и една-единствена черта на балканското съзнание, на балканското светоусещане, на някакви предполагаеми балкански ценности, на някаква хипотетична "балканска жизнена философия", е необходимо да се осъществи цяла поредица от най-трудни идентификации, в които, примерно, за да се схване "българското като такова" в неговата различност, специфика, уникалност, то трябва да бъде съотнесено със "сръбското", "гръцкото", "турското" и прочие; значи едва на тази основа, единствено на която могат да изпъкнат различията между различните национални модуси и модификации на "балканското", може после да се пристъпи към търсенето на значимото на онази "смес", която се поражда в котела на "балканското", където пък всяка национална душевност и светоусещане претърпява известна модификация поради постоянно съществущата възможност за взаимни влияния и ефекти между различните национални форми; в които, както и да го погледнем, се проявява именно търсенето на специфично "балканското", което пък на основата на идентификацията с "европейското" може да получи своята регионална особеност и прочие. Дано не съм бил прекалено неясен в горното разсъждение, но се опитах да посоча само един момент от наистина титаничната изследователска задача, която сте си поставили. За което мога само да Ви поздравя!
Това е като едно начало; за жалост нямам сега повече време, но пък това е и за добро: та да може да започне диалога; защото ако имах повече време, ще напиша още много неща, и чистотата на диалога от многото думи може да бъде накърнена, да пострада. Ето защо е добре да обменяме по възможност по-кратки реплики и коментари, което ще внесе нужната живост на обсъждането ни.
Всичко добро Ви желая! Ще чакам с интерес Вашия отговор!
Ангел Грънчаров
Адмирирам вашите усилия, г-н Грънчаров, да образовате философски българина - това е наистина едно титанично дело. Вие може би не ме помните, но аз Ви помня - защото Вие отприщихте моят интерес към философията.
Аз съм Ваш бивш ученик, а защо не и настоящ виртуален такъв. В момента живея извън България, но смятам че камъкът си тежи на мястото. Но да преминем на въпроса.
Вълнуват ме доста философски въпроси, но сега интересите ми по-конкретно са насочени към историософията. Завършвам история в Софийският университет и пиша дипломна работа на тема "Балканска федерация". Може би имате някаква представа за тази идея, така че няма да Ви занимавам с нея.
Моето виждане е че зад идеята за обединение на Балканите стои една визия за Балканите като за едно цяло, като един културно-исторически организъм. Бих желал да обсъдим в историософски смисъл проблема за Балканите - ако нямате нищо против.
Това би било полезно и за всички останали посетители на Вашия блог, защото Балканистиката стана доста модерна сфера на хуманитаристиката напоследък. Благодаря!
Поствам моят коментар тук, но не съм сигурен дали това е най-подходящото място.
Написа: Димитър
Отговор:
Здравейте, Димитър,
Много ми е приятно, че сте ми написали горните думи; радвам се, че съм Ви повлиял по някакъв начин за Вашето личностно развитие и израстване. Винаги съм готов да обсъждам с мислещи хора всякакви въпроси, така че ще Ви отговоря, пък макар и кратко, още сега; няма да е зле, ако от нашия обмен на мнения се зароди някаква по-сериозна дискусия, понеже наистина проблемът, който поставяте, го оценявам за важен и значим.
Ще започна с това, че изцяло споделям Вашето разбиране, а именно: "Моето виждане е че зад идеята за обединение на Балканите стои една визия за Балканите като за едно цяло, като един културно-исторически организъм. Бих желал да обсъдим в историософски смисъл проблема за Балканите - ако нямате нищо против.". Още тук мога да Ви кажа, че тезата, към която се придължате, е твърде евристична по моя преценка, а особено ме радва, че изследвате проблема на една адекватна методологическа основа, именно, в плана на историософията. Смятам също, че Вашият анализ и Вашите заключения ще са ми твърде интересни, щото, повтарям, посоката на пътя, по който сте поели, е вярната, е изключително плодотворна.
Аз преди време в един философско-исторически и психологически план изследвах преживяното лично от мен в годините на т.н. "преход", в който съзнанията у нас трябваше да преживеят един същностен процес на освобождаване от баласта на комунизма, който, както видяхме, в отделни моменти беше в състояние да блокира цялата човешка и личностна енергия на нацията. Написах две книги, едната се нарича "Българската душа и съдба", а втората - "Страстите и бесовете български". Смятам, че много неща от интересуващия Ви проблем могат да се възприемат в различна светлина ако намерите време да прегледате тия две книги.
Изключително интересно ще ми е да обсъдим проблема за Балканите като "културно-исторически организъм". Описанието на същината, на вътрешния духовен смисъл на онова, което е "балканското", и то не само каквото е то в очите на нас, балканците, ами и в очите на други културни общности, примерно на западно-европейците или пък на американците, очаквам да е изключително продуктивна насока на търсенията. Ала задачата, която сте си поставили, е изключително трудна.
Защото, според мен, "балканското" е нещо като "врящ котел", в който са примесени "българското", "сръбското", "гръцкото", "турското" и прочие; тоест, за да се постигне даже и една-единствена черта на балканското съзнание, на балканското светоусещане, на някакви предполагаеми балкански ценности, на някаква хипотетична "балканска жизнена философия", е необходимо да се осъществи цяла поредица от най-трудни идентификации, в които, примерно, за да се схване "българското като такова" в неговата различност, специфика, уникалност, то трябва да бъде съотнесено със "сръбското", "гръцкото", "турското" и прочие; значи едва на тази основа, единствено на която могат да изпъкнат различията между различните национални модуси и модификации на "балканското", може после да се пристъпи към търсенето на значимото на онази "смес", която се поражда в котела на "балканското", където пък всяка национална душевност и светоусещане претърпява известна модификация поради постоянно съществущата възможност за взаимни влияния и ефекти между различните национални форми; в които, както и да го погледнем, се проявява именно търсенето на специфично "балканското", което пък на основата на идентификацията с "европейското" може да получи своята регионална особеност и прочие. Дано не съм бил прекалено неясен в горното разсъждение, но се опитах да посоча само един момент от наистина титаничната изследователска задача, която сте си поставили. За което мога само да Ви поздравя!
Това е като едно начало; за жалост нямам сега повече време, но пък това е и за добро: та да може да започне диалога; защото ако имах повече време, ще напиша още много неща, и чистотата на диалога от многото думи може да бъде накърнена, да пострада. Ето защо е добре да обменяме по възможност по-кратки реплики и коментари, което ще внесе нужната живост на обсъждането ни.
Всичко добро Ви желая! Ще чакам с интерес Вашия отговор!
Ангел Грънчаров
ВИЖ >>> кн. II на сп. ИДЕИ
2 коментара:
Балканите не са единен организъм. Кирил Христов има една блестяща студия по този въпрос - "Отъ нация къмъ раса", списание "Училищенъ прегледъ". Съветвам те приятелю преди да почнеш да пишеш за балканите да прочетеш това емблематично есе на Кирил Христов. Също така, щом ще пишеш за балканите прегледай и публицистиката на Найден Шейтанов.
Най-големият български културолог пък - Димитър Маринов, пише в своето "Българско обичайно право", че да разберем какво представляват българите, то първо трябва да сме наясно от какви племена е съставен този народ?
Това е за сега надявам се в хода на дискусията да поставим и изясним достта въпроси засягащи темата. С настоящото изключение аз напълно възприемам
вашето гледище за обсъждане под формата на кратки, но съдържателни реплики и коментари. Понеже и аз не разполагам, въпреки че бих желал :) с
необходимото време. Надявам се да постигнем един по непринуден и искрен диалог, без претенции за висока научност :) Голяма част от изложените тук идеи
не са достатачно обмислени и развити, това са по-скоро първоначални семена, от който може да визникне нещо по-сериозно. Именно за това форумът който
се надявам да отворим тук е толкова необходим, за което ви благодаря.>
Публикуване на коментар