В новата книжка на сп. ИДЕИ, която трябва да излезе през септември-октомври, публикувам интересна статия на един студент от СУ "Св.Кл.Охридски"; в тази връзка, като обсъждахме новия брой, ми хрумна идеята да му изпратя файла с новия брой, като го помолих да ми каже впечатлението си. Младежът, който в момента е в Лондон, прочете новия брой на списанието и ми изпрати писмо с впечатленията си от статиите, включени в него. Ето, следва по-долу неговото писмо; помолих го да даде съгласието си да публикувам анализа му и току-що получих съгласието му:
Г-н Грънчаров, прегледах предстоящия брой на сп. "Идеи"; това всъщност е първият ми досег със списанието и с удовлетворение ви съобщавам, че откривам в "сп. Идеи" онова, което дълги години липсваше в българското медийно пространство. Самородният и вдъхновен стремеж към Битие на българския философски дух. На страниците на списанието намерих разнообразни по тема и насока философски размишления. Присъстват както уважението към философската традиция и класика, понеже без традиция всяко познание е дърво без корен, така и оригинални опити на българската философска мисъл.
Ще започна с "ФЕНОМЕНОЛОГИЯ НА БЪЛГАРСКОТО" на Андрей Владимиров. Където се повдигат базови въпроси за националният дух и самобитност, говори се за националните комплекси, тук са задълбочени търсенията и проблемите, поставени и в моите размишления върху балканският дух. Изследванията в областта на народопсихологията винаги е благодатно за учения и мислителя, но е и коварно. Затова ми се иска да направя и една своя забележка по текста: в статията се продължава една стара традицията на Балканите да се сравнява нашето с европейското, традицията, в която се създават стереотипи и се постулират манталитети. Също така е лесно да се правят изводи за трагични исторически събития от безопасното разстояние на съвремието ни, гледната точка обаче малко се променя когато са ти опряли ножа на гърлото.
И това го казвам не за да оправдавам страхливостта в българската история, феномен, който се среща и сред "великите нации" - че кой предаде Жана д'Арк? А за да се замислим за моралната позиция, от която съдим хора в съвсем различна житейска ситуация от нашата. Авторът, разбира се, не ангажира никои със своите идеи и дори заявява, че изразява свое виждане за "една много сложна реалност", каквото е битието на народната духовност и психология. (ОЩЕ>>>>>)
Г-н Грънчаров, прегледах предстоящия брой на сп. "Идеи"; това всъщност е първият ми досег със списанието и с удовлетворение ви съобщавам, че откривам в "сп. Идеи" онова, което дълги години липсваше в българското медийно пространство. Самородният и вдъхновен стремеж към Битие на българския философски дух. На страниците на списанието намерих разнообразни по тема и насока философски размишления. Присъстват както уважението към философската традиция и класика, понеже без традиция всяко познание е дърво без корен, така и оригинални опити на българската философска мисъл.
Ще започна с "ФЕНОМЕНОЛОГИЯ НА БЪЛГАРСКОТО" на Андрей Владимиров. Където се повдигат базови въпроси за националният дух и самобитност, говори се за националните комплекси, тук са задълбочени търсенията и проблемите, поставени и в моите размишления върху балканският дух. Изследванията в областта на народопсихологията винаги е благодатно за учения и мислителя, но е и коварно. Затова ми се иска да направя и една своя забележка по текста: в статията се продължава една стара традицията на Балканите да се сравнява нашето с европейското, традицията, в която се създават стереотипи и се постулират манталитети. Също така е лесно да се правят изводи за трагични исторически събития от безопасното разстояние на съвремието ни, гледната точка обаче малко се променя когато са ти опряли ножа на гърлото.
И това го казвам не за да оправдавам страхливостта в българската история, феномен, който се среща и сред "великите нации" - че кой предаде Жана д'Арк? А за да се замислим за моралната позиция, от която съдим хора в съвсем различна житейска ситуация от нашата. Авторът, разбира се, не ангажира никои със своите идеи и дори заявява, че изразява свое виждане за "една много сложна реалност", каквото е битието на народната духовност и психология. (ОЩЕ>>>>>)
Няма коментари:
Публикуване на коментар