Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

вторник, 29 юли 2014 г.

Към идеята за "неотблъскващо училище" сме съпричастни и много хора, дето вече не сме в най-свежа младежка възраст


Малко по малко идеята за пълна промяна на крайно анахроничната образователна система в България - един истински важен български въпрос! - почна да стига и до конвенционалните медии у нас; ето свидетелство за това:


Българската образователна система не позволява ученето по различни от държавните програми

Ето откъс от този текст (има и видео):

... Българската образователна система не позволява ученето по различни от държавните програми. Дори частните училища у нас са длъжни да следват тясната рамка на държавната учебна програма, за да бъдат законни. Тези хора знаят, че истинската промяна на нашето общество започва от образованието, и вярват, че ще променят системата. По-думите на Синх Хехт днес е време да се изоставим старата идея за един универсален учебник, за енциклопедично познание и да се ориентираме към отворено познание. Ролята на учителя в демократичното училище е да помогне на ученика да открие своите уникални интереси, да поема отговорност и да взима решения. Учениците не се сравняват и оценяват.

Хората, които искат ново училище за децата си, вярват, че реформи на образователната система през последите 25 години у нас на практика не са правени. Общественото допитване на МО, завършило миналия месец, показва, че готвените промени са само административни и не засягат децата. Въпросите в допитването са кога да се завършва средно образование - в седми или в девети клас, дали оценките да са с качествен показател, например отличен или само с количествен, например 6. От анкетата става ясно, че отегчените от учебния процес ученици, както и нарастващата армия неграмотни ученици ще бъдат борени с повече дисциплина. Въпроси как училището да стане привлекателно място за децата няма.

От Министерството на образованието отказаха коментар за предстоящите реформи в образованието поради смяната на министъра и неяснота каква ще е политиката на следващия кабинет.


Така, хубаво е, че медиите вече обръщат внимание и на този въпрос. Плахо, ама все пак се осмеляват. Бие обаче на очи известен дискриминационен аспект още в заглавието, а именно опита да се противопоставят "млади" на "стари" - щото към тази идея за ново българско училище сме причастни и мнозина, които вече не сме в най-свежа младежка възраст, ако може да се изразя така. Та в тази връзка ето какво си позволих да напиша във фейсбук като коментар към този матр`ьял:

С риск да се прочуя като крайно неприятен "критикар" ще добавя, че към тази идея за "неотблъскващо училище" сме съпричастни и много "немлади хора" като мен, но иначе е чудесно, че младите възприемат идеята за такова училище така присърце, това е похвално!

Но все пак ми се чини, че не е добре да бъдат изцяло пренебрегвани хора като мен, които сме връстници на г-н Хехт и също много години сме работили, и то практически, на дело за промяна на образованието в България, за повече свобода в него; е, вярно, не успяхме да постигнем кой знае колко, но нещичко сме и постигнали де...

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ТАЙНСТВОТО НА ЖИВОТА: Въведение в практическата философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2006 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN-13: 978-954-321-246-0, ISBN-10: 954-321-246-5, 317 стр., 10.00 лв. Авторът тръгва от простия факт, че човекът е живот, че ние сме живи и влюбени в живота същества, от което следва, че по никой начин не бива да му изневеряваме: да си мислим, че сме “нещо повече от това”, че сме “нещо повече от него”. Но човекът е и разбиращо същество, което значи, че не се задоволява с “простата даденост” на непосредствения живот, а непрекъснато търси смисъла, неговата ценност за нас самите. Оказва се, че ние живеем като че ли само затова непрекъснато да търсим себе си, което, от друга страна погледнато, означава, че постигаме себе си само когато свободно “правим” себе си, своето бъдеще, а значи и съдбата си. Пътят на живота у човека изцяло съвпада с пътуването към самия себе си, от което не можем да се откажем...

Няма коментари: