Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

петък, 29 януари 2016 г.

Нещо твърде интересно за "робството"



Тези дни си говорим с Миро семейно и исторически за пътуванията на българите в рамките на Османската империя и извън нея. Оказва се, че и двамата има с какво да се похвалим. Но и почетох малко по темата де. Най-много сведения относно пътувания има за периода от 1830 - до Освобождението. Най-посещаваното място е Божи Гроб (Αγιος Τάφος, Йерусалим).

Типичен пример е пътуването на сем. Никола и Маринка Асенови от гр. Сливен, които заедно с двегодишното си дете Димитър заминават към светите места и стават хаджии (1842 г.). Точно така, за Хаджи Димитър става въпрос. Много често българите пътуващи до Йерусалим непропускат да правят и кръщенета в река Йордан. Като част от багажа им освен храна са задължителните 4 мъжки, бели ризи. 2 от тях за пътуване, а останалите за евентуална венчавка и погребение. Целта е дрехите да стигнат до православните свещеници в църквите в Йерусалим, които да ги благословят и наръсят със светена вода.

Пътуванията отнемат от 2-3 месеца в една посока и още толкова в обратна. Използвано е трасето по Пътят на коприната, като град за отправна точка е Енос. От там талигите и каруците се натоварват на кораби и заминават към Божи гроб. Много често в спомените си, пътуващите българи описват с ужас "морската болест", но това в никакъв случай не е попречило на походите им към светите места. Най- много пътуващи е имало от големите търговски градове като Копривщица, Карлово, Калофер, Сопот, Сливен, като много от пътуващите поклонници остават за повече от година и отварят дюкяни в Йерусалим. Има писмени данни за български дюкяни по пазарите в Кайро (напр. магазин за плетени копривщенски чорапи, по 10 бр . на връзка). А най-далечните пътувания на българи с цел търговия през този период са в северна Африка и по-точно Судан. Друга дестинация са пазарите в Сирия. За Гаврил Хлътев - Георги Бенковски - и неговите скиторения из Анадола, Гърция, Африка няма да приказвам, но също е показателен пример за доволно пътуване. Прабаба ми Марина пък, например, е ходила до Дамаск. Там тя и нейните съселяни са продавали овчи и агнешки кожи, мед, орехи, тютюн, памук, а са пазарували за на връщане кафе, подправки, платове, кехлибарени броеници, накити. Въобще е кипяла яка търговия. Прадядото на мъжа ми, пък е кръстосвал по гръцките острови.

А в рамките на социалистическа, правешка империя наречена за краткост НРБ, семейството ми за да види дъщерята на пътуващата ми прабаба, демек баща ми да види майка си, му се налагаше задължително да си вади разрешение от МВР - т. нар. ОТКРИТ ЛИСТ. И за 240 км 4-5 проверки от КАТ, Народна Милиция и Гранични войски, защото бабата е жителка на погранична зона. Много хубаво беше през байтошово време, а през турско хич не беше!

Zdravka Rusenova

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ТАЙНСТВОТО НА ЖИВОТА: Въведение в практическата философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2006 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN-13: 978-954-321-246-0, ISBN-10: 954-321-246-5, 317 стр., 10.00 лв. Авторът тръгва от простия факт, че човекът е живот, че ние сме живи и влюбени в живота същества, от което следва, че по никой начин не бива да му изневеряваме: да си мислим, че сме “нещо повече от това”, че сме “нещо повече от него”. Но човекът е и разбиращо същество, което значи, че не се задоволява с “простата даденост” на непосредствения живот, а непрекъснато търси смисъла, неговата ценност за нас самите. Оказва се, че ние живеем като че ли само затова непрекъснато да търсим себе си, което, от друга страна погледнато, означава, че постигаме себе си само когато свободно “правим” себе си, своето бъдеще, а значи и съдбата си. Пътят на живота у човека изцяло съвпада с пътуването към самия себе си, от което не можем да се откажем...

2 коментара:

Анонимен каза...

Хайде стига вече! Никакви разумни доводи на специалистите, които публикуват научния термин за епохата от XV-XIX в= и още по-точно 1396-1878 г., а той е ОСМАНСКО ВЛАДИЧЕСТВО, не могат да спрат пороя от патриотарски ерупции, защитаващи със зъби и нокти робския ни произход. Да, нашите възрожденци са използвали метафората робство, но ние никога не сме били под робство в научния смисъл на думата. Робът не е човек, а вещ, с която може да се търгува. Няма право нито на собственост, нито дори на семейство. Робът е стока за робовладелеца и не може да избяга безнаказано от него. В Османската империя няма робовладелци. В първите години на владичеството действително са се продавали българи като роби на чужди робовладелци, но когато България окончателно пада под османска власт, ние ставаме част от феодалната държава, в която няма робство в класическия смисъл на думата. Робовладелският строй изчезва в Европа през V в. от н.е. Османската империя е ФЕОДАЛНА държава! Българинът е плащал данъци, могъл е свободно да напуска империята (за разлика от руските крепостни селяни), през 18в. част от българите са се замогнали и някои са били по-богати от мнозина турци и въобще не са имали статут на роби. Това е! Не омаловажавам мъките на многострадалния ни народ през тази епоха. Знам повече от тези, които плюят на научната терминология, за страданията, които с

Бойка Костадинова‎

Анонимен каза...

Като ученик в прогимназията се чудех много време -- като как българите под турско робство са кръстосвали на длъж и на шир не само Османската империя, но и цяла Европа. А пък сега (60-те години) пращаме колетчета с ръкавици на батковците-граничари, дето пазят границата, да не би тези, които не вярват в социализъма да избягат при капиталистите.

По-късно, като студент във Факултета по журналистика си казах - баси, колко много свободни български вестници и списания са излизали в Цариград, а сега (80-те) у нас - ни един.

После като захванах да чета "Строителите..." на Симеон Радев направо недоумявах като как така не са го разкъсали начаса премиера Стефан Стамбилов, дето се опитвал да убеди султана в ползата от дуалистична държава (Турция-България, нещо като Австро-Унгария).

Вече като журналист, четейки покойния Тончо Жечев ("Българският Великден..." пак си рекох - те това не може да бъде! Турците да ни подкрепят в борбата за самостоятелна Църква и съответно оформянето на границите на българската народност, а пък православните братушки да са против!

Пуста комунистическа пропаганда! И днес още хваща дикиш. Като гледам историко-образователната бъркотия наоколо, викам си сигурно и сега има наследници на онези българи в някогашните китните подбалкански градчета, които се мръщят и сучат мустак вечер по кръчмите: "На маймуни ни обърнахте, да ви вземе дявола с маскари..."

Plamen Darakchiev