Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

петък, 12 февруари 2016 г.

Предстои излизането и на хартиеното издание на книжка със заглавие "Разбирам ли що е съзнание?" от популярната поредица на сп. HUMANUS



Изпращам днес за печатницата и тази книжчица от популярната библиотечка към сп. HUMANUS. Интересно е, че доста хора проявиха интерес към поредицата и си я поръчаха. Тъй че който иска да успее да се вреди може да си даде заявката на имейла ми. За 96 страници текст цената е само 4.00 лв.

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров Преследване на времето: Изкуството на свободата, . изд A & G, 2003 г., разм. 21,5 / 14,5 см, мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр, 8.00 лв... Книгата говори за "нещо", което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда "добре познато", съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се "съобразяваме", но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време? почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга "поглежда" в скритото "зад" мълчанието ни - за времето, живота, свободата.

3 коментара:

Анонимен каза...

Съзнанието за жалост никой не го разбира и ако вие сте решили този стар и сложен философски въпрос, значи сте най-големия мислител в историята.

Ангел Грънчаров каза...

Отдавна се знае що е съзнание... не сте информиран просто. За съзнанието има много теории. Аз съм изложил своята.

Анонимен каза...

Има много теории, ни нито една не е общоприета. Нещо повече: в последните 2500 години са били формулирани всички мислими и немислими теории за съзнанието, без да се стигне до общоприемливо решение, така че този проблем изглежда неразрешим. Във връзка с това искам да добавя нещо важно и интересно.

Американският философ Даниел Денет (род. 1942) задава следния (фаустовски) въпрос: ако Мефистофел Ви предложи следните две възможности, коя бихте избрали:

(А) Вие РЕШАВАТЕ голям философски проблем по Ваш избор така окончателно, че няма вече какво да се каже по темата, благодарение на Вас този въпрос е закрит завинаги и Вие получавате бележка под линия в историята,

(Б) Вие пишете книга с огромна сложност и крайно спорни тези, която остава основно философско четиво за столетия напред.

Според Денет има немалко философи, които биха избрали втората възможност, докато мнозинството учени без да се колебаят избират първото решение и даже се учудват на избора на философите.

Само че според Денет философията напомня донякъде изкуството. Ако Шекспир не беше написал своите пиеси, никой друг нямаше да ги напише, но ако дадено научно откритие не бъде направено от някого, то с голяма вероятност ще бъде направено от друг. Затова в науката има много спорове за приоритет и състезание за нобеловите награди, което е непознато в изкуството. Имайки предвид тази разлика в целите между наука и изкуство, Денет предлага следните мефистофеловски въпроси за учени:

1. Вие печелите състезанието и Нобелова награда за откритие, което е основа за голямо разширение на нашето знание, но което ретроспективно в крайна сметка не принадлежи никому. Ако не го бяхте направили Вие, някой друг щеше да го направи, макар и може би малко по-късно.

2. Вие предлагате толкова оригинална теория, че Вашето име влиза в историята, но Вашата теория се оказва до голяма степен погрешна, макар че в течение на години и дори столетия продължава да предизвиква спорове (като картезианския дуализъм, теорията на Ламарк за еволюцията, психоанализата на Фройд и др. под.).

Според Денет тук да се вземе решение в полза на една или другата възможност не е така лесно.