Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

петък, 12 февруари 2016 г.

Да, за жалост, това правим: само стоим и чакаме...



„Ако някой ни попита какво правят днес българите, ние, като туриме ръката си на сърцето, отговаряме му тия две думи: стоят и чакат."

Стефан Самболов (цитиран от Момчил Дойчев)

Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров БЪЛГАРСКАТА ДУША И СЪДБА (с подзаглавие Идеи към нашата философия на живота, историята и съвременността), , 12.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-375-7, 354 стр. Книгата е новаторски опит за по-цялостно представяне и описание на битуващите в нашето съзнание исторически и "народопсихологични" комплекси, които определят и нашите реакции спрямо съвременните реалности на живота ни. Авторът търси смисъла, който се крие в случващото се с нас самите, изхождайки от предпоставката, че ясното съзнание за това какви сме като индивиди и като нация е основа на така необходимата ни промяна към по-добро. А този е залогът за бъдещия ни просперитет.

5 коментара:

Анонимен каза...

И какво точно искате да кажете с този цитат? Това трябва да се поясни, иначе с фрагментарни, извадени от контекста цитати може да се докаже всичко. Освен това „българи“ в цитата може да бъде заменено с всеки друг етноним, например „Ако някой ни попита какво правят днес германците, ние, като туриме ръката си на сърцето, отговаряме му тия две думи: стоят и чакат." Впрочем ако става дума за някакво обвинение в пасивност предвид проблематични външни обстоятелства, германците именно това правят сега, вместо да се вдигнат на бунт срещу пагубната политика на федералното правителство, която в най-скоро време ще доведе до гражданска война в страната.

Колкото до българите, обвиненията в пасивност и примиренчество със съдбата са абсолтно неоправдани, понеже когато е трябвало, българите винаги са се бунтували. Бунтували са се против старите богове и против новия Бог. Второто българско царство започнало с бунт, периодът на турското робство е пълен с бунтове. През 485 години турско робство са станали 120 бунта, въстания и завери и български участия в походи против Османската империя. Всеки път, когато българинът не искал да търпи неправдата, е тръгвал да се бие за свободата си. Пламъкът на бунта никога не е загасвал в българската история. А освобождението от турското робство не само не загасило бунтовния пламък, а дори го раздухало повече.

А какво стана след 1989? Българите останаха верни на своя бунтовен, свободолюбив дух. Пламен Даракчиев: «Мисля, че моето поколение изпълни своя граждански дълг. То бе призовано на улицата и стоя там достатъчно дълго. Едва ли има друга европейска страна, в която хората да са стояли толкова дълго по улиците и площадите. Това, че улицата на преля в отворени институции и модерна държава, вече лежи на съвестта на лидерите.“

Ангел Грънчаров каза...

Браво, таваришч, ще Ви дадем орден за патриотизъма Ви, а също и ще Ви турим една нашивка! Вий доказахте, че се голем патриот. Но и Вие стоите и чакате, и нищо не правите, ерго, Стефчо Стамболов е напълно прав! :-) Мърморенето, а и съчиняването на патриотични послания нима е правене на нещо?

Анонимен каза...

Това не е нито патриотично, нито нихилистично, а просто обективно. Интересно, че за Вас обаче всички мнения, ако по някакви причини не съвпадат с Вашето, били те патриотични, антипатриотични или обективни, някак винаги са комунистически и „товарищевски“. А защо просто не признаете, че и големите личности понякога грешат в оценките си, включително Стамболов?
Всъщност не знам по какъв конкретен повод е казал това, явно е бил недоволен, защото иначе самият той и преди, и след 1878 е бил водач на бунтове. Това обаче е нормално предвид факта, че макар и голям държавник, той все пак е бил либерал, а не консерватор. За консерватора вълнения и бунтове за контрапродуктивни, той иска ред, спокойствие и да съхранява традициите. Така че толкова желаните от Вас улични протести, изстъпления, бунтове и революции не издават консервативно мислене. В утвърдените демокрации протестите са патент на левите, т.е. товарищите, не на десните и консервативните. Затова и консерваторите никога в историята на са правели революции. Те знаят, че човешкото общество и неговите институции са продукт на дълга „органична“ еволюция, в тях е въплътен колективният опит на нацията и те не бива да се променят и разбутват се лека ръка. Но вие сте либерал и затова искате промени.

В посткомунистическите общества обаче има един голям проблем. В тях (структурно) консервативните избиратели са именно левите, които искат да запазят комунизма, докато автентичните десни консерватори по необходимост трябва да искат разграждане на комунизма и реформи. Само че такава нагласа е чужда на духа на консерватизма, които иска да съхранява статуквото, затова може даже да се аргументира, че в посткомунистическите общества въобще не е възможен автентичен консерватизъм. Ето защо тук имаме вградено фундаментално противоречие или дилема. Как бихте отговорили на това?

Ангел Грънчаров каза...

Страдате от много коварни предразсъдъци за това какво следва да мислят левите и десните, либералите и консерваторите. (Левите никога не са привърженици на индивидуалната свобода.)

У нас нещата (в ненормалната обстановка, в която се намираме) стоят при това твърде различно. У нас институциите не са плод на дълга еволюция, а са наложени отгоре, поради което не отговарят на потребностите на живота.

Четете моята книга УНИВЕРСУМЪТ НА СВОБОДАТА, там съм осветлил тия проблеми преди доста години вече.

Анонимен каза...

Точно така че, в посткомунистическите страни институциите са неестествени и резултат от брутална намеса в естественото развитите на социума. Само че какво да прави в тази ситуация истинският консерватор? Той трябва да иска да съхранява, но какво в случая? Напротив, комунистическата система трябва да бъде разрушена, но това е в противоречие с консервативната нагласа. Разбирате ли, тук има едно фундаментално противоречие на чисто теоретично ниво.