Живеем в много интересни, демократични и реформаторски времена. Ето, налага ми се тия дни да пиша своя "самооценка" или "самоотчет" на дейността ми като учител по философия и по гражданско образование - по нареждане на администрацията. С огромни мъки съчиних ето какво:
САМООТЧЕТ-САМООЦЕНКА
на Ангел Ив. Грънчаров, преподавател по философия и гражданско образование
Работата ми, според спецификата на предмета, който преподавам, е концентрирана в следните направления:
- обучение;
- подпомагане на личностното и гражданското формиране (възпитание) на учениците;
- извънкласни активности и иновации.
Ще опитам съвсем синтетично да разкажа как работя в тези три основни направления:
- Обучение: с оглед пораждане на потребности за саморегулация на активността на учениците (вътрешна и свободна мотивация за "учене", за обучение, за разгръщане на духовния потенциал на младия човек) в тази област съсредоточих вниманието си проблемното обучение, при което отделните теми биват представяни на учениците като поредици от въпроси; ученикът има правото сам да решава откъде да чете, как да се подготви, как и кога да се изяви; иначе казано, всеки ученик сам решава кога и как да бъде изпитан; учебните часове протичат под формата на интерактивна изследователска дискусия; всеки ученик има възможността да допринася за тълкуването и решаването на проблемите, имайки пълното право да изразява и защищава собствена, оригинална позиция; отхвърлих като ретрограден и доказано неефикасен утвърдилия се традиционен модел "преподаване-изпитване", т.е. отхвърлихме модела на традиционното, авторитарното, непризнаващо свободата на ученика обучение; тази иновация в обучението по философия и гражданско образование беше осмислена като "непосредствен урок по реално практикуване на свобода и на демокрация"; получих твърде интересни резултати от тази промяна, които обобщих в поредица от анализи под формата на есета, които публикувах в блога си, т.е. предоставих пред съда на общественото мнение, с оглед да спомогна за промяната в образователната сфера, в сферата на българското образование;
- Подпомагане на личностното и гражданското формиране (възпитание) на учениците: поставени в условията на свобода, учениците имаха възможността да преживеят, да почувстват, а на тази основа да осъзнаят, респективно на дело, практически да поемат пълната отговорност за своето положение; преживяването на толкова необичайната за училищни условия ситуация по дълбокото ми убеждение им повлия по много интересен начин, оказа се, за жалост, че по вина на господстващата традиционна и авторитарна система, в която младите хора на България са поставени, за учениците свободата (и, респективно, демокрацията) е нещо съвсем непонятно и непознато, мнозинството от учениците просто не знаят какво да правят с нея; имам чувството, че преживяването на такава една необичайна ситуация в крайна сметка влияе благотворно на младите хора, разбира се, този подход може да покаже предимствата и ефикасността си само ако започне да се предлага по-често, т.е. ако не е отделен изолиран случай, плод едва ли не на "приумиците" на преподавателя по философия; друг един важен по моя преценка извод: господстващият традиционно-авторитарен или команден подход, не зачитащ индивидуалността (самобитността) на учениците, е доказано неефикасен в сферата на възпитанието, на личностното и духовно-нравственото им формиране; прилагането на алтернативния подход е полезна провокация, насърчаване на младите, той ги подтиква да преосмислят своите нагласи, да видят нещата в съвършено друга светлина; всички свои наблюдения и заключения и в тази сфера съм представил в упомената поредица от есета, публикувани в блога ми, т.е. пред съда на широкото обществено (в това число и родителско) мнение, което е покана за дискусия по тия толкова важни проблеми; тази дискусия, този толкова потребен дебат тепърва ще се разгаря не само в класовете, не само в нашата конкретна училищна общност, но и в обществото ни като цяло;
- Извънкласни активности и иновации: С оглед започването на този толкова потребен дебат по всичко горещи, т.е. нетърпящи отлагане и най-важни въпроси в нашата училищна общност се наложи да предприема някои екстрени мерки, примерно написване на поредица от доклади, адресирани до директора на училището, а впоследствие, след като това нямаше ефект, и до членовете на самия Педагогически съвет, а също и до Началника на РИО-Пловдив, до Министъра на образованието и науката, до омбудсмана на републиката, дори и до Националния учителски събор; идеята ми беше работата по този започнал вече да се осъществява в нашето училище Проект за непосредствена и практическа реална демократизация на отношенията в нашата училищна общност да получи необходимата за ефикасното си разгръщане подкрепа както в средите на училищната общност, така и сред широката общественост на града и на страната; за тази цел бяха използвани и възможностите на съществуващия от години Граждански дискусионен клуб в нашето училище, който, въпреки невероятно големите трудности на настоящия период, така или иначе възобнови дейността си; всички свои активности, иновации, инициативи в тази сфера, неотделимо свързани с битката за промяна, реформа или, иначе казано, за демократизация на отношенията в конкретните училищни общности, обобщих в поредици от публикации в блога ми, които след това подредих и редактирах, издавайки книгите със заглавия Революцията в училище, Реформа на НЕобразованието, За НЕздравомислието, За духовните неща с българска специфика и др.; тоест в тази област (да я наречем изследователска - по нелеките проблеми на промяната в образователната сфера), с Божията помощ, успях да направя някои, да се надяваме, полезни неща.
28 юни 2016 г., Пловдив
Подготви: (подпис)
Толкова по този самоотчет-самооценка. Хубав ден ви желая!
Освен това се чувствам длъжен отново да ви напомня, че нашият български Картаген е крайно време да бъде разрушен...
1 коментар:
Браво! Истинска находка!
Публикуване на коментар