Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

неделя, 20 януари 2019 г.

Образованието е освобождаване на творческите сили на човека


Георги Стоев по време на Лятната академия през 2017 г.


В часовете по математика на Георги Стоев в средно училище “Любен Каравелов” има много повече от само формули

“Ако нулата е нищо, защо тогава нула по едно е нула? И може ли нещо, което променя нашата посока в живота, да е нищо?” Шестокласниците – разделени на парламентарни групи, дебатират оживено по темата за смисъла на нула на нулева степен, чийто резултат според учебника им е “неопределен”. Мнозинството смятат, че резултатът от това действие е нищо. Опонентите им ги контрират, че щом нещо влияе на друго, значи не е нищо. Математическите аргументи плавно преминават в житейски. И стигат до актуалните събития в държавата, като например ефекта на някои обсъждани законопроекти върху живота на хората.

Часът е по математиката, но излиза далеч отвъд рамките на математическите теории и хипотези. Сред темите се прокрадват антиправителствените протести през 2013 г., ДАНС, корупцията, примерите за несправедливост в ежедневния ни живот. Говори се за това как всеки носи отговорност за собственото си поведение и последиците от него. И как от всички нас зависи каква е средата, в която живеем.

“От всичко най-много не мога да понасям несправедливостта във всяка нейна форма” – това силно вътрешно убеждение на учителя по математика Георги Стоев е причината да мотивира учениците си да не са апатични към нещата, които се случват около тях, и да търсят решения на проблемите, които виждат. Георги преподава за втора година в пловдивското средно училище “Любен Каравелов” като част от програмата на “Заедно в час”. По професия е архитект, но само няколко месеца работа като възпитател в родното му село Странджево близо до Кърджали още преди да се дипломира го карат засега да предпочете преподаването на ученици пред архитектурните чертежи на бюро.



Защо е важно да бъдем активни

“Опитвам се да докажа на учениците, че не бива да се страхуват от хората с по-висок обществен статус от тях”, споделя Георги, “дори напротив – че те са отговорни за тях самите и за това какво трябва да правят и какво – не”. Още в първите си дни като учител той забелязва, че някои ученици имат страх от родители или учители. Не осъзнават също, че сами са отговорни за действията си. “Страхът е езикът, на който може да се комуникира с тях и който те разбират”, смята учителят. Затова вече втора година полага усилия да накара децата да разберат, че това не е начинът, по който трябва да разсъждават и по който могат да израснат като пълноценни личности.

Прави го, както сам казва, “с малки стъпки”. Миналата година с шести клас организират училищен парламент. От тази пък всички ученици се събират в клубове по интереси, които заедно формират парламента. Децата сами планират дейностите на клубовете, като задължително включват и доброволчество. “Целта е училището ни да добие нов облик – на училище с ученици, които са още по-ангажирани”, обяснява Георги Стоев. Самият той има опит в гражданската активност – като студент е част от “Ранобудните студенти” и групата, която инициира “окупацията” на Университета за архитектура, строителство и геодезия по време на протестите през 2013 г. (Прочети ЦЯЛАТА СТАТИЯ)



Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров Преследване на времето: Изкуството на свободата, . изд. A & G, 2003 г., разм. 21,5 / 14,5 см, мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр, 8.00 лв... Книгата говори за "нещо", което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда "добре познато", съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се "съобразяваме", но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време? почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга "поглежда" в скритото "зад" мълчанието ни - за времето, живота, свободата.

2 коментара:

Анонимен каза...

ВИЖДАТЕ ЛИ КАКВО ПОДКРЕПЯ НЕКАДЪРНИКЪТ ГРАНЧАРОВ????????????????????????????В ЧАСОВЕТЕ ПО МАТЕМАТИКА ДА СЕ ФИЛОСОФСТВА И ДА СЕ ПРАВИ "ПАРЛАМЕНТ", В КОЙТО УЧЕНИЦИТЕ ДА СИ ГУБЯТ ВРЕМЕТО КАТО УЖ "РАЗСЪЖДАВАТ"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ПО ТОЗИ НАЧИН ИМЕННО НАСТЪПВА И ПЪЛНА АНАРХИЯ В НАШИТЕ УЧИЛИЩА, КОЕТО Е ЦЕЛТА НА СОРОСОИДИ КАТО ГРАНЧАРОВ, КОИТО ИСКАТ ДА УНИЩОЖАТ ЦВЕТУЩОТО ПО ВРЕМЕТО НА СОЦИАЛИЗМА БЪЛГАРСКО ОБРАЗОВАНИЕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!АМЕРИКАНЦИТЕ ПРАВЯТ ВСИЧКО ВЪЗМОЖНО ДА СЪСИПЯТ НАШЕТО БЛЯСКАВО СОЦИАЛИСТИЧЕСКО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДА НАПРАВЯТ БЪЛГАРИТЕ ПРОСТИ И ПОДАТЛИВИ НА ТЯХНАТА ТЪПА "ДЕМОКРАЦИЯ"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!НИЕ ОТ СПЛОТЕНИЯ КАТО ЧЕЛИК ОКОЛО ЛЮБИМАТА СИ ДИРЕКТОРКА КОЛЕКТИВ НА ТЕТ ЛЕНИН СМЕ ПРОТИВ ТАКОВА УБИВАНЕ НА СОЦИАЛИСТИЧЕСКОТО НИ ОБРАЗОВАНИЕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!И ЗАТОВА ПРИВЕТСТВАМЕ УВОЛНЕНИЕТО НА ЧУЖДИ НА НЕГО ЕЛЕМЕНТИ КАТО ТОЗИ ГРАНЧАРОВ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ДА ЖИВЕЕ БЪЛГАРИЯ!!!!!!!!!!!!!!!ДА ЖИВЕЕ НАШЕТО СОЦИАЛИСТИЧЕСКО ОБРАЗОВАНИЕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!НАШИТЕ УСПЕХИ СА ДОКАЗАТЕЛСТВО ЗА НАШАТА ПРАВОТА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!А НИЕ ЩЕ ПОБЕДИМ ЗАЩОТО НАШЕТО ДЕЛО Е ПРАВО!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Анонимен каза...

Ами и простия стил не можеш да си смениш .То и за това се иска малко мозък .