Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната
"Образованието за бъдещето не е само да се преподава на учениците, а и да им се помогнете да развият надежден компас, с който да се ориентират в един все по-сложен, двусмислен и непостоянен свят", отбелязва анализът на PISA.
Инерцията в образователната система е сериозна пречка пред закъснелия опит моделът да се промени от заучаване към критично мислене.
Ако училищното образование не се реформира бързо, ниските резултати ще имат висока социално-икономическа цена още в следващите години.
... Въпросът е дали сме наясно в какво ни е шансът при относително ясните изходни параметри – най-бедната страна в ЕС, най-засегната демографски, с пренебрежими суровинни ресурси и малък пазар. Като прибавим и оценката от последното международно изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) – най-слабото училищно образование в ЕС, с влошени показатели за функционална грамотност – ето ви формула за социално-икономическа бомба с часовников механизъм. ...
... "В PISA се сравняваш с това накъде върви образованието в огромна част от света. На този фон не просто трябва да напредваш, а за да се движиш нагоре по тези скали, трябва да напредваш по-бързо от света. Данните сочат, че като цяло ние сме стагнирали. През тези години не сме направили сериозен пробив." Така директорът на програма "Образователни политики" на "Отворено общество" Боян Захариев обобщава българските резултати в последното издание на PISA. ...
... По отношение на обхванатите в изследването държави добавят: "Качеството на техните училища днес ще захрани силата на техните икономики утре" ...
... Какво казва министърът по темата?
"Промените, които правим в системата, бяха обвързани с промените в Закона за предучилищното и училищното образование. В този закон беше регламентиран компетентностния подход. Системата е настроена да дава знание. Очевидно проблемът на българската система на образование е да трансформира знанието в умение."
... На практика учителите трябва да променят методите си на преподаване, да имат достатъчно време да упражняват, да накарат учениците да дискутират, да свържат знания и умение. Много повече активно учене, много по-малко пасивно учене. Това е промяната, която в момента се случва. Изследванията на PISA показват, че една такава промяна произвежда ефект след два или три цикъла. Честно казано не очакваме и следващите резултати да са добри." ...
... "Ако трябва да обобщя, всичко което сме започнали, трябва да го правим по-бързо, повече, по-ефективно. Трябва да успеем да накараме системата, която е една машина с много колела, това нещо да се случи по-бързо. Затова и призовах за повече усилия, опитах се да им обясня логиката на основните политики. Година и половина водим тези разговори с регионалните управления. Те са ключови в тази промяна. Ако те не транслират промяната. Ние ще си говорим едно, надолу ще се случва друго. Ако не я направим тази промяна, ще изглеждаме още по-неадекватни... и извън времето." ...
... "В крайна сметка учителят трябва да приложи компетентностния модел и да го въведе в преподаването. За да направи тези неща, той трябва да промени свои нагласи и поведения, вкоренени до някаква степен", казва той и дава пример с Полша и Естония, чиито образователни системи са били близки до българската, преди да предприемат сериозни реформи след лоши данни в PISA. ...
... Мнението на Наталия Митева, директор на образователната програма на фондацията "Америка за България" е, че класическият модел на българското образование включва учители, които, веднъж обучени, влизат в класната стая и повече не обновяват уменията си и не разменят опит с други учители. Тази изолация създава инертност и прави по-трудно навлизането на иновации сред учителите, чиято работа е подчинена и на нормативните ограничения. ...
... Засега не е ясно доколко и тази поредна реформа ще разклати закостенялата и наследена от миналия век система на училищното образование и доколко ще бъде реално възприета от учителите. Но все пак е крачка в правилната посока. Проблемът е, че е много закъсняла, а ситуацията не позволява още време за губене.
ДОБАВКА: Виж непременно и ето това: Какво е функционална грамотност?
Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...
Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров БЪЛГАРСКАТА ДУША И СЪДБА (с подзаглавие Идеи към нашата философия на живота, историята и съвременността), 12.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-375-7, 354 стр. Книгата е новаторски опит за по-цялостно представяне и описание на битуващите в нашето съзнание исторически и "народопсихологични" комплекси, които определят и нашите реакции спрямо съвременните реалности на живота ни. Авторът търси смисъла, който се крие в случващото се с нас самите, изхождайки от предпоставката, че ясното съзнание за това какви сме като индивиди и като нация е основа на така необходимата ни промяна към по-добро. А този е залогът за бъдещия ни просперитет.
2 коментара:
Учениците от коя държава са на първо място в класацията?
От СССР... :-)
Публикуване на коментар