У нас главният проблем е че масово хората не разбират що е свобода. (Бъркат я, смесват я с произвола, със "свободията"!) Но без свобода няма как да разберем що е свобода. Свободата се учи и се разбира само чрез практикуването й, чрез упражняването й, чрез опитването й. Тогава именно освобождаваме свободата у самите себе си.
Същност на свободата е освобождаването (Хайдегер), иначе казано свободен е само оня, който непрекъснато се самоосвобождава, бори се срещу склонността си да се отпусне и да се подчини, да се върне към робуването на това или онова, на този или онзи. Без това всекидневно практическо самоосвобождаване просто няма свобода.
"Живот и свобода постига само онзи, който всеки ден я завоюва със борба!" - това пък са думи на Гьоте.
Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...
Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров Преследване на времето: Изкуството на свободата, . изд. A & G, 2003 г., разм. 21,5 / 14,5 см, мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр, 8.00 лв... Книгата говори за "нещо", което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда "добре познато", съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се "съобразяваме", но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време? почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга "поглежда" в скритото "зад" мълчанието ни - за времето, живота, свободата.
2 коментара:
Не цитирайте Хайдегер. Той е плямпало, което няма какво да каже. Хмммм... напомня ми на некого... ;)
Другарко, как така ще се изказвате за Хайдегер като не сте докосвала нито една негова книга, да не говорим за това да сте я чела? :-) Другарко, не разбрахте и това, че за книги, които не сте чела, немате право да говорите - камо ли пък да давате оценки на авторите им?
Публикуване на коментар