Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

понеделник, 14 март 2011 г.

Българското "образование" произвежда роби и умствени инвалиди - нима не ви е известно това?!

На няколко пъти в блога вече писах, че съм изключително силно впечатлен от двете новоизлезли книги на известния анализатор на проблемите на съвременното образование Джон Гатоу: Затъпяване: скритата цел на държавното образование и Оръжия за масово обезличаване. Изчетох ги най-внимателно и съм поразен: толкова категоричен, ясен и дълбок анализ на кризата в образованието не бях срещал досега. Същевременно Гатоу посочва и пътищата за кардинално решаване на тежката ситуация, което прави книгите му безкрайно ценни.

Особено ако се вземе предвид плачевното състояние на това, което наричаме "система на образованието" у нас. Все пак трябва да се има предвид, че Гатоу пише книгите си, изхождайки от американското образование, а у нас, безспорно, проблемите са неколкократно по-тежки и объркани. Българското образование е в агония от десетилетия наред и ефекта му е изцяло злотворен, което се усеща все по-остро в крещящата неспособност на нацията да се нагърби с решаването на предизвикателствата и задачите на живота. Парализата на обществения, да не говорим пък за духовния живот, както и отчайващото състояние на т.н. "субективен фактор", струва ми се, са предостатъчни основания да се обезпокоим и да осъзнаем, че така повече не може да продължава. Е, може, разбира се: ако искаме да затъваме все повече в блатото - и да копаем все по-надолу на дъното. Ние сме доказано добри в правенето на всякакви абсурди - и в търпенето им.

Възнамерявам да направя зависещото от мен за да предизвикам, за да провокирам така нужната ни и целебна дискусия по въпросите - в сферата на образованието и подготовката на личностния фактор за живота - които книгите на Гатоу така остро поставят. Не мога да разбера и съм поразен от крещящата неспособност на обществото да схване колосалността на бедствието, пред което сме изправени. Никой - нито родителите, нито институциите, нито учениците, нито учителите - не се е обезпокоил така, че да прецени положението като нетърпимо. Агонията сякаш е станала изгодна за всички. Такова безумие обаче ще бъде платено скъпо и прескъпо. Нищо трябва да се направи, та похъркващата общност да се сепне, да осъзнае какво става и да презре най-после страшното безхаберие, в което пребиваваме - и то тъкмо спрямо най-важното, съдбовно необходимото! Способни сме, като целокупна общност, така ефективно да вредим на собственото си бъдеще, че едва ли повече е възможно. Ето защо спасението е да се крещи, та белким колкото се може повече "маркототевци" - от каквито, изглежда, нацията ни преимуществено се състои! - да скочат като ужилени като разберат докъде сме успели да доведем работите си.

Понеже и аз като Гатоу вече кажи-речи 30 години работя с младите за тяхното образование, познавам нещата, тъй да се рече, отвътре, а не абстрактно и дилетантски-високомерно, както повечето. Написах книга по тия проблеми - със заглавие Идеи за една нова философия и стратегия на образованието в България - на която, разбира се, почти никой не обърна внимание, а пък заради която, изглежда, мнозина още повече ме намразиха. Прочее, излишно е да споменавам, че с Джон Гатоу сме "единомишленици". Искам в тази връзка да кажа нещо изумително, което показва степента и измеренията на кризата, в която се намираме.

От две години се мъча да предизвикам към дискусия по проблемите на образованието своите колеги - учители, с които работя. Няколко копия от книгата ми стояха месеци наред в учителската стая, но до тях кажи-речи никой не се докосна, сякаш са намазани със силна и смъртоносна отрова. Може би поне 5 пъти предлагах да се проведе разговор по повдигнатите в книгата ми проблеми, ала никой - с изключение само на един странник като мен самия, именно прочутия пловдивски учител Жак Асса! - не откликна и не дойде в уречения час за дискусия. Обграден съм с пълно смразяващо мълчание. Единствено с учениците обсъждам тия проблеми и само от тях срещам разбиране. Българският учител - в масовия случай - е така смазан от "системата", че се е отказал да признае унизеността си. Напротив, компенсират я с кухо високомерие, което чисто и просто е отвратителна перверзия. Чиновниците от образованието могат да бъдат напълно спокойни: българският учител е така смазан (след учителската стачка от 2007-ма година), че е напълно безопасен и беззъб. Системата тържествува, тероризира всекидневно младите и сее смърт, отвращение, безразличие, тотална дезангажираност. Джон Гатоу също се оплаква, че и той години наред не е успял да провокира смислена дискусия по проблемите на образованието сред "преподавателското тяло", в което е работил също като мен 30 години.

Българското образование произвежда роби - това нима не ви е известно?! Чудите се защо сме били робска нация, нация с робски манталитет - не се чудете толкова: робското по духа си "образование" на младежта е една от причините за това. Нима робът може да възпитава нещо друго освен роби?! Другата причина за оскотяването на нацията ни е телевизията с нейните чалга-изгъзици от всякакъв род: медийни, политически, "музикални", какви ли не...

С ясното съзнание че нещо трябва да се прави - пък дори и това, което сам правя, да наподобява риенето на кърт там долу, под земята! - моя милост от днес започва да публикува най-силни изречения от книгите на Джон Гатоу. Помолих тия дни издателя, г-н Любен Козарев (собственик и управител на изд. ИЗТОК-ЗАПАД), да ми даде текста на тия книги, та да без да преписвам да поднеса тия откъси на вниманието на читателите на моя блог. Той, разбира се, обеща да го стори, ала в един момент аз сам разбрах, че е по-добре да не ми дава текста, щото дългите и предълги цитати едва ли ще имат оня ефект, който ще имат кратките, изненадващо бляскави, подобни на чудата мълния в безоблачното нощно небе, мисли, които човек може да открие в книгите на Гатоу. Затуй не ща вече да ми праща текста, а сам ще извадя и препиша онова, което е най-силно по моя преценка; въпреки че в книгите на американския анализатор на образованието всичко е ценно и важно. Защото и Гатоу не говори празни приказки, а всичко, като мен, го е изстрадал и прекарал през сърцето си.

Иска ми се, след като публикувам на няколко пъти такива възлови моменти от книгите на Гатоу, след това, с тяхна помощ, да се опитам да провокирам обещаната дискусия, като ще бомбардирам със статии, коментари, възвания, "открити писма" самодоволните, пребиваващите в съзерцание на собствената си величавост медии и институции. Нищо чудно някой и да откликне, макар че много се съмнявам. Спането на нацията явно е така изгодно на някои сили, че техните медийни и чиновнически слуги едва ли ще посмеят да смутят с нещо тишината. Но аз съм длъжен да правя това, което считам, че трябва да се прави. И ще го направя.

И така, очаквайте оттук-нататък няколко публикации, всъщност една поредица, в която ще можете да се запознаете с някои от тезите на Гатоу за гибелните измерения на кризата в образованието - в това число и българското. Много добре знам, че масовият еснаф у нас не обича да чете книги, камо ли пък да си купи книга - и то сериозна, а не за гащите на Азиса! Ето, тук такива ще могат да прочетат нещичко "на аванта". Пък ако някому се приска да разбере повече, нищо не му пречи да се охарчи с някой лев, да си купи книгите на Гатоу - та да види как би могъл да спаси собствените си деца. И как да помогне да не загине от духовна смърт собствената му нация.

А също и да разбере по кой път като индивиди и като народ трябва да тръгнем и упорито, всеотдайно да вървим - ако искаме един ден да се отървем от бедността, от унизеността, от малодушието и от недостойнството си...

7 коментара:

Ivan Radichev каза...

Вьзхищавам Ви се г-н Грьнчаров! Борете се винаги така смело.Аз сьм бивш учител по философия... пьк знам ли може би някой ден пак ще се завьрна в училище.

С уважение,
Иван Радичев

Анонимен каза...

И тъка не се радваш на голяма публика.Не знам защо,но и аз като тебе съм на същото мнение.Жалкото е ,че никой не обръща внимание на проблема,колко е сериозен.

Анонимен каза...

Нищо ново под слънцето !Още през 1895г.френският психолог Густав Льо Бон има подобни твърдения за латинското образование, като дава подобни примери от световната практика ?Не е ли проблема, че министърът се сменя, но чиновниците остават ?Имам предложение, когато дойде нов министър, всички служители, заедно с чистачките да си съберат багажа и да бъдат заместени от сега дипломирани специалисти, преди да са натрупали отрицателния опит на по-старите си колеги?

Анонимен каза...

Трябва работна ръка и глуповато население. Така се управлява една провинция, каквато България е на път да стане. Нима не виждате?! Голяма територия за това население. Един Истанбул е по-многоброен! Кой ще ни търпи? По-добре да заселим японците тук!

Анонимен каза...

След като виждате всичко това, значи виждате ясно. По същата тази причина някои родители са избрали да учат децата си вкъщи (Homeschoolers) вместо да ги дават на една неспособна система, произвеждаща затъпели възрастни или дървени философи. Повече информация http://www.hslda.org/ и http://www.google.bg/search?q=домашно+образование

Анонимен каза...

Напълно вярна статия. Проблемът обаче не от сега т.е. от демокрацията. Проблемът е още от дълбокият соц.. Завършил съм средно образование през 1979 и се подписвам,с две ръце, че от тогава до сега нищо не е мръднало. Учениците учат глупости като например "Мамино детенце" на Каравелов, а не знаят елементарни неща за това как функционира държавата и икономиката. Учителите са на държавната ясла и затова никой не му идва на акъла да каже на децата, че държавата не бива да им бърка в джоба, а е длъжна да им се отчита. За това от училище излизат хора, които искат държавата да им даде работа, а не разбират, че държавата и синдикатите "защитавайки" ги им я е отнела и т.н. и т.н..
Спасението е не в държавна стратегия. Всички те се провалиха. Спасението е в освобождаването на образованието от държавата. Ваучерна система за всички и закриване на училища, в които никой не иска да отиде. Ако това обаче се реализира без работа ще останат всичките инсперторати и всякакви други чиновнически мародери. Това обаче не се разбира от родителите по гореспоменатите причини, а да се очаква от администрацията е все едно да се иска тя сама да отреже клона,на който седи. Повярвайте тя не е толкова глупава, че да го направи.

Анонимен каза...

"Вече"...Грънчаров...пиши вече....у нас вече произвежда малоумници....в миналото започна да ги произвежда в Щатите...у нас, както виждам, някои са си ограничени, по рождение...това естественно не им пречи да се мъчат да печелят от всичко...(като този тук горе). Аз съм на неговите години...цял живот работя в чужбина...и съм доволен, че никой на времето не ми позволи да избирам какво да уча и какво - не...затова ме ценят и търсят и сега.