Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

вторник, 7 юли 2015 г.

Добра основа за дискусия по темата "Съществува ли свободен пазар?"



На страницата на Ognyan Minchev във Фейсбук открих публикувана от него обмяна на мнения по един проблем, която е добра основа за дискусия по темата "Съществува ли свободен пазар?", по причина на което го препубликувам и тук:

Получих съобщение от Иван Филипов и с негово разрешение го публикувам, както и моя отговор:

Ivan Philipov: Продължавам да ви чета редовно и май "свободния пазар" съвсем ви е опротивял, но според мен поне той даде голям шанс на държави като Естония (богати колкото нас преди 20 години, сега задминали Гърция) и останалите държави от Блока. Дори ние при всичката кремълска и местна мафия се замогваме като нация. Не разбирам атаките ви срещу пазарната икономика (разбира се не като самоцел), а термина неолиберализъм мислех, че е резервиран за г-н Волгин (където със сигурност никога не бих ви сложил!) Интересен факт: първите шведски социалисти са искали свободен пазар, защото монополите са били резервирани за аристокрацията. За мен пазарната икономика си остава задължителен елемент от едно свободно общество. Поздрави!

Ognyan Minchev: Нямам нищо против свободния пазар - той създава богатството. Имам сериозни аргументи против "свободния пазар" - опитите с идеологически средства да се прикрие грабеж от страна на силови корпоративни и/или политически играчи под прикритието на пазарни аргументи. Свободен пазар като природно явление не съществува. Пазарът функционира в социална среда и поради това винаги е подвластен на определени социални норми - морални, законови, политически. (Адам Смит пише много ясно за това.) През 19 век пазарът се възпроизвежда чрез регулациите "нощния пазач" - нощен, но пазач. В началото изискване към пазара е също да отговаря на очакванията на обществения морал - А. Смит. През 20 век "нощният пазач" придобива и дневни функции, защото корпоративните гиганти се сблъскват помежду си на пазара като на война. След 70-те години глобалният корпоративен елит излезе извън контрола на нациите и възстанови "свободния пазар" - т.е. възможността да се диктуват правила на печалба и преразпределение без ограничения. Пазачите - дневни и ли нощни - бяха отменени.

В нашия пост-комунизъм зад мантрата на "свободния пазар" стана бруталното преразпределение на общественото богатство с АНТИ-пазарни принципи в ръцете на малка шайка милиционерски мошеници. Аз съм социолог и зная - пазарът, подобно на всяко друго обществено явление се осъществява през и чрез обществените отношения. Затова обхватът на неговата свобода се определя от решения, произтичащи от текущите властови отношения в обществото. Пазарът е винаги подвластен на богатство, власт, сила - които определят режима на пазарните отношения. "Свободният пазар" е идеологическа димка, зад която стои интереса на тези, които искат да превърнат пазара от производител на блага в джунгла, където големите хищници могат да унищожават и грабят всички останали. Желая ви успех!

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр. Книгата ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, външно погледнато, е систематичен курс по философия, в който обаче твърде експресивно се тълкуват и вечните въпроси, вълнуващи човешките същества на тази земя. Подобна форма, именно курс лекции по философия, осигурява на автора така потребната живост, непосредственост и свобода в общуването със съзнанието на читателя. През цялото време той се стреми да бъде близо и да не изневерява на ония неизбежни сърдечни трепети, благодарение на които човекът става човек – и личност, разбира се. Опитва се да приобщава съзнанието на читателя към така вълнуващата мисловност на непреходното, която именно е истинското богатство на човека.

Няма коментари: