21.ЛЕКЦИЯ ДВАДЕСЕТ И ПЪРВА: Индивидуалната личност21.2.Личността, persona-та
Извинявайки се за това като че ли напълно излишно въведение към темата за личността, аз съм принуден да навляза в нея. Ако все пак има някакъв смисъл написаното по-горе – смисъл именно по дадената тема: за личността – той се свежда до изискването да не говорим за личността прекалено абстрактно и теоретично, а по-пълноценно, т.е. по философско-психологически и човешки начин.
Ще започна със самата дума личност, която на латински език е persona (“персона”, оттук е влязла в много западни езици). Първоначално думата персона е служела за обозначаване на маската в античния театър, или булото, което актьорът слагал, играейки своята роля. Тази маска изразявала основното съдържание, един вид водещата гримаса на изобразявания персонаж. Трябва да запомним основния и изначален смисъл на думата персона: това е маската, с която актьорът криел своето лице и която напомня и намеква за лицето на пресътворявания персонаж, на неговия герой. “Персоната” стои между двете лица: едното е истинското, на артиста, а другото е сътворяваното, но още непоявило се в своята цялост и многоизмерност лице на героя – за което отчасти се съди по маската и нейната гримаса.
По-късно римляните, които освен с войнствеността и с разврата си са известни и със своето право (юриспруденция) използват думата персона за понятието лице или “лицето пред закона”. За тях е било естествено това, че робът, несвободният човек не може да бъде персона, което иде да намекне за дълбоката връзка между личност и свобода.
В езиците със славянски корен думата личност произлиза от лице, лик, външен об-лик, онова, което днес наричаме физиономия. Трябва да се отбележи това, че “лик” е дума във възвишен план, както и “облик”, докато в ругателния и обидния смисъл лицето бива наричано “рожа” или “мутра”. Смятало се е, че лицето на човека е представител на висшите духовни дарове: челото символизира небесната любов, очите – разумението, разумното съзерцание, ушите – разбирането и послушанието, носа – постигането на доброто (?!), бузите – постигането на духовните истини (?!), устата – “духовната хвала”, а брадата – “външността на учението” (По “Толковый словарь…” на Вл.Даль) От друга страна, лицето обозначава особата, човекът, като същевременно служи и за назоваване на “по-добрата, предната, връхната, лицевата страна на предмета” в противоположност на задната, не-главната, онази, която е отзад и встрани от фасадата.
Думата лице носи и един друг смисъл, например, когато казваме налице, наличност, т.е. в действителност, реално, наяве, а не мнимо, само по книга и пр. (Например, както е в израза “По списък са 100 човека, налице са 90”.) Лицева страна на предмета, е тази, която съставя неговото лице, а пък когато придавам красив външен вид, изглаждам нещо, придавам му лице, полирам го, се е казвало “лицевам” или “лицовам” – оттук се е запазило нашето “облицовам”. (Майсторът на дрехи, шивачът “прелицова”, преобръща дрехата, когато бива накаран да обърне вътрешната страна “в лице”, т.е. отгоре и значи един вид е префасонирал дрехата и я е обновил.) Ясно е, че нещо е лично, когато е принадлежащо на конкретното частно лице, на този човек или мое. “Личен” е оня, който се откроява от другите, като върху някакъв фон, той е “раз-личен”, т.е. по-особен, по-друг, по-красив и пр., докато останалите са просто “при-лични”. Казваме също “аз лично ще направя това”, като разбираме непосредствено, пряко, аз самият, моята особа се захваща да го прави, а не чака друг да го свърши вместо нея. Знаем също кой е от-личен със звание или орден (а може би просто с шестица в бележника), той се е откроил с нещо в сравнение с другите, от-личил се е над тях, показал е лице, докато те си стоят неразкрили се или без-лични. И така, след тази разходка около корена на думата личност и неговите разнообразни и различни смисли можем по-подготвени да пристъпим към нейното разбиране и към психологически анализ.Личността е лицето, самостоятелното, отделното човешко същество. Да бъдеш личност означава способност да проявяваш себе си смело, без заобикалки, без страх от своето лице и облик, а единствено със страх и нежелание да бъдеш без-личност, т.е. да “избледнееш” и да се превърнеш в задна страна на фасадата, която е противоположна на лицевата и следователно е в сянка, е просто фон. Личност е оня, който отстоява своето лице и своята физиономия, а също умее да си слага подходяща и желана маска пред другите – за да не издава истинското си лице. Анализът на личността непрекъснато ще се сблъсква с тези две като че ли противоположни движения на смисъла: от една страна, да разкриваш лицето си, същността си, точно и безпогрешно и, от друга страна, да скриваш облика си и наличната си физиономия зад подходяща маска – защото другите едва ли заслужават да те видят в истинското ти лице и облик, а може би и защото не е нужно наивно да разкриваш пред тях това лице, което те не могат или няма да оценят по достойнство. Личността има някакво лице, някакъв облик или някакви качества и същност, тя проявява лицето си и затова е личност, но въпросът си стои: това видимо отвън лице съответства ли на действителния лик на човека, нима всеки разкрива изцяло и напълно действителната си същност и я представя на всеобщо обозрение пред всички, пред другите – без нищичко да е скрил за себе си, без никакъв остатък?
Тук съвсем не става дума за лицемерието в истинския му смисъл, т.е. когато някой съвсем преднамерено представя пред другите коренно различно лице от това, което има, и значи лице-мери, т.е. старателно отмерва кое лице подхожда за пред другите, а кое трябва да бъде скрито и запазено за себе си. Изглежда, лицемерът прекалява с меренето и с мярата, но нима всеки човек не е изправен пред същата ситуация: какво и колко да скрие зад подходящата маска, която, щом е маска, представя различно от истинското лице – което искаме да имаме или искаме да показваме?
Тялото си крием зад дрехите, нима душата не трябва да бъде скрита зад особена “дреха”, която претенциозно наричаме личност? Ако е така, тогава защо всеки облечен не наричаме лицемер, т.е. отмерващ какво от тялото да скрие и какво да покаже (показваме без боязън главата, ръцете, части от краката си през лятото, но грижливо крием други части от тялото), а по отношение на същото, направено във връзка с душата, употребяваме тази зле звучаща дума? Личността не е, разбира се, физическото лице на човека, тя е личното и личащото в нейните душевни качества, в проявите на индивида, които са отпред или са изнесени на фасадата и затова така личат и се виждат от другите, а също са “полирани” и “лъснати” – за да привличат, вероятно, погледите. Защото никой няма да изнесе и да изложи пред чужд поглед нещо, което “не е за пред хората”, не става за всеобщо разглеждане и следователно трябва да бъде оставено за себе си или за най-близките.
Личността е човекът, но не какъвто е той сам по себе си (или “за себе си”), а какъвто той е за нас, за другите, какъвто се представя пред нас. Следователно тази външна проява на вътрешната човешка същност в и чрез личността е основното в смисъла на понятието за личност, което тук се опитвам да разкрия. Ако за “човешка същност” приема да смятам вътрешните, душевните качества на конкретния индивид – една безкрайно динамична и подвижна реалност – то изявяването на тази същност навън, проявяването й в отношенията с другите и със света е онова, което конституира сферата на личността и на личностното у човека. Ясно е, че между двете сфери – на вътрешно-душевното и външно-проявеното, личностното – няма и не може да има пълно покритие, а само съответствие в степен.
Всеки човек е личност, доколкото проявява себе си (заложените и развитите у себе си потенции и дарби) навън и ги реализира на дело като действителни възможности и способности. В този смисъл човек “става, а не се ражда личност”; същото, впрочем, може да се каже и за човека: всеки сам себе си е направил човек, отговаряйки на заложената у него възможност да бъде човек, превръщайки я в действителност.
(Следва)
Няма коментари:
Публикуване на коментар