Англосаксонската икономическа наука
Най-голямата лъжа на англосаксонската икономическа наука е тази за полезността на свободния пазар. Тези икономисти-пропагандатори представят субективни фактори за обективни явления. Законите на така наречения „свободен пазар” се представят като обективни, подобно на законите във физиката.
Англосаксонската икономическа наука в действителност не е никаква наука, а идеологическо оръжие.
Англосаксонската икономическа догма всъщност отнема правото на свободен избор, втълпявайки в умовете на хората, че онова, което било въпрос на техен избор всъщност било „обективна реалност”, която те по никакъв начин не можело да променят.
На икономически по-слабо развитата страна се предлага универсална рецепта за благоденствие – свободен пазар, приватизация и свиване на социалните разходи.
Още през 19-ти век германският икономист Фридрих фон Лист стига до извода, че пълното освобождаване на пазара между една по-силно и една по-слабо икономически развита страна ще доведе до обогатяване на по-развитата страна и до обедняване на по-слабо развитата такава.
Пример: ние отворихме своя пазар за скъпите западни стоки, но той продължава да налага ограничения за нас по отношение на трудовия си пазар!
Днес Международният валутен фонд, Световната банка и Световната търговска организация най-брутално налагат догмите на англосаксонското икономическо мислене като единствено правилното – но за кого и в чия полза? – В полза на международната банкерска мафия и в ущърб на развиващите се и бившите социалистически страни(между които е и България). Естествено, либералстващите пропагандисти умишлено заобикалят въпросите на политическа и военна намеса на Запада във вътрешните работи на източноевропейските страни.
Примери:
1. Банките трябвало да бъдат частни и банкирането било нужно да е в частни ръце.
Резултатът: загуба на суверенитет, несамостоятелна вътрешна и външна политика.
2. Неограничавана валутна търговия
Резултатът: изтичане на национален капитал, засилен внос, загуба на работни места, закриване на предприятия
Когато някои икономисти разпалено хвалят индивидуалната свобода, трябва да поискаме от тях първо да уточняват за чия точно свобода иде реч: за индивидуалната свобода на производителя или за индивидуалната такава на търговеца?
Англосаксонската икономическа наука пропагандира идеята за отворените икономически системи, където основен двигател на стопанското развитие били търговията, нарастването обема на паричната маса и на златото, което в колониите се добива евтино чрез грабеж и окупация от колонизаторите. Една страна като Великобритания, която се сдобива евтино с големи количества злато от колониите, естествено става първата по богатство в света.
Когато англосаксонстващите икономисти Ви говорят за „индивидуална свобода”, то те имат предвид посоката на движение на ценности от по-нископлатежни пазари към по-високоплатежни такива. Когато те ви говорят за „свободно движение на хора, стоки, пари и капитали”, то те имат предвид точно това движение без да изясняват посоката и целта му.
Яростно пропагандираната от либертарианстващите икономисти идея за „неограничената индивидуална свобода” има своята користна, подмолна цел: след като се насади тази идея в умовете на тълпата – след това да се премахне всякакъв протекционизъм, всякаква защита на обществено значимите и ценни за обществото хора; постепенно да се премахнат всякакви бариери и препятствия пред възможността да се унизи, да се подчини и пороби вражеският народ.
Крайната цел на така яростно насажданото у нас либерално икономическо мислене е да се блокира всякоя една българополезна инициатива, идеща отдолу. Можете да чуете тези либералстващи пропагандатори да крещят: „Пазарът искал това!”, „Пазарът искал онова!”. В крайна сметка икономическият модел за дадено общество е въпрос на народопсихология. Той не може да бъде универсално приложим.
Във всеки един конкретен случай икономическият модел има нужда от съгласуваност и организиране на хората, за които ще се прилага. Една икономическа система може да заработи само тогава, когато хората, за които тя е предназначена, я одобряват и работят за нейното действие и утвърждаване.
Автор: Антон Рачев
Април 2010
(Забележка: Запазвам си правото съвсем скоро да изкажа своята гледна точка по зачекнатия така важен проблем.)
Най-голямата лъжа на англосаксонската икономическа наука е тази за полезността на свободния пазар. Тези икономисти-пропагандатори представят субективни фактори за обективни явления. Законите на така наречения „свободен пазар” се представят като обективни, подобно на законите във физиката.
Англосаксонската икономическа наука в действителност не е никаква наука, а идеологическо оръжие.
Англосаксонската икономическа догма всъщност отнема правото на свободен избор, втълпявайки в умовете на хората, че онова, което било въпрос на техен избор всъщност било „обективна реалност”, която те по никакъв начин не можело да променят.
На икономически по-слабо развитата страна се предлага универсална рецепта за благоденствие – свободен пазар, приватизация и свиване на социалните разходи.
Още през 19-ти век германският икономист Фридрих фон Лист стига до извода, че пълното освобождаване на пазара между една по-силно и една по-слабо икономически развита страна ще доведе до обогатяване на по-развитата страна и до обедняване на по-слабо развитата такава.
Пример: ние отворихме своя пазар за скъпите западни стоки, но той продължава да налага ограничения за нас по отношение на трудовия си пазар!
Днес Международният валутен фонд, Световната банка и Световната търговска организация най-брутално налагат догмите на англосаксонското икономическо мислене като единствено правилното – но за кого и в чия полза? – В полза на международната банкерска мафия и в ущърб на развиващите се и бившите социалистически страни(между които е и България). Естествено, либералстващите пропагандисти умишлено заобикалят въпросите на политическа и военна намеса на Запада във вътрешните работи на източноевропейските страни.
Примери:
1. Банките трябвало да бъдат частни и банкирането било нужно да е в частни ръце.
Резултатът: загуба на суверенитет, несамостоятелна вътрешна и външна политика.
2. Неограничавана валутна търговия
Резултатът: изтичане на национален капитал, засилен внос, загуба на работни места, закриване на предприятия
Когато някои икономисти разпалено хвалят индивидуалната свобода, трябва да поискаме от тях първо да уточняват за чия точно свобода иде реч: за индивидуалната свобода на производителя или за индивидуалната такава на търговеца?
Англосаксонската икономическа наука пропагандира идеята за отворените икономически системи, където основен двигател на стопанското развитие били търговията, нарастването обема на паричната маса и на златото, което в колониите се добива евтино чрез грабеж и окупация от колонизаторите. Една страна като Великобритания, която се сдобива евтино с големи количества злато от колониите, естествено става първата по богатство в света.
Когато англосаксонстващите икономисти Ви говорят за „индивидуална свобода”, то те имат предвид посоката на движение на ценности от по-нископлатежни пазари към по-високоплатежни такива. Когато те ви говорят за „свободно движение на хора, стоки, пари и капитали”, то те имат предвид точно това движение без да изясняват посоката и целта му.
Яростно пропагандираната от либертарианстващите икономисти идея за „неограничената индивидуална свобода” има своята користна, подмолна цел: след като се насади тази идея в умовете на тълпата – след това да се премахне всякакъв протекционизъм, всякаква защита на обществено значимите и ценни за обществото хора; постепенно да се премахнат всякакви бариери и препятствия пред възможността да се унизи, да се подчини и пороби вражеският народ.
Крайната цел на така яростно насажданото у нас либерално икономическо мислене е да се блокира всякоя една българополезна инициатива, идеща отдолу. Можете да чуете тези либералстващи пропагандатори да крещят: „Пазарът искал това!”, „Пазарът искал онова!”. В крайна сметка икономическият модел за дадено общество е въпрос на народопсихология. Той не може да бъде универсално приложим.
Във всеки един конкретен случай икономическият модел има нужда от съгласуваност и организиране на хората, за които ще се прилага. Една икономическа система може да заработи само тогава, когато хората, за които тя е предназначена, я одобряват и работят за нейното действие и утвърждаване.
Автор: Антон Рачев
Април 2010
(Забележка: Запазвам си правото съвсем скоро да изкажа своята гледна точка по зачекнатия така важен проблем.)
Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост!
(Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2010 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)
ВИЖ >>> кн. II на сп. ИДЕИ
5 коментара:
Г-н Рачев как успяхте да напишете толкова глупости....
Много хубава статия, но разбира се, другата крайност, съветския комунизъм, също е ужасно вредна, дори по-вредна. Винаги съм твърдял, че истината е по средата - а именно практиката на Европейският съюз, на Германия, Франция, скандинавските държави.
Ето глупост номер 1:
@Крайната цел на така яростно насажданото у нас либерално икономическо мислене е да се блокира всякоя една българополезна инициатива, идеща отдолу.@
Винаги в такива статии има антибългарски елемент. Някакъв заговор, комплот. Това ги и издава какви са. Общи приказки и заклинания.
Пример @общи приказки и заклинания@ където даже се правят колоритни изводи:
постепенно да се премахнат всякакви бариери и препятствия пред възможността да се унизи, да се подчини и пороби вражеският народ.
Към анонимния : Може би сте прав, но аз дълбоко се съмнявам в устойчивостта на системи, които преразпределят голяма част от богатствата. Струва ми се разходването им става неефективно.
Това е стар спор, лявото мислене, протекционизмът и държавният интервенционизм особено от Маркс насам са неизкореними. Левите никога няма да приемат свободния пазар и няма да се уморят да измислят нови и нови псевдоаргументи за ограничаване на пазарната, а оттам и на политическата свобода. Щом по света стане нещо неблагоприятно, левите веднага призовават държавата и правителството да се намесят. Това между другото не е резултат само на марксизма, а е най-вече остатък от предкапиталистическата феодална епоха. В течение на столетия хората са вярвали, че владетелят е пратеник и наместник на бог или боговете и притежава по-голяма мъдрост от поданиците, има свръхествествени сили. Това е вярата в силата на патриархалната държава и свръхчовешките възможности на наследствения монарх. Тази вяра в неограничените възможности на владетеля, респ. на държавата продължава да живее в лявото мислене. Свободните граждани в свободното общество не вярват в подобни свръхествествени сили.
След рухването на реалния социализъм, който се оказа икономически несъстоятелен, денес особено популярна е политиката „средния (третия) път”: не е необходимо държавата да контролира всичко. Но защо тя да не се намесва на пазара и да ограничава и предотвратява някои отрицателни явления? Става дума за прословутата идея, че съществува система между капитализма и социализма, притежаваща преимуществата и на двете системи, като същевременно избягва всички техни недостатъци. Можем само да констатираме, че те се лъжат. Всички опити за държавно вмешателство в края на краищата водят до икономически последици, които самите иницииатори на интервенционизма отхвърлят.
Друга такава идея е протекционизмът, т.е. намерението вътрешният пазар да се изолира от световния пазар, например чрез мита. Едно следствие на протекционизма е образуването на монополи и картели, с които пак държавата впоследствие „повежда борба”.
Има нещо вярно в твърдението,че благоденствието на някои западни страни донякъде почива на „експлоатацията” на колониите в миналото. Но това не еднопосочно развитие. По времето на британското господство в Индия например англичаните не само внасят евтини стоки от Индия, но също така инвестират капитал в тази страна. Същевременно те експортират нещо друго, много важно в Индия: съвременната медицина, модерните методи за борба с епидемиите. Резултатът е неимоверно увеличение на населението на страната и съответно изостряне на проблемите. Въпреки това стандартът на живот в Индия днес е по-висок от този, който страната щеше да има, ако никога не е била английска колония. Въобще у левите има твърде превратни представи за свободния пазар, протекционизма и чуждестранните инвестиции. Когато например прочутите американски „експлоататори” от Юнайтед фрут къмпани стъпват в Гватемала, започват да плащат по-големи заплати на работниците от средното ниво дотогава в Гватемала. Впоследствие и другите гватемалски работодатели са принудени да плащат по-големи заплати и така се стига до повишаване на доходите в цяла Гватемала. А виждаме, че западните фирми в България също плащат, общп взето, по-големи заплати, което принуждава и българските фирми да вдигат заплащането, а това в крайна сметка е добре за цялата страна. Ами дайте да изолираме българския пазар от световния, както беше до 1989, да не пускаме чужди фирми да ни „експлоатират”, за да „стимулираме собственото производство” и много бързо отново ще се озовем в ситуация със смешни доходи и съответен нисък стандарт!
Ха ха, тъпигьоз богомилски от BG, ебе мозъка си…
Аме мухльо, не се ли сещаш че твойто "субективно" е Господ, а твойто "обективно" - червените ти фантазии... Ей край немат комунягите по тия земи, плодят се като хлебарки в живковска панелка...
Ха-ха, ограничения към комуниста-богомил на нашия (USA) трудов пазар - еми задник, не те искаме на нашия трудов пазар, защото знаем как можеш да сереш (и осираш) - затова: стой си там (BG) и чакай другаря Сталин да те принесе жертва... А дотогава - не живей. Защо? Еми щото нямаш пари, задник червен... Ясен ли съм или да повторя? Или искаш обеднен уран по кратуната си? Еми, шъ го получиш, ако тряба...
Дееба и животното кагебейско шибано сталинско, ама сеща ли се кой век сме и коя година - едва ли...
Мене лично много ме е яд, че горещата война (след студената) не се случи - просто американците не искаха да унищожават семействата и живота си. А руснаците беха готови, много има какво да губят - замръзналия Сибир и Наташа, дето има нахалство, но не и путка...
Ето така света се придвижи дотук - заедно със смрадливите руснаци в багажа. Може би ще ги изхвърлим следващия път, кой знай! Надявам се поне. Не искам комунисти да ми ходят наоколо и да осират пейзажа с кретеноидните си видения. По-добре бомби, ама както един мой познат американец се майтапи (а кажете ми, глупави ли са като вас?) - та той ми вика: Ама след като BG is full of shit, тя никога не мое да бъде бомбардирана - просто бомбите няма да избухнат (ха-ха, сега трябва да се смеете, а виждам изумените ви погледи)...
Така че преди да съдите американците и ги плювате, по-добре помислете колко е вашият мозък и може ли да се конкурирате (с вашия гъзар Стефчо Данаилов и Стоянка Мутафова) със световните постижения... ??
Ае помислете си пак, многу ви се мола !
Белким се осъзнайте, ней ли?
Тапи балкански такива.
Мислете, нема никой да ви бие - нема продадени матури, нема корумпиран съд - всичко е мечти на моряка! На колхозника! На умопобъркания индивид, прегърнал идеята на червеното братство!
Андрей Райчев ще ви учи, а немате ум - нищо, и той нема, това са подробности. Е, имате си и Бойко - само как гледа строго, ще потопи бронебоен руски крайцер с погледа си! И автографи мое да дава на ученички.
А Станишeв поздравил следващия любовник на любимата си - алооо, Станишeв, така ли сменяхте навремето в землянките шизофренично-фанатизираните си любими - а и те бяха повече със задник, отколкото с путка, не ли? Ей момче, ти не си партизанин (украински - не беше ли роден там?), а балканско-турски пезевенк...
Дееба и изрода му, че и говори още и излиза на събрания - тоa явно се мисли за кръжочника Сталин... Ама той си подбра времето, алооо, а ти си пoдбра оная ми работа…
Поздрави от Америка, твоя демон в сънищата ти розови социалистически...
И да ти кажа под секрет комунистически - Америка се чувства много добре и дори не знае, че съществуваш - колкото знае и Пирински че съществува, когото изгони с гръм и трясък, след перверзния му балкански баща, дошъл тук (USA) да строи... комунизъм???
Ей, край немат простаците на тоя свят и затова ти, Пирински, изглеждаш като настъпен домат - еми има защо...
Роди се в New York (знам защо - за да го осереш), но той те изхвърли, защото New York не е баба...
Е как си там, строиш ли го, строиш ли го ?
Комунизъма, де.
Еми, строй го, строй го!
Ние сме целите в слух и зрение и следим еже-секундно попълзновенията ти аматьорски!
Ае, иди и прави аматьорски секс, ако още можеш, бегейски парцал просъветски.
А.
Публикуване на коментар