Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

понеделник, 13 декември 2010 г.

Крайно време е училището да стане по-демократично

Основният проблем в образованието били учебниците, които трябвало да бъдат единни и написани от "титулованите умове на България". Аз като ученик в IX клас смея да твърдя, че в учебниците няма нищо нередно. А и днес информацията е по-достъпна от всякога и учениците, при добро желание, могат да си научат урока, използвайки един или няколко от многото източници. Но няма желание - и там трябва да търсим основния проблем в образователната ни система.

Не може да се очаква и учителите "да наливат знания с фуния" в главите на учащите. А това, че някои родители имат амбиции да направят децата си учени, докато за тях образованието е последна грижа плащат за частни уроци. Защото когато човек иска нещо, особено когато иска знание, малко са нещата, които могат да го спрат да се бори за него.

Авторът на горния текст (Начало на дискусия: Вредна ли е свободата?) желае учителят да го замести в обучаването и възпитаването на детето, да следи за проявяващите се заложби у него, да има "система за правилно усвояване на материала", но и да не обърква детето с философия (а нали уж искаме от училище да излизат мислещи хора, а не ходещи енциклопедии?!). Ами извинявам се, но дори да има желанието да направи всичко това съмнявам се, че един учител може да успее да го направи дори с един-единствен ученик, камо ли със 100-200.

Казва се и че няма абсолютна свобода. Ако под това се разбира пълно освобождаване от каквито и да е задължения, то да, но свободата е доста далеч от това. Най-малкото трябва сами да разполагаме с живота си (право, което училището ни отнема!), а не да се осланяме на някакви абстрактни авторитети и институции нейде из народното събрание.

Много се дразня когато възрастните хора говорят за учениците все едно са стадо животни, които трябва да бъдат държани изкъсо. Незнайно защо след като цялата ни държава уж премина към "демокрацията", защо и училището не го направи? В момента в училище учениците нямат право на глас дори по въпроси като какви учебници ще ползват, или кои учители ще им преподават. Все едно сами не си знаят интересите.

Крайно време е училището да стане по-демократично. Учениците сами да избират учебниците си, че защо не и учителите си. Да взимат активно участие в управлението на училището. Пък кой знае, тогава туку-виж започнали да ходят и учат с по-голямо желание. Защото тогава училището ще е тяхно, такова, каквото са избрали да бъде.

Това са промените, към които трябва да се насочим. А не да създаваме още и още комисии от възрастни, които сякаш никога не са били деца! И да се надяваме, че те най-добре знаят какво ни трябва.

Автор: Александър Георгиев

ЗАБЕЛЕЖКА: Още един превъзходен текст от автора по съвсем близка и дори по същата тема: В училище не искат ученици. Впрочем, авторът на двата текста, съдържащи толкова удивителни по зрелостта си мисли, е на... 15 години! Нека някой сега да се осмели да каже, че нашите ученици били "неграмотни" или "глупави"!

2 коментара:

Павел Лазаров каза...

Фантастично!
Това е:

"Крайно време е училището да стане по-демократично. Учениците сами да избират учебниците си, че защо не и учителите си. Да взимат активно участие в управлението на училището. Пък кой знае, тогава туку-виж започнали да ходят и учат с по-голямо желание. Защото тогава училището ще е тяхно, такова, каквото са избрали да бъде."

Това е! За това работим!

Благодаря ти, Александър! :)

Томи Томев каза...

15 годишен, но много по зрял от колкото комунистически мислещите. Много могат да научат от това момче, но едвали. Така са увредени от идеологията, коята е станала тяхна вътрешна същност.