Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

понеделник, 13 декември 2010 г.

Начало на дискусия: Вредна ли е свободата?

Грънчаров, прочетох внимателно писанието ви. Като родител, който е бил ученик, искам само да Ви помогна с моите писания - като коментар към вашите.

Първо: проблемът в България идва най-вече от липсата на държавна политика по отношение на образованието. Ние сме малка нация и това предполага да се мисли много внимателно при употребата на думи като демокрация, избор, творческо търсене и т.н., думи, които вие много обичате да употребявате, но думи, които не се вписват когато говорим за решение на проблемите. Големият проблем в българското училище е липса на единни учебници, написани от умните титуловани хора в България, които да се приемат за основа на преподавания материал по съответните дисциплини.

Пак ви казвам, борете се за създаване на Образователна комисия към Народното събрание, където да влизат титуловани умни хора, които да създадат стратегията на българското образование, които да имат поне 8 годишен мандат.

Второ: вашета задача като учител е тази, да заместите и допълните родителя, затова и вашета професия е много отговорна. Но да го заместите така, че детето му да се развива в онова, което родителите не могат да му дадат, примерно, изучаване на чужди езици(за БГ поне 3-и да са), математика, компютърна грамотност, граматика, книжовен български език, биология, история, география и т.н.

Вие не може и няма как на едно дете на 10 години да му дадете правото да избира какво да учи. Родителят избира, а вие учителите помагате на родителя като му подсказвате за неговото дете какви заложби е проявило в процеса на обучение, които вие като професионалист сте забелязали. Това именно и ще помогне на родителя и вече на самото дете да направи правилния избор в бъдеще; едни стават медици, инженери, занаятчиии и т.н.

След като вече е направен изборът, започва професионалното изграждане, и там вие учителите трябва да сте специалисти по професията, която се учи, но и паралелно с това да имате система за правилно усвояване на материала, който изгражда специалист, а не "шушумиги".

Сега каква е действителността: децата „ходят” на училище, вие „уж” ги учите на нещо, а като завършат средно образование, родителят започва да "изважда" допълнителни пари и да плаща пак на вас същите за да подготвите детето "правилно" - за да влезе в университет или институт. Е, това се нарича чиста форма рекет.

Трето, относно вашата специалност философия, която аз лично уважавам, но не одобрявам. Националсоциализъма, марксизъма, ленинизъма са също философии и всички те, по-подобие на вас като ги четете, говорят за свобда на избора, на личността, на фантазията и т.н. и т.н. Това са неща, които именно и объркват децата пък и не само децата.

Запомнете! Свободата е като GOOGLE, число, което всички знаем, че го има, но никой не може да го напише. Когато говорите за свобода, творчество и т.н. няма нищо лошо, но проблема е, че абсолютната свобода не съществува, а без конкретика именно вие способствате децата да израстват като една манипулируема маса хора, които утре именно под формата на една псевдосвобода ще излязат лесно да „проливат кръв”.

Свободата е преди всичко разумност, претегляне на ползите и загубите, последователност и преценка на времето за постигане на точно определени и преценени свободи, които водят обществото, българското, към просперитет и доволно съществуване.

Автор: Анонимен


Отвърнах на този човек следното:

Господине (или госпожо?), благодаря Ви за коментара, преценявам Вашите думи като уместни.

Само не можах да преценя защо смятате, че философията е... вредна, и защо свързвате философията именно с марксизмо-комунизъма, след като в тях, по същество, няма нищо философско, а всичко по-скоро е антифилософско. Философията е квинтесенция на свободата, ето защо тя може много да помогне на младите, коио се лутат по пътищата на човешката свобода. Ако философията е вредна и излишна, по Вашата логика излиза, че и свободата е вредна и излишна, а това е твърдение, с което в никакъв случай не мога да се съглася.

Просперитетът на общностите и успехът на индивидите не са друго, а плодове на автентичната свобода. Само свободният човек може да успее и преуспее в живота си, робско-комуноидната и слугинска психика и манталитет са предпоставки за жизнена непълноценност и за провал в съществуването. Следователно ако искаме просперитет, в същата степен следва да искаме и свобода, двете са взаимно свързани и неделими. За да осъзнаете това Ви съветвам да прочетете моята книга УНИВЕРСУМЪТ НА СВОБОДАТА (с подзаглавие Източниците на достойнството, успеха и богатството), която излезе от печат в далечната 2000 година (вече може да се намери само в библиотеките).

Но Вашето подхвърляне за това доколко свободата е вредна и непостижима за мен е една все пак добра основа за разгръщане на полезна дискусия по този въпрос. Искате ли? Смятам, че и други хора ще се включат в нея, тъй като темата и проблемът са изключително благодатни. Аз лично с удоволствие ще участвам в една такава дискусия.

Приканвам в нея да се включат всички, които искат да постигнат истината за свободата, без която едва ли можем да постигнем и истината на живота си.

11 коментара:

Unknown каза...

Не знам във философията, но в механиката говорим за степени на свобода, иначе няма как да запазим системата.
Като вярващ уважавам свободата на избора, но то е друго, а се страхувам, че на практика свобода и демокрация са се превърнали в мантри, както на времето - светлото бъдеще...
"Сига и димукрация и ша праа квот си искам" - казва средностатистическият простак, за който прочитането на вашата книга е непосилна задача.
Свобода без отговорност е като кола без спирачки!
Или свободата много си прилича с алкохола, на някои не им понася в големи количества, а има и такива, които от няколко глътки започват простотиите, да не казвам престъпленията ...

Симеон-интереси каза...

Свободата е отговорност и задължение,а не слободия,както някои индивиди я разбират.Свободата,свободата е все още мечта за наивници,като мен и вас и още неколцина.

Александър Георгиев каза...

Основния проблем в образованието били учебниците,, които трябвало да бъдат единни и написани от "титулованите умове на България". Аз като ученик в IX клас смея да твърдя, че в учебниците няма нищо нередно. А и днес информацията е по - достъпна от всякога и учениците, при добро желание, могат да си научат урока използвайки един или няколко от многото изночници. Но няма желание и там трябва да търсим основния проблем в образователната ни система.
Не може да се очаква и учителите "да наливат знания с фуния" в главите на учащите. А това, че някои родители имат амбиции да направят децата си учени, докато за тях образованието е последна грижа плащат за частни уроци. Защото когато човек иска нещо, особено когато иска знание, малко са нещата, които могат да го спрат да се бори за него.
Авторът на горния текст желае учителят да го замести в обучаването и възпитаването на детето, да следи за проявяващите се заложби у него, да има "система за правилно усвояване на материала", но и да не обърква детето с философия (а наи уж искаме от училище да излизат мислещи хора, а не ходещи енциклопедии). Ами извинявам се, но дори да има желанието да направи всичко това съмнявам се, че един учител може да успее да го направи дори с един - единствен ученик, камо ли със 100-200.
Казва се и че няма абсолютна свобода. Ако под това се разбира пълно освобождаване от каквито и да е задължение, то да, но свободата е доста далеч от това. Най - малкото трябва сами да разполагаме с живота си (право, което училището ни отнема), а не да се осланяме на някакви абстрактни авторитети и институции нейде из народнто събрание. Много се дразня когато възрастните хора говорят за учениците все едно са стадо животни, които трябва да бъдат държани изкъсо. Не знайно защо след като цялата ни държава уж премина към "демокрацията", защо и училището не го направи? В момента в училище, учениците нямат право на глас дари по въпроси като какви учебници ще ползват, или кои учители ще им преподават. Все едно сами не си знаят интересите.
Крайно време е училището да стане по - демократично. Учениците сами да избират учебниците си, че защо не и учителите си. Да взимат активно участие в управлението на училището. Пък кой знае, тогава туко-виж започнали да ходят и учат с по - голямо желание. Защото тогава училището ще е тяхно, такова, каквото са избрали да бъде. Това са промените към които трябва да се насочим, не да създаваме още и още комисии от възрастни, които сякаш никога не са били деца и да се надяваме, че те най - добре знаят какво ни трябва.

Томи Томев каза...

Свободата е такова състояние на организация на обществото, при която всеки има възможноста да прояви себе си, така както му харесва, и като сам той носи отговорност за тази проява. До сега в човешката история това е било възможно, само и единствено при истинско демократично управление. Само тогава свободата е свобода, а не свободия.

Павел Лазаров каза...

Подхващам писаното от Анoнимен, прелитайки над нещата, изяснени от Грънчаров.

I. Анонимен, казвате, че проблемът в България идва най-вече от липсата на държавна политика по отношение на образованието (Вашето Първо). Аз не съм съгласен, пояснявам веднага защо.

Аз съм убеден, че проблемът не е в държавната политика, ами е в това което позволява съществуването на такава (никаква всъщност) държавна политика. Става въпрос за неспособността на масата българи да формулира смислена позиция и да я защитава подобаващо. Ако ние с вас имахме смислена, градивна позиция – едно предложение и план за действие, и ако бяхме не 2-ма, ами 20.000, тогава нямаше да има политик, независимо колко тъп или корумпиран(!), който да не се съобрази с предложението ни. Най-малкото, защото щеше да може да разчита на интелекта и енергията на цели 20.000 свестни човека.
Накратко, проблемът не е в липсата на държавна политика, ами е в неспособността ни да формулираме смислена позиция и да действаме по реализацията й (до днес! Днес вече е друго :)).

* * *

Това, че сме малка нация, не може да бъде аргумент, обяснение или извинение за липсата на демокрация, свободен избор или творческо търсене у нас. (Швейцария колко е голяма? А Коста рика?) Забележете, че свободното творческо общуване е задължително условие за споменатите по-горе формулиране на смислена позиция и работа по реализацията й! Колкото по-скоро спрем да хленчим, че сме малки и затова обречени на нечие (руско или американско, примерно) господство, толкова по-скоро ще започнем да работим за личното си израстване и ведрината на децата си... После ще видим.

* * *

Големият проблем на БГ училището е повече от един и естествено не се изчерпва с написването на свестни учебници. Препращам ви към тази дискусия тук, която обяснява аргументирано, защо не може да има хубав учебник в една идиотска образователна система.

* * *

За "титолуваните експерти", бих казал само, че това, което се случва днес, е плод именно на техните дългогодишни експертни „грижи”. Управляващите днес са продукт на оная система, понеже не са марсианци, кацнали самоп преди 20 години в България.

* * *

Комисия с 8-годишен мандат не е лоша идея, но тя (комисията) не може да бъде "парламентарна". В Парламента нещата се променят всеки 4 години.

--- следва ---

Павел Лазаров каза...

II. Вие казвате: „... не може и няма как на едно дете на 10 години да му дадете правото да избира какво да учи”.
Това за радост не е вярно. Имаме чудесни примери за училища по целия свят, където това е задължително(!). Препоръчвам ви това филмче с Яков Хект – създателят на 20-ина такива училища в Израел (Колко голям е Израел, че да си позволява такава доза демокрация?), тази или тази книги (всичките на английски.)

* * *

На думите ви „Родителят избира, а вие учителите помагате на родителя, като му подсказвате за неговото дете какви заложби е проявило в процеса на обучение, които вие като професионалист сте видяли.” Отговарям: това виждане е страааааашно остаряло. Детето е в състояние (и ТРЯБВА!) само да разбере, къде е силно и къде не. Обаче му е нужна свобода, а не указания, инструкции и назидания.
Вижте, разбирам, че това, което споделям, може и да ви се стори налудничаво, но очевидно е ред на нас – лудите. Нормалните направиха вече, каквото можаха да направят. Не мислите ли?

III. Казвате, че философията “обърква децата, пък и не само децата” и я свързвате с разните там –изми. А аз мисля, че ви убягва същността на философското търсене, което е търсене на смисъла на едно, друго, трето, и на живота като цяло. То е много по-близо до различните вяри/религии, отколкото до национализма, расизъма и диктатурата на пролетариата. Объркването аз го виждам като резултат от НЕНАМИРАНЕТО на смисъла или поради вкопчаването в някакъв фалшив смисъл – например просперитетът и доволното съществуване, за които вие говорите, но които аз не зная какво точно означават (повече пари? Колко повече пари? Сигурност? Колко сигурност на каква цена?).

IV. Казвате: “Свободата е преди всичко разумност, претегляне на ползите и згубите, последователност и преценка на времето за постигане на точно определени и преценени свободи, които водят обществото, българското, към ПРОСПЕРИТЕТ И ДОВОЛНО СЪЩЕСТВУВАНЕ.” Това не е свобода, това е счетоводство! Свободата е нещо друго и обикновено е точно противоположното на сметките и преценките. Свободата е да кажеш нещо, когато го мислиш, а не да правиш сметки, дали да го кажеш, понеже...

Но аз ммисля, че разбирам страховете ви. Вие се боите, че ако всеки е свободен да прави каквото си иска, ще настъпи потоп – по силният (по-въоръженият) ще отреже главите на по-слабите (по-леко въоръжените), ще изяде храната им, ще изгори къщите им. Но аз, първо, не говоря за безусловна свобода за децата (значи не да ги оставиш да пресичат улицата самички), ами за свобода да поемат инициатива, но и да бъркат в едно безопасно за здравето им обкъжение (представете си го като разсадник), второ, имам доверие в човека – син Божи. Аз не мисля, че човек държи да „пролива кръв” на всяка цена. Да, тук мненията ни са съвсем противоположни, та не знам как ще се разберем.

Павел Лазаров каза...

Поради технически проблем повтарям коментара си. Имайте предвид, че този постинг тук трябваше да се появи първи по ред.
________________________________

Подхващам писаното от Анинимен, само прелитайки над нещата, изяснени от Грънчаров.

I. Анонимен, казвате, че проблемът в България идва най-вече от липсата на държавна политика по отношение на образованието (Вашето Първо). Аз не съм съгласен, пояснявам веднага защо.
Аз съм убеден, че проблемът не е в държавната политика, ами е в това което позволява съществуването на такава (никаква всъщност) държавна политика. Става въпрос за неспособността на масата българи да формулира смислена позиция и да я защитава подобаващо. Ако ние с вас имахме смислена, градивна позиция – едно предложение и план за действие, и ако бяхме не 2-ма, ами 20.000, тогава нямаше да има политик, независимо колко тъп или корумпиран(!), който да не се съобрази с предложението ни. Най-малкото, защото щеше да може да разчита на интелекта и енергията на цели 20.000 свестни човека.
Накратко, проблемът не е в липсата на държавна политика, ами е в неспособността ни да формулираме смислена позиция и да действаме по реализацията й (до днес! Днес е друго).

* * *

Това, че сме малка нация, не може да бъде аргумент, обяснение или извинение за липсата на демокрация, свободен избор или творческо търсене у нас. (Швейцария колко е голяма? А Коста рика?) Забележете, че свободното творческо общуване е задължително условие за споменатите по-горе формулиране на смислена позиция и работа по реализацията й! Колкото по-скоро спрем да хленчим, че сме малки и затова обречени на нечие (руско или американско, примерно) господство, толкова по-скоро ще започнем да работим за личното си израстване и ведрината на децата си... После ще видим.

* * *

Големият проблем на БГ училището е повече от един и естествено не се изчерпва с написването на свестни учебници. Препращам ви към тази дискусия тук, която обяснява аргументирано, защо не може да има хубав учебник в една идиотска образователна система.

* * *

За титолуваните експерти, бих казал само, че това, което се случва днес, е плод именно на техните дългогодишни експертни „грижи”. Управляващите днес са продукт на оная система, понеже не са марсианци, кацнали самоп преди 20 години в България.

* * *

Комисия с 8-годишен мандат не е лоша идея, но тя (комисията) не може да бъде парламентарна. В Парламента нещата се променят всеки 4 години.

Павел Лазаров каза...

Подхващам писаното от Анинимен, само прелитайки над нещата, изяснени от Грънчаров.

I. Анонимен, казвате, че проблемът в България идва най-вече от липсата на държавна политика по отношение на образованието (Вашето Първо). Аз не съм съгласен, пояснявам веднага защо.

Аз съм убеден, че проблемът не е в държавната политика, ами е в това което позволява съществуването на такава (никаква всъщност) държавна политика. Става въпрос за неспособността на масата българи да формулира смислена позиция и да я защитава подобаващо. Ако ние с вас имахме смислена, градивна позиция – едно предложение и план за действие, и ако бяхме не 2-ма, ами 20.000, тогава нямаше да има политик, независимо колко тъп или корумпиран(!), който да не се съобрази с предложението ни. Най-малкото, защото щеше да може да разчита на интелекта и енергията на цели 20.000 свестни човека.
Накратко, проблемът не е в липсата на държавна политика, ами е в неспособността ни да формулираме смислена позиция и да действаме по реализацията й (до днес! Днес е друго).

* * *

Това, че сме малка нация, не може да бъде аргумент, обяснение или извинение за липсата на демокрация, свободен избор или творческо търсене у нас. (Швейцария колко е голяма? А Коста рика?) Забележете, че свободното творческо общуване е задължително условие за споменатите по-горе формулиране на смислена позиция и работа по реализацията й! Колкото по-скоро спрем да хленчим, че сме малки и затова обречени на нечие (руско или американско, примерно) господство, толкова по-скоро ще започнем да работим за личното си израстване и ведрината на децата си... После ще видим.

* * *
Големият проблем на БГ училището е повече от един и естествено не се изчерпва с написването на свестни учебници. Препращам ви към тази дискусия тук, която обяснява аргументирано, защо не може да има хубав учебник в една идиотска образователна система.

* * *

За титолуваните експерти, бих казал само, че това, което се случва днес, е плод именно на техните дългогодишни експертни „грижи”. Управляващите днес са продукт на оная система, понеже не са марсианци, кацнали самоп преди 20 години в България.

* * *

Комисия с 8-годишен мандат не е лоша идея, но тя (комисията) не може да бъде парламентарна. В Парламента нещата се променят всеки 4 години.

-- следва --

Павел Лазаров каза...

II. Вие казвате: „... не може и няма как на едно дете на 10 години да му дадете правото да избира какво да учи”.

Това за радост не е вярно. Имаме чудесни примери за училища по целия свят, където това е задължително(!). Препоръчвам ви това филмче с Яков Хект – създателят на 20-ина такива училища в Израел (Колко голям е Израел, че да си позволява такава доза демокрация?), тази или тази книги (всичките на английски.)

* * *

На думите ви „Родителят избира, а вие учителите помагате на родителя, като му подсказвате за неговото дете какви заложби е проявило в процеса на обучение, които вие като професионалист сте видяли.” Отговарям: това виждане е страааааашно остаряло. Детето е в състояние (и ТРЯБВА!) само да разбере, къде е силно и къде не. Обаче му е нужна свобода, а не указания, инструкции и назидания.
Вижте, разбирам, че това, което ви споделям, може и да ви се стори налудничаво, но очевидно е ред на нас – лудите. Нормалните направиха вече, каквото можаха да направят. Не мислите ли?

III. Казвате, че философията “обърква децата, пък и не само децата” и я свързвате с разните там –изми. А аз мисля, че ви убягва същността на философското търсене, което е търсене на смисъла на едно, друго, трето, и на живота като цяло. То е много по-близо до различните вяри/религии, отколкото до национализма, расизъма и диктатурата на пролетариата. Объркването аз го виждам като резултат от НЕНАМИРАНЕТО на смисъла или поради вкопчаването в някакъв фалшив смисъл – например просперитетът и доволното съществуване, за които вие говорите, но които аз не зная какво точно означават (повече пари? Колко повече пари? Сигурност? Колко сигурност на каква цена?).

IV. Казвате: “Свободата е преди всичко разумност, претегляне на ползите и згубите, последователност и преценка на времето за постигане на точно определени и преценени свободи, които водят обществото, българското, към ПРОСПЕРИТЕТ И ДОВОЛНО СЪЩЕСТВУВАНЕ.” Това не е свобода, това е счетоводство! Свободата е нещо друго и обикновено е точно противоположното на сметките и преценките. Свободата е да кажеш нещо, когато го мислиш, а не да правиш сметки, дали да го кажеш, понеже...

Но аз мисля, че разбирам страховете ви. Вие се боите, че ако всеки е свободен да прави каквото си иска, ще настъпи потоп – по силният (по-въоръженият) ще отреже главите на по-слабите (по-леко въоръжените), ще изяде храната им, ще изгори къщите им. Но аз, първо, не говоря за безусловна свобода за децата (значи не да ги оставиш да пресичат улицата самички), ами за свобода да поемат инициатива, но и да бъркат в едно безопасно за здравето им обкъжение (представете си го като разсадник), второ, имам доверие в човека – син Божи. Аз не мисля, че човек държи да „пролива кръв” на всяка цена. Да, тук мненията ни са съвсем противоположни, та не знам как ще се разберем.

___________________
Перпратката към форума
за Добрият учебник е тази тук

Павел Лазаров каза...

II. Вие казвате: „... не може и няма как на едно дете на 10 години да му дадете правото да избира какво да учи”.

Това за радост не е вярно. Имаме чудесни примери за училища по целия свят, където това е задължително(!). Препоръчвам ви това филмче с Яков Хект – създателят на 20-ина такива училища в Израел (Колко голям е Израел, че да си позволява такава доза демокрация?), тази или тази книги (всичките на английски.)

* * *

На думите ви „Родителят избира, а вие учителите помагате на родителя, като му подсказвате за неговото дете какви заложби е проявило в процеса на обучение, които вие като професионалист сте видяли.” Отговарям: това виждане е страааааашно остаряло. Детето е в състояние (и ТРЯБВА!) само да разбере, къде е силно и къде не. Обаче му е нужна свобода, а не указания, инструкции и назидания.
Вижте, разбирам, че това, което ви споделям, може и да ви се стори налудничаво, но очевидно е ред на нас – лудите. Нормалните направиха вече, каквото можаха да направят. Не мислите ли?

--- следва ---

Анонимен каза...

В. Алтънов: Всичко, което говорите има свои и добри, и лоши старни. Най-важният момент обаче, според мен е прагматизмът и преживяването, упражняването на свободата. И докъто говорим за нейната теория - в държавата тече нейната практика: на никого ли от вас не му направи впечатление, че в новите лични карти МВР слага пръстов отпечатък? Обърнете внимание - в Българските лични карти, не в Международните паспорти... Което означава, че това си е родно Българска приумица на родните ченгеларо-мафиото-комунисти, като в същото време никой все още не го е въвел в Европа. Там - в Европа и САЩ, пръстови отпечатъци вземат на държавните служители в институциите - ФБР, ЦРУ, Пентагона, Полицията и на... престъпниците. У нас, аз лично не съм държавен служител, следователно, не ме третитрат като такъв и не по тази причина ще ми вземат отпечатък. А тогава по каква? Остава другото, значи ме тертират като престъпник и заплаха за тяхното неограничено и беззаконно злоупотребяване със СВОБОДАТА. Защото очевидно те са субектите на слободията, за която някой от вас спомена...
Тогава? Сещам се за възрожденския апел: "На оружие, братя!"
Това трябва да се спре. Те желаят да имат неограничен контрол върху нас, да не кажа, че към днешна дата отпечатъци могат и да се манипулират. Т.е., това ще почне да им служи и за изнудване и за шантаж над населението...
И тогава, ще си останете само с теоретическите коментари върху свободата. Макар, че и това се съмнявам, че ще ни оставят свободно да упражняваме недълго, както е тръгнало...