Вчера не можах да пиша по поредицата, наречена условно "Въведение във философията на вярата и религията", а успях само едва-едва да направя нещо като увод към нея, формулирайки един въпрос: виж Дали и доколко нашата човечност се влияе от... паричното ни състояние?, този въпрос е формулиран именно в заглавието. Но аз смятам, че този въпрос може да бъде разискван в дискусии, тук обаче ще се постарая да формулирам друг въпрос, по който се налага да направя някои съвсем кратки разяснения. Наистина, какъв проблем да изберем за обсъждане днес, ето това е въпросът, който най-напред следва да решим?
В диалога с един млад човек, подготвящ се за свещеник (той учи и тази година завършва духовна семинария), ала решил да се препитава със съвсем друга професия (програмиране!) - виж: Душата на човека е бездна, а човешката бездна може да я запълни само Бог - стана дума за това, че аз го помолих да ми съдейства за изнамирането на подходяща литература в тази именно, религиозната област, за подходяща литература за вярата. За моя изненада той ми заяви, че вече било имало чудесни помагала, толкова много, че се чудел кое да ми предложи. Тогава именно у мен възникна ето този проклет въпрос: а щом вече има такива помагала по религия и вяра, при това писани от хора-специалисти, има ли изобщо смисъл аз да се опитвам да напиша нещо свое? И ако изобщо напиша, то с какво ли ще бъде толкова различно, че да е оправдано съществуването му?
На мен ми се чини, че гледната точка или оптиката, от която избрах да погледна на тия същите въпроси, е оригинална, а аз избрах това да бъде гледната точка или оптиката на философията на религията; на второ място, ми се ще (и това влиза също така като най-основен момент на замисъла ми за такова едно помагало!) да опитам да бъда новатор по отношение на методологията, на подхода в изготвянето, в структурирането на помагалото, сиреч, да се постарая да приложа един съвършено съвременен подход в тази именно духовна област. Истински съвременното "преподаване" е живо, в него има живот, постиган именно чрез въвличането на самите обучаващи се в изследването, в търсенето, а това става по един начин: чрез живия диалог, чрез съвместното търсене и партниране в името на истината. Аз друг начин за това не зная, този е верният начин и подход, който аз именно определям като жив, като жизнеспособен; всичко останало е добре познатото ни мъртвило, което всички си спомняме от времето, в което сме ходили на училище, когато сме били ученици. (Е, имало е и свестни учители, да, но и те, горките, са стенели под оковите и веригите на административната и командна система!) Разбира се, до този момент комай нищичко по втория пункт не съм успял да направя, само давах известни абстрактни разяснения. По първия, да допуснем, съм казал вече главното. Изглежда трябва да насоча усилията си днес към демонстрацията, и то нагледно, практически, непосредствено на този именно съвършено нов, съвременен методически, дидактически, обучителен или какъвто искате го наречете подход.
Снощи пък ме окуражи в тази посока и самият Министър на образованието и науката, който, видите ли, бил направил изявления, според които една от най-насъщните задачи според него била смяната на самия подход на преподаване в училищата. Таман прочетох информацията за негово изказване и реших, по моя си обичай, да препубликувам главното от нея в моя блог, тогава обаче ми хрумна да проверя дали пък г-н Министърът не ми е отговорил на моята покана да гостува във воденото от мен телевизионно предаване "На Агората с философа Ангел Грънчаров" по ПО-тв; видях, че не ми беше отговорил, хрумна ми обаче да актуализирам поканата си като му сложа две емотикончета, които могат да привлекат вниманието на професора към съобщението ми. Това е било, както посочва часовника на записа в 22.40 часа; аз съм се захванал с работата си, щото в оня момент имах и една друга работа по моите си писания. Час по-късно, както свидетелства записа, Министърът ми отвръща следното:
Разбира се, господин Грънчаров, ще се радвам да участвам във воденото от Вас предаване. Още не знам кога ще идвам в Пловдив. Вярвам, че ще бъде скоро. Всичко най-хубаво по случай Новата година и до скоро!
(В тази посока вижте ето това: Министърът на образованието и науката проф. Т.Танев лично прие поканата да гостува във воденото от мен предаване по Пловдивската обществена телевизия!) Което ми показва, че явно от много години насам (а може би и за първи път в историята на страната ни изобщо!) имаме за министър един доста човечен човек - някой от Вас вярвал ли е изобщо министърът да отговори на поканата ми, и то лично? Да си призная, аз лично, като съм отправял поканата, едва ли съм се надявал това да се случи (воден от опита си в общуването с висши чиновници от образователното министерство!), но изглежда някаква интуиция все пак ме е водела, щом изобщо ми се е появила в главата такава една "щура" мисъл, именно, да поканя в предаването си самия г-н Министър. Както и да е, това е интересен пример, имащ някаква връзка с темата ми, но мисълта ми беше ето тази: че явно е налице някакво наше единомислие с г-н Министъра по най-важния въпрос, именно за смяната на стила на преподаване, на общуване с учениците, което най-добре го и изразил г-н Феодор Иливанов, мой адвокат по съдебното дяло за отмяна на заповедта за моето уволнение, за моето изгонване от образователната система от една малка групичка самодоволни и попрестарали се администратори или чиновници от ръководеното от същия Министър образователно ведомство; та ето какво ми пише г-н Иливанов в тази връзка:
Браво! Май намери съмишленик най-после!
Да се надяваме, г-н Иливанов е прав; аз също имам такова едно усещане, именно, че с г-н Министъра разсъждаваме по най-важните въпроси на реформата в образователната сфера все в една и съща посока. Понеже съм, тъй да се рече, "много нагъл" - моето правдолюбие, моето свободолюбие няма начин да не ме тласне в тази същата посока, аз не се сдържах, ами и написах ето какъв коментар под информацията, в която препредавам виждането на г-н Министъра относно потребността от решителна смяна на господстващия в нашата образователна система стил на преподаване:
Както е известно, на 19 май 2014 г. бях уволнен от работата ми като преподавател по философия и гражданско образование тъкмо заради това, че моят стил на преподаване съвсем не се вмества в клишираните и тъй бедни представи за "правилно" или "типово" преподаване, с които живеят някои администратори от образователната сфера. Дали пък, от гледна точка на казаното сега от г-н Министъра (за това, че самият стил на преподаване в училищата трябва да бъде сменен) няма да се окаже, че аз фактически съм уволнен заради това, че съм бил нещо като "прекалено ранно пиле" в тази същата област, именно в използването на модерни, адекватни на нуждите на младите образователни технологии? Мечта и в същото време молба на Министъра била учениците да почнат да мислят, е, аз точно за това съм работил цели 30 години, тази ли е тогава истинската, действителната причина да ме уволнят? А не е ли време да се преоцени позицията и да се разбере, че други са тези, които заслужават да бъдат уволнени и изгонени от образователната сфера - заради отдавна демодиралите им представи за това що е образование?
Публикувам и тази моя реакция тук не за да злорадствам, а просто да покажа, че явно се очертава да се получи едно чудесно, направо сензационно интервю с г-н Министъра на образованието и науката, когато той дойде в Пловдив; апропо, тази същата публикация не се сдържах да я препратя и на имейлите на въпросната групичка престарали се образователни чиновници, които играха главна роля в скалъпването и осъществяването на моето уволнение; дето се казва, дадох обилна пища за размисъл на тия същите администратори, поставих ги пред един много хубав казус. Апропо - да се върна на темата си все пак най-после! - за мен най-верният подход в обучението на учениците особено в тия образователни области, свързани с човешките и духовните неща, е именно разискването на какви ли не казуси; дали пък оттук-нататък по писаното от мен помагало не следва да се съсредоточа в подготвянето на цяла една такава поредица от подобни казуси, които са превъзходно средство за въвличане на учениците в тази същата проблематика, именно проблематиката на вярата, религията, философията, духа и пр.?
Да, трябва да сложа акцента върху това, да подготвя повече такива казуси, ето, примерно, вчерашната ми публикация е пример за един точно такъв казус, разискването на който може да помогне на младите да си извадят куп най-значими за тях изводи. Върху това нещо специално акцентирам, с оглед да не го забравя, да не го подмина и да се устремя към нещо друго. Така. А сега нека да се върна на два други момента, които ми се струва заслужават внимание.
Първият: ето, виждате, че по отношение на случилото се през тази нощ (когато в късна нощна доба самият Министър на образованието и науката ми отговори с лично съобщение във Фейсбук и прие поканата ми да гостува във воденото от мен телевизионно предаване!) сякаш е напълно оправдано едно такова, да го наречем така, мистично-религиозно възприемане и тълкуване, а именно, че сякаш самият Бог се намеси да спомогне за реализацията на тъй потребното дело, а именно, да способства и за работата по самото учебно помагало по философия на религията и на вярата, но и най-вече - да спомогне за отприщването на толкова силно затлачения бент по прословутата и многострадална реформа на българското образование, за която, изглежда, нещата са толкова тежки, че без решителната Божия помощ едва ли нещо изобщо може да бъде направено! Нарочно поставям нещата в такава една екстремна форма, надявам се, това се долавя от по-интелигентните: да, в образователната сфера нещата така са зациклили, че без Божията помощ едва ли ще се помръднат в позитивна посока, ето, въпросната "мистична" или "религиозна" гледна точка тук сякаш е напълно оправдана, а, какво ще кажете? Дали Бог не се намеси в цялата тази работа, та да се стигне до едно такова щастливо развитие на нещата? А, какво ще кажете по този въпрос, заслужава ли си да настоявам, че едно такова тълкуване е напълно възможно? Дали пък в тази връзка не си заслужава да изведа като пореден казус за обсъждане в моето писано сега учебно помагало именно ето това:
Как възприемаме, как оценяваме "мистично-религиозната" настройка за тълкуване на случващото се в нашето всекидневие - дали тя не е свидетелство за това, че разсъдъкът на даден човек, тъй да се рече, е "мръднал", именно, че този човек, един вид, е почнал да губи разсъдъка си? Или такава една настройка е съвсем допустима и оправдана, щото, така да се рече, този "план на възприемане и тълкуване" е съвсем оправдан и допустим, нещо повече, в сферата на религията е съвсем естествен?
Не зная доколко се изразих ясно, явно ще трябва да поработя за по-прецизното формулиране на очерталата се дилема. Но съм убеден, че тя е основна за т.н. религиозно съзнание, за съзнанието на вярващия човек. Този човек има чувството, че искрената, неподправена вяра в Бога води дотам, че Бог на такъв човек почва да помага, прави така, че по един чудесен начин да започнат да се решават проблемите му. Примерно, ето, по моя казус се случи горе-долу това: цели три години аз водих една обречена и самотна борба с въпросните самозабравили се, опиянени от власт и от чувството за безнаказаност престараващи се администратори в образованието, писах какви ли не жалби, опитах какво ли не, е, в крайна сметка "спечелих" това, бях поразен, бях унизен, бях уволнен, бях изритан като мръсно коте от Системата, а пък въпросните администратори ликуваха от победата си. Даже когато директорката на ПГЕЕ-Пловдив, която именно сътвори куриозната заповед за уволнението ми, уведомила "признателния колектив" на туй някога елитно учебно заведение за моето изритване от училището, голяма част от този същият "колектив" посрещнали новината за моето уволнение с... бурни ръкопляскания (!!!), ах, какъв невероятно ярък апотеоз на аморализма е това, щото ръкопляскащи са все учители и възпитатели на многострадалната младеж, но те, видимо, са успели да победят всички морални скрупули, нали така се оказва, кажете де, защо мълчите!? Ех, това бяха памятни, славни времена, аз бях изгонен, те ликуваха заради туй, че оцеляха, но мисълта ми е друга: не успях по никой начин да помръдна нещичко в рамките на непоклатимата Система, всичките ми усилия в тази посока сякаш отидоха напразно! Е, не съвсем напразно явно са отишли щото покрай тия така интересни събития аз все пак успях да напиша и да издам няколко книги, чиято тема е именно това как злотворната и обречена образователна система да бъде променена, очовечена, освободена от ужасните анахронични дефекти. Да, но ето, решителен и в някакъв смисъл чуден (чудесен, иде от чудо!) поврат сякаш се набелязва едва сега, когато, изглежда, с Божията помощ аз бях чут от Министъра, ето, очертава се да се проведе едно също не по-малко чудесно мое интервю с г-н Министъра на екраните на Пловдивската обществена телевизия, в която аз пък съвсем предвидливо бях сложен за водещ няколко месеца по-рано, а, какво ще кажете за цялата тази поредица от... "случайности"? Дали пък в тях не се чувства една Божия намеса, а, как ви се чини?
Нарочно пиша тия неща, щото, ако забелязвате, се получава или се заформя един интересен казус, нека да го формулирам така, както той, убеден съм, ще се яви на нивото на съзнанието на средностатистическия интернетен оплювач, който се подвизава в моя блог:
- Явно тоя Грънчаров вече съвсем изтрещя, щом започна да си мисли, че туй негово интервю с Министъра се дължи на... Божията намеса! Полудял е съвсем, горкият, другари, да идем да запалим по една свещ за да не си загуби съвсем разума тоя човек, да идем, другари, щот ний сме и големи хуманисти!
Разбира се, че точно така ще се изрази въпросният средностатистически интернетен оплювач. А аз съм дори убеден, че той няма да се спре пред това да извърши ето каква мерзост: примерно, услужливо да изпрати "там, където трябва", под формата на донос, този мой коментар, та г-н Министърът да разбере "с какъв лош, долен и дори... луд човек си има работа", та да помогне на г-н Министъра да избяга колкото се може по-далеко от него? Дали тази мисъл е хрумнала в съзнанието на въпросния средностатистически интернетен оплювач-доносник-мерзавец, който се подвизава всекидневно в моя блог?
Аз съм убеден, че точно тази мисъл няма начин да не му е минала през акъла, напротив, на 100% съм убеден, че точно в тази посока се е замислил въпросният анонимен мерзавец - и не само че се е замислил, но и че непременно се е и задействал в тази същата посока. Виждате ли какъв превъзходен казус за моето помагало се оформи тази сутрин, а, какво ще кажете? Превъзходен е, нали така? Е, приемам овации, но сами знаете, че не за овациите се старая толкова. Просто правя всичко това, щото ме води, както е казвал навремето великият Сократ, един вътрешен глас, един "демон", който винаги ми съобщава "най-правилното", което трябва да сторя. Кант пък нарича този "вътрешен" или "демонски" глас директно Божий глас в душата, в сърцето на човека - и това е човешката съвест. У нас пък в днешно време е много модерно тия, дето се вслушват прецизно в това, което им говори съвестта, да бъдат определяни като... луди! Да, моя милост, както е известно, биде най-официално определен като "смахнат" и то не как да е, е в един официален бюрократичен документ, черно на бяло, както се казва, да, такава една самоделна "диагноза" благоволи да ми даде въпросната попрестарала се администраторка, блюстителка на системата, която аз сега съдя и за клевета. Но това вече са подробности, а, какво ще кажете за казуса ми? Великолепен е, нали така? Ето и една добавка, за да направим още по-екстремно обсъждането на младите хора по него един ден:
- "Луди" ли са тези, дето са склонни да мислят мистично, сиреч, вярват, че Бог по един чуден и чудесен начин влияе благотворно на живота ни? Или съвсем не са "луди", напротив, много са мъдри, щото без такава една чиста вяра в самото добро, другото име на което е Бог, животът ни ще стане една непресекваща лудешка и кошмарна трагедия?
Между другото, да кажа нещо съвсем различно, във връзка с нещо, което се случи току-що: аз от много години пиша всяка сутрин директно в блога си, почти нищо не пиша извън него, както пишат другите хора. Блогът запаметява това, което пиша, но има една опасност: ако, примерно, натиснеш, без да искаш, някое погрешно копче, има опасност целият ти текст за миг да отиде по дяволите, да се изтрие, и то тъкмо заради това автоматично запаметяване: изтриваш за миг всичко поради неправилно натиснати клавиши и миг след това, за беля, празният лист се запаметява, сиреч, за миг губиш целия текст! Такива неща на мен са ми се случвали, но пак, дето се казва, не ми дойде акъла; преди малко на мен ми се случи нещо подобно, но, слава Богу, не отиде на поразия целият текст, а само една немалка чест от него, която бях написал под предишния абзац. Разбира се, оня, който умее да пише истински, добре знае, че написаното по такъв един начин няма как да бъде възстановено, няма как да бъде написано отново, е, може да бъде написано, но между погубеното и онова, което след това си написал, ще има известна прилика, но покритие няма как да има, аз имам предвид творческото писане, не някое друго. Е, загина цял един голям абзац, в който бях написал интересни и твърде верни неща, много съжалявам, но сега не мога да опитвам да го възстановя "по памет"; добре знам, че няма да се получи. Но ще опитам отново да изразя същата мисъл. Какво да правя, а иначе много жалко, че ми се случи това. Дали с него не разгневих "Висшата Сила", та се случи това? :-) Или Сатана, уплашен от нещо, не ми скрои този номер? Знам ли?
Както и да е. Писах, че човек общо взето нищо свястно не може да създаде и направи без Божието вдъхновение, без Божията помощ. Бях написал и това, че ви моля и вие да ми помогнете с предлагането на някакви интересни казуси, опитайте и вие да изобретите нещо, защо пък не? И в тази връзка казах, че до този момент изглежда само Бог ми помага по писането на туй помагало, ето, по-горе видяхте несъмнените белези на тази негова помощ, подкрепа, насърчение и т.н. Спомням си, че в погубения текст бях написал и следното твърдение: да не си мислите, че съм самонадеян дотам, че да си въобразявам, че аз самият изобретявам всичките тия великолепни казуси? Не, няма такова нещо, напротив, аз добре знам, усетил съм го, че без Божията помощ нищичко стойностно не бих успял да направя или да сътворя. Даже казах и това: всичко написано досега от мен е плод, по дълбокото ми убеждение, на Божията помощ, аз тия мои книги съм ги писал в ужасно тежки условия, е, Бог ми е помогнал все нещичко да успея да кажа, да напиша, да създам.
Без Бога нищичко стойностно не бих могъл да създам, да напиша, да направя. Дълбоко съм убеден в това, защото добре зная, даже това, което наричаме дарба или талант, в случая за писане, и то е Божий дар, човек това нещо не може да си го изобрети или пък да си го подари сам, е, вярно, хубаво е да си трудолюбив, но без талант и да се скъсаш няма кой знае какво да постигнеш. Аз затова си позволявам да се запитам: ония хора, които не са разбрали тия толкова простички неща, що се отнася до Божията помощ, как ли изобщо нещичко успяват да направят? Е, разбира се, доколкото нещо по-стойностно успяват да направят, то пак Бог по един незабележим начин вероятно им е помогнал, ала те това, за жалост, не са го разбрали - и продължават да си живеят със заблудата, че всичко е единствено тяхно постижение и творение. То в някакъв смисъл и това е вярно, но и не е: защо Бог чрез нас успява нещо да постигне, помагайки ни, хем ние сме го постигнали, хем не сме, щото, както указва Светото Писание, без Бога нищо общо взето нищо не може да стане, даже и един косъм от главата ни не може да падне, а какво пък остава за нещо друго.
Да спирам дотук. Изчезна ми желанието да пиша повече след като погубих оня текст. Но както и да е. Така, казваме, "било писано". Така е било, явно, отредено. Ето още един казус се заформя: за отношението между свобода и съдба, а, какво ще кажете, дали на него следващия път да не обърнем по-голямо внимание? Ще видим. То ще се разбере съвсем скоро. Хубав ден на всички! Бъдете здрави!
Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр. Книгата ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, външно погледнато, е систематичен курс по философия, в който обаче твърде експресивно се тълкуват и вечните въпроси, вълнуващи човешките същества на тази земя. Подобна форма, именно курс лекции по философия, осигурява на автора така потребната живост, непосредственост и свобода в общуването със съзнанието на читателя. През цялото време той се стреми да бъде близо и да не изневерява на ония неизбежни сърдечни трепети, благодарение на които човекът става човек – и личност, разбира се. Опитва се да приобщава съзнанието на читателя към така вълнуващата мисловност на непреходното, която именно е истинското богатство на човека.
12 коментара:
Тоя Грънчаров е време да го приберат в психиатрията щото с лудостта си е вече обществено опасен!!!!!!!!!!!
Според мен не е опасен. Не правете от мухата слон. Не бива да се посяга на него, защото в такъв случай ще изчезне едно от нашите онлайн-забавления.
На Грънчаров новаторският подход към учениците (цитирам от видеозаписите му): "Ей! Оу! Алоу! Ти малоумен ли си, бе!"
Мдамммм... твърде ценен даскал.
Всъщност, моля ви да не ме разбирате погрешно, г-н Грънчаров (аз написах последния коментар за видеозаписите на уроците ви).
Всъщност мисля, че сте добър учител и НАПЪЛНО разбирам как учениците (съсипани до голяма степен от системата) могат да изкарат от нерви един преподавател. Просто малко се подразних, че не споменавате имена на ученици, а често им казвате "ей". Макар че и това го разбирам, защото не е лесно да се помнят имената на ученици, които не са заинтересовани от ученето и се сливат в едно цяло.
Ако трябва да кажа честно, мнението ми е, че училището като цяло губи от отсъствието ви.
Грънчаров не става за учител, това вече е доказано от г-жа Анастасова, нашата любима директорка. Зад нейното решение застава целият ни сплотен колектив на ПГЕЕ в Пловдив..........
Не виждам как е било "доказано". Бихте ли пояснили?
Колкото за "сплотения колектив", това неприятно клише трябваше да си остане в едно по-друго време, което свърши преди 25 години.
Прочетете това:
http://humanus-fen.blogspot.com/2014/10/blog-post_26.html
И ето тук прочетете където е публикувана Заповедта за уволнението на Грънчаров: http://humanus-fen.blogspot.com/2014/05/blog-post_20.html
В тия документи всичко е казано. А колективът ни наистина е сплотен, ние всички до един не възприемаме подхода на Грънчаров, който е надменен, смята се за непогрешим, дразни всички, и ученици, и учители, не приема съвети, не преподава уроците на учениците, не използва учебници, натрапва на учениците си свои писаници, които нарича "помагала", преструва се, че е демократ, а всъщност е напълно тоталитарен (завършил е в СССР а ние знае какви хора пращаха тогава да учат в СССР!). И така нататък. Грънчаров няма място в нашето училище, защото подклажда само раздори. Откакто той беше уволнен вече престанаха жалбите му, престанаха и проверките от Министерството, сега вече отново си живеем спокойно и сме се отдали на творчески иновации. Без него ни е много по-добре. Училището ни се управлява бляскаво от ръководния екип, съставен все от най-способни мениджъри начело с госпожа Анастасова.
Не изговаряй напразно името на Господа, твоя Бог, защото Господ няма да остави ненаказан оногова, който изговаря името Му напразно.... Третата Божия заповед
Тази привърженичка на сплотения колектив на която директорката е любима, нещо не е наред. Толкова се е одаскалила в лошия смисъл на думата, толкова наивно и смешно звучи, като недорасла в общуването, като от детска градина, като влюбените в колективизма советски другарки от време оно. С такива се е обградила директрисата, та даже им е повярвала, че е много способна! Смешно и жалко поведение на типичен нагаждач!Трябва да се дадат изказванията й на съдиите по делото за уволнението. както и на жлъчната коментаторка, дето пише "мри", "да пукнеш от глад", "гнусен", подиграва се на Бог дори. Та ето ви свидетелства черно на бяло, Г. Грънчаров, за микроклимата в техникума, който Вие нарушавате, като искате да поправите. Нека и адвокатът ви се запознае с тези коментари, вероятно знае как да ги използва. Всъщност, не е трудно за компютърен специалист да проследи кои са двете въпросни личности и да им се поиска сметка по съдебен път. И повече никога да не помислят за работа в някое българско училище! За жалки подлизурковци и сипещи проклятия за смърт няма място в училище. Сигурна съм че са от техникума, защото само някой, даден под съд и треперещ от страх човек може да се държи по този нечовешки жесток начин. Нечовешки жестоки бяха и издевателствата спрямо вас. Стилът е един и същ, а стилът- това е човека. Боже, опази децата в това училище от техните "преподаватели", докато дойде видьовден!
Мария Василева
Разбира се, че Бог е верен, Господин Грънчаров. В една песен се пее:
Бог направи път
там, където няма път,
работи тайно
и вместо мен
Бог направи път за мен!
Ще ме води, знам,
Ще държи ръката ми
с любов и сила
за всеки ден
Бог проправя път, за мен!
Смятам, че всичко случващо се, не е случайно. Убедена съм.
Ето един много елементарен пример"
Мъжът ми, който по професия не е строите, беше цял ден много озадачен и нервен, защото не знаеше как да направи конструкцията на покрива на къщата, която дотук беше строил сам, без да пита и иска помощ. В края на деня се развесели. попитах го дали е намерил разрешение на проблемите си в някое списание за строителство или в интернет. "Бог ми каза- зарежи това и иди си върши нещо друго". Той си чистеше от плевели градината вечерта, а на другия ден се събуди учуден от това, че му е съвършено ясно как да направи покрива, все едно са му направили план за работа. Оставаше само да се захване....
Бог поиска от вас книга. Може изобщо да нямате никакво понятие от основите на вероучението. Той избра вас, хареса сърцето ви, изпита ви, сега ще ви води. Доверете му се!
Мария Василева
Това, което казвате, уважаема госпожо Василева, ме навежда на много мисли, но ще се въздържа да ги споделям, понеже не ми се ще да се отклони разговора в друга посока. Нека да пишат свободно поклонниците на "сплотения колектив" (аз на такова нещо му викам иначе, използвам друга дума: думата комуна, в която, както е известно, никой не смее да каже нещо, което няма да се хареса на началството!), нека да си изливат сърцето както искат, особено тук, където под маската на анонимността могат да кажат всичко, което им е натежало. И да покажат точното си лице също така, което именно е интересно. Аз не вярвах, че такова динозавърско комуноидно отношение у нас в наше време изобщо е възможно, ето, животът ме изненада...
А що се касае до това, че ми хрумна мисълта да пиша такова помагало по вяра (дали това заглавие, именно ПОМАГАЛО ПО ВЯРА, не е по-сполучливо, дали него не трябва да оставя в крайна сметка като заглавие на книгата?!), аз също смятам, че това изобщо не е случайно. Вярно, възможно е да се дължи на моя самонадеяност, че, видите ли, мога "всичко да напиша", един вид че за мен "невъзможни неща няма"; възможно е да съм изпаднал и в такава една самонадеяност. Вярно е, че философите има подобен дефект, че успяват по всякакви въпроси да се изказват. Но пък нищо чудно и да има друг род необходимост в решението ми да се захвана с такава нелека работа. И самият факт, че ми е приятна тази работа, че я работя с удоволствие, ме кара да си мисля, че изобщо не е плод само на моя субективна самонадеяност или каприз, щото тогава съвсем нямаше да се чувствам така и отдавна щях да съм я захвърлил. А пък, възможно е, нищо чудно и да съм почнал да... превъртам, а, дали не е и така? :-) Ето в тази връзка един фрагмент от разговор с мой приятел, той ми каза нещо във връзка с предстоящото мое интервю с г-н Министъра на образованието и науката; давам само пасаж от разговора ни:
Petar K. каза: Желая ти успех! Не забравяй да го информираш за връзката ти и за съвместната ти работа с украинската БАН! :-)
Ангел Грънчаров каза: (y) Мерси! Аз както не обичам да се хваля ще видим какво ще кажа на Министъра, важното е да е умерено това, което ще му кажа - за да не го уплаша; щото само наистина луд човек може да прави толкова неща колкото правя аз! :-)
Petar K. каза: Има някаква лудост във всичко това. Аз те следя внимателно ежедневно още откакто започна да пишеш в блога - и още се чудя каква е тази плодовитост! :-) Това наистина е ненормално и ако има някакъв критерии за измерване може да те включа и в Гинес! :-)
Ангел Грънчаров каза: :-) Да, то не се знае де, или съм луд, или пък съм надарен, едното от двете е, ама сега-засега още не се знае кое е вярното! :-)
Petar K. каза: Сигурно знаеш много примери за гении, които приживе са смятани за луди...
Ангел Грънчаров каза: Пълно е, то не е много хубаво човек да е хептен "нормален" щото това е равностойно на безличник, на посредственик... както и да е...
Ще ида да почина пред телевизора малко, понеже по цял ден съм на компютъра, отида ли пред телевизора веднага заспивам! :-) Той много хубаво ме приспива! :) Хубава вечер!
Petar K. каза: Хубава вечер и на теб!
Предавам този откъслек от дългия ни разговор, може да хвърля известна светлина върху обсъждания проблем. А това, че аз наистина нямам никакви претенции в областта на вероучението или теологията (опазил ме Бог да се мисля за спец в тия области!), може пък да е в някакъв смисъл мое предимство: ако помислим малко, ще открием, че Бог е избрал да съобщи на човечеството някои истини чрез устата на един син на дърводелец, Христос, знаем, не е завършил даже... духовна семинария, май нищичко не е завършил, е, Него е избрал Бог, а не, да речем, някакъв мастит и многоучен първосвещеник, нали така? Тъй че нещата, знае ли човек, се нареждат някак, това, разбира се, не значи, че се сравнявам или меря със самия Христос, не, такава глупост изобщо не може да ми мине през акъла; но Христос, бидейки и човек, е в съвсем същата ситуация, в каквото сме всички ние, човеците; и ни е дал известен пример за следване; и затова ние, дето се смятаме за християни, ако се чувстваме следовници на своя Велик Учител в някакво отношение, това нали не е толкова голям грях, както на мен ми се струва?
Спирам дотук. Всичко добро на всички! Апелирам повече хора да се включват в дискусиите, не е толкова страшно човек да сподели каквото мисли... ако изобщо мисли де, щото и това е проблем...
Публикуване на коментар