Според Тората има три основни гряха (в християнството те са седем): идолопоклонничеството, прелюбодейството и убийството. Освен това има още 375 недопустими неща. За най-големи прегрешения обаче Тората смята злословието и клеветничеството.
Злословието е разпространяването на зли думи за някого (дори да са верни, защото истината винаги има своя логика и обяснение), а клеветата убива повече от нож. Равините строго са наказвали за такива прегрешения. Интересно е, че в Древна Гърция злословието също е било наказвано с тежки глоби, а клеветничеството - дори с отрязване на езика. Днешното френско и швейцарско законодателство също съдържат текстове в тази насока.
В дни на духовни празници като Великден не е ли добре да си припомним колко сме се отдалечили от смисъла на вярата и от нейните принципи? Иначе яйца и козунак можем всички да направим и да похапнем. Това не стига обаче. Могат ли да се наричат добри вярващи злословителите и клеветниците? И дали броят на боядисаните от тях яйца стига, за да изкупят греховете си?
Написа: Lea Cohen
Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ТАЙНСТВОТО НА ЖИВОТА: Въведение в практическата философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2006 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN-13: 978-954-321-246-0, ISBN-10: 954-321-246-5, 317 стр., 10.00 лв. Авторът тръгва от простия факт, че човекът е живот, че ние сме живи и влюбени в живота същества, от което следва, че по никой начин не бива да му изневеряваме: да си мислим, че сме “нещо повече от това”, че сме “нещо повече от него”. Но човекът е и разбиращо същество, което значи, че не се задоволява с “простата даденост” на непосредствения живот, а непрекъснато търси смисъла, неговата ценност за нас самите. Оказва се, че ние живеем като че ли само затова непрекъснато да търсим себе си, което, от друга страна погледнато, означава, че постигаме себе си само когато свободно “правим” себе си, своето бъдеще, а значи и съдбата си. Пътят на живота у човека изцяло съвпада с пътуването към самия себе си, от което не можем да се откажем...
6 коментара:
Аз не бих цитирал Тората в контекст против клеветата, освен това "добри вярващи" не е християнска концепция; вярващият християнин е каещ се грешник, а не "добър вярващ". И греховете ни не се изкупуват (най-малко с яйца), защото са вече изкупени, за всички хора и за всички времена. Аз разбирам, че на Леа Коен това й е трудно за вдеване, но на теб, приятелю Ангеле, не би трябвало.
Явор Ганчев
Аз го публикувам в такъв един контекст: за да поставя, благодарение на изказването на Л.Коен, един нравствен проблем. Това, че съм цитирал нещо, не значи, че изцяло заставам зад съответното изказване; аз стоя на гледната точка, че всеки има правото да мисли както си иска, т.е. не се стремя да налагам някакво "единствено правилно" или "меродавно" разбиране? Ето, ти се включи в предложената дискусия с различна позиция, което е прекрасно. :-)
Защо пък да не цитирате Тората в контекст срещу клеветата?!
Защото тя е в услуга на клеветата, може би?!
Да сте чували "Не лъжесвидетелствай"?
Или и това е казано чак в Евангелията?
sir Sven
Ако исках да съм разнообразен, щях да напиша еврейски виц. Позицията ми не е различна, а противна. Изказването на Леа Коен няма друг смисъл, освен да се хвърли камък в градината на християнството по принцип. Клеветата и лъжата са не само повод, но и същност на написаното. Щото както не стига да месиш козунаци и да боядисваш яйца, така не стига и да клатиш пръст ан гро на тия, дето месят и боядисват.
Явор Ганчев
Няма лошо да мислите не просто различно, но и диаметрално противно. То при мислещите хора е така. Аз обаче все пак считам, че въпросът, поставен от Л.Коен (ето този: "В дни на духовни празници като Великден не е ли добре да си припомним колко сме се отдалечили от смисъла на вярата и от нейните принципи?") е добре да бъде поставян, няма лошо, че го е поставила, по него си заслужава да се мисли и разговаря...
Апропо, за мнозина, дето се възприемат като уж християни или дори "православни", празникът "Великден" се свежда до обилно ядене на печено агнешко, на яйца и на козунаци. Нищо повече от това те не виждат в празника. Едва ли само това е "християнството". Тъй че ако някой някъде пише и говори против едно такова тъй оскъдно откъм духовен смисъл отношение на подобни "християни", аз не смятам, че подобно говорене е хвърляне на камък в "християнството по принцип". Щото христоянството по принцип е нещо съвършено друго...
Публикуване на коментар