Според Тората има три основни гряха (в християнството те са седем): идолопоклонничеството, прелюбодейството и убийството. Освен това има още 375 недопустими неща. За най-големи прегрешения обаче Тората смята злословието и клеветничеството.
Злословието е разпространяването на зли думи за някого (дори да са верни, защото истината винаги има своя логика и обяснение), а клеветата убива повече от нож. Равините строго са наказвали за такива прегрешения. Интересно е, че в Древна Гърция злословието също е било наказвано с тежки глоби, а клеветничеството - дори с отрязване на езика. Днешното френско и швейцарско законодателство също съдържат текстове в тази насока.
В дни на духовни празници като Великден не е ли добре да си припомним колко сме се отдалечили от смисъла на вярата и от нейните принципи? Иначе яйца и козунак можем всички да направим и да похапнем. Това не стига обаче. Могат ли да се наричат добри вярващи злословителите и клеветниците? И дали броят на боядисаните от тях яйца стига, за да изкупят греховете си?
Написа: Lea Cohen
6 коментара:
Аз не бих цитирал Тората в контекст против клеветата, освен това "добри вярващи" не е християнска концепция; вярващият християнин е каещ се грешник, а не "добър вярващ". И греховете ни не се изкупуват (най-малко с яйца), защото са вече изкупени, за всички хора и за всички времена. Аз разбирам, че на Леа Коен това й е трудно за вдеване, но на теб, приятелю Ангеле, не би трябвало.
Явор Ганчев
Аз го публикувам в такъв един контекст: за да поставя, благодарение на изказването на Л.Коен, един нравствен проблем. Това, че съм цитирал нещо, не значи, че изцяло заставам зад съответното изказване; аз стоя на гледната точка, че всеки има правото да мисли както си иска, т.е. не се стремя да налагам някакво "единствено правилно" или "меродавно" разбиране? Ето, ти се включи в предложената дискусия с различна позиция, което е прекрасно. :-)
Защо пък да не цитирате Тората в контекст срещу клеветата?!
Защото тя е в услуга на клеветата, може би?!
Да сте чували "Не лъжесвидетелствай"?
Или и това е казано чак в Евангелията?
sir Sven
Ако исках да съм разнообразен, щях да напиша еврейски виц. Позицията ми не е различна, а противна. Изказването на Леа Коен няма друг смисъл, освен да се хвърли камък в градината на християнството по принцип. Клеветата и лъжата са не само повод, но и същност на написаното. Щото както не стига да месиш козунаци и да боядисваш яйца, така не стига и да клатиш пръст ан гро на тия, дето месят и боядисват.
Явор Ганчев
Няма лошо да мислите не просто различно, но и диаметрално противно. То при мислещите хора е така. Аз обаче все пак считам, че въпросът, поставен от Л.Коен (ето този: "В дни на духовни празници като Великден не е ли добре да си припомним колко сме се отдалечили от смисъла на вярата и от нейните принципи?") е добре да бъде поставян, няма лошо, че го е поставила, по него си заслужава да се мисли и разговаря...
Апропо, за мнозина, дето се възприемат като уж християни или дори "православни", празникът "Великден" се свежда до обилно ядене на печено агнешко, на яйца и на козунаци. Нищо повече от това те не виждат в празника. Едва ли само това е "християнството". Тъй че ако някой някъде пише и говори против едно такова тъй оскъдно откъм духовен смисъл отношение на подобни "християни", аз не смятам, че подобно говорене е хвърляне на камък в "християнството по принцип". Щото христоянството по принцип е нещо съвършено друго...
Публикуване на коментар