Остро слово произнесе кметът на Панагюрище Никола Белишки на тържествената заря-проверка по случай 139 години от Априлското въстание. Той беше категоричен, не може да има „дипломатичен” начин, по който да бъде наречено турското робство и зверствата при потушаването на въстанието. „Няма синоним на „турско робство”. Всички опити да бъде намерен, са равносилни на национално предателство”, заяви Белишки. Той подчерта, че в Панагюрище никога няма да бъде забравен подвигът на априлци и припомни свидетелствата от епохата, разказващи за едно от най-значимите събития в българската история.
КРАТЪК МОЙ КОМЕНТАР: Догмата за "робството" - "турското робство" - явно добре е заседнала в главите, щом в наше време тая лъжа се развява вече като някакъв продран "патриотичен байрак", естествено, с предизборна цел; тоя кмет не че чак толкова се е развълнувал от "незачитането на робството", него очевидно го вълнуват идващите избори и продължаването на седенето му в кметския кабинет, гдето текат такива хубави благинки. И заради тия кметски благинки очевидно някои другари са способни на всякакви патриотарски бабаитлъци. Но интересно е, че природонаселението у нас гледа, слуша, ала явно изобщо не усеща обидата: ако нашите деди цели 500 години са били "роби", то явно и нашите души продължават да са робски, щото за толкова години робуване робският манталитет влиза вече в кръвта, в гените на съответния народ. Та ний, значи, държим да сме "робски народ" и се обиждаме ако някой не ни почита именно като роби. Само истинският роб може да разсъждава така.
Свободният човек, човекът със свободен дух, човекът, ценящ или обичащ свободата никога не се възприема за роб дори и в най-тежките исторически обстоятелства, такъв човек по-скоро можеш да го убиеш, но не и да го превърнеш в роб. И такъв се обижда ако го нарекат роб, това е съвсем естествена човешка реакция, докато, както виждаме, робите се чувстват поласкани като ги определят като роби. И има и още нещо: същите тия, дето толкова държат да определяме периода на османското владичество у нас като "турско робство", са също така големи почитатели на "нашите освободители" руснаците, които, за разлика от тогавашните българи, са били вече истински роби, знаем, човешки същества в тогавашна Русия са били определяни като "души" и са били продавани, точно по това се разбира кой е истински роб и кой не е (продаване и купуване на човеци у нас обаче не е имало). Та значи нашите "освободители" действително са били роби, правете си сметката в такъв случай що представлява и колко струва оня, който величае като "освободители" именно едни роби - и който толкова е привързан към "турското робство", че определя като "национални предатели" ония, които не щат да се идентифицират като роби, нито себе си, нито дедите си, нито пък цял огромен откъслек от историята на народа си да го определят като "робуване" или като "робство"...
Народ, който сам не се уважава, не зачита истината за своята история, който сам се определя като "робски народ", като "роб" и почита такива тъй умилителни за извратеното сърце, ала толкова обидни квалификации, такъв народ не заслужава никой друг народ да го уважава, такъв народ е народ-мижитурка, е малодушен и недостоен народ - и за поправянето на това позорно обстоятелство не могат да спомогнат нито патриотарските бабаитлъци, нито тупането по космясалите гърди, нито нищо друго...
Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров БЪЛГАРСКАТА ДУША И СЪДБА (с подзаглавие Идеи към нашата философия на живота, историята и съвременността), , 12.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-375-7, 354 стр. Книгата е новаторски опит за по-цялостно представяне и описание на битуващите в нашето съзнание исторически и "народопсихологични" комплекси, които определят и нашите реакции спрямо съвременните реалности на живота ни. Авторът търси смисъла, който се крие в случващото се с нас самите, изхождайки от предпоставката, че ясното съзнание за това какви сме като индивиди и като нация е основа на така необходимата ни промяна към по-добро. А този е залогът за бъдещия ни просперитет.
18 коментара:
Лайкът е за тебе, Ангеле, не за този аналфабет!
Miroslava Simeonova
Който мисли, че българите са били роби когато турската империя им е отнела държавността, нека да посети Банско и да види какви къщи са строили и притежавали банскалии, какви църкви са изграждали преди 200 и повече години. Един роб никога не може да постигне това.
Томи Томев
Кой Ви плаща , за да пропагандирате това?
Вазов , Ботев ... те какво казват по темата ?
Имате ли род , щото родова памет нямате!
Anna-Marya Stoynovska
Никой не ни плаща, госпожо. Точно защото имам родова памет знам, че предците ми са търгували из цялата Османска империя. Не че са нямали проблеми...
Miroslava Simeonova
Нека напомним на "философите", че онези къщи на които те се възхищават са на хора, които са носили "фес" и са се били "продали" на властта тогава. Те са подобни на онези, по-късно, които се продадоха на съветската власт и строяха вили и резиденции, някои от които и до днес съществуват.
Но нека се опитаме да видим какво е робство?
Ето го определението на английски, не на български, и ако Грънчаров поиска да си го преведе:
Slavery is a legal or economic system under which people are treated as property.[1] While laws and systems vary, as property, slaves may be bought and sold. Slaves can be held from the time of their capture, purchase or birth, and deprived of the right to leave, to refuse to work, or to demand compensation. Historically, slavery was institutionally recognized by most societies; in more recent times, slavery has been outlawed in all countries, but it continues through the practices of debt bondage, serfdom, domestic servants kept in captivity, certain adoptions in which children are forced to work as slaves, child soldiers, and forced marriage.
Щом има купуване и продаване на "хора", щом има безплатен труд, щом има насилствено отнемане на деца, всеки един от тези елементи са признак на робство. Нека напомня на философа, че тържището за продажба на ХОРА в Одрин е съществувало чак до края на 19 век. И там са прдавали основно ХОРА, заловени насилствено от територията на днешните Балкани.
Срамота е, когато философи се опитват да променят историята и да забраняват нейното писание в истинската и форма. Това си е жива форма престъпление.
И понеже Грънчаров е от Пловдив, бих го посъветвал да отиде до Джумаята в Пловдив, ктдето има снимки на града веднага след Освобождението и види бедността оставена след оттегляне на турците. Снимките сами говорят за истината.
Между другото, думата "демокрация" идва от древна гърция и означава, ПРАВО НА ГЛАС НО САМО ЗА ОНЕЗИ, КОИТО СА ПРИТЕЖАВАЛИ РОБИ!!! Който е нямал "роби" е нямал право на глас!!
Дори днес, подоходният данък на индивида е вид робство!! Примерно по конституцията на САЩ е забранено облагането на дохода на индивида, но никой не го спазва!!!
Много словоблудство има в опорните точки на г-на Грънчарова. Нещата са много прости, но някому е нужно да ги изкривява и усложнява. При всяка зависимост на хора от други хора имаме три страни: 1. какво е отношението на господарите (владелците, поробителите) спрямо подчинените (владените, поробените); 2. какво е отношението от вторите към първите и 3. като какви точно са се чувствали подчинените и как са изразявали своето отношение към господарите. За всичко това историческите документи ни дават предостатъчно информация, която е наситена с думите "роби" и "робство". Това, че някакви дупедавци решават да сложат друга дефиниция на чувствата на тогавашните хора, означава само едно - лицемерие. Защото същите тези дупедавци и деформатори на историята реват с пълен глас за правото на самоопределение на хората днес. Същите тези не се срамуват да изкарват себе си или роднините си "жертви" (което си е пак сининим на "роби") на социализма, но се срамуват да признаят, че предците им са се чувствали роби по време на робството, за което говорим. С този двоен аршин тези наши мерзавци доникъде не стигнаха, освен че няколко тям подобни глупаци им се вързаха къде срещу заплащане, къде от природна тъпота.
Ирен Гицова
Панагюрци не могат да допуснат изкривяване на историята. Всички живи баш кореняци имат предци участници във въстанието, знаят историята не по-малко от З.Стоянов. Повечето не живеем там отдавна, но отпора е задължителен, а партииците, днес тук, утре там, да вървят по дяволите.
Verginia Nikolova
Другарко Гицова, хората са различни и имат най-различни чувства. Това, че искате да припишете на всички наши предци че се били чувствали като "роби", е оскверняване на тяхната памет. Е светотатство. Което го правите от глупост, щото просто Ви мързи да мислите. Мързи Ви да се напънете малко, за да схванете що аз Ви думам. Второ, в историята такива неща като "чувства" нямат никакво значение, важна е истината, историческата правда. А тази истина е, че никакви роби не сме били по време на османското владичество, дори и като метафора тази дума не бива да се употребява, щото, казах, е обидна спрямо паметта на нашите предци. Левски и Ботев вие лично като "роби" ли ги възприемате? Ами Раковски? Ами техните последователи? Нима искате да кажете, че нашият народ не само тогава, но и о ден днешен е "робски народ"? Щото оня, който чувства като обида това, че не го определят като роб, наистина явно е роб, нали така?
А моля, моля, предател' Грънчаров, не продължавайте да блудствате, прехвърляйки собственото си твърдоглавие върху противоречащата ви аудитория, наричайки го мъзрел. Истината се подкрепя с документи, иначе ще излезе, че лично хора като вас са били някога там и са водели поименен списък за чувствата на тогавашните българи. Ние пък съдим от историческите и литературни факти, които за вас нищо не струват, понеже по начало сте с изкривени души.
Ирен Гицова
ОК, другарко Гицова, Вие лично си бъдете не само "патриотка", но и "робиня", щом толкова Ви харесва (робиня на собствената глупост!), а пък нас ни провъзгласявайте за "предатели"! :-) Вие лично май трудно ще се освободите от ограничената си лъжлива учебникарска представа, което показва, че наистина сте робиня, така да е, не възразявам, бъдете ис колкото искате робиня! :-)
Харесвам · Отговор · 16 мин.
Ирен Гицова Когато Вазов пише "Боят настава, тупат сърца ни,
ето ги близо наште душмани.
Кураж, дружина вярна, сговорна.
Ний не сме веке рая покорна!", слепите трябва добре да си отворят очите, за да видят думата "ВЕКЕ". Защото от мига, в който робът се осъзнае като роб, той вече има достатъчно основание да не желае повече да бъде такъв и да извоюва свободата си. Няма как да се бориш срещу робството, ако не си бил роб - това е нонсенс.
Харесвам · Отговор · 1 · 16 мин.
Ангел Грънчаров Който се бори срещу робството, той вече не е роб. Който обаче обича да е роб, той е истински роб. Такъв като Вас, щото на Вас Ви се вижда кощунство, че дедите ни не били, видите ли, "роби"
Харесвам · Отговор · 14 мин.
Ирен Гицова Пет пари не давам за съветите ви и не ме интересува какво мислите лично за мен, но да ми натрапвате собствената си глупава представа за други хора, въобразявайки си, че точно вие имате правото да определяте техните чувства, няма да стане. Тук не говорим за това как се чувстваме днес, защото не ние сме живели по онова време, но е много важно да назовем нещата за тогавашните хора с истинските им имена - а именно онези имена, с които те сами са се наричали, и ако те са се самонаричали така, кой сте вие да го отричате.
Харесвам · Отговор · 14 мин.
Ангел Грънчаров Требе да се мисли поне малко, другарко Гицова...
Харесвам · Отговор · 13 мин.
Ирен Гицова Алоооу, нали за това иде реч! Ако не са се чувствали роби, защо ще се борят срещу робството!
Харесвам · Отговор · 13 мин.
Ирен Гицова Кой как мисли, се вижда, но на вас видимо ви издиша елементарната логика, предателю Грънчаров.
Харесвам · Отговор · 13 мин.
Ангел Грънчаров Който се почувства като роб, той вече не е роб Този, който Е роб, и не чувства робството като робство, той е именно истински роб...
Харесвам · Отговор · 12 мин.
Ирен Гицова Е, и аргументите ви свършиха, щом минахте към тропане с краче.
Харесвам · Отговор · 11 мин.
Ангел Грънчаров Искате да кажете, че цели 500 години българите са били роби, но едва във времето на въстанието са осъзнали това и едва тогава са престанали да бъдат роби?
Харесвам · Отговор · 10 мин.
Ангел Грънчаров Понеже говорите за чувства, не чувствате ли поне това колко е обидна квалификацията "роби" спрямо нашите предци? Те не са обаче били роби щото не са го допуснали да бъдат превърнати в роби; който допусне да бъде превърнат в роб, той е именно роб.
Харесвам · Отговор · 8 мин.
Plamenka Chakurova Винаги ще се намери някой да оплюе човек, който с достойнство с цялото си същество се се гордее че е българин,който не позволява да се подменя историята ,Все ще се намери някой ,който в това ще види,, благинки,, от това да си родолюбец.Не сте прав гн Грънчаров поне така аз мисля.От всичко това , което сте написали да разбирам ли,че по този начин Вие подкрепяте тези които искат да отрекат турското робство като такова.През цялото време не спряхте да обиждате българския народ ,ами и продължихте със същите епитети .да наричате нашите братя освободители.Не Ви отива.А защо си мислите,че ние не се уважаваме или съдите по себе си,Цялото българско общество се бори за това да не се подменя историята ни, да се учи такава каквато е .Истината ,истината и само истината.Да се казва истината за Батак ,,за кланетата ,как хората са умирали с достойнство ,за Стара Загора ,за ред други зверства извършени от турците.И още нещо ние не се чувстваме като роби друг е въпроса ,ако вие сам се определяте като такъв .Това е .
Харесвам · Отговор · 8 мин.
Ирен Гицова Осъзнаването е процес! Кой точно кога е узрял да осъзнае някакъв факт, си е негова работа, но външната изява на осъзнаването само доказва, че е имало какво да осъзнава.
Харесвам · Отговор · 8 мин.
Ирен Гицова Ето го отношението - "враг", "окови", "робове": "Нека с тоз удар врага да смажем,
нека му гордо, братя, докажем,
че сме строшили мръсни окови,
че сме свободни, а не робове."
Харесвам · Отговор · 1 · 4 мин.
Ангел Грънчаров Цял народ не може да бъде превърнат в роби. Такова нещо като "робство" по отношение на цял народ не може да съществува. Въпросът за свободата е въпрос на избор - индивидуален. Като му харесва на някой да бъде роб - примерно, роб на своята нямаща отношение към историческата истина учебникарска и русофилска представа за нашата национална история - нека да си бъде роб. Аз възразявам срещу опита му да ни тика в своето робство всички нас, в един общ кюп. Той бил роб, значи всички ние, българите до един, трябвало да бъдем роби. Не става така. Това е въпрос на избор. В ония "робски условия" на отоманското владичество всеки българин е могъл да хване гората и да престане да е "роб"... но те и иначе не са били роби. Когато "освободителите" ни руснаци са дошли у нас, са се чудили на китните и богати български села и са се питали - та те са по-добре от нас, от какво идваме да ги освобождаваме?? Достоевски е писал това, идете, четете...
Харесвам · Отговор · 2 мин.
Ирен Гицова Ето го бунтът на роба към "турци злокобни" , "душмани, вековни" и "черни тирани": "Нека мрем, както нявга сме мрели,
да живейм волни как сме живели!
Кураж, другари! Бог ще ни брани!
Смърт на вековни, черни тирани!"
Харесвам · Отговор · 1 мин
Ангел Грънчаров Това е поезия, другарко, поетите често са скарани с историческата истина и затова великият Платон ги е изгонил от своята идеална държава
Харесвам · Отговор · В момента
Ирен Гицова Кой си ти да казваш какво може, бе! Чакам списъка с чувствата на българите под турско робство. Единствените, на които робството им е харесвало, са същите, на които и днес им харесва, понеже за тях е важно единствено това, да спечелят от която и да е власт и от който и да е душманин, а такива хора навскяъде по света се наричат ПРЕДАТЕЛИ.
Ирен Гицова Това не е просто поезия за птиченца и розички, а поетична картина на едно робство. На когото не му се чете поезия, да чете прозата - има предостатъчно от нея и казаното в нея не е по-различно от казаното в поезията.
Харесвам · Отговор · 3 мин.
Ангел Грънчаров Ами тоя кмет на Панагюрище, дето се прави на патриот, всъщност го прави за да остане на власт, егати "патриотизма", плюя на такъв патриотизъм...
Харесвам · Отговор · 3 мин.
Ирен Гицова А да видим дали ще остане след това изявление. Няма как да остане на власт гербаджия, който се е осмелил да каже истината. Или ще го накарат да млъкне или ще го изгонят както те си знаят. А за пл'ене си намерете подходящо място.
Харесвам · Отговор · 2 мин.
Ангел Грънчаров Много сте заблудена. И орден ще дадат на подлизуркото-кмет...
Харесвам · Отговор · 1 мин
Ирен Гицова Хайде, че нямам време да наливам ум в тесни глави. Сбогом!
Харесвам · Отговор · В момента
Ангел Грънчаров Не може да дадете таман от това, с което сама съвсем не разполагате
И аз съм от тези, дето не приемат термина "турско робство" още повече, че днес той се използва за постигане на краткосрочни политически цели/наближават местни избори/ и отново се разделя народът ни .
Бащиният ми род е от Средногорието, първите си уроци по история получих от баба ми, която е родена през по-миналия век и когато говореше за миналото казваше " по турско време" ,но никога не изричаше думата робство, защото тя и другите мои стари родственици бяха горди и свободолюбиви хора и хич не им прилягаше да се изкарват роби в миналото си. И аз съм като тях.
Stefka Atanasova
Българите не са били и не са роби, но работата е там, че А.Г. като велик „народопсихолог“ не се умирява да обсъжда несъществуващата „робска психика“ на българите.
Таваришч, говориш наизуст, погледни по-горе каква ми е тезата и тогава дърдори...
АIG, не може да има "патриотичен байрак" щото байрак (bayrak = знаме) е турска дума...
И защо па сега имали големи къщи в Банско? Ей наистина големи задници има тука... Големи къщи, ама администратора ти турски... От такива тъпаци като тоя Бълхария съвсем скоричко ще изчезне, щото освен инфантили и простомозъчни там не живеят...
Който иска - нека е потомък на роб. Негово право е! Но, аз не съм потомък на такъв. Моите прадеди са се заселили в Панагюрище преди повече от 200 години. Създали са там Дринча махала. С пушка в ръка са участвали в Априлското въстание. Като дошли руснаците наказали един панагюрец на бой с камшик. Дигнала се делегация чак в Пловдив да се жалва от руския офицер. Нито по положение, нито по манталитет не са се чувствали роби. Защо останалите народи, включени в Османската империя не говорят за робство през този период от историята им? Де се намери това желание да възпитаваме децата си, че са потомци на роби!
Публикуване на коментар