Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

събота, 24 април 2010 г.

Провокиращи мисълта твърдения за съвременните гърци

По публикацията Една тъпа, много тъпа подигравка спрямо гърците: Сократ с банкноти в устата! някой Анонимен е написал уместна забележка, която заслужава да бъде изведена в отделна тема, та мнението му да може да излезе и във в-к ГРАЖДАНИНЪ; тази е една от причините да извеждам в отделни постинги най-ценното от коментарите на читателите на този блог, освен тази, че тук, в моя блог, мнението на мислещия читател-коментатор се уважава в извънредна степен; ето какво е написал този човек:

Въпреки че по принцип съм противник на обобщенията по отношение на народите – гърците са такива и такива, българите са онакива, китайците еди-какви си, по изключение ще си позволя няколко думи за гърците.

1. Те нямат никаква генетична (кръвна) връзка с древните елини. Античното гръцко население изчезва в резултат на преселението на народите, като в крайна сметка в Гърция се установяват основно славянски племена, и то в много по-голяма численост, отколкото на територията на днешна България.

Съвременните гърци са една славяно-албано-турска смесица. Езикът им в случая не е никакъв критерий, просто славяните постепенно са елинизирани. В Пелопонес до 19 век се е говорело славянски. Така че славяни на Балканите са най-вече гърците, а не например българите и македонците (сърбите и хърватите имат повеко славянвка кръв, макар и силно смесена с балкански праелементи), какво гласи официалната пропаганда.

2. Историческа и културна приемственост при гърците няма и в един друг смисъл: те не могат да решат дали са наследници на антична Гърция или на Византия или на държавата на Александър Македонски. Самите май се асоциират най-вече с Византия, което е глупост, защото Византия не е била гръцка държава и едва в последните няколко столетия от съществуването й гърците, които вече не са били гърци, са играли по-съществена роля в нейната история.

Колкото до Александър Велики, то той е полуварварин - и завоевател на Гърция и унищожител на нейната свобода. Ето защо гърците нямат никакви исторически аргументи в спора с Македония. Както впрочем и македонците нямат аргументи, защото Александър няма нищо общо и с тях. Това е един абсурден спор.

(Забележка: Авторът на горното е съвсем прав в твърдението си, че мнозинството от гърците сякаш наистина са елинизирани славяни; ще дам един най-пресен пример за "елинизиране" на българи, и то в наше време: лелята и единия от чичовците на моята съпруга, които са родом от Егейска Македония, се установиха преди 20 години да живеят в Солун, а преди това живееха в България, бидейки бежанци от Егейска Македония след гражданската война в Гърция. Оказа се, че само за 20 години тяхното и на поколението им българско съзнание беше разклатено, и ето че сега някои от тях почнаха да се съзнават за... "гърци". Тук голяма роля играе и асимилаторската политика на гръцката държава. Давам примера просто като парадокс. Бащата и другия чичо на жена ми продължават да си живеят в България и си имат най-чисто българско самосъзнание.)


Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост!

(Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2010 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)

ВИЖ >>> кн. II на сп. ИДЕИ

5 коментара:

Анонимен каза...

Авторът не е прав за Александър. Македонците са гръцки народ по език, макар културата им да е до известна степен самобитна.
За Византия е съвсем прав. Гърците управляват в периода на нейн дълбок упадък.
За славяните тезата е пресилена. Съвременните гърци са микс от старото елинско население, араби и славяни. Наистина не са 1:1 с древните, но кой ли е? Нима ние сме същите с прабългарите?

Анонимен каза...

Сърдечно благодаря за вниманието към моя пост. В случая сме в блог повече философски и политически, не толкова исторически и езиковедски, но понеже философията в някаква степен обхваща всички аспекти на знанието, няколко кратки бележки към горния коментар.

Наистина има спорове по този въпрос, който до днес е политически натоварен, но античните македонци първоначално вероятно не са били гърци по език. Гърците, особено атиняните, са ги смятали за варвари или полуварвари. Един от най-големите балканисти проф. Владимир Георгиев в своята книга „Траките и техният език” (София, 1977) пише следното:

„Македонският език е засвидетелстван твърде оскъдно. Известни са стотина глоси, т.е. думи, означени у древни гърцки автори като македонски. Някои от тези думи са обаче заемки от гръцки език, защото гръцкото влияние върху македонски е започнало твърде рано...От това съпоставяне...на тракийски и македонски личи, че тези два индоверопсйеки езика са различни един от друг. От друга страна...показва ясно, че македонският език съществено се е отличавал от гръцки...в една доста отдалечена епоха, вероятно III-то или IV-то хилядолетие пр. н. е. гръцки, македонски и фригийски са образували една обща група, която се е разпаднала твърде рано на три различни езика. От средата на I-то хилядолетие пре. н.е. започва погърчване ма македонския език, което завършва с пълното му изчезване.”

Гръцката свобода е унищожена от Филип Македонски в битката при Херонея през 338 пр. н. е., когато той побеждава обединените войски на атиняни и тиванци. Големият му противник е прочутият оратор Демостен. Така че аз подканям отново гърците да решат дали Филип просто ги е обединил или пък ги е покорил. Последното е по-близко до истината. След 332 пр. н.е. демокрацията в Атина е премахната от македонците.

Анонимен каза...

Византийците никога не са се смятали за „византийци” или гърци. В цялата си история те са се наричали „ромеи”, т.е. римляни. Византия не е считала себе си за някакъв наследник или приемник на Римската империя, а за САМАТА СТАРА РИМСКА ИМПЕРИЯ. До VII век официалният език на Византия е бил латинският, после е сменен от гръцки. Юстиниан например, родом от романизираната тогава днешна Македония и с роден език латински, е говорел гръцки със силен акцент. Но още във времената на класическата Римска империя гръцкият е бил нещо като втори официален език и лингва франка в източната част на империята и императорските укази на Изток често са били обявявани и на гръцки, за да са разбираеми за мнозинството поданици там.

В късната античност Гърция е подложена на големи варварски нахлувания, като най-важните са тези на славяните през VI и VII век. Император Константин Багренородни открито заявява: „Цялата земя беше пославянчена и варваризирана.” Сериозните учени, включително Арнолд Тойнби, отбелязват, че при това ЦЯЛОТО гръцко население е прогонено или унищожено, поради което средновековните и съвремнните гърци нямат никаква връзка с древните гърци и техният елинизъм е изкуствен. Според тези автори съвременните гърци НЯМАТА НИТО КАПКА АНТИЧНА КРЪВ. Дори през 1204 г. франките при нашествието си в Пелопонес откриват, че там живеят славянските племена езерци и милинги.

Но това не е всичко. Гърция изпитва и много мощно албанско влияние. Така например през XIX век Атина има 24% албанско, 32% турско и само 44% гръцко население, а прословутото селище Маратон е изцяло албанско. През XIV и XV век мнозинството от населението в Пелопонес е албанско!

Освен това в Гърция има и силно турско, влашко и др. влияния.

«Чисти» народи няма никъде по света, но колкото до българите, то всички знаем лансираната особено в комунистическата епоха теория за техния смесен тракйско-славянско-(пра)български произход с акцент върху славянската компонента. Тази теза не издържа критика. Бих обърнал внимание на книгата на Пламен Цветков «Славяни ли са българите?», в която той достига до еднозначното заключение, че българите открай време са най-вече БЪЛГАРИ. При това според него българската държава през цялото средновековие е водела една отявлено антиславянска политика. Митът за славянството на българите е една от най-големите самоизмами в историята. Още Паисий, за когото знаем, че е ползвал много неизвестни или недостигнали до нас източници, при своите проучвания открива истината за българите, но я скрива ужасен, защото му се струва, че българите вероятно са сродни с турците. Което прочем не е съвсем правилно, защото българите са по-стар народ от турците. ТАКА ЧЕ БЪЛГАРИТЕ, ЗА РАЗЛИКА ОТ ГЪРЦИТЕ, ВСЕ ОЩЕ СА ДО ГОЛЯМА СТЕПЕН ТЪЖДЕСТВЕНИ С (ПРА)БЪЛГАРИТЕ и в случая имаме етническа приемственост, която липсва при гърците.

Анонимен каза...

Що се отнася до историческите отношения българи-гърци, всички знаем за силната тенденция през XIX век към гърчеене у някои българи. Голяма част от уж гръцкото население в българските земи по онова време всъщност не са били гърци, а гърчеещи се българи. В един момент е имало реална опасност от елинизиране на голяма част от българското население. Между другото гъркоманите са били много силни в Пловдив и особено в Станимака (Асеновград). Симеон Радев:

„Власите в Ресен съставляваха икономическата сила на гърцизма; численост му даваха гърчеещите се българи или тъй наречените гъркомани. Гъркоманията – или гърколудието, както казва Раковски, превеждайки тази дума буквално от гръцки – е съществувала и в другите български земи, но не всякъде по същите причини. В Пловдив например тя е била един вид претенция за патрицианство и култура. В Ресен нямаше нищо подобно. Гъркоманите в Ресен не се мислеха в нищо по-горе от българите. Те не смееха даже да се казват гърци.”

Из Википедия за Асеновград:

„Много от храмовете по това време се превръщат в институт за претопяване на българите в елиногласни. Колкото повече българи употребяват гръцки език, толкова повече са и приходите за църквата и фанариотското духовенство. През 1847 започва отпорът срещу фанариотщината — в Марашката махала на града се изгражда първата бълграска черква и българско училище... Станимака изрично е изключен от фермана за създаването на Българската екзархия.[4] До началото на 20 век Станимака си остава преобладаващо гръцки град с около 9 хиляди души население, затова и макар в него да е основан революционен комитет през 1876 година, градът не взима активно участие в революционните борби през Българското възраждане.”

Анонимен каза...

Така че това, което казва г-н Грънчаров за елинизираните роднини на съпругата му, не е нещо ново. Между другото потискането на българското малцинство, каквото в Гърция все още има въпреки преселенията, обмена на население с България и репресиите, не е от вчера. Гърците дори не признават българите за малцинство, а ги наричат „славяногласни елини”. Някога е било забранено да се говори български дори у дома. Който се интересува от темата, нека гледа филма „Един народ сме”, който може да се намери на няколко места в интернет. Особено в западна Егейска Македония българският елемент е все още добре запазен.

Интересен случай е Григор Пърличев, кокто, както е известно, е владеел гръцки до съвършенство. През 1860 г. участва в ежегодния поетичен конкурс в гръцката столица и спечелва първа награда и лавров венец с поемата си „Арматолос“ (Сердарят, Войводата).. Комисията и литературната общественост наричат Григор Пърличев „втори Омир“. Предлагат му стипендия за университетите в Оксфорд и Берлин, но той отказва: „Обичам народността си повече от живота си…Ако спечелих лавров венец, спечелих го геройски, без да тропам по ничия врата … Българин съм... Не се отказвам от своята народност!”

С първите си поетически опити — „Сердарят“ и „Скендербей“ Григор Пърличев принадлежи на две национални литератури — гръцката и българската, духовно е съпричастен на две национални култури.

В автобиографията си той пише:

„Дотолкова ние, българе[те], сме били ругани и презрени от всите народности, чтото време е вече да се опомним. Като чете човек народните ни песни, дето всека хубавица се нарича гъркиня, неволно ще заключим, че клетото самопрезрение е знак на българщината. Време е да се покажем хора между хората. Българското трудолюбие редко се намира в другите народи; то ни е облагородило; то е било, е, и ще бъде наше спасение. Ако е истина, че безделието е майка на всите зла, то тъй също истинно е, че трудът е баща на всите добрини. Какво преимущество могат да имат пред нас другите народности? Като слушал съм всеобщите над българщината ругания, целий живот съм прекарал с мисълта, че не струвам ничто. Тази съща мисъл ме отстранявала от най-високите кръгове на обществото, без които никой не бива знаменит гражданин, нито списател. Верно е, че горделивий никога не прокопсува, но верно е такожде, че и който презира себе си, е самоубийца. Първия грех, разбира се, е по-опасен; но ние, българе[те], треба да се пазим повече от втория: треба да уповаваме на силите си, на трудовете си.”