Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

събота, 4 декември 2010 г.

Предложение за документ, съдържащ исканията на протестиращите ученици

Протестиращи ученици ме помолиха да им дам някои идеи за написване на документ с искания на протеста, който да представят на иституциите; горното е текст, който им предложих за обсъждане:

Благодаря за предложението! Ще се постарая да ви помогна.

Ето по-долу как аз виждам нещата; ще се радвам след обсъждане в интернет вие, протестиращите ученици, на основата на предложения текст да подготвите окончателен документ на протестите, на ученическата стачка:

НАШИТЕ ЛОЗУНГИ:

Свобода и действено самоуправление в училищния живот!
Избор на предмети и преподаватели!
Алтернативност на учебните програми!
Зачитане на личността, автономията и достойнството на ученика!
Долу всевластието и управленския монопол на министерската образователна бюрокрация, довела българското образование до катастрофа!

НАШИТЕ ИСКАНИЯ:

1. Искаме свобода и действена демокрация в училищата;
2. Искаме зачитане на индивидуалността и личността на ученика и на младия човек;
3. Искаме училището да развива, а не да притъпява нашите специфични познавателни интереси;
4. Искаме училището да не потиска, а да насърчава и развива нашите умения за учене;
5. Искаме училището да ни създава потребните условия за развиване на любовта към знанието, творчеството и откривателството;
6. Искаме училището и учителите да не потискат, а да развиват толкова необходимите умения за анализиране, размисъл, аргументиране и водене на продуктивен диалог;
7. Искаме училището да не е територия на зубренето никому ненужни общи приказки и скучни "знания", а да стане територия за изява на нашите полемични и диалогични потребности и на нуждата ни от творческа изява на нашите таланти;
8. Искаме учителите да имат доверие към нашите познавателни сили, да не пречат и да не потискат на нашата изначална детска любознателност;
9. Искаме учителите да ни възприемат за личности, да не потискат нашето човешко достойнство;
10. Искаме училището да ни помага да постигнем високо качество и ниво на езикова, литуратурна, идейна и математическа грамотност;
11. Искаме да придобиваме на ония толкова ценни практически и технически умения, необходими за бъдещия ни живот;
12. Искаме да не ни пълнят главите с абстракции и скучни "теории", искаме знанията, които училището ни дава, да бъдат жизнено и инструментално приложими;
13. Искаме да ни зачитат като търсещи личности, а не принудително да ни наливат в главите "знания", за които никой не ни е питал дали преценяваме за важни и необходими;
14. Искаме училището и учителите да признаят безспорната истина, че нашите глави все пак са си наши, а не... ничии;
15. Искаме да бъдем стимулирани да осъзнаем фундаменталната важност на здравословното хранене и на смисления и динамичен начин на живот;
16. Искаме физическата активност и спорта да заемат полагащото им се достойно място в учебните програми;
17. Искаме училището и учителите да развиват нашата естетическа, нравствена, духовна и културна чувствителност и отзивчивост;
18. Искаме това да става чрез най-разнообразни занимания и пълноценно общуване с ценностите на изкуството, на човешката култура и на философията;
19. Искаме да признаят нашето право да бъдем пълноценни, физически и духовно развити личности, подготвени за съвременния живот с неговите вдъхновяващи предизвикателства и перспективи;
20. Искаме българското образование да развива у нас ония жизнено-необходими личностни и нравствени качества, които са ни нужни с оглед пълноценната ни реализация в бъдещия живот;
21. Искаме да не ни пречат и да ни насърчават да развиваме своя човешки потенциал;
22. Искаме да не потискат, а да ни помагат да разгръщаме неоценимото богатство на своята уникална личност;
23. Искаме гарантирано право на инициативи, творчество и иновации;
24. Искаме училището да ни подготвя за интензивна социална, политическа и гражданска активност;
25. Искаме да се реализираме като свободни, предприемчиви и достойни граждани на Европейска България;
26. Искаме държавата да създаде всички потребни условия за задоволяване на индивидуалните ни познавателни, личностно-духовни и културни нужди;
27. Искаме учителите и училището да поощряват свободната изява на нашите личности;
28. Искаме в нашето обучение да бъдат прилагани най-разнообразни и съвременни образователни методи и методики;
29. Искаме да бъде гарантирана съразмерността между разходите за образование и възможностите на нашите родители;
30. Искаме да да участваме във вземането на решения, които ни касаят, които определят нашето бъдеще и реализацията ни в живота;
31. Искаме да започне интензивно развитие на училищната демокрация, на истинско и ефективно самоуправление на училищата;
32. Искаме нашите родители и училищните настоятели да бъдат питани и тяхното мнение да бъде отчетено при съставянето на учебните програми;
33. Искаме на учителите и на училищата да бъде дадено правото да водят обучението на своите ученици по подготвени от самите тях учебни програми;
34. Искаме да бъде осигурявана качествена информация за развитието ни на нашите родители;
35. Искаме да бъде гарантирана пълна прозрачност на училищното управление;
36. Искаме да бъде ликвидирано всевластието на училищната и образователната бюрокрация, което означава незабавна демократизация на българското училище;
37. Искаме да се осъзнае важността от постигане на динамичен баланс между нуждите и интересите в „екосистемата училище”;
38. Искаме да бъде постигната и осигурена потребната гъвкавост на образователните структури, които стриктно да отчитат гледищата на учителите, учениците, родителите, гражданите;
39. Всичките ни искания се резюмират в нашето главно искане: ИСКАМЕ КАЧЕСТВЕНО, ЕФЕКТИВНО, ЖИЗНЕУСТОЙЧИВО, ПРАКТИЧНО, ЛИЧНОСТНО ОРИЕНТИРАНО И МОДЕРНО ОБРАЗОВАНИЕ!
40. Искаме да се разбере от всички: няма да отстъпим пред манипулациите, заплахите, грубия натиск, издевателствата над нашето достойнство; няма да мирясаме докато нашите искания не бъдат изпълнени!

А това според нас означава: най-сетне да почне истинска реформа и европеизация на българското образование!

Искаме да бъде отхвърлен без жалост досега съществуващия потиснически, унизителен, команден, авторитарен сталинско-комунистически модел на училище!

НАШИТЕ ЦЕЛИ:

1. Цялостна реформа на "системата на образованието";
2. Модернизиране и демократизиране на българското образование;
3. Българското образование да запазва и развива творческия порив на младия човек;
4. Всеки млад човек да бъде зачитан като суверенна личност;
5. Да живеем пълноценно, включително и в училище;
6. Да придобиваме с радост разнообразни знания и умения, потребни ни за живота, а не за училището;
7. Училището да помага за нашето израстване като самостоятелно мислещи и социално отговорни личности;
8. Да не ни пречат да отнасяме към живота с младежка ведрина, с ентусиазъм и с високото съзнание за граждански ангажимент;
9. Нашата бъдеща България да бъде по-успешна от онази България, която създадоха нашите родители, да не говорим за онази България, която са били принудени да създават техните бащи и майки.
10. Искаме България да бъде просперираща страна на достойни и свободни личности и граждани, а за постигането на тази главна цел училището носи огромна, решаваща отговорност;
11. Българското училище трябва да отговори на високите предизвикателства на живота и на съвременния свят!
12. Училището трябва да служи на живота, а не обратното, както беше досега.

(ЗАБЕЛЕЖКА: В подготовката на този текст са използвани текстове, почерпани от сайта НОВОТО ОБРАЗОВАНИЕ и най-вече идеи и тези, съдържащи се в книгата на Ангел Грънчаров ИДЕИ ЗА ЕДНА НОВА ФИЛОСОФИЯ И СТРАТЕГИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО В БЪЛГАРИЯ, а също и в издаваното от него философско списание ИДЕИ.)

Моля ви като дадете гласност на този текст за обсъждане, да ме известите, за да ви подкрепя и да призова за участие в дискусията по него и в своите блогове!

Приятен уикенд! Горд съм, че мои ученици като вас участват в протеста!

8 коментара:

Анонимен каза...

Браво, г-н Грънчаров! Съгласна съм с така изложените искания на учениците! Трябва да сте горд с това, че се допитват до Вас. Те искат да бъдат наставлявани. Те искат да бъдат насърчавани. Те искат да живеят и да се образоват в едни нормални,условия пригодени към техните интереси и съобразени с физическите и възрастовите им възможности.Не им е лесно и на тях. Аз съм майка и виждам, че натоварената учебна програма ги уморява. А къде е индивидуалния подход към всеки един ученик, контакта, комуникацията между децата и учителите? А между родителите и учителите? Разбира се, най-важна е семейната среда. Не отричам. Но е време за промяна. Поздрави на Вас и Вашите ученици! Бъдете здрави!

Томи Томев каза...

Ангеле, ти си призван да поведеш младоста по пътя на така нужната промяна, не само на образованието, ами на всичко в нашата държава.Тази промяна ще се случи. Ти и хората като теб сте двигателят и.

Ursus Major каза...

Скъпи ми г-н Грънчаров,
Работата на учениците е да учат, не да поставят искания. Мястото им е в училището, а не на улицата. Ако за вас излизано на 100-ина пикльовци и пикли на улицата, поставянето на помпозни искания (като е съмнително каква част от протестиращите въобще разбират какво точно искат) и демонстрациите в стил "Улична демокрация -`90-та" са висша форма на осъзнатост на младото поколение и съответно в това виждате плодовете на своя труд, то аз наистина се замислям върху смисъла както на изхарчените за вашето образование пари, така и в смисъла вие да преподавате, тоест, да учите деца.
Кое точно искане подкрепяте?
Искаме свобода и действена демокрация в училищата - защо, кое му е недемократичното на българското училище в момента? След като учениците са на улицата, а не в класните стаи, и това е ненаказуемо, какво повече искат?
Искаме училището да не потиска, а да насърчава и развива нашите умения за учене - как точно в момента се потискат ученическите знания и умения и как да стане това насърчаване? Въобще, забелязвате ли кое е странното - само искания, без нито едно предложение. Това не ви ли напомня отново 1990 - та,
когато всяка една политическа партия започваше своята агитация с: "Ние сме за ..."?
Искаме учителите да ни възприемат за личности, да не потискат нашето човешко достойнство; - тоест, какво излиза, че българските учители (и ти ли, Бруте?) са едни най-обикновени тирани и сатрапи?
Искаме да признаят нашето право да бъдем пълноценни, физически и духовно развити личности, подготвени за съвременния живот с неговите вдъхновяващи предизвикателства и перспективи; - признаваме ви правото, а сега извадете по един двоен лист и да ви видим как сте ползвали правото си да си научите уроците.
Искаме да започне интензивно развитие на училищната демокрация, на истинско и ефективно самоуправление на училищата; - това май повтаря първото искане.
Искаме българското образование да развива у нас ония жизнено-необходими личностни и нравствени качества, които са ни нужни с оглед пълноценната ни реализация в бъдещия живот; - само да ви обясня, с оглед на бъдещата реализация, обикновено учениците от бившите техникуми нямат нужда от преподаване на философия.
Цялата тая работа е една най-обикновена ураджийска масовка. И по стар комунистически навик, цялата пара е в свирката.

PorscheBulgaria каза...

Ловецо на врабчета,

Не знам какъв сте, нито на колко сте, но съм сигурен, че сте живял по време на долния комунизъм и е очевидно, че още ви държи. Лесно е да се гледа отстрани и да се плюе по опита на учениците да се опитат да направят реформа в образованието! Вие си нямате ни най-малка представа как стоят нещата в днешното училище и няма и да си имате докато сам не дойдете да видите! Ето точно заради такива семкаджии-бившикомунисти, които не подкрепят ни най-малкото противопоставяне на младите, България ще си остане на това дередже.. с необразовано "бъдеще"!

Павел Лазаров каза...

Поздравления за текста на документа с исканията, г-н Грънчаров!

Излишно е да казвам, че "Новото образование", доколкото мога да бъда негов говорител, застава зад и сред учениците в борбата им за постигането на желанията-решения от 40-те точки!

Бъдете здрав и... вижте тази книга - "Затъпяване" на Джон Телър Гато (тук и тук)

Ангел Грънчаров каза...

Благодаря за солидарността, г-н Лазаров! И специална благодарност към линка към толкова ценния текст! Ще се радваме зеадно учениците у нас да победят не само в искането си за зимна ваканция, но и за останалите си искания, които могат да предизвикат оная същностна реформа, от която така съдбовно се нуждае българското образование.

Анонимен каза...

Прочетох внимателно произведението "Искаме.." .... Никаде не видях конкретно, смислено искане, което би довело до повишаване на качеството на образованието в БГ. Само лозунги от времето на комунизма. Единственото конкретно желание е за повече ваканция..Най жалкото е че зад тези "искаме.." застава Грънчаров, който иначе има претенцията на философ и преподавател. Като такъв в случая, попада в графата "конфликт на интереси", при положение че иска и ТОЙ повече ваканция, за да си стои в къщи и да не ходи на работа, и за това да му се плаща. Но в БГ все още няма закон за това (Доган го оправдаха). Друг голям парадокс в Грънчаров е наличието на големият "масиран" с тъмен камък златен пръстен на дясната ръка и особенно изразената "златна" верижка, показващи едно "достойно" благосъстояние и то пред ученици в техникум по електротехника и то в БГ. Но сигурно и Платон, неговият "кумир-философ" така е правил. Следващ, много важен момент е как така, едно време ние учехме по 6 дена в седмицата, по 6 учебни часа на ден, които бяха по 45 мин., пищехме "домашни", които преподавателят "проверяваше" поименно, носейки ги в къщи, и бяхме кадърни ученици, а сега "нашите деца", подкрепени от философи псевдодемократи знаят само думата "искаме...", "дайте ни", искаме повече "свобода".... при положение че света става все по-динамичен и изисква все по-добри специалисти, за което се иска повече и по-качествено "учене" и знание на чужди "езици". При съкратените програми, които се "случиха" последните години, напротив, ние родителите, трябва да се "борим" за по-голяма заетост на нашите деца в у-ще, да учат занаяти и как да си вадят хляба, да излизат с готови умения да работят "нещо", а не ваканции, пушене на цигари, пиене на бира, плезене пред камерите, играене на кючеци. Може да се борим за повече и по-добра материална база, но не за ваканции... Ако от мен зависеше, и униформите щях да върна обратно, всяко у-ще със своя униформа, както е в демократичният свят, всички елитни у-ща имат свое "лице", и карат ученика и преподавателя да са горди че са част от тази "институция", наречена средно у-ще. Едно време ние излизахме от средното у-ще, кой шлосер, кой стругар, кой професионален шофьор, шивачи и т.н. Сега излизат "лумпени", пълни с "демокрация", но повечето са за "операция в Швейцария", демек нищо не могат да правят като занаят. И за това са виновни ОСНОВНО И САМО УЧИТЕЛИТЕ, КОИТО ПОДГОТВЯТ ЕДНО "НЕКАДЪРНО" ПОКОЛЕНИЕ И СЛЕД ТОВА ПОД ФОРМАТА НА ЧАСТНИ УРОЦИ, СРЕЩУ ОЩЕ ПАРИ ОТ РОДИТЕЛЯТ, ТЕ "ЗАПОЧВАТ" ДА ПОДГОТВЯТ ДЕЦАТА ЗА "НЕЩО СИ".... СРАМОТА ГРЪНЧАРОВ, СРАМОТА.....

Анонимен каза...

Грънчаров,
Първо, не е „почтенно”, един философ да носи масивен златен пръстен с масивен „тъмен” камък, плюс златна верижка и всичко това на дясната ръка, с която най-много ръкомахате. Вие сте преподавател в средно у-ще, а не „мафиот”. Предполагам че ви е останало от подготовката ви като марксист-философ в СССР. Второ, вие като преподавател, попадате в положение на ” конфликт на интереси”, подкрепяйки „стачка”, където едно от „искаме...” е повече ваканция, т.е. вие искате да не работите, а някой да ви плаща. Това изобщо не е демократично Грънчаров. Трето, достатъчно са „орязани” количеството предмети и времето за учение, че да се иска още... Напротив, аз като родител, искам моите бдеца да са в у-ще колкото се може повече, да учат чужди „езици” повече, да се учат на занаяти, така че като излезе от средното у-ще, веднага да има възможност да си вади хляба, а не да пуши, пие, да се плези и да играе само кючек. Аз не искам, когато детето ми завърши средно образование да търся отново преподаватели и да плащам за частни уроци допълнителни суми.... Идете малко на „запад” и вижте как се учи там в „добрите” у-ща, и ще видите, че много НЕ се различават от образователната система, която БГ имаше по-времето на соца. Защото тогава ние наистина имахме образование, с изключение на предметите свързани с „история на бкп и марксизма”. И на запад има администратори, има униформи, особенно в елитните у-ща, скъсват им времето на у-ците от домашни, и ако нея е направил го наказват ДА НЕ ХОДИ НА У-ЩЕ ЗА 2 ДО 5 ДЕНА.... ТАКА ТОЙ „ИЗПУСКА”МАТЕРИАЛ, КОЙТО ПОСЛЕ ТРЯБВА ДА НАВАКСА.. АКО НЕ, ПОПРАВИТЕЛЕН. ПРИ ПУШЕНЕ ИЛИ НЕ ДАЙ СИ БОЖЕ ПИЕНЕ, ВИКАТ ПОЛИЦИЯ, И МУ СЕ НАМАЛЯВА ПОВЕДЕНИЕТО..... ИДИ И ВИЖ ГРЪНЧАРОВ, И СЛЕД ТОВА ПРАВИ И ПОДКРЕПЯЙ СТАЧКИ. АЗ ИСКАМ, МОЕТО ДЕТЕ ДА ИМА ЗАНАЯТ КАТО ЗАВЪРШВА, А НЕ ДА Е „ОТЯВЛЕН ДЕМОКРАТ”.... НА ДЕМОКРАЦИЯ АЗ ЩЕ ГО НАУЧА. ТОВА НЕ Е ТВОЯ РАБОТА. ТИ СИ УЧИТЕЛ И СИ ДЛЪЖЕН, ДЛЪЖЕН, ДЛЪЖЕН ДА УЧИШ ДЕЦАТА КАК ДА СИ ВАДЯТ ХЛЯБА ПО СЪОТВЕТНАТА СПЕЦИАЛНОСТ, КОЯТО УЧАТ, ДА СЪЗДАДЕШ „ПРОГРАМАТА” ТАКА , ЧЕ ДЕТЕТО КАТО ЗАВЪРШИ ДА Е ИЗГРАДЕН СПЕЦИАЛИСТ, А НЕ АЗ НАНОВО ДА ЗАПОЧВАМ ДА ГО УЧА......