В ХII клас учат един предмет, наречен "Свят и личност". Ето програмата по този предмет, имам придвид казионната, официалнатата, държавната програма. Погледнете я, хвърлете един поглед, та да се убедите какво чудо е сътворил бългаският бюрократичен гений. Разбира се, ако един преподавател почне да преподава по тази програма, той е загубен: скоро ще стане смешен, жалък, нещастен, абсурден в очите на своите възпитаници. Изходът е един: да отхвърлиш официалната програма като неподходяща, и да започнеш да работиш по своя програма. Аз това и правя: станал съм "нарушител на закона" откакто се помня. Ето как процедирам обикновено.
Моят подход е точно обратен на този, който държавата ме задължава: не чиновниците, а самите ученици питам за това какво искат да учат, какво им е интересно, какво ги вълнува. Правя в началото на учебната година анкета и им предлагам да напишат всички ония въпроси, които ги интересуват. След това обработвам получените отговори, селекционирам ги, подреждам ги, прибавям и аз някои свои теми, и в резултат се получава един дълъг въпросник, който дава прекрасни възможности за занимания (за дискусии, разговори, спорове) в часовете. Ето по-долу публикувам теми и въпроси, с които занимавам своите ученици. Имате възможността да сравните официалната с моята програма и да се убедите на чия страна са съответните предимства:
1.Какъв смисъл има да се учи такъв предмет?
2.Светът за човека и светът на човека
3.Жизнени стратегии
4.Българската душа и съдба: коя е българската мечта?
5.Българска и европейска идентичност
6.Ценностна идентичност на личността
7.Какво е да си съвременен човек?
8.Мнозинство и малцинства
9.Ситуацията в българското образование
10.Свободата и достойнството
11.Пътят към успеха: личностната реализация
12.Традиции, новаторство и модерност: консерватизмът
13.Инициативност, прагматичност и деловитост
14.Глобалното “световно село”: как възприемам света, в който живея?
15.Космополитизмът и национализмите
16.Психологически трудности на личностното израстване
17.Държавата, властта, политиката и гражданското общество
18.Какво е да си гражданин?
19.Гражданин на България, гражданин на Европа, гражданин на света
20.Демокрация, политическа свобода и гражданска инициатива
21.Опасностите пред демокрацията: кога демокрацията се изражда?
22.Ролята на медиите в съвременните общества
23.Възможно ли е човек да успее в България?
24.Общуване и междуличностно разбиране: култура на толерантността
25.Враждебност, агресия и жизнено-духовна (личностна) непълноценност
26.Принципи на международните отношения в съвременния свят
27.Как да стана инициативен?
28.Възможна ли е екологична катастрофа: отношението ни към природата
29.Моята готовност за свободния и самостоятелен живот
30.Как да надмогнем престъпността, корупцията, беззаконието?
31.Как да направим живота в България по-добър?
32.Съществува ли убедителен отговор за смисъла на живота?
ДРУГИ ВЪПРОСИ:
33.Вярва ли в съдбата (късмета) съвременният млад човек?
34.За какво да се борим и как да успеем?
35.Как се става личност?
36.Как да въведем ред в обществото: дисциплина или анархия?
37.Изборът между лявото и дясното: между какво всъщност се избира?
38.Съществува ли конфликт между религиите и цивилизациите?
39.Как може да си патриот, бидейки гражданин и на Европейския съюз?
40.Интересуват ли ме чуждите мнения?
41.Как да стана богат?
42.Реалистично ли гледам на себе си, познавам ли се: моята самооценка
43.Чувствам ли се в някакъв смисъл отговорен и за другите?
44.Каква е ролята на САЩ в съвременния свят?
45.Как да живеем живота си смислено?
46.Защо мразим и защо обичаме човека до нас?
47.Имаме ли право да отхвърляме различния само защото е различен?
48.Защо момичетата си избират приятел според марката на колата и според парите му?
49.Човечни ли са хората днес?
50.Кога тинейджърите наистина стават зрели хора?
51.Защо все повече се смята, че парите са най-важното в живота?
52.Докъде може да се простира безгрижието ми?
53.Може ли да съществува “само приятелство” между индивидите от различен пол?
54.Дали глобализацията ще помогне за възникването на едно по-добро човешко общество?
55.Кой е виновен за несполуките на нашия народ?
56.Дали защото сме такива и управляващите ни се такива?
57.Какво за мен е трудът?
58.Какво за нас, съвременните хора, е Земята?
59.Кои са основните проблеми пред съвременния млад човек?
60.За какво мечтае съвременният българин?
61.Как българинът възприема успеха на другия?
62.Как да се справя с малодушието, слабостта, наивността; как да стана смел човек?
63.Насилието в дома, конфликти в семейството
64.Имам ли достатъчно основание за самочувствие?
И така, аз съм нарушител на програмата и на закона. Проявил съм дързостта да си изработя свой личен подход. Откакто се помня правя все така - и в университета, и в средните училища, в които съм работил. Аз съм нещо като "анархист" - силно обичам свободата и смятам, че ефективно образование без свобода не може да има. Своето разбиране за образованието съм го изразил в тези две статии: Крайъгълният камък на образованието и “Освобождаването” на… свободата у нас самите.
С написаното тук всеки може, ако се е възмутил достатъчно, да ме даде на прокурора - или дори да заведе дело за щетите, които съм нанесъл на младежта. Аз съм един съвсем съзнателен нарушител на закона. Не се разкайвам за това обаче...
Моят подход е точно обратен на този, който държавата ме задължава: не чиновниците, а самите ученици питам за това какво искат да учат, какво им е интересно, какво ги вълнува. Правя в началото на учебната година анкета и им предлагам да напишат всички ония въпроси, които ги интересуват. След това обработвам получените отговори, селекционирам ги, подреждам ги, прибавям и аз някои свои теми, и в резултат се получава един дълъг въпросник, който дава прекрасни възможности за занимания (за дискусии, разговори, спорове) в часовете. Ето по-долу публикувам теми и въпроси, с които занимавам своите ученици. Имате възможността да сравните официалната с моята програма и да се убедите на чия страна са съответните предимства:
1.Какъв смисъл има да се учи такъв предмет?
2.Светът за човека и светът на човека
3.Жизнени стратегии
4.Българската душа и съдба: коя е българската мечта?
5.Българска и европейска идентичност
6.Ценностна идентичност на личността
7.Какво е да си съвременен човек?
8.Мнозинство и малцинства
9.Ситуацията в българското образование
10.Свободата и достойнството
11.Пътят към успеха: личностната реализация
12.Традиции, новаторство и модерност: консерватизмът
13.Инициативност, прагматичност и деловитост
14.Глобалното “световно село”: как възприемам света, в който живея?
15.Космополитизмът и национализмите
16.Психологически трудности на личностното израстване
17.Държавата, властта, политиката и гражданското общество
18.Какво е да си гражданин?
19.Гражданин на България, гражданин на Европа, гражданин на света
20.Демокрация, политическа свобода и гражданска инициатива
21.Опасностите пред демокрацията: кога демокрацията се изражда?
22.Ролята на медиите в съвременните общества
23.Възможно ли е човек да успее в България?
24.Общуване и междуличностно разбиране: култура на толерантността
25.Враждебност, агресия и жизнено-духовна (личностна) непълноценност
26.Принципи на международните отношения в съвременния свят
27.Как да стана инициативен?
28.Възможна ли е екологична катастрофа: отношението ни към природата
29.Моята готовност за свободния и самостоятелен живот
30.Как да надмогнем престъпността, корупцията, беззаконието?
31.Как да направим живота в България по-добър?
32.Съществува ли убедителен отговор за смисъла на живота?
ДРУГИ ВЪПРОСИ:
33.Вярва ли в съдбата (късмета) съвременният млад човек?
34.За какво да се борим и как да успеем?
35.Как се става личност?
36.Как да въведем ред в обществото: дисциплина или анархия?
37.Изборът между лявото и дясното: между какво всъщност се избира?
38.Съществува ли конфликт между религиите и цивилизациите?
39.Как може да си патриот, бидейки гражданин и на Европейския съюз?
40.Интересуват ли ме чуждите мнения?
41.Как да стана богат?
42.Реалистично ли гледам на себе си, познавам ли се: моята самооценка
43.Чувствам ли се в някакъв смисъл отговорен и за другите?
44.Каква е ролята на САЩ в съвременния свят?
45.Как да живеем живота си смислено?
46.Защо мразим и защо обичаме човека до нас?
47.Имаме ли право да отхвърляме различния само защото е различен?
48.Защо момичетата си избират приятел според марката на колата и според парите му?
49.Човечни ли са хората днес?
50.Кога тинейджърите наистина стават зрели хора?
51.Защо все повече се смята, че парите са най-важното в живота?
52.Докъде може да се простира безгрижието ми?
53.Може ли да съществува “само приятелство” между индивидите от различен пол?
54.Дали глобализацията ще помогне за възникването на едно по-добро човешко общество?
55.Кой е виновен за несполуките на нашия народ?
56.Дали защото сме такива и управляващите ни се такива?
57.Какво за мен е трудът?
58.Какво за нас, съвременните хора, е Земята?
59.Кои са основните проблеми пред съвременния млад човек?
60.За какво мечтае съвременният българин?
61.Как българинът възприема успеха на другия?
62.Как да се справя с малодушието, слабостта, наивността; как да стана смел човек?
63.Насилието в дома, конфликти в семейството
64.Имам ли достатъчно основание за самочувствие?
И така, аз съм нарушител на програмата и на закона. Проявил съм дързостта да си изработя свой личен подход. Откакто се помня правя все така - и в университета, и в средните училища, в които съм работил. Аз съм нещо като "анархист" - силно обичам свободата и смятам, че ефективно образование без свобода не може да има. Своето разбиране за образованието съм го изразил в тези две статии: Крайъгълният камък на образованието и “Освобождаването” на… свободата у нас самите.
С написаното тук всеки може, ако се е възмутил достатъчно, да ме даде на прокурора - или дори да заведе дело за щетите, които съм нанесъл на младежта. Аз съм един съвсем съзнателен нарушител на закона. Не се разкайвам за това обаче...
1 коментар:
Да ви кажа, вашата програма е най-малкото разбираема и с интересни и актуални теми. Колкото и да се взирах, не схванах нищо от това, което са измъдрили от МОН.
Публикуване на коментар