Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

четвъртък, 7 май 2009 г.

Защо "най-свестните у нас ги смятат за луди"? И защо масово почитат безчестните?

Да продължа нататък. Значи крайно време е, наистина е крайно време съвсем смело, честно, прогонвайки малодушието от душите си, побеждавайки тази склонност да се оправдаваме, да се самооправдаваме, да търсим извинения, че все някой друг ни е виновен и т.н., а да открием собствената си отговорност и вина, ние, като нация: не е случайно, че сме довели нещата дотук!

Излиза, че само у нас нямало хубави политици: как така да няма, има, разбира се?! А това че масовият човек не може да се ориентира, да разбере кои са те, си е негов проблем. А пък известно е, че някои от политиците ни са направили много добри неща за България.

Ето, България вече е друга, за тия 20 години, независимо от тъпия натиск от страна на това масово, комуноидно мнозинство, което все гласуваше за лявата, за бившата комунистическа партия, БСП, която пък от своя страна беше най-твърда антиреформистка сила, за всичко се е съпротивлявала до последно, за абсолютно всичко! Всичко стана у нас, абсолютно всички промени станаха в една битка, яростна и тежка, срещу антиреформистката сила БСП, която накрая, ето сега виждаме, успя да обере плодовете и да се кичи с лаврите. Пък и има цинизма да се хвали, че тя ни била вкарала, видите ли, в Европейския съюз, което е показателно за тяхната безкрайна наглост.

Поне да бяха казали: да, стана, ние бяхме против всичко, и против НАТО бяхме, и против ЕС, и против всички промени бяхме. Дори ето, царят, техният, който, оказа се, го шантажират явно, беше техен инструмент. Аз си спомням, че преди да стане премиер, в предизборната борба го попитаха „Вие, г-н Сакскобурготски, или "Ваше величество", така тогава го величаеха, как смятате, трябва ли България да влезе в НАТО?”, а той рече „Не-е, разбира се, че не, трябва да бъдем самостоятелни, да балансираме между Русия и Запада, трябва да бъдем неутрални!”. Тогава, ето дори Симеон говореше така, а пък накрая се принуди да подпише всички споразумения за влизането ни в НАТО; щото тогава нещата вече бяха станали, предишното правителство, на СДС, на ОДС, на Костов, беше вече оправило нещата, пътят беше вече проправен, трасиран и обозначен, тежкото вече беше минало.

Той, Симеон, се опита, но не можа да спре развоя на нещата. Те с тая цел и задача го бяха довели и домъкнали: да спре, да направи завой и поврат пак към Русия. Този мизерник от Мадрид обаче не можа да изпълни задачата си; жалко за кукловодите, но не можа, колкото и да им е тъжно, нека да ритат от мъка ако искат, но не можа Симеон да свърши това, за което го доведоха. Ето сега и това правителство, противно на волята си, нищо не може да промени, макар че смогна да направи доста предателства спрямо модерната българска проевропейска кауза.

Но да не се увличам по политическата страна на въпросите, понеже мен ме интересува най-вече това как реагираме ние, българите, мнозинството, съвременникът, младите. Ето, видяхте сега тия протести, на 14 януари, пък и миналата година, през декември 2008 г., когато студентите протестираха, знаете, по повод на убийството на оня студент и т.н. Студентите се вдигнаха, и някои други групички и слоеве подкрепиха, но много е показателно какво се случи: нямаше твърд отпор за злоупотребите на управляващите с властта. Аз отделно ще направя анализ по тия въпроси, а сега да не се отклонявам, та да си доведа темата до логичен край.

И сега искам да кажа какви са българските качества, ето това го предлагам на всеки от вас като повод и провокация за замисляне. Ако някой иска, може, ето примерно в коментари, да си каже разбирането, а пък защо някой и от блогърите да не направи запис, да развие своята гледна точка, да ми опонира. Ето, сега аз ще изброя някои нашенски широко разпространени качества, които смятам за най-основни.

Първото според мен, най-важното, до което опира всичко и в което всичко се събира, е това, че на българина, на масовия българин му липсва съзнание за свобода, самосъзнание, бих казал даже, за свобода. А от това съзнание за свобода зависи всичко останало. Един човек не бяга от отговорност, не е склонен да се извинява, самооправдава, да се държи малодушно и т.н. ако има такова съзнание за свобода.

Ето, примерно, оставяме се да ни лъжат, пък и сами сме си лъжливи, оставяме се да ни крадат, пък и ние самите, да имаме достойнството да признаем, разсъждаваме, че ако ни падне сгоден случай, говоря за масовия човек, защо да не се омаскарим, защо да не открадне и той?! Ние затова не сме толкова нетърпими срещу кражбите и злоупотребите с власт, ние, българите, масовия пак българин, защото нему, изглежда, в съзнанието му е все тази мисъл: добре де, крадат хората, ами какво като крадат, пък в края на краищата сега им е паднало, и аз да съм там, и аз ще крада?!

Ето, виждате ли, усещате ли, как липсата на съзнание за свобода според мен е корена на всичко. За това пагубно обстоятелство има вероятно и исторически фактори да се стигне дотам; ето, 21 век сме вече, цяла една нация няма развито съзнание за свобода, няма и култура, няма и традиция на свободата, не сме имали и демокрация, кога изобщо сме били демокрация? Имали сме демокрация някъде след Освобождението, но тогава е било страшно, тогава натискът от страна на „освободителката” Русия е бил грозен и ужасен, тогава руските мекерета са били в стихията си, убийства, шпионства, подкупи, московско злато, купуване на съвести, било е тогава толкова страшна работа, че се чудя как изобщо сме се запазили като суверенна държава, не знам, чудо е. Тук има огромна роля и Стамболов, пък и Фердинанд, пък и цялата династия. Като изключим този последния, това последното недоразумение на Сакскобурготската династия, но то е патологичен случай.

Та така, ето, второто, което искам да кажа. Българинът е материалист; аз съм го констатирал и съм се убедил, материализмът, и то в най-примитивна, инстинктивна форма, също е основно, коренно качество; бих казал, че дори и решаващ наш дефект е, че мнозинството от нас са материалисти. Тия хора нямат усет към духовните неща, и затова се примиряват с малко, мечтаят си за парици, не са водени от някакви по-възвишени чувства и пр., няма такова нещо! Е, разбира се, на думи се възмущават срещу „лошите хора”, обаче да ги подложим на изолация - не, няма такова нещо.

Кой, впрочем, бива подлаган у нас на изолация? "Най-свестните у нас ги смятат за луди", това са думи на Ботев, и до ден днешен е така. Особено пък комунизмът засили тази българска склонност до крайна степен, имам предвид нетърпимостта спрямо другата личност. А една силна, здрава личност има духовно превъзходство над останалите, ала масата от нас обаче не може да понася такава личност. Изпълва се със злоба, с гняв, със завист, не може да я признае, няма го достойнството, няма го моралният компонент за да каже: да, ето този там е силна личност, той и на мен ми дава един пример, че и аз мога, ако се стегна, да бъда такъв. Вместо да му завиждам, вместо да го мразя, аз мога да направя нужното и аз да развия своя потенциал, своята личност. Няма го това у нас, материалистът не може да мисли така.

Този материализъм беше насаждан у нас 50 години, това е най-страшна деформация според мен. Такива представи имат хората, те това ценят. Власт у нас се цени, далавери се ценят, кражбите, парите, ето такива неща, ядене, пиене, плюскане и секс, някакъв там мизерен секс и т.н. Защото всичко, което човек цени, което е човешко, то има един много по-висш смисъл.

Освен секс, примерно, има и любов, аз съм писал за това една книга, нарича се ЕРОТИКА И СВОБОДА, и книгата ми си стои по книжарниците, майната му, никой не иска да чете, това пак е показателно. Броят се на пръсти и тия, дето се представят за много големи читатели, за четящи, но и те най-вероятно не четат, изглежда лъжат че четат, и т.н.

Това е, оказа се дълга беседата, но ще продължа още нататък, има още много какво да се каже, но ще се постарая да бъда колкото се може по-кратък.

(Следва)

(Забележка: Другите публикации от тази поредица можеш да прочетеш тук: Българска народна психология)

Търсете по книжарниците новата книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр.

[Прочети >>>]

Как да си купя книгата?

12 коментара:

Rockbul каза...

Говорите за духовни неща, а непрекъснато изтъквате, ..." както аз го написах", ..."както аз го казах" "...и как да си купите моите книги". Ние сме виновни, че не ги купуваме. Впечатлете ни с нещо интересно и ще ги купуваме за да разберем още интересни неща. Нищо такова не се случва обаче. Проблема на давещите е..... знаете го на татък!

Ангел Грънчаров каза...

И какво би било онова, което би било в състояние да ви впечатли вас лично? Щото гледам че говорите от името на някакви "ние", което ми навява едни асоциации от миналото, когато някакви нахалници пак говореха в множествено число, и ни учеха какво е правилно да мислим, да говорим, да пишем, да правим. Нормалните хора говорят от свое име, да, казват "книгата, която аз написах", независимо от това, че някои като Вас се били дразнели от това; Вие какво искате, да казвам "Книгата, която ние написахме" ли? :-) А сега кажете кои неща са впечатляващи и интересни не просто за Вас лично, ами за "всички ония", от името на които Вие говорите, без да сте ги питали и без да са Ви упълномощили? Безкрайно ми е интересно какво точно може да впечатли хората, от чието име Вие говорите без изобщо да сте ги питали какво мислят...

Анонимен каза...

Прав сте за материализма. Много е страшно само за единия хляб да живееш.

Анонимен каза...

Ами аз като гледам колко хора следят блога, значи е интересн. Не знам кои са "ние". А не теб ако не ти е интересен, защо пускаш коментари? И откъде накъде ти ще кажеш какво да човекът да пише в блога си? И без твоята помощ се справя доста добре.

Анонимен каза...

На мен ми прави впечатление че се цитира неправилно Ботев.Писател да цитира невярно това е ....най-малкото жалко.А точната фраза в стихотворението "Борба" е "Свестните у нас считат за луди".Между другото следващото изречение е:"глупецът вредом всеки почита".....

Ангел Грънчаров каза...

Приеми, че съм допълнил Ботев с едно "най-", което съвсем не изменя смисъла, а го подсилва и... модернизира. :-) Успокои ли се сега? Аман от мърморковци...

Анонимен каза...

A be ti mai si se samozabravil mnogo tejko a?Moje li da te popitam koi si ti 4e da dopulvash Botev?Ti purvo go pro4eti a posle dobre si pomisli dali mojesh da dopulvash.Koshtunstvo!Ei takiva ste vsi4kite Kostovisti - fanatici - shtom nekoi izkaje razli4no mnenie ot vasheto ili vi kritikuva vie mu razgonvate familiata.Aman ot hora koito dori i Botev ne sa 4eli a trugnali da ni u4at za bulgarskata narodopsihologiq.Aman i Amin.

Ангел Грънчаров каза...

Ей, тия таварищи са побеснели вече, и във всичко виждат "злокобни заговори на костовистите"; ето сега тоя смешник ме обвинява в кощунство спрямо Ботев; пък и, представете си, ме обвинява че не съм бил чел Ботев :-) Мисли си, че аз като него чета само "Защото сме социалисти" от Дмитрич Станишев :-) Но в това, че по всеки повод таварищите бълват отрова е прекрасно: то показва, че предусещат, пък и вече май и съзнават близката си гибел...

Анонимен каза...

Anonimnia, ami koi si ti da kritikuvash Grancharov...ti si tozi, koito ne e chel Botev! Grancharov ne e fanatik, a PATRIOT, kakuvto ti nikoga niama da budesh! Ponimaesh, tavarish! Haide varvi da dokladvash na 6efa si i da go pitash kakuv triabva da ti e sledvashtia posting!

Glasuvaite za KOSTOV, tova e BUDESHTETO NA BULGARIA!

Ангел Грънчаров каза...

Тоя започна да си говори сам! Което е признак, че е превъртял :-) Неспасям случай са таварищите, нека да се пръснат от злоба!

Анонимен каза...

Наистина сте фанатици обаче.Толко сте къорави че две не видите.Само командира от едната страна и от другата - товарищите:-).Ето обвинихте ме че съм комунист само защото казах че неправилно е цитиран Ботев.Типично за вас де.
Аз пък ше ви кажа, че ако другаря Костов им беше алтернатива,-сега комунягите щеха да са по затворите или поне щехме да сме забравили за тях а те сега са в управлението и пак ще бъдат - което не е сигурно за вожда ви:-)

Анонимен каза...

Като ми написа някой, че Грънчаров е патриот, аз направо му повярвах!?! Като ми пише Грънчаров, че "българите не сме духовни хора, а пълни материалисти", направо му вярвам!?! Защото моят ум е слаб и аз като всичките му читатели приемам думите му безкритично, с пълно доверие!?! Не съм и чувал за любимия девиз на Маркс "Подлагай всичко на съмнение!"!?! Просто чакам някой нахалник да започне да ме уверява в нещо и веднага се съгласявам с него!?! Не че няма лъжци с литературна грамотност, но някак си не мога да повярвам че има!?! Все пак ми се набиват в очите някои противоречия: "ние българите не изолираме лошите хора, защото сме си добряци", но пък изолираме Ангел Грънчаров защото точно към него не ни достига добрящината, или пък че "демократичното" малцинство начело с Бургуджикостов избутало нещата до там, че да влезем в ЕС и НАТО въпреки усилената съпротива на "недемократичното" мнозинство от българския народ. Без дори да се очаква някакво чувство на благодарност от това "неразумно" мнозинство за съсипаната икономика и за изхвърлянето на по-голямата част от него от стопанския живот. То би трябвало, според автора, безропотно да тъне в леност и просия докато напълно затъпее и да се откаже от мислене, собствени преценки и съмнения в лъжите изсипвани като порой над главите му!!!