
Отдавна в своето преподаване на философията, но напоследък още по-настойчиво и целеустремено, се занимавам с изследвания, свързани с тази тема, с проблема за ценностната идентичност на личността. Опитвам се да предразположа младите хора към това да се замислят колко е важно човек сам да определи себе си в ценностно отношение. Т.е. като човек, като личност, имаща все пак и една духовна страна, която се свързва неизбежно тъкмо с ценностите на индивида.
Смятам, че това е твърде важно не само за млади, но и за по-зрели хора, такива като мен или още по-възрастни. Защото ние, по-възрастните, живяхме в едно време, в което ценностите бяха – ако изобщо тогава можеше да се говори за някакви ценности – много фалшиви, изкуствени, кухи, празни, пък на всичкото отгоре и натрапени ни, без никой да ни е питал какво мислим и какво искаме. И по тази причина, в резултат на безчинствата на комунизма, който действаше в толкова интимната личностно-духовна сфера така, както прави слонът в стъкларския магазин, хората съвсем закономерно стигнаха до един абсолютен нравствен нихилизъм. До един ценностен, общо казано, нихилизъм: комай не вярват в нищо, не ценят тъкмо заслужаващото да се цени, шири се най-пошъл и вулгарен материализъм и т.н. Живеем в един кошмарен ценностен вакуум, който не вещае нищо добро ако не намерим сили да го надмогнем.

Един от най-важните въпроси за нашата страна, за нашата демокрация, е въпросът за ценностния дефицит, както предпочитам да го наричам, за личностния дефицит на демокрацията и нацията ни също. Затова именно смятам, че трябва много да се мисли и да се разговаря по тези въпроси. Хубаво е всеки за себе си да се запита: добре, а какви са моите ценности, най-важните, базисни ценности, в какво вярвам? Също така да се опита, веднъж осъзнал и определил ценностите си, да ги подреди, да въведе някакъв ред в тях, или, както се казва, да установи йерархията между тях, взаимоотношението, дълбоката връзка между тия така значими измерения на човешкото съществуване. Защото не можеш да кажеш че някакви ценности са твои, да претендираш най-искрено, че това наистина са твоите ценности, а пък след това да се окаже, че съвсем не можеш да установиш връзката между тях, кое от кое произлиза и т.н. Защото някоя ценност, предполага се, може да е по-основна, по-фундаментална, а пък като се стъпи на нейна база, едва тогава вече може се върви към друга, произтичаща от нея ценност и т.н.
Та ето, опитвам се да предразположа младите хора, на които преподавам философия, към размисли и към разговори по тази тема. Засега установявам, че младите все пак се интересуват, поставят интересни въпроси понякога. Разбира се, в началото на разговора или дискусията трябва да направя някакво въведение, в което се опитвам да ги настроя и подтикна към осъзнаването на това колко е важно да се самоопределиш в ценностно отношение. А също и колко е трудно, от друга страна, да осъзнаеш в какво вярваш, а пък най-вече да се запиташ и да осъзнаеш в какво си струва да вярва човекът, в какво е длъжен да вярва, според своите представи, в какво си заслужава да вярва особено пък младият човек, намиращ се в нелека ситуация: в зората на автентичния си живот.
Също тук искам да поставя един друг, също така принципен въпрос. Човек, бидейки човек, искайки да бъде човек, стремейки се към това, и то не как да е, ами в истинския смисъл на думата, трябва да си определи позицията в следното отношение: какво за мен е свободата? Смятам, че това е най-базисния, най-висшия, най-високия, дори съвсем съдбовен, бих си позволил да река, въпрос. И дори – нека да внеса и тази малка корекция – може още по-точно да се каже: а коя е най-висшата ценност за мен?
И ако отвърна така: най-висша за мен ценност е индивидуалната личност, неотделима от нейното свещено право на свобода, на самоопределение, на избор на собствения си живот и т.н., т.е. индивидуалната личност за мен стои на най-високо място, и то с цялата свита на тази личност, а именно свобода, частна собственост, права и т.н., това е цяло едно съзвездие от ценности, то тук изразявам съвсем ясно и осъзнато едната алтернатива. Т.е. алтернативата – и то като принципна, възможна, чиста, идейна, ценностна система – започва от току-що казаното.
А другата, противоположна, алтернатива, е следната: не индивидът и не личността, а общността е висша ценност за мен. Общността, социумът, комуната, обществото и т.н. стават оста, около която всичко се върти. Тази алтернатива, впрочем, има много поклонници у нас, поклонници на тази т.н. “социална реалност”, и такива са готови да принесат в жертва дори себе си, своята индивидуалност, само и само да възтържествува социалността, стадността.
За такива индивидът не струва нищо, обществото е всичко и т.н. Това именно е и противоположният, алтернативен принцип в ценностното самоопределяне. Значи или си привърженик на свободата и на индивидуалността, на индивида с произтичащата от него цялостна съвкупност от ценности, свързани органично с този идеен фундамент, или пък ставаш поклонник на абстрактния социум, на обществото, на комуната и т.н.

Ето, това са двата принципни варианта, двете алтернативи, между които можем да избираме. И всеки от нас трябва да реши за себе си: а кой е моя вариант, коя е моята алтернатива, кой е моят принцип на съществуването, коя е моята най-висша ценност, кой е моя ценностен критерий на живота ми? Смятам, че това са немаловажни въпроси, от които обаче произлиза всичко останало.
Няма коментари:
Публикуване на коментар