Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

сряда, 7 октомври 2009 г.

Писмо до художника Давид Черни от името на пловдивчани, които се срамуват заради арогантното безкултурие на своя кмет

Чета тази сутрин и не вярвам на очите си: Кметът на Пловдив забрани Давид Черни. Не, това е истина, колкото и лудешки да звучи:

Кметът на Пловдив Славчо Атанасов забрани включването на скандалния чешки художник Давид Черни (DavidCerny) в пловдивски проект.

„Забранявам този човек да бъде допуснат на територията на която и да е общинска собственост в град Пловдив”, категорично заяви кметът.

Давид Черни и негова инсталация трябваше да участват в проект на Емил Миразчиев. Планирано е изложбата "Отражения от бъдещето" да бъде открита на 10 октомври в галерия "Баня старинна", която е общинска собственост.

Пловдивският кмет обаче бе категоричен, че галерията е общинска и никой не може да се разпорежда с нея. Черни можело да бъде посрещнат в частно заведение. Преди кмета реагираха общинските съветници от "Атака", които в декларация поискаха Черни да не бъде допускан в Пловдив. Художникът Емил Миразчиев обаче настоява, че ще покаже инсталацията на чешкия художник, дори заради това да попадне в затвора.

Нямам думи направо: простотия до шия, друго човек не може да каже! Срам ме е, че тоя човек е кмет на моя град! Най-нагъл политически спекулант, подмазвач и лицемер, нагаждащ се спрямо настроенията на потъналото в безкултурие и бездуховност простолюдие. Тъп и нагъл пишманпатриот от байганьовска проба; заради такива човек вече го е срам да се нарече българин. Аман от наглеци, които си мислят че от всичко разбират, и че, представете си, техните оценки за изкуството били меродавни и едва ли не „общозадължителни”. Комунистическият мандалитет у такива си стои непокътнат, щом си позволяват да се държат в областта на изкуството като прасета в отрупан с изобилие бостан. Такива като Кмета Атанасов не живеят в нашия 21 век, те са съвременници на 50-те години на миналия век, обитаващи "културните пространства" на сталинския СССР. Най-нагло е невежеството на овластените, на които сега трябва да им берем срама затуй, че като граждани не сме направили нужното точно такива да не припарват никога до властта. Резил, друго не мога повече да река, щото добре знам, че такива хептен не могат да вдянат и да проумеят думите, които изричам.

Във връзка с крайно наглата проява на пловдивския кмет, която има явен популистичен и предизборен характер (наш Славчо иска да се хареса, с оглед на наближаващите след някоя годинка кметски избори, барем на „атакуващите” и на БСП, щото комай вече никой не го подкрепя) решавам да напиша следните отворено писмо до г-н Черни, което, надявам се, по някакъв начин все пак ще стигне до адресата си.

Извинение до г-н Давид Черни от името на срамуващите се заради своя кмет пловдивчани

Уважаеми г-н Черни,

Моля приемете нашите извинения за крайно безкултурната и срамна постъпка на кмета на Пловдив. Този човек не само че съвсем не разбира от изкуство, но и е предприел тези стъпки само и само за да се хареса на най-необразованите и безкултурни избиратели с нескривана предизборна цел. За щастие такива хора не са мнозинство в нашия хилядолетен и богат на културни традиции град.

Такива псевдопатриоти като г-н Кмета няма как да осъзнаят, че с поведението си не само рушат имиджа на България пред културния свят, но и по най-категоричен начин илюстрират верността на Вашата метафора, която представихте на инсталацията „Ентропа” в Брюксел. Преценките на невежите и безкултурните по отношение на изкуството само илюстрират, че изкуството е жизненонеобходимо за човечеството; понеже то е най-безпощаден воин във вечната битка с простотията, малокултурието и духовната нищета.

Приемете моите извинения като гражданин на Пловдив, а чрез това писмо приемете и извиненията на моите съграждани, които мислят като мен – и се срамуват като мен.

С уважение: Ангел Грънчаров, философ, писател

Това е краткото ми писъмце, което се надявам чрез медиите да стигне до адресата си. Мислех да напиша и кратко писъмце до кмета Атанасов, ала се отказвам. Под достойнството ми е да разговарям с безскрупулни кариеристи като него, които са готови на всичко заради едната властчица.

9 коментара:

Анонимен каза...

Изложбата в Пловдив е добра възможност за българските власти да коригират неадекватната си реакция от преди месеци. Вместо това се прави точно обратното!... Жалко - с толкова много простаци тука, скоро България да бъде нормално място за живеене.

Анонимен каза...

Г-н Грънчаров, хубаво е че заемате такава гражданска позиция, но много е нескромно сам да наричате себе си писател и философ. Никой все още не Ви е признал като философ или като писател.
А.Стоянов

Анонимен каза...

Az sym zawyrshil matematika i na diplomata mi pishe matematik. Ne znam kakwo drugo priznanie wi trqbwa i kak stawa to ?

Анонимен каза...

Както винаги Грънчаров защитава всички, които се гаврят с родината!

Ангел Грънчаров каза...

Г-н А.Стоянов, благодаря Ви за интересната реплика. Накарахте ме да се замисля. Аз съм завършил философия и вече повече от 30 години се занимавам с философия, питам се: какво ли трябва да се случи в живота ми, та да бъда признат за философ?! И кой ли ще трябва да бъде тоя, дето ще удостовери, че съм вече философ. Може би посмъртно, а?

От друга страна погледнато, в дипломата ми пише: "присвоява му се квалификация на философ, преподавател по философия и социология". Не знам, вкарахте в душевно смятение душата ми, бедната ми душица, тъй да се рече. Лошо е човек да не знае какъв е, пък и професионална квалификация да му бива отричана, въпреки че вече 30 години работи все едно и също нещо, именно, философства, ерго, требе да съм философ, а, Вий какво ще кажете?! Щото както показва думата, който философства, е философ, а пък мен, ако не сте го забелязали, ще Ви кажа: някой само малко да ме побутне, и почвам така усърдно да философствам, че направо няма спиране :-) Значи, излиза, требе да съм философ, а? Но все пак кажете Вие де, Вий, сигурен съм, повече ги разбирате тез работи...

А пък за другото признание, признаването ми за "писател" нещата, както изглежда, са още по-сложни. Кой ли удостоверява, че някой е станал "писател", странна работа?! Ето това, признавам си, съвсем не мога да разбера?!

Ако изходи човек от самата дума, тя ясно показва, че писател е оня, който се занимава с писане. От тази гледна точка моя милост, струва ми се, с основание може да се счита за писател, понеже с писане се занимавам откакто се помня, и като ученик обичах да много да пиша, и като студент, и след това като почнах работа, непрекъснато и само пиша. Значи, погледнато от този ъгъл, требе да съм писател, след като пиша толкова много, а, Вий какво ще кажете?

Вярно, Вие може би имате предвид някакво официално признание от страна на "Съюза на писателите", предполагам, точно това имате предвид, нали така? Е, тия хора не са ме забелязали, че пиша, ама аз въпреки че не са ме забелязали и не са удостоверили, че пиша, продължавам да си пиша, щото такова "удостоверение за пригодност за писане" хич не ми е потребно. И без него си пиша, и не само пиша, ами и на моменти, като ме обземе гъдела за писане, хем пиша, хем пея даже; страхотно преживяване е, Вий трябва да го знаете, понеже, както твърдите, сте голям капацитет по писането и по писателстването. Хей, г-н Стоянов, Вий да не сте някой от нашите велики писатели, от тия, дето ходят с лаврови клонки на мъдрите чела, леле, ако сте от тях, прощавайте, че се обадих?! Да не сте самия Левчев, а? Срам, какъв срам, да говориш със самия Левчев, пък да не си на колене...

Но както и да е де. И ето, слава Богу, след като писах години наред, написах и издадох в крайна сметка доста книги, 13 трябва да са като общо число издадените книги, плюс 2-3 още неиздадени. Благодаря Ви иначе за ценната забележка, аз ще продължавам да мисля дали съм или не съм писател и философ, поставихте интересен казус.

Ако пък поясните какво сте имали предвид като формулирахте тъй интригуващата загадка, ще ме подпомогнете твърде много, за което ще Ви бъда крайно признателен...

Анонимен каза...

Хвани кмета, удари митрополита!

Анонимен каза...

"Преценките на невежите и безкултурните по отношение на изкуството само илюстрират, че изкуството е жизненонеобходимо за човечеството; понеже то е най-безпощаден воин във вечната битка с простотията, малокултурието и духовната нищета."
За какво изкуство говориш Грънчаров? Да не би да ти харесва инсталацията на Черни?. Той е автор, който търси провокативното и печели, когато го забелязват. И Азис прави същото. И Слави прави същото с цинизми. Още малко и ще изкараш Черни Микеланджело. Тъпа простотия е тази инсталация и само нашите неадекватни реакции я направиха известна - целта е постигната. Прав си за едно. Кметът не трябваше да забранява достъпа на Черни.
Всеки е свободен да си дава преценка за творението на Чорни. Твоята преценка не е от естетическо естество, а от криворабрани политически позиции. На някой ако не му харесва да не би да е невеж или безкултурен?

Ангел Грънчаров каза...

В изкуството това "харесва ми" или "не ми харесва" има някакво значение, но все пак трябва да се признае, че преценката на профана (невежата, неразбиращия) съвсем не е меродавна. Има хора, специализирали се в разбирането и тълкуването на различните видове изкуство, чиято преценка е много по-меродавна. По тази причина какво мисли кметът Славчо Атанасов (провален прогимназиален даскал) за изкуството на Д.Черни изобщо не касае истинската стойност на сътвореното от него. Също така не бива, опази Боже, критерий за художественост да ни станат преценките на меришещите на евтина ракия, на чесън и на шкембе чорба привърженици на "Атака"...

Анонимен каза...

Преценките на профана и на сноба са еднакво отдалечени от истината.