Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

понеделник, 26 януари 2015 г.

Истините са илюзии, относно които сме забравили тъкмо че са илюзии


Времето спасява истината от лъжата и завистта, 1737 година, François Lemoyne

Срещу свети-апостол-павловците на тоталитаризма

Ще започна с (мой) превод (през англ.):

"Истините са илюзии, относно които сме забравили тъкмо че са илюзии - те са метафори, които са се износили от употреба и чиято чувствена сила е пресушена, монети с изтрит релеф, но все-таки парични знаци, продължаващи да бъдат в обръщение просто като разменни късчета метал."

Фридрих Ницше, "В извънморален смисъл върху истината и лъжата" (1873).

Бих формулирал (коментирал, диалогизирал): истините са конвертируемите обществено илюзии, господът е мъртъв точно с това, че е станал общоприет, снизходил е "справедлив в своите изисквания" и се е превърнал в истина, правда, напуснал е светостта на своята дворцова и клерикална обител и е навлязъл безпризорен сред "хората", "намерен" и после подхвърлян и подмятан от "хората". Ето лайтмотивът на цялата Ницшева философия, мисъл, в която е вкоренено величието на Ницше.

Човек - в своето гордо звучене - се нуждае от истина, за да има откъде да се оттласва, а от бог - за да има (съответно) накъде, все тук, на земята, към нови върхове и луни, долини и преизподни, да полита. Сиреч "истинният бог" е една кална илюзия, едно блатно изпарение, тинята на собственото човешко съществувание, е утопията за политане, е мечтата по щастие, е пребиваване в "оня свят", е живот от последна инстанция, вместо от първа. И коя е дефиницията за благородство? Да съществуваш от първа инстанция. Философът - ако божем е философ - е философ от първа инстанция. И властелинът - ако божем е властелин - е властелин от първа инстанция. И подземникът - ако е благороден - е подземник от първа инстанция. Нежели от последна.

Че о, времена! Кепенците на политическата перспектива, знай, са утопични, хоризонтите - илюзионни. На илюзии и степни твари бе обърнал гръб и се прибра; и скоро каза си: "Да, истината влиза през комина на историята, но за мен е задушливо тук." И рипна отпочинал. "Притежава истината онзи, що е необръгнал", рече на излизане.


„Какво е истината“, Христос и Пилат, 1890 година, Nikolai Ge

Думата ми е за благородството на гражданството - как е възможно гражданско благородство? Как е възможно гражданство от първа инстанция? Идеята като социална или социалното като сведено до политика - нищо по-омерзително от първото и по-добротворно от второто; кой би казал обратното? Та не би трябвало да става въпрос например за "български национален идеал", а за българска национална политика. Идеалът по принцип е колкото национален, толкова и интернационален, идеалът си е идеал: Левски отлично е разбирал това и дотолкова стои по-високо от Ботев. И Александър Лилов, този ресентиментал, разбираше идеала - ала, вместо да го изяснява, го проповядваше на неразбиращите.

Свойствена на достойния живот е нито грижата (да обгрижваш и/или да бъдеш обгрижван), нито враждата, а златната (по Аристотел) среда - конкуренцията. Затова тоталитаристите нямат право. Отхвърленият гражданин е отхвърлен не защото не бива обгрижван, а доколкото няма достъп до конкурентна среда. Сиреч става въпрос не за "социална идея", а за социална политика. Т.е. за политически гарантирана вътреикономическа конкуренция.

Бележка dcccxii от моя текст "Бележки под линия: Ницше отвътре (очерк на безпринципността)".

jmethodius.blogspot.com

26.01.2015, Й. Й. Методиус

Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост!  (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)

Няма коментари: