Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров СТРАСТИТЕ И БЕСОВЕТЕ БЪЛГАРСКИ (с подзаглавие Кратка психологическа история на съвременна България), изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2008 г., 320 стр. Хронология и феноменология на случилото се след 1989 година, както и вникване във факторите, които определят нашата национална съдба. Книга за нашите лутания по пътищата на свободата, за раждането и пътя на младата българска демокрация, за това какви сме ние, съвременните българи, книга за пропилените ни шансове и за покрусените ни надежди.
Но това е една въпреки всичко оптимистична книга, която ни казва, че от нас, гражданите, зависи всичко: ако сме мизерни духом, няма как и да не живеем в бедност. От нашите ценности зависи съществуването, живота ни. Духовната безпътица поражда историческите, пък и сегашните ни нещастия. А растежът на нашите сили - и като индивиди, и като нация - тръгва от освобождаването на съзнанията ни от ония коварни скрупули и дефекти, заради които толкова сме си патили - и за които сме платили тежка цена.
9 коментара:
Някои сте така, да, не отричам.
Тотю.
Големият физик-атеист Steven Weinberg (род. 1929) в своя пледоария за атеизма:
Не мисля, че отказът от религията ще доведе до морален упадък. Има много хора без религиозна вяра, които водят примерен морален живот и макар понякога да е вдъхновявала възхитителни морални стандарти, религията също е била източник на най-ужасни престъпления.
Докато религиозната вяра отслабва, все повече от нас осъзнават, че след смъртта няма нищо. А това ни прави всички страхливици.
Да се живее без Бог не е лесно. Но от самата трудност произтича една друга утеха – че има известно достойнство или може би само мрачно удовлетворение да погледнем нашето положение без отчаяние и без пожелателно мислене – с хумор, но без Бог.
Атеизмът винаги се е отличавал не само с духовна нищета, но и с умствено скудоумие. Всеки опит за оригиналничене от страна на атеист илюстрира умствената му недостатъчност. Много плитки и несъстоятелни са всички опити на атеистите да демонстрират някаква дълбочина на мисълта. Жалка работа е да си атеист. Говори за липса на екзистенциална пълнота, т.е. е показател за екзистенциална кухота...
Стоян Борисов А с какво свързваш вярата?
преди 7 часа · Харесвам
Ангел Грънчаров Вярата като вяра е само вярата в Бога. Всички други "вери" са бесовщина...
преди 7 часа · Харесвам
Стоян Борисов Може би?! Но Бога е с много лица. Трябва ли да е един или е достатъчно да си изберем някой?
Не се опитвам да се "заяждам" ! Когато прочетох написаното горе малко се засегнах защото аз не съм избрал никой от разспространените Богове....
преди 7 часа · Харесвам
Ангел Грънчаров Бог е един. Няма много богове. Представата за многото богове е представа на митологичните хора, т.е. на хората с едно неразвито и първично религиозно съзнание. Бог е един, а това, че хората му дават различни имена (според езиците си и представите си) не означава, че боговете са много. достатъчно е да вярвате в Бога истински, а какво име му давате е недотам съществено...
преди 7 часа · Харесвам · 4
Стоян Борисов Сега вече сближихме мислите си!
преди 7 часа · Харесвам
Ангел Грънчаров Вярата в Бога е една човешка потребност. На човека с развита, а не притъпена или заспала (или пък липсваща) духовност. Бог е Върховната духовна реалност, принципа на всичко духовно, което изобщо съществува. Нашата душа е Божията искра у човека.
преди 7 часа · Харесвам · 4
Вени Георгиева Когато става въпрос за атеизъм, несъзнателно правя асоциация с бездуховност.
преди 7 часа · Харесвам · 1
Alexandar Iotzov Da ama mai4e goliama 4ast ot Duhovenstvoto na Bulgarskata Pravoslavbna carva sa ateisti!
преди 6 часа · Харесвам
Philosophyis Amagic НО религията, както казват нашите класици, е опиум за народите. Да се придържаме към това праволинейно схващане, другарки и другари, предлагам и да не гледаме към небесата, защото нали ако изведнъж всички вдигнат глави нагоре ще развалим строя. Не е важно накъде отиваме като маршируваме, може и в кръгче да се завъртим.
преди 4 часа · Харесвам
Андре Конт-Спонвил
Дъхът на атеизма
Въведение в духовност без бог
В „Духът на атеизма“ Спонвил формулира фундаментални въпроси, на които дава убедителен отговор. Има ли Бог? Можем ли да минем без религия? Противоречат ли си термините атеизъм и духовност?
За Конт-Спонвил духовността е нещо прекалено ценно, за да бъде оставено на религиозните фанатици и атеистичните нихилисти. Той пледира за духовност без Бог, без догми, без Църква, но и без антирелигиозни изстъпления. Голямото му кредо може да се изрази с една дума - търпимост. Перифразирайки Андре Малро, Андре Конт-Спонвил смята, че XXI век ще бъде духовен и светски, или няма да бъде.
http://colibri.bg/knigi/383/andre-kont-sponvil-duhyt-na-ateizma
Грънчаров, изтрезнейте, моля ви!
Бъртранд Ръсел например е отявлен и известен атеист. И той ли е според вас кухар и скудоумец? Не ми отговаряйте. Отговорът ви е "ДА".
А Айнщайн? А Сейгън? А Хокинг? А Б. Шоу? А Гейтс?
Брей, че много идиотчета, а?
Тотю.
Изключенията само потвърждават правилото, драги Тотю, сфащате ли какво означава това?! :-)
"Изключенията само потвърждават правилото" е едно старо и невярно клише. Изключенията разклащат правилото.
Тотю
Разклащат правилото, но... само за да го направят по-здраво! :-)
Публикуване на коментар