
Да, обаче тя е трудно постижима. Ние сме потънали в предразсъдъци за самите себе си, правим се на много интересни, важни, умни и т.н., като народ сме били не знам какви си. Вероятно е така, аз не мога да кажа и това едва ли някой може да го каже – може да го каже ако общува с много хора от други нации, да сравнява. То това е всъщност идентифицирането, да се съпоставяш с други, та да откроиш своето, своеобразното и т.н. И затова едва ли някой може да каже обективно какви сме ние, но наистина както е казано, „По делата им – по реакциите, по поведението - ще ги познаете”, този е пътя да се разбере каква е една отделна личност, пък и един народ.
Аз размишлявам по тия неща от отдавна, и книги съм писал, обаче темата е неизчерпаема, все нови и нови неща могат да се кажат. И ето сега наново я поставям, много често я поставям и в обсъждания, в часове по философия и т.н., в преподаването си, защото е и много важна. Като целта е да разберем точно какви сме, смело обаче, честно, без опити да прикриваме истината, защото от истината, представете си, боляло и т.н. На тази основа може пък да се засрамим, ние не сме идеални, нали, предполага се, че имаме и доста недъзи, дефекти, слабости и т.н.? И, разбирайки ги, постигайки истината относно себе си, за самите себе си, тогава, на тази основа, ако се засрамим, можем и да потърсим начини да се поправим. Това е пътят.

Но ние сме склонни сякаш все да се оправдаваме. Ние го имаме този т.н. комплекс за непълноценност, за малоценност и пр. Ние много, как да кажа, сме черногледи по отношение на самите себе си, не се стесняваме да се самоизобличаваме, да изтъкваме недъзите си; това според мен в известен смисъл е хубаво. Нихилисти спрямо самите себе си сме дори, разбира се, това вече не е хубаво; понеже би трябвало, реализмът изисква това, да открием и да сме наясно и със силните, и със слабите си страни като нация. И то да открием неща, характеристики, черти и пр., масово разпространени, характерни за едно мнозинство, което, както обикновено става, налага волята си, няма как другояче да стане. Тия, които са по-умни, или по-разумни, или по-прави, по-мъдри, по-чисти и т.н. едва ли могат да се наложат, но мнозинството се налага; а пък мнозинството харесва или не харесва някакви неща и понеже са много, в крайна сметка налагат волята си, вкусовете си поне. Това е, колкото и да не ни е приятно, но така е, така става реално. Това са нормални неща, обърнах ви на някои методологически трудности на идентификацията, защото ако аз говоря от своята позиция, а моето отношение към някои масово разпространени черти и пр. примерно може да е негативно, ала тия хора, които принадлежат към съответната група, които сами са носители на подобни черти, на тях това им изглежда съвсем в реда на нещата. Е, може и те с половин уста да кажат нещо напреки, ако е толкова обидно и отрицателно, срамно и пр., но съвсем няма да го кажат така, че да си проличи, че тези хора се разкайват, съжаляват, или пък че имат сериозно намерение да се поправят, да победят, да надмогнат слабостта си.

И затова вероятно като се сравняваме, като сравняваме българското с европейското, едва тогава ще изпъкнат релефно доста наши слабости. Това не е фатално, няма защо да се реве, както направиха по повод на онзи нужник в Брюксел, именно дето България беше изобразена като "тоалетна" на онази инсталация в Брюксел. Знаете, стигна се до една много трагикомична, но и показателна случка, показваща ясно какви сме. Или поне говореща за това какви са ни, доколко са ни нещастни управниците, които се държаха крайно тъпо в оня момент.
Възразиха на чешкия художник и, тупкайки се патриотарски по гърдите, постигнаха, знаете, само това, че нужникът беше покрит с черен плат, та мястото на България единствено да е изобразено толкова траурно и скръбно. Което всъщност и изобщо не е далеч от самата истина, ами е доста символично за това в какво положение сме сред толкова достойните европейски народи.
(Следва)
Няма коментари:
Публикуване на коментар