Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

понеделник, 31 август 2009 г.

Убиец на таланти: размисъл за таланта и шоуиндустрията по повод концерта на Мадона

Г-н Инджев е бил на концерта на Мадона в София и е описал в блога си своите впечатления и размисли по този повод. За мен са много интересни тия впечатления "на живо" на г-н Инджев от концерта на Мадона - понеже не само че не съм бил там, но и нямам особено желание да бъда. Но макар и видяно с други очи, ми е интересно всяко възприятие и усещане, за да си направя някои свои изводи.

Че сме подобни на маймунките, подражавайки на "световните образци", се знае от всеки; или, по-скоро, изглежда сме подобни на жабите, които като видят, че подковават коня, също вдигнали крак. По принцип там, дето има подражаване, там няма оригиналност и талант, там е налице посредственост, там няма и не може да има свобода.

Американците си имат Мадона, ний пък си имаме... Слави Трифонов! И он проведе неколко "мегаконцерта", а Мадона - само един, на който, както се оказва, била отишла половината от скучаещо-благоденстващата част на България. Но да оставим подробностите, да се опитаме да се доближим до по-същественото. Затова аз искам да обърна внимание на нещо твърде важно, което касае някакви "съвременни модели на функциониране на културата в света", ако мога така да се изразя.

Твърдят, че в Америка може да бъде оценен всеки талант, което, ако е така, е великолепно. Но там около талантливостта и талантите се е развила страхотно мощна индустрия за правене на пари, на много пари. В това също няма лошо, щото около нашите таланти, доколкото ми е известно, ако става дума обаче за истинските таланти (не такива като Слави Трифонов и чалгапевицата Гюргя), съществува сякаш само правене на бедност и произвеждане на всекидневни унижения. Само че в Америка вече няма мяра в тая насока, скубенето на пари от доенето на "звездите" е достигнало до колосална хипертрофия. И ето, стигнало се е дотам, че хонорарът на Д.Никълсън, както се пише, за всеки нов филм не могъл да бъде по-малък от 10 милиона долара, същото се отнася и за останалите им филмови звезди. Това са мечтано-фантасмагорични и космически за нашите мащаби пари, за които и Слави, и чалгапримадоната Гюргя ще има да си мечтаят, ала никога няма да ги огрее.

И в тази връзка също, подобно на г-н Инджев, смятам, че когато се завърти огромната машина за правене на пари, каквато е шоуиндустрията в САЩ, когато някой бъде нарочен за "звезда", когато потекат милионите към неговите банкови сметки, това, в повечето случаи е убийствено не за друго, а тъкмо за таланта му. Иска се огромна сила на личността, за да се устои на тия съблазни, малцина могат да устоят. И ето как се стига до парадокса: огромната индустрия за правене на пари погубва талантите, убива ги, употребява ги, разбивайки тяхната личностна устойчивост.

И онова, което остава след жестоката инвазия на индустрията за правене на пари в съкровената сфера на живот на таланта, вече в никакъв случай не е талант, а е просто техника, маниерност, е груба спекулация с чувствата на наивните фенове, използвани само като източник за правене на пари и като жертва, държана в пипалата на жадния октопод на "индустрията за развлечения". Ако някой от присъствалите на концерта на Мадона твърдят, че се били докоснали до "високото изкуство" и до "таланта" на "великата певица", аз тогава мога да се обзаложа, че такива хора не знаят що е изкуство, що е талант, що е, в края на краищата, пеене.

Защото от тяхната гледна точка и това, което правят в нашите скромни мащаби Слави Трифонов и Гюргя Примадонска-Чалгакова, ще излезе, че е "изкуство", е "талант", е "пеене", а това няма как да е така...

А иначе талантът, истинският талант, е осъден да пребивава не в грохота на мегауредбите, а в тихо уединение. Под ослепителния блясък на прожекторите не могат да се създават истински велики произведения на изкуството, а онова, което се създава, е само "гъдел на публиката" и фабрикуване на продукти, които трябва да бъдат продадени, за да се направят много пари. В тия неща няма и не може да има изкуство. Аз лично смятам, че и с писателите изглежда е така.

Като станат звезди, почват да фабрикуват конфекция, почват да проституират с таланта си, а докато са били неизвестни, са направили истински стойностното, онова, с което ще останат. Там, където се настанят парите, там духът вече е нежелан гост - и скоро бива прокуден. Достоевски например е писал все гениални книги само защото, струва ми се, все е бил съвсем неуспял финансово писател, какво говоря, винаги е бил заплашен от затвор от кредиторите си. И това е бил стимул за творчеството му. Щото творчеството е като самия живот: духовното богатство е несъвместимо с материалното; те са две субстанции, осъдени на вечно разделение...

13 коментара:

Анонимен каза...

Искам да подчертая думите на г-н Грънчаров : духовното богатство е несъвместимо с материалното; те са две субстанции, осъдени на вечно разделение...

Колко вярно и колко добре казано...

Анонимен каза...

Напротив, напротив съвсем съвместими са, само дето материята трябва да я използваш, тя е средство, идва и си заминава, а духовното богатство да трупаш, то е вечно. Това естествено няма как да стане, ако материята е обсебила мечтите и желанията, ако се е превърнала в нещо повече от средство, в цел. Както без материята бихме умряли преди да е свършил пътя ни, така може би без да обръщаме внимание на духа, бихме умряли след като свърши пътя. Не знам сериозно религиозно или философско движение да проповядва самоубийство ... И да има, явно след като го има, не си изпълнява собствените повели. Или говори за духовно такова.

Анонимен каза...

Едно е ясно обаче, който много има, трябва да се научи да дава ... Дали успява е друг въпрос и дали последствието е затъване в материя, меркантилизиране на ума и от там тормоз над духа, обричането му в нищета вероятно също.

Анонимен каза...

Но може би имагинерния отказ от материята е по-лесен от контролирането й.

Анонимен каза...

Аз самата бях на концерта на Мадона и си изкарах страхотно! Но най-много ме нервираха онези, които не знаеха защо са там (вие, слава богу, не сте отишъл, защото очевидно сте човек, който си знае къде му е мястото).
Ето какво беше положението: беше пълно с анализатори, мислители, капацитети и обикновени провинциалисти, които сега продължават да нищят събитието, именно защото в България е безкрайно скучно и пусто откъм интересни случки в световен мащаб! Уви, с този пост и вие се причислявате към тези хора, както и г-н Инджев, за когото искрено се питам какво е правил на концерта (всъщност си е негова работа, но навярно е било от скука или да търси храна за блога си). Но няма да се изненадам, ако именно той е платил за билет от 200-300 лв., та да захрани госпожа Мадона. Скука, а? Провинциална!
Но наистина не мога да оправдая хора, които си купувачт билет за шоу и вместо да се кефят искрено, седят и го анализират!
Да живее страната на мислителите! А ние - по-младите, нека да си емигрираме, защото в тази страна наистина е много скучно, защото всяко отваряне към света е съпроводено с изключително много стрес, коментари и анализи!

Ето и моето мнение: концертът беше супер, както и всяко събитие, където участваш лично (а това се искаше от публиката), особено за хората, които имаха настроение и си дадоха сметка за това! Само че публиката в по-голямата си част (като се изключат феновете) беше ужасна - хора, които си говореха под носа, мрънкаха и се оплакваха, коментираха и ахкаха. Абе, провинция...

Анонимен каза...

E, вие не се продавате, нормално е да мислите така. Защитна реакция.

I, Medius каза...

Браво на emaiv!

ТОВА Е ШОУ БЕ ПО ДЯВОЛИТЕ! Търговски продукт. Какво искате или сте очаквали от него? Да изпадне в кабала транс и да обяви България за втори дом, обетована земя или нещо подобно.

Излиза - пее, танцува, върши си работата т.е. - и си тръгва. Който отрече, че шоуто беше топ и върховно професионално подготвено и изпълнено сам си знае защо - но за мен е просто мрънчо.

Естествено че е по-хубаво когато публиката усеща и лично отношение, а не студен комерсиализъм и професионализъм, ама С БИЛЕТА НЕ СИ ГО Е КУПИЛА това. Ако иска ще го дава, ако не иска няма да го дава това отношение. Щом си върши работата и хората идват, значи покупко-продажбата е изгодна за двете страни. Ако публиката е била разочарована другия път няма да напълни стадиона и си е за нейна сметка.

Какво има да се философства, да се изпада в екзистенциални разсъждения и прочие.

Предполагам че никой не очаква от монтъора на колата си да я обича и да им говори нежно галейки я.

Анонимен каза...

Изчетох доста коментари и се чудя аз на друк концерт ли бях? Не съм фен на Мадона,но вие да не би да не сте и слушали песните преди и да не знааете как пее...Но че умее да прави шоу-в това е велика!За мен всичко беше перфектно-озвучаване, светнинни и визуални ефекти,танцьорите,постановката,високия професионализъм на целия екип и посланията...
На моменти не успявах да уловя дори всичко,такава бе динамиката.Имах чувсто за нереалност дори...
Не се сблъсках с никакви негативни хора,разправии и т.н.Хората бяха положително настроени и мисля,че Модона го усети и контакта се получи.Летвата е вдигната много високо и не зная скоро дали ще има такъв грандиозен концерт у нас.
Но като чета коментариите-май не можем да оценим грандиозността на шоуто,още сме много затворени в сърцата си да допуснем нещо хубаво да ни се случи,майстори сме на плюенето и търсенето на кусури...и затова сме на тази хал.
И въпреки изказания негативизъм смятам,че повечето хора бяха истински щастливи и дълго ще пазят светъл спомена в сърцата си за грандиозното шоу на Мадона!

Ангел Грънчаров каза...

Аз съм на мнение, че няма как да имаме еднакви преценки за нещата, което е прекрасно! Представяте ли си ако на всички по един и същ начин се харесваха нещата, т.е. ако бяхме "единомишленици" и "единочувственици" във всичко, та представяте ли си какъв кошмар щеше да настъпи?! Та тогава нямаше да сме хора, а щяхме да сме роботи и машини.

А разномислието ни прави хора, прави ни човешки същества. Слава Богу, че Бог ни е устроил така: да не мислим еднакво и да не оценяваме нещата по един и същ начин. Личност иде от раз-личност :-)

И да спорим - няма нищо по-хубаво от културния и възпитан спор между разномислещи (но все пак МИСЛЕЩИ, това е важното!) и свободно споделящи преценките си хора...

Анонимен каза...

Ричко

Не се съмнявам,че emaiv и е изкарала страхотно.И другият коментар,че това си е шоу по дяволите, също е верен.И от това шоу има нужда, спомнете си как Азис събираше 20000 души на стадиона.Така че да си го кажем право куме в очите,публиката си ни е проста, а каквото повикало,това се и обадило.А тази emaiv не бива да ни обижда,,че ние в България сме провинция. Аз пък не искам да я обиждам,и няма да напиша, какво мисля за нея.Освен ако не се сетите....

Анонимен каза...

Май че е вярно това за публиката ни.Помислете си какво ще да стане ако беше дошъл Елтън Джон ! Да ви кажа ли какво ? Нищо, защото публиката нямаше да направи разлика между Елтън и Мадона

Анонимен каза...

Май че е вярно това за публиката ни.Помислете си какво ще да стане ако беше дошъл Елтън Джон ! Да ви кажа ли какво ? Нищо, защото публиката нямаше да направи разлика между Елтън и Мадона

Unknown каза...

До анонимен: А има ли разлика между Мадона и Елтън Джон? Не е ли и той още една брънка от машината за правене на пари? Има, има и днес, много по-велики представители на музиката от "развлекателния жанр" (сякаш другата музика не е такава:) от тях двамата. Те са като пуканките. Мине, замине и после ти остава чувството, че си са сблжил с хомосексуалисти. Истинските музиканти и творци не се маймунят на сцената!