Утре е първият ден на новата учебна година. Иска ми се да напиша нещо днес, та да може да излезе в утрешния брой на в-к ГРАЖДАНИНЪ. Дълго мислих какво да напиша, понеже на всички са втръснали общите, лицемерни, тривиални и банални приказки, които ще се изприказват утре от управници, журналисти, медии и от кой ли не още. Всички утре ще се напреварват да дават най-умни наставления на учители и на ученици, да ги потупват бащински по рамото, да ги щипнат по бузките, а пък след това... да забравят за тях.
Общо взето, уви, за училището, учениците и учителите нашата "широка общественост" и властта се сещат два пъти в годината: на 15 септември и на 24 май. В останалото време не им пука, че такова нещо като училище, ученици, учители и пр. изобщо съществува.
И понеже тоталното безразличие към нас, тружениците на българското образование е поголовно, сега решавам да дам израз на чувствата, които ни терзаят, като напиша едно писмо до Министър-Председателя. Речено-сторено, писъмцето ми е съвсем кратичко, и още веднага след като го написах, го изпратих по имейла и на г-н Бойко Борисов; ето, и вие можете да научите какво счетох за нужно да пиша на първия властник на България в този момент:
Драги г-н Министър-Председател!
Пише Ви един български учител в навечерието на 15 септември. Реших да се обърна лично към Вас, защото ми се струва, че не сте информиран за реалната ситуация в българските училища; подозирам, че чиновниците таят от Вас истината за случващото се. Защото са заинтересовани от запазване на плачевното статукво. Нещата са критично тежки. Българското образование е в тежка криза, краят на която не се види. Позволяваме си нещо непростимо: да пилеем най-ценното, което изобщо имаме: интелектуалния, човешкия капитал на нацията. Което ни обрича на ужасна бедност десетилетия напред. Нещата тук съвсем не са за подценяване. Ала за жалост, не забелязвам, че приоритет на Вашето правителство и образованието на младите.
Занимавате се с всичко друго - с рязане на ленти на магистрали, с производството на по-съедаеми салами за народната природопопулация, с правенето на лъскави мощехранителници и разпространението на свети мощи и на трески от Кръста на Спасителя тук и там из отечеството ни, с ловенето на бандити, които оново Вие хващате, а път проклетият съд ги пуща и т.н., и прочие, и ала-бала, изобщо занимавате се се с всичко друго, но само не с българското образование. А така не бива. Казах, престъпление е да се оставят нещата в тази сфера без същностна промяна. Нали не искате това престъпление да легне на Вашата съвест.
Делът от брутният продукт за образование е престъпно малък и продължава да пада. Попитайте Министъра на образованието какъв дял от брутния си продукт заделят за образование не само развитите, ами и страните, които искат да се развиват. Явно нашата страна съвсем не е сред тези последните.
В структурно-организационно и управленческо отношение "системата на образованието" ни е на равнището на 50-те години на ХХ век - или на 30-те години на СССР. Тук, в тази така фина и деликатна духовна сфера продължава да царува една брутална командно-административна и директивна система: Министерството и неговите чиновници са нещо като "мозъчен тръст", само те мислят, а всички други са длъжни да изпълняват. На ниво училище пък отношенията са на ниво първобитно-общинен строй: пълновластният деспот директорът коли и беси, а пък всички, с изключение на подлизурковците, треперят. В българското образование не само че още не е дошъл 10 ноември 1989 г., тук още сякаш не е дошъл и "Априлският пленум на БКП". Страхувам се да призная, но образователната ни система по времето на Отоманската империя е била с много по-демократични отношения - вътре в нея и между нея и обществото - отколкото е сега. Изостанали сме от нивото на световните тенденции в образованието и подготовката на личностния фактор за живота, казано без пресилване, поне един век.
В Българските училища по никой начин не се насърчава творческата изява на ученици и на учители. Тук образцовият ученик е немислещият, подчиняващият се, изпълнителният ученик, а пък бунтарите, нестандартните, търсещите се наказват; същото е положението и при учителите. Казвам тия неща, понеже съм ги преживял и изстрадал. 26 години непрекъснато съм работил в сферата на образованието - средно и висше. Нищичко не си измислям и не преувеличавам; нещата са по-трагични отколкото изобщо човешки ум може да схване и да ги проумее в тяхната крещяща трагичност. Всички се примиряват, че все пак нещо става там, в този зверилник, поне децата не са на улицата, но не за това съществува училището; впрочем, много от учениците бягат от училище, понеже не понасят задушната атмосфера в него. Щяха ли да бягат ако усещаха, че имат полза от него?!
В последните години написах една книга, в която детейлно съм описал всички проблеми в българското образование; книгата ми носи заглавието ИДЕИ КЪМ ЕДНА НОВА ФИЛОСОФИЯ И СТРАТЕГИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО В БЪЛГАРИЯ. Пращал съм тази книга къде ли не: в Министерство, в държавни издателства, свързани с образованието, до медии и пр. Ефект никакъв: книгата ми си стои неиздадена, а пък най-парадоксалното е това, че изглежда най-малко от реалните проблеми в българското образование се интересува тъкмо институцията, която трябва да "регулира" същата тая сфера, което именно и показва, че моделът на управление в тази най-тънка духовна дейност тотално е сгрешен. И е потребно спешно всичко да се променя! Иначе всичко ще отиде по дяволите, и тогава вината ще носите лично Вие. Аз предвиждам това да се случи във всеки един момент. Нещата отдавна са назрели и презрели.
Г-н Премиер,
Сигурно се питате: защо ли пък тоя ме занимава с тия работи, само това ли ми е на главата? И аз самият вече се питам за какво ли Ви занимавам, след като има малка вероятност това писмо изобщо да стигне до Вашето внимание. И ето, питайки се за тези неща, изведнъж ми хрумна една най-екстравагантна, бих казал даже неприлично-екстравагантна идея. Ще я споделя с Вас въпреки всички рискове:
Министър Игнатов ми е състудент от Петербургския университет, дето заедно сме учили навремето (живели сме също така в едно и също общежитие). Познавам го отдавна, много по-преди Вие да сте могли да го познавате. Знам и силните, и слабите му страни и като личност, и като организатор. Ето на това основание ми хрумна една щура, съвсем безумна идея, която при това е и нагла. Ето я:
Знам, че в момента търсите заместник-министър на образованието; е, може вече и да сте го намерили, мераклии за власт у нас бол, но както и да е, аз все пак да си кажа идеята. Знам, че намерихте сегашната министърка на здравето на някакъв разклон, на някакво кръстовище ли, не помня; Вие знаете по-добре къде сте я намерил. Но ето че тя върши работа.
Ето на тия основания си позволявам да се самопредложа за заместник-министър на образованието. За няколко месеца мога да спомогна да се осъществи желаният поврат. Никога не съм се стремял към такива постове, даже съм бягал, когато са ми предлагали да вляза в държавната власт, но ето сега, предвид тежкото състояние, съм готов да се пожертвам. Сложете ме заместник-министър, понеже знам, че който и да сложите не може да свърши тази работа, която само аз мога. И която съм осмислил така, както едва ли някой друг е успял.
Смятам, че с Министъра ще се сработим, още повече, че когато два вола орат, ако и двата са еднакво щури и яки, стига орачът да има силна ръка, работата ще върви най-бързо. Орачът в тая държава сте Вие. Вашата ръка е доказано силна. Със Сергей ще изорем буренясалата нива на българското образование в най-кратки срокове. И ще посеем добри семена. Ако щете ми вярвайте. Но дали са истина думите ми може да се разбере само когато се проверят на практика.
Това исках да Ви кажа. Прощавайте, че Ви отнех от ценното време.
С уважение: Ангел Грънчаров, философ
(Забележка: Този текст може да се разбира и небуквално. Ония, които го разберат съвсем буквалистично, явно са склонни съвсем да ме подценяват. Което, разбира се, си е за тяхна сметка.)
19 коментара:
Благоразумно и макар самонадеяно, откровенно звучи - може пък и да се справите. Сполай Ви, надявям се знаете на какво се подлагате...
Г-н Грънчаров,идеята Ви е страхотна. Много "силно" писмо. Всеки мислещ човек ще открие силата му в под текста. Поставяте много сериозен тест на премиера. Дано писмото стигне до него. Ще следя с интерес развитието на този тест.
Тодор Марков: Ангеле, дето се казва, да хванем бика за рогата!... Но сега е моментът, освободиха една зам. министърка на образованието, мисля, че беше, защото нарушила правото на етническо самоопределяне, като искала сведения за етническата принадлежност на учениците в училищата. Но внимавай, защото в тия времена премиерът като нищо може и да те назначи за зам.министър! ;)
Ами, дето викаш, Тодоре, ако вземе да ме назначи?! Писмото е пратено до него и за сведение на моя състудент С.Игнатов, министърът... да видим, тестът е интересен и според мен, макар че знам какъв ще му е резултатът...
е как може да сте написали 'срет'?!
От бързане, госпожа, от бързане... ще го поправим. Благодаря за подсетката!
Г-н Грънчаров,
Цялото сегашно правителство се състои от хора с леви убеждения,спомнящи си с умиление за Тодор Живков и българо-съветската дружба.Дано Бойко Борисов Ви назначи за зам. министър на образованието,ама не вярвам!Макар че никак няма да е лошо там да има една бяла лястовица :)
Успех! Дано Бай Ганьо да не разбере от цялото писмо единствено самопредлагането за зам. министър, а да осмисли и всичко друго, което сте написали.
G-n Gryncharov, mnogo Vi uvazhavam i Vi cheta s interes, zatova Vi molq da korigirate greshkite, dopusnati v byrzinata.
...naDprevarvat; a pyK;detAilno.Mislq, che Vie ste nay-podhodqshtiqt chovek za tozi post. Dano Vi naznachat, a az sym sigurna, che shte se spravite uspeshno. Dano!
G-n Gryncharov, mnogo Vi uvazhavam i Vi cheta s interes, zatova Vi molq da korigirate greshkite, dopusnati v byrzinata.
...naDprevarvat; a pyK;detAilno.Mislq, che Vie ste nay-podhodqshtiqt chovek za tozi post. Dano Vi naznachat, a az sym sigurna, che shte se spravite uspeshno. Dano!
да видим, тестът е интересен и според мен, макар че знам какъв ще му е резултатът...
14.09.10 13:38
.....................
Текстът е слаб. Тезите му не са добре формулирани и подкрепени с факти. Така не се пише на министър-председател!
Подобни и още по-слаби са писмата на правозащитника Янко Янков, чийто език обезсмисля тезите му...
да видим, тестът е интересен и според мен, макар че знам какъв ще му е резултатът...
14.09.10 13:38
.....................
Текстът е слаб. Тезите му не са добре формулирани и подкрепени с факти. Така не се пише на министър-председател!
Подобни и още по-слаби са писмата на правозащитника Янко Янков, чийто език обезсмисля тезите му...
Той Бойко ако преценяше по силата на аргументите сега щяхме да щракаме с пръсти и да даваме пример за икономически просперитет.
Мойте уважения за честността, откровеността и смелостта с вашите здравни проблеми да се жертвате за образователната система у нас.
За пръв път срещам такова предложение, с което не се гони слава, облаги и кариера, а само и единствено желание от чиста любов към професията да се направи нещо за младото поколение на България.
Звучи много силно, но за съжаление вероятно ще остане само във вашия идеалистичен свят на философията и науката.
Предполагам, че днешните политици ще погледнат доста "от високо" на желанието ви и въобще няма да ви разберат.
Бъдете здрав !!!
Забавно предложение в стила на "Поискай и ще ти се даде". Страхувам се обаче, че дори Бойко да е Господ, това назначение е толкова вероятно, колкото и назначаването на Иво Инджев за шеф на БНТ или пиар на Гоце.
Човече, това последното - Иво Инджев като пиар на Гоце - ми прозвуча много свежо, браво за метафората!
Ала иначе не знам защо смятате, че Бойко не е Господ; някои дори твърдят обратното, именно, че Господ понякога си мечтае да е Бойко, да е като Бойко. Аз лично смятам, че няма нещо, което Бойко е пожелал, и то да не е станало.
В това отношение Бойко и Азис много си приличат; нали знаете, че Азиса именно така го представят: "Пред вас е човекът, за който няма нещо, което да е пожелал, и то да не е станало!". Но на мен ми се струва, че има много неща, които Азис е могъл да си поиска, и те не са станали, докато при Бойко е станало даже и онова, което самият той изобщо не го е сънувал.
А какво пък остава за сбъдването на всяко едно негово желание. И то на такова едно тривиално и дребно желание да тури моя милост за зам.-министър на просветата. Така че моля да си вземете думите назад, и да възприемете разумното, истинскот, действителното положение: че ако Бойко пожелае да ме тури зам.-министър на просветата, то това негово желание мълниеносно ще се случи, ще се изпълни.
По това именно се познават боговете - щом си поискат нещо, то мигом се реализира, случва се, изпълнява се. При нас, хората, за разлика от боговете, за да постигнем това, което сме пожелали, трябва много да работим; при боговете не е така, всичко им се сервира един вид на тепсия.
Ето например, Бойко пожела да стане премиер. И стана. Даже тогава, преди изборите, ако си спомняте, си изкълчи крака, играейки футбол, беше, струва ми се, в гипсиран крак, изобщо не можа да обикаля като другите политици на митинги и събрания, стоя си в къщи, и пак спечели изборите, и пак стана Премиер, и пак цялата власт падна като презряла круша в ксута му, сиреч, стана Господ.
Затуй твърдо смятам: начинът, по който Бойко спечели изборите, най-категорично доказва неговата божествена природа. Тъй мисля аз.
Поради което смятам, че все не съм още зам.-министър на просветата по една единствена причина: понеже Премиерът господин Бойко Борисов, не го е пожелал. Какво говоря, на хора като мен, обикновени простосмъртни, трябва да викаме "господин", към наший премиер обаче трябва да се обръщаме иначе, по-скромно, ето така: "господ Бойко Борисов"...
Г-н Грънчаров,
Намирам "иска" Ви за ненормален, но "философски", което е разбираемо. Аз не виждам с какво сегашните учители и директори са ограничени да създават мислещи ученици. Моето лично мнение е, че Вие, преподавателите имате доста свободия, но нямате ОТГОВОРНОСТИ или страх от "нещо", което и доведе до сриване в качеството на системата. Директорите в по-голямата си част са безотговорни за институцията наречена училище. Мисля че проблемът е в качествата на учителите и тяхното безхаберие, породено от явлението "демокрация, но по български". Та Вие едни учебници не можахте да сътворите, които да са "стандарт" за училищните системи на държавата поне за период от 8 г.. Децата ги побъркахте с матури, допълнителни уроци и т.н. Положението е страшно. Ако Вие наистина искате да промените към добро системата на образованието, то първото Ви желание би трябвало да бъде ликвидиране на това министерство, и създаване на Държавна комисия по образованието, която да има поне 8 годишен мандат и да се избира или назначава САМО от парламента. Така ще се ограничат всички тези "творения" и безмислени опити в "образованието" съпътващи българина последните 20 години. На всеки 4 г. всеки нов министър си прокарва личната философия, което реално се изразява в една "гаргара" с децата а от там и с родителите. Престанете да мислите философски, мислете принципно, практично и ДЪРЖАВНИЧЕСКИ в името на България. Най-големите беди на човечеството са "дошли" от философите, затова и съм много резервиран към Вашето "прошение"......
Хей, увлече се нещо :-) значи най-големите беди били дошли от философи, тъй ли? Я ми кажи един философ, от който да са произлезли някакви беди? Ако имаш предвид Маркс, Ленин и други подобри изчадия, трябва да знаеш, че тия специално нямат никакво отношение към философията. А иначе в изказването ти има и разумни неща, и абстрактни впечатления-благопожелания, което показва, че сте извън тази сфера на образованието. И едно нещо да научиш от мен: тъкмо да мислиш философски означава да мислиш принципно...
Това отвежда малко встрани от темата, но наистина немалка част от злините в историята се дължат ако не конкретно на философите, то на интелектуалците като цяло. Често осмиваните „прости” хора никога не могат да стигнат до перверзни идеи да променят и преустройват света и да ощастливяват човечеството. Те са доволни, ако имат сносен, що-годе обезпечен живот. Единствено интелектуалците вечно недоволстват от света. Друг е въпросът, че изпълнители на извратените идеите и замисли на интелектуалците често са прости и тъпи хора. Надзирателите в концлагерите например, както знаем, обикновено са елементарни садисти. Но концлагерите като институция не са измислени от орачи и копачи, а от интелектуалци от рода на Ленин, па били те и псевдоинтелектуалци. Второто и третото поколение комунисти също бяха като цяло олигофрени, но те изпълняваха заветите на (псевдо)интелектуалната ленинова гвардия.
Публикуване на коментар