Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

сряда, 5 септември 2012 г.

Наистина, защо ние, българите, като сме толкова умни, сме и толкова бедни?!

Няколко дни ми се наложи да пътувам (по работа, не за отдих или развлечение) из, както се казва, китното ни отечество. Че е китно и хубаво отечеството ни, да, китно и хубаво е, спор за това няма! И из Родопите бях за малко - за един ден само - и се върнах омаян. Сега пък съм (пак за кратко) в полите на Рила, в Долна баня. В родния ми дом. Има малко работа за вършене, да помогна с туй-онуй, с което поне мога - на старата си майка. За да почна да пиша ефективно ми трябва време - за пренастройка. Пък и да отминат впечатленията ми от промяната и пътуването. Тук, в този край, където ми мина детството и ученичеството, ме овладяват разни спомени, и ми се "разбишква" душевния строй, а докато се съвзема, за да почна да пиша, то тогава вече ми се налага да си тръгвам. Пък и тук съм зает с омайната природа, на нея се любувам, на тишината се любувам, и време за писане изобщо не остава.

Пък съм в Долна баня и по една друга причина: тия дни очаквам да излезе на бял свят новата книжка на списание ИДЕИ. Печата се в София, по-точно в Божурище. Оттук ми е по-близо да ида да взема отпечатания тираж. И да се започнат мъките с разпространението му. Не ми се мисли за тия неща. Трудно се утвърждава едно по-популярно, по-близко до хората философско списание. Трудно, а може би и невъзможно е у нас да се утвърди такова едно списание. Защото у нас царува манталитет, който добре се изразява от поговорката: "Ти на мен акъл не ми давай - пари ми дай!". Прочее, по тази тема, по която вчера публикувах нещичко, написано набързо и недовършено (виж Нов опит да смутя поне малко душевния мир на сънародника), във Фейсбук се начена един разговор с интересен сънродник, ето, да публикувам какво си казахме с него, щото тази сутрин хем не ми се пише, хем пък, от друга страна, бързам, трябва пак да пътувам. Ето какво си казахме с този човек, аз току-що му отговорих, та това ми изяде и времето да напиша нещичко по-смислено тая заран: (ОЩЕ >>>)


Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр. Книгата ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, външно погледнато, е систематичен курс по философия, в който обаче твърде експресивно се тълкуват и вечните въпроси, вълнуващи човешките същества на тази земя.

Подобна форма, именно курс лекции по философия, осигурява на автора така потребната живост, непосредственост и свобода в общуването със съзнанието на читателя. През цялото време той се стреми да бъде близо и да не изневерява на ония неизбежни сърдечни трепети, благодарение на които човекът става човек – и личност, разбира се. Опитва се да приобщава съзнанието на читателя към така вълнуващата мисловност на непреходното, която именно е истинското богатство на човека.

13 коментара:

Анонимен каза...

Между интелект и богатство май съществува по-скоро отрицателна корелация, защото във всички епохи повечето умни хора не са били богати. Сократ например вероятно е бил най-умният, но същевременно и един от най-бедните хора в древна Атина. Според антрополози пък „диваците” от Нова Гвинея превъзхождат нас белите западняци по интелект, но въпреки това несъмнено са по-бедни. За причините за бедността в единия и другия случай няма да се разпростирам.

Колкото конкретно до България – причините за нейната относителна бедност не са основно в интелекта или неговата липса у българите, а ИСТОРИЧЕСКИ, като историята пък от своя страна се детерминира от безброй обективни и субективни фактори. За съжаление много от по-бедните материално народи като българите съвсем неоправдано страдат от понижено самочувствие и комплекси за национална непълноценност.

Колкото до спестовността, тя не е порок, а напротив - добродетел, стига да не преминава в скъперничество. Всякакви обобщения са опасни, защото има всякакви хора, но който смята българите за скъперници, въобще не познава германците например, у мнозина от които страхът да не се охарчат е направо патологичен. А за авантаджийството на германци, англичани и американци въобще не ми се говори. В сравнение с тях българите са много щедри и великодушни хора. Разбира се, при сегашното ниво на българските доходи е много трудно да си великодушен и щедър към другите. А англосаксонците иначе са си измислили нова, нечувана в историята система за харчене на пари – на кредит. Там вече не се спестява нищо, а се харчат се пари, преди да са заработени, но не за инвестиции или от щедрост за другите, а за лично необуздано материално потребление.

Анонимен каза...

"Сократ например вероятно е бил най-умният, но същевременно и един от най-бедните хора в древна Атина." - но ако бъде попитан този най беден Сократ "абе ,ти като си толко умен,що си толко беден и нещастен",какво ли ще отговори този "бедняк"?
Румен Бърцов,беден ,няма с какво да нахрани котката и плъха си ,камо ли пък Г-жа Бълхата,щото живее между прасета,който му изяли всичко което имал и не плащали нищо,ни па е така поне да му прекопаят градината та да си засади нещо за ядене,щото неможе да копа,ма не щото незнае,стах го да не падне кожата от когалите му.

Анонимен каза...

Не мисля, че Сократ е бил нещастен, а колкото до бедността му – ами неговите интереси не са били насочени към материалното богатство, а в друга област. Има и контрапример за философа Талес Милетски, който ако може да се вярва на Аристотел бил раздразнен от упреците, че е беден и предвидил по звездите, че ще има добра реколта от маслини, взел своевременно под наем всички преси за зехтин и по-късно ги отдал под наем за много пари. Така той показал на света, че и философите лесно могат да забогатеят, но това не е тяхна цел.

Впрочем чуйте какво казва Сократ (на руски) за бедността от 7:23 нататък за бедността в този филм:

http://www.youtube.com/watch?v=_-jDXxl-AAM

В български превод:
- Какъв смисъл има твоята философия, Сократе, след като нямаш пари? Какво му каза (на коня)?
- Попитах го дали има много пари?
- Че откъде у коня пари?
- Ето виждаш ли, може да си добър и мъдър кон и да нямаш пари, да си беден. Бедността е удивително нещо, ако бъде разбрана правилно. На бедността де завиждат, за нея не се карат, тя няма нужда да бъде пазена, защото си е цяла (непокътната). Бедността е свобода – свобода от страха да загубиш богатството, дома. Бедният човек не се събужда изплашен през нощта, той няма какво да губи.
- А аз не мога да заспя от страх с какво ще нахраня утре децата си.
- Сократе, научи ни как да оцелеем с два обола.
- Той е добър философ, пуснал е шкембе, а сега разговаря за бедността – хаха.
- Не мога да се съглася с тебе.

Да добавя и това: някои източноевропейски интелектуалци-антикомунисти, с право отвратени от комунизма и посткомунизма, имат склонността да изпадат в крайности и да разглеждат западните общества като царство на благосъстоянието, свободата, справедливостта, хуманността и миролюбието. Комунистите пък се намират на другия полюс и имат крайно негативно мнение за капитализма. В действителност е необходима трезва, балансирана оценка и представа за тези общества.

Анонимен каза...

Друг интересен въпрос е дали интелектуалците, ако непременно си го поставят за задача (като Талес) биха могли да забогатеят, занимавайки се макар и неохотно с неприсъщи за тях дейности (бизнес) или пък за бизнес се изискват качества, които повечето интелектуалци по принцип не притежават или не притежават в достатъчна степен.

Анонимен каза...

Мен "философски" ми на мисъл,че на баща ми миналогодишно оперираният тумор,който цяла зима с подръчни средства лекувах последиците от лечението,пак набита.Пробле ма само "философски" ми ,че аз съм несъстоятелен и физически да се погрижвам за него,за финансово (забравил съм какво беше това пари).Ма на кого му пука,няма никой!
Румен Бърцов.

Анонимен каза...

Та философски ми на мисъл,докато си философствате ден слет ден та три години,нечий човешки животи си заминават в чакане някой да си бомръдне поне малко ,ако му останало де нещо човешко.Ако останало,между философстванията,и грижата са собственото си хапване и пииване.И после никакви "чудотворни икони" няма да ви помогнат,камо ли пък Бог да ви ....
Румен Бърцов.

Анонимен каза...

Гледам тук ,дето се събират да чакат "месията"Комисар Нели Крус да и упрай.
"Прочетох писмото и подписалите се под него. Все изтъкнати журналисти, с изключение на един-двама.Но, защо го няма Волгин?
Posted by Румен Пейчев | септември 4, 2012, 21:00"
http://ivo.bg/2012/09/04/в-брюксел-май-наистина-са-разтревожен/#comment-74225
Мога да отговоря на питането.Да отговоря ли?

"Хвала, хвала на журналистите, подписали отвореното писмо и защитаващи, дори с цената на лишения, свободата на словото у нас!"
Гледам,само гледам!
Румен Бърцов несъществуващият.

Анонимен каза...

"Истината ни прави свободни" - мен Бог ме "назначил е те по тая "професия" най вече да съ изучавам.Та изучил съм се,ама така съм се изучил,че мога да разбера и най съкровените скритички дребни детайли,дето липсват от картинката на всеки му,че да се получи в пълнота в цялост Истинската Истина.Щото когато има някой дребен липсващт детайл,не съ получава Истинска Истина,а разновидности несчетни на лъжата.Пък нали Бог знае всичко за всеки и най дето му скрити детайли от липсващото ,че да му се получи "Истината ни прави свободни душички".А пък нали рекъл съм (щото Бог така рекъл),няма по голяма сила от чистата съвест,щото като чисто има достатъчно много свободно място за силата дето Бог дава.аа дава,но първо требе да се даде.Па леле колко малко съ дава,а,ей Този Бог ма пък много Богат,като почне да ти дава,немож да смогнеш да вземаш,то "капка роса ,а в нея океан бескраен",мани маани.ИСТИНАТА,една Е ,когато от душица в Пълнота,друга всичко е разновидност само на нечистота и избива когато най не на кеф.
Румен Бърцов

Анонимен каза...

Малко математика:
Всяка секундичка на мен АЗЪ Румен Бърцов и на баща ми,който изщяло на моя грижа по втора Божия заповед,ни се натрупват,нови и нови добавки битийно здравословни проблеми,а никой не зе намира да си започне изпълнение на почистване на сметчицата натрупана.Всяка обаче секундичка Бог записва +(плусчета,колкото повече толкова повече)в смисъл отнема от сметчиците на огледалните (отсъстващи) +-че Всекиму и записва в "Кръчмарският тефтер" -(минусче)по равно всеки му (отсъстващ).Божи сметки,кво да се прави,огледални такива.
АЗЪ Бог,Истината,Румен Бърцов и компания.Е от "образ и подобие" няма,поне до тази секунда,е ма то докато написах тези бавни умрели букви,и суматие секунди заминаха безвъзвратно.Туу!

Анонимен каза...

А извинявам се ,понеже от доста време несъм припомнял,АЗЪ си може без виртуалните измамни реалности свръх високо технологични "искуствени лъжливи интелекти",И игричките циркаджииски на мислещите се за големи гяволи,само трупат на сметчици всекиму скрил ИСТИНАТА,ама с натрупаване такова големо че незнам такава цифричка как се изобразява.Щото тя Истината ,кат не достигнала до незнаещите,те въведени са в заблуждение от скрилите я и от "невинни са незнаещите" на сметката от всеки - че се отнема и се записва на скрилият Истината.Бе гадни са Божите математики,Истина ви казах.А и Бог немо пука от високотехнолигичните спънки и математики, интегрира по всеобщата относителност емпирично.
Румен Бурцов,щото Бог незнае да пише с умрели букви,не са изучил.

Анонимен каза...

Моита страшна фактология,дето съ всяка секунда става все по страшна фактология е неуцинимо богатство,ама като ви наопаки (збъркано) виждането за нещата,и сто години да ви пиша с умрели букви,резултата ще е все тоя.Като ви харесва да си правите да ви все по зле,кой както си му харвесва.Всеки според гледната си точка.Аз знам,че има Бог,и поради таз дребна подробност и "грешната" ми огледална гледна точка.Първо душичката да се почисти,после да се измият ръчичките и накрая да се сяда на масата за хапване и пийване.АЗЪ така съм съ изучил,по Майчина линия,пък и Бог така вика,че правилно.Знам ли!
Румен Бърцов.

Ангел Грънчаров каза...

Сократ е бил по-скоро мъдър, отколкото умен човек. Има съществена разлика между двете. В какво се състои тази разлика съм обяснявал в книгите си и сега не ми се повтаря.

По тази причина - разликата между умност и мъдрост - аз продължавам да настоявам, че умните, ако наистина са умни, трябва непременно да изобретят начин да не са и бедни. Докато мъдрите може и да не са богати, там това е оправдано и е съвсем естествено. Просто защото за тях парите не значат нищо. И като такива не могат да бъдат предмет на въжделения, или нещо желано. Други неща желае мъдрият. Но умният не може да не желае и пари, наред с другото...

Анонимен каза...

Това е терминологичен спор и може би наистина има разлика, но май е по-добре да си и двете. Не виждам обаче защо умните – каквото и да значи това - императивно трябва и да са богати и да желаят да са такива.Няма такъв закон или правило или повеля. И какъв е въобще този акцент върху материалното богатство? Може да си умен и да имаш съвсем други приоритети в живота или пък да водиш алтернативен стил на живот и т.н. Между другото интелигентността няма начин да се измери – въпреки многобройните стандартизирани тестове за интелигентност. Те са прекалено едноизмерни и освен това не отчитат най-важното качество – креативността. Творческото въображение няма начин да се измери и не съществуват тестове за това. Затова и повечето хора с формално високо IQ не са творци. Това са съвсем различни неща. Затова мнозина приети за „гений” личности не е задължително да са имали или да имат и високо IQ.

Същевременно обаче казвате, че мъдрият не желае пари и богатство, което от своя страна издава презрение към парите, те са „за простолюдието, за масата, тълпата”. Но ако целта е всички да станат мъдри, значи идеалното състояние е всички да са бедни. Въобще прекалено много противоречия.