Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

вторник, 11 септември 2012 г.

Каква насока на развитие на ума се иска за да станеш добър бизнесмен?

Публикацията под заглавие Наистина, защо ние, българите, като сме толкова умни, сме и толкова бедни?! предизвика възражение или критика от анонимен анализатор, който развива друга гледна точка. Ето неговото възражение заедно с нов мой коментар по повдигнатите немаловажни въпроси; ако желаят, и други могат да се включат в започналата дискусия (засега фактически само диспут):

Анонимен каза: Между интелект и богатство май съществува по-скоро отрицателна корелация - защото във всички епохи повечето умни хора не са били богати. Сократ например вероятно е бил най-умният, но същевременно и един от най-бедните хора в древна Атина. Според антрополози пък „диваците” от Нова Гвинея превъзхождат нас белите западняци по интелект, но въпреки това несъмнено са по-бедни. За причините за бедността в единия и другия случай няма да се разпростирам.

Колкото конкретно до България – причините за нейната относителна бедност не са основно в интелекта или неговата липса у българите, а са исторически, като историята пък от своя страна се детерминира от безброй обективни и субективни фактори. За съжаление много от по-бедните материално народи като българите съвсем неоправдано страдат от понижено самочувствие и комплекси за национална непълноценност.

Колкото до спестовността, тя не е порок, а напротив - добродетел, стига да не преминава в скъперничество. Всякакви обобщения са опасни, защото има всякакви хора, но който смята българите за скъперници, въобще не познава германците например, у мнозина от които страхът да не се охарчат е направо патологичен. А за авантаджийството на германци, англичани и американци въобще не ми се говори. В сравнение с тях българите са много щедри и великодушни хора. (ОЩЕ >>>)


Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр. Книгата ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, външно погледнато, е систематичен курс по философия, в който обаче твърде експресивно се тълкуват и вечните въпроси, вълнуващи човешките същества на тази земя.

Подобна форма, именно курс лекции по философия, осигурява на автора така потребната живост, непосредственост и свобода в общуването със съзнанието на читателя. През цялото време той се стреми да бъде близо и да не изневерява на ония неизбежни сърдечни трепети, благодарение на които човекът става човек – и личност, разбира се. Опитва се да приобщава съзнанието на читателя към така вълнуващата мисловност на непреходното, която именно е истинското богатство на човека.

2 коментара:

Анонимен каза...

Да, получава се хубава дискусия или диспут и с повечето изказани от Вас мисли за разликата между бизнесмена, интелектуалеца, философа и т.н. съм съгласен. Вярно е също, че „капитализмът”, един допустим, макар и пределно общ термин или по-конкретно пазарната икономика или „свободното пазарно общество” е най-добрият строй досега в човешката история. Същественото за него и наистина, че по принцип всеки има шанс да успее и да просперира. Днешните хора изобщо не си представят какво е представлявало европейското общество допреди 300 години. Това е било едно застинало класово, кастово общество с почти нулева социална мобилност. Всеки независимо от талантите и заложбите си е имал точно определено място в социума от раждането до смъртта. Ако баща ти е бил селянин, и ти си завинаги селянин, ако е занаятчия, и ти оставаш доживот занаятчия, ако пък е благородник, и ти си пожизнен благородник. Това положение се променя радикално с развитието на капитализма, когато всеки получава своя шанс. Така че това е огромен напредък. Това, разбира се, не означава, че капитализмът е идеален и не страда от несправедливости и недостатъци. А и на практика тази идилична картина не се осъществява. И в капиталистическото общество произходът, потеклото, семейният фон, образованието и т.н. играят огромна роля и е илюзорно да се смята, че всеки при желание, воля и интелект може да се издигне от метач до милионер. Далеч не всичко зависи от човешкия, личностния потенциал. Няма да се спирам тук и на злополучното развитие на капитализма особено в последните 40 години в посока „кредитизъм” и т.н.

Не мога обаче са се съглася съвсем със съжденията за „успешните мутри”. Какво въобще означава „успешна мутра”? Мнозина от смятаните за успешни скоропостижно се преселиха или по-точно бяха преселени в един друг свят. Освен това и в бизнеса има някаква макар и минимална етика. Успелите мутри обаче са успели именно чрез бруталното потъпкване на всички бизнес-правила. Да не забравяме и че те всъщност не са самостоятелни играчи, а марионетки на далеч по-могъщи сили и господари. Най-послушните марионетки сигурно са и най-„успели”, ако на това му се вила успех. Аз поне влагам в понятието „успех” друг смисъл.

Между другото Вие какво бихте предпочели – добре платена работа, която обаче не съответства на Вашите нагласи, таланти и вкусове и може би дори Ви е противна или зле платена работа, но съзвучна с Вашите желания и тежнения? Като философ и мъдър човек Ангел Грънчаров, разбира се, ще предпочете макар и зле платената, но приятна за наго работа, защото за него материалното е второстепенно. Мога обаче да го уверя, че и мнозина не дотам мъдри хора ще постъпят като него и ще се работят приятна за тях работа, макар и за по-малко пари. Спорде него обаче тези хора би трябвало да работят противната работа, тъй като може и да са умни, но пък не са мъдри,а такива хора са длъжни да печелят много пари. Странна позиция.

А иначе именно необузданият стремеж към забогатяване на всяка цена съсипа великата някога Америка. Днес най-добрите абсолвенти на американските университети отиват главно на Уолстрийт, за да се занимват с безсмислени финансови спекулации, които не добавят и цент към националното богатство, но пък за самите тях са много доходоносни. Тези хора би трябвало да вложат знанията, уменията и енергията си в по-смислени и продуктивни области като наука, политика и реален бизнес, но това не става.

Анонимен каза...

Ще цитирам отново и Бертран Ръсел:

“В Америка парите са приетият критерий за интелект. Човек, който печели много пари, е умен, който не печели, не е. А никой не иска да го смятат за глупак.

Коренът на бедите според мен е прекаленият акцент върху конкурентния успех като основен източник на щастие. Не отричам, че чувството на успех прави насладата от живота по-лесна. Да кажем художник, който е бил неизвестен през цялата си младост, вероятно би станал по-щастлив, ако талантът му бъде признат. Нито отричам, че до определена точка парите са в състояние да увеличат щастието, но отвъд тази точка мисля, че не. Това, което поддържам е, че успехът е само една от компонентите на щастието и че се купува прекалено скъпо, ако всички други компоненти се жертват, за да се добие успех.

Вярно е, че в Европа и други кръгове имат престиж. В някои страни има аристокрация, а в други на почит са интелектуалните професии.

Някой учен може или може и да не изкарва пари, но той със сигурност не е уважаван повече, ако печели, отколкото ако не печели. Никой не е изненадан да открие, че прочут генерал или адмирал е беден, дори бедността при тези обстоятелства сама по себе си е чест. Поради тези причини в Европа чисто монетарната конкуренция е ограничена до определени кръгове, и то може би не най-влиятелните и уважавани. В Америка е различно... Колкото до професорите там, те са наети слуги на бизнесмените и поради това са по-малко уважавани от колегите им в по-старите страни. Резултатът е, че в Америка ученият имитира бизнесмена и не представлява отделно съсловие като в Европа.

Още от много ранна възраст американските момчета чувстват, че единственото нещо, което има значение, е финансовият успех и не желаят да се занимават с никакво образование, лишено от парична стойност... В 18-ти век една от характеристиките на “джентълмена” е била да има вкус към литература, живопис и музика. Богатият човек днес е съвсем различен вид. Той никога не чете. Ако създава картинна галерия с идеята да увеличи славата си, той разчита на експерти да изберат картините... той е некултурен по отношение на изкуствата. Резултатът е, че не знае какво да прави със свободното си време.”